Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alternatieve brandstof

Re: Alternatieve brandstof 23 sept 2012 11:36 #321902

YELLOW BOAT schreef :
alleen op het kruispunt van vermogenlijn en schroefkarakteristiek lijn. De eerste loopt minder dan linear omhoog , de andere (schroef) met bijna de derde macht.
Beide curves heb ik, inclusief weerstandsgrafieken van de boot, slip diagram van de schroef kt/kq diagram etc. De output van de motor is daarmee wel redelijk bekend. Ook het specifiek brandstofverbruik zegt erg veel mbt uitgangsvermogen.

Maar van de andere kant bezien, zelfs al zouden we er hier laten we zeggen 25% naast zitten, dan is er nog geen man overboord want iedere Watt aan warmte die ik ga opvangen is 100% winst omdat die anders overboord gegooid zou hebben.

Wat betreft de uitlaat met zijn water heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 okt 2012 13:06 #330983

Ik heb een paar tests gedaan.
Ik heb een klein vat (83 liter) gevuld met zeewater naast de motor gezet en daar een 7m lange spiraal van 12mm koperen pijp ingehangen met een paar slangen aan de aansluitingen waar normaal het koelwater leidingen van de boiler op aangesloten zitten.

Eerst heb ik de motor op temperatuur laten komen, en toen het kraantje van de koelwater bypass open gezet.

In 20 minuten was de water temperatuur gestegen van 16 graden naar 67 graden en opwarming van 67 naar 85 graden duurde nog eens 21 minuten. Veel warmer als dat werd het niet.

Uiteraard ging het laatste stuk opwarmen aanziendelijk langzamer dan het eerste stuk door het kleinere verschil in temperatuur.

In totaal is er theoretisch dus 4.2 kWh opgeslagen in de eerste 20 minuten. Daarna nog eens 1.5 kWh in de daarop volgende 20 minuten.

Als ik dat ga opschalen naar 750 liter, dan zou de opwarming van 16 naar 67 graden theoretisch in 1 uur en 50 minuten. Dat zou 38 kWh aan warmte zijn. het laaste deel neemt dan nog eens 1 uur en 50 muniten en zou het totaal op bijna 52kWh brengen.

Bij een temperatuursverschil van 15 graden met binnen en buiten kan ik na twee uur motoren dus de boot zo ongeveer 40 uur verwarmen.

De motor had geen moeite om het koelwater rond te pompen en het koelvlak werd ook nog goed warm. Ik wil dus nu een tweede experiment gaan doen met een (veel) langere koperen pijp om te zien waar de grenzen van de motor liggen. Een langere pijp zorgt vor een kortere opwarm tijd dus een hogere efficientie.

Conslusies van het tweede experiment volgen nog :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 18 okt 2012 13:07 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 okt 2012 13:20 #330993

ik zou de spiraal niet langer nemen, maar dubbel of drie dubbel uitvoeren. voordeel is wel meer oppervlakte maar minder doorvoer weerstand.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 okt 2012 13:36 #331006

Ik denk dat ik met een dubbele spiraal ook al aan een boosterpompje vastzit, maar we gaan het meenemen in de test!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 okt 2012 17:17 #331074

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Proost schreef :
Ook in 24V en 12V, www.allesvooruwschip.nl/index....cle&aid=6716&lang=NL

Maar gewoon 220/240 is veel goedkoper en meer keus.

En ook zo lekker goedkoop :whistle:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 20 okt 2012 23:41 #331738

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Erikdejong schreef :
Ik heb een paar tests gedaan....
Erg cool man!
Ga zo door :cheer:
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 20 okt 2012 23:41 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 21 okt 2012 00:06 #331739

Gijper schreef :
Erg cool man!
Ga zo door :cheer:
Dank je!
Ik zie met mijn eigen ogen ieder jaar de noordpool kleiner worden. Ik weet dat dit "gespeel" geen zoden aan de dijk zet, maar ik hoop dat goed voorbeeld goed doet volgen :)

In iedergeval zal ik er een paar honderd euro per jaar mee besparen en dat is ook altijd leuk!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 21 okt 2012 00:31 #331740

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Dat "gespeel" zet zeer zeker zoden aan de dijk.
Verbeter de wereld begin bij jezelf is namelijk een waarheid als een koe.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 21 okt 2012 04:48 #331747

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Erikdejong schreef :
Nog even een zijstapje op dit topic:

Wij hebben diverse laadmogelijkheden en er is eigenlijk altijd meer electrisch vermogen beschikbaar dan we gebruiken. Nu zit ik me af te vragen of er een schakeling valt te maken die al het overtollige energie naar een verwarmingselement zou kunnen sturen? Het liefst heb ik dit automatisch. Nu schakel ik vaak een electrisch kacheltje in die ik, afhankelijk van de aanweziglaadstroom op 200, 400 of 600 Watt zet. Dat scheelt weer in de hoeveelheid diesel die we verstoken. Maar je bent wel continue op de verbruiksmeter aan het kijken of je niet de accu capaciteit aan het verbruiken bent. Als dat het geval is dan schakel ik namelijk de kachel lager of zelfs uit.

Is er een mogelijkheid om dit bijvoorbeeld via de shunt in te laten schakelen? Bestaan er elementen die werken op ieder mogelijk wattage tot een bepaald maximum en die dan gewoon minder warmte opbrengst hebben als er minder energie beschikbaar is?

Met een arduino voorzien van een relais shield en een spaningsdeler kun je op de analoge ingang het voltage wat op je accu's staat meten. Een simpel programmetje kan dan bij een bepaald accu voltage de verwarming inschakelen.

Heb je onderzocht of het gebruik van een warmte pomp niet veel effectiever is om daarmee elektrisch te verwarmen ? Het rendement van een warmtepomp kan oplopen tot 300%. Het zal strek afhangen van de buitenwater temperatuur onder de boot of het zin heeft. Een warmtepomp die de buitenlucht als medium gebruikt bereikt bij min 20 het kantel punt voor het rendement.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 21 okt 2012 05:18 #331751

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
In de gebruikte materialen en het produktieproces van de polyester boot, en alles wat er op en aan zit (RVS, zeilen, motor, electronica) is al veel meer energie gestoken, dan je in de hele levensduur van de boot gebruikt. Als je echt CO2 neutraal wil varen, dan moet je in een uitgeholde boomstam gaan peddelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 21 okt 2012 11:49 #331877

Sorry Cees, dit soort antwoorden kan ik slecht tegen.

Ja: je hebt gelijk. Er is een gigantische hoeveelheid energie gemoeid met het bouwen van de boot, het fabriceren van de grondstoffen, het delven van de grondstoffen en het transport van al deze tussen fases. Maar feitelijk roep je nu: "er is al zoveel vervuiling, wat kan mij het schelen als we dat beetje dan ook nog doen". Misschien is het maar 1%, maar als de hele wereld dat doet dan telt die ene % wel zwaar mee.

Voor iedere mechanische kW die ons motortje opwekt gaan er al 9 kW's letterlijk in rook op. de olie moet gewonnen, gerfaineerd en getransporteerd worden. 30% van alle gerafineerde olie gaat rechtstreeks terug voor eigen gebruik naar de bedrijven die olie winnen. De olie industrie "vreet" al 30% van alle olie wereld wijd. Transport is ook niet "goedkoop", het bouwen van de schepen voor het transport, het delven en de fabricage van de materialen om dat schip of die tankwagen te bouwen. Alles met elkaar gebruiken we nog geen 5% van alle energie die we verstoken.

Zelf heb ik geen huis, mijn boot is mijn huis. Zodoende is de boot eerste levensbehoefte en geen secundaire. Ik heb dus ook geen vervuiling "veroorzaakt" bij de aanschaf van een woning.

Daarnaast ben ik zo bewust mogenlijk in wat ik koop. Als ik wat koop voor de boot dan is het altijd consessieloos kwaliteit die lang mee gaat. Ik denk niet in de trand van: die kost maar de helft van die, en gaat maar 30% minder lang mee, dus is goedkoper. Nee: ik ga voor zaken die zo lang mogenlijk heel blijven en die ook nog eens gerepareerd kunnen worden voordat ze de bak in gemieterd worden, zelfs als me dat uiteindelijk meer geld kost.

Ik ben me er van bewust dat ik mijn boot anders gebruik dan de meesten van jullie. Momenteel gebruiken we bijna 2000 liter diesel per jaar in onze boot voor verwarming en voortstuwing. Schattingen geven aan dat ik dat bijna kan halveren door trucjes als wat ik hiervoor beschrijf. Ik kan dus wellicht 1000 liter per jaar besparen door de installatie efficienter te maken. Die 1000 liter heeft al 300 liter aan diesel voor winning gekost. Dan nog eens 70-80 voor transport naar de raffinaderij, daar gebruiken ze nog eens 40-50 liter om het van ruwe olie naar diesel te vermaken, dan moet het weer getransporteerd worden naar de overslag waar mijn olie boer het haalt, dat kost ook nog weer eens 70-80 liter en dan gaat het per vrachtwagen naar mijn olie boer, dat kost ook weer eens 10-20 liter. Al met al vertegenwoordigd die 1000 liter dus al ruim 1500 liter besparing. Om nog maar niet te spreken van grondstoffen die nodig zijn om in onze idiote transport behoeftes te voorzien.

Ja, het is een druppel op een gloeiende plaat die niet merkbaar zal zijn op het geheel. Maar het kost me ongeveer 100 Euro aan materiaal en een dag of wat werk om die tank te maken en de besparingen zijn gigantisch. Als men daar al niet voor openstaat ben ik bang dat het met de toekomst van deze planeet nooit meer goed zal komen. De mentalitiet van " er is al zoveel vervuiling: wat kan dat beetje mij dan nog schelen" schiet bij mij echt verkeerd en kan ik me heel erg boos over maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 21 okt 2012 12:22 #331882

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Erik, neem het niet te serieus, het was een antwoord met een knipoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 21 okt 2012 12:34 #331887

CeesS schreef :
Erik, neem het niet te serieus, het was een antwoord met een knipoog.
Dat kreeg ik mee :)
En je hebt gelijk dat het voor de meeste boot bezitters in nederland niets maar dan ook niets bijdraagt, zeker niet als de opgeslagen warmte nergens voor te gebruiken is.
Het beeld dat jij daar schetste zie ik veel om me heen. Ik weet dat Nederland veel mileu bewuster is dan de VS en Canada, maar hier halen de meeste mensen hun schouders op. De reacties zijn altijd "goh, oh wat erg, we moeten wat doen" om dan vervolgens om te draaien en in hun veel te grote pickup truc (echt, ze passen in nederland in geen enkele woonwijk!) nog even vlug een pak melk te gaan halen die ze vergeten waren. Dat de supermarkt bijna een half uur rijden weg is doen ze dan ook niet moeilijk over.

Een beter mileu begint bij jezelf, en veel kleine beetjes is toch weer een heleboel. Laten we allemaal ons kleine beetje bijdragen :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 okt 2012 09:38 #332854

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Erikdejong schreef :
Sorry Cees, dit soort antwoorden kan ik slecht tegen.

Ja: je hebt gelijk. Er is een gigantische hoeveelheid energie gemoeid met het bouwen van de boot, het fabriceren van de grondstoffen, het delven van de grondstoffen en het transport van al deze tussen fases. Maar feitelijk roep je nu: "er is al zoveel vervuiling, wat kan mij het schelen als we dat beetje dan ook nog doen". Misschien is het maar 1%, maar als de hele wereld dat doet dan telt die ene % wel zwaar mee.

Voor iedere mechanische kW die ons motortje opwekt gaan er al 9 kW's letterlijk in rook op. de olie moet gewonnen, gerfaineerd en getransporteerd worden. 30% van alle gerafineerde olie gaat rechtstreeks terug voor eigen gebruik naar de bedrijven die olie winnen. De olie industrie "vreet" al 30% van alle olie wereld wijd. Transport is ook niet "goedkoop", het bouwen van de schepen voor het transport, het delven en de fabricage van de materialen om dat schip of die tankwagen te bouwen. Alles met elkaar gebruiken we nog geen 5% van alle energie die we verstoken.

Zelf heb ik geen huis, mijn boot is mijn huis. Zodoende is de boot eerste levensbehoefte en geen secundaire. Ik heb dus ook geen vervuiling "veroorzaakt" bij de aanschaf van een woning.

Daarnaast ben ik zo bewust mogenlijk in wat ik koop. Als ik wat koop voor de boot dan is het altijd consessieloos kwaliteit die lang mee gaat. Ik denk niet in de trand van: die kost maar de helft van die, en gaat maar 30% minder lang mee, dus is goedkoper. Nee: ik ga voor zaken die zo lang mogenlijk heel blijven en die ook nog eens gerepareerd kunnen worden voordat ze de bak in gemieterd worden, zelfs als me dat uiteindelijk meer geld kost.

Ik ben me er van bewust dat ik mijn boot anders gebruik dan de meesten van jullie. Momenteel gebruiken we bijna 2000 liter diesel per jaar in onze boot voor verwarming en voortstuwing. Schattingen geven aan dat ik dat bijna kan halveren door trucjes als wat ik hiervoor beschrijf. Ik kan dus wellicht 1000 liter per jaar besparen door de installatie efficienter te maken. Die 1000 liter heeft al 300 liter aan diesel voor winning gekost. Dan nog eens 70-80 voor transport naar de raffinaderij, daar gebruiken ze nog eens 40-50 liter om het van ruwe olie naar diesel te vermaken, dan moet het weer getransporteerd worden naar de overslag waar mijn olie boer het haalt, dat kost ook nog weer eens 70-80 liter en dan gaat het per vrachtwagen naar mijn olie boer, dat kost ook weer eens 10-20 liter. Al met al vertegenwoordigd die 1000 liter dus al ruim 1500 liter besparing. Om nog maar niet te spreken van grondstoffen die nodig zijn om in onze idiote transport behoeftes te voorzien.

Ja, het is een druppel op een gloeiende plaat die niet merkbaar zal zijn op het geheel. Maar het kost me ongeveer 100 Euro aan materiaal en een dag of wat werk om die tank te maken en de besparingen zijn gigantisch. Als men daar al niet voor openstaat ben ik bang dat het met de toekomst van deze planeet nooit meer goed zal komen. De mentalitiet van " er is al zoveel vervuiling: wat kan dat beetje mij dan nog schelen" schiet bij mij echt verkeerd en kan ik me heel erg boos over maken.

Aha, mooi, we zitten op dezelfde golflengte.

Ik ben op zoek naar een oplossing om de roef te verwarmen tijdens motoren. Eef en ik hebben dat al eens gedaan op de tooluka met een radiateur en losse ventilator via het koelwater. Resultaat was matig, we hielden het op enkele graden als de kachel uit woei tijdens het zeilen.
Nu, 10 jaar later, vond ik dit:
www.asetek.com/corsair-h70-core.html
Een standaard 120x120 radiateurtje uit de PC wereld. Ik denk dat dat perspectieven biedt. Als ik er 2 betaalbaar kan bemachtigen lijkt me dat wel wat. Helaas staan er geen waarden bij.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 okt 2012 09:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 okt 2012 12:12 #332880

Die computer koelsysteempjes heb ik bekeken vóór ik de keus maakte tot een auto kachel radiator.
Ik vond ze veel te kleine capaciteit hebben, speelgoed.

Dat autoradiatortje kan makkelijk 10 Kw warmteoverdracht aan denk ik.
Op motor varend heb ik een pk of zes nodig, bijna hetzelfde komt dus beschikbaar in het koelwater.
Is ruim voldoende om de boot te verwarmen op motor varend.
De (3kw) kachel hield de boot bij -20º buiten op +20º binnen.
Dit lukt ook met de motorwarmte.

Het ding zit gewoon in de luchtstroom van de kachel, dus voor verwarmen op motor alleen de ventilatie van de kachel aan, een zuinig computer ventilatortje.

Omgekeerd, wanneer de kachel moet branden, warmt dit radiatortje het motor circuit op.
Met een paar afsluitertjes is de keuze te maken kajuit + boiler + motor.
Nu is mijn bootje extreem goed geisoleerd, dat scheelt heel erg veel.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 okt 2012 12:20 #332883

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Saeftinghe schreef :
Die computer koelsysteempjes heb ik bekeken vóór ik de keus maakte tot een auto kachel radiator.
Ik vond ze veel te kleine capaciteit hebben, speelgoed.

Dat autoradiatortje kan makkelijk 10 Kw warmteoverdracht aan denk ik.
Op motor varend heb ik een pk of zes nodig, bijna hetzelfde komt dus beschikbaar in het koelwater.
Is ruim voldoende om de boot te verwarmen op motor varend.
De (3kw) kachel hield de boot bij -20º buiten op +20º binnen.
Dit lukt ook met de motorwarmte.

Het ding zit gewoon in de luchtstroom van de kachel, dus voor verwarmen op motor alleen de ventilatie van de kachel aan, een zuinig computer ventilatortje.

Omgekeerd, wanneer de kachel moet branden, warmt dit radiatortje het motor circuit op.
Met een paar afsluitertjes is de keuze te maken kajuit + boiler + motor.
Nu is mijn bootje extreem goed geisoleerd, dat scheelt heel erg veel.

Top!
Als ik het begrijp heb je een auto verwarmingsradiator o.i.d.ingepakt en voorzien van slangaansluitingen?
Ik heb verder geen kachel, dus bij ons zou het de : hoofdverwarming" moeten worden, buiten de olielamp.
Mijn oog was gevallen op die computer systemen omdat het 1:1 past op een 120x120mm ventilator. Ik had gehoopt om meer industriële oplossingen in die maat, maar die heb ik nog niet gevonden.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 okt 2012 12:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 okt 2012 15:08 #332920

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Mijn pa heeft hiervoor al jaren een radiatorkacheltje met ventilator en bediening uit een mitsubishi l200 busje voor staan. Die past zo tussen de shunt van je motor en hoeft alleen aan de 12 vlot verder. Zit alles inclusief motor regeling op.
Laatst bewerkt: 24 okt 2012 15:13 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 okt 2012 17:36 #332971

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik ben een aantal jaren met waterkoeling voor computers bezig geweest. (nog in de begintijd). Sterker nog, www.waterkoeling.nl is nog steeds van mij, al is het tegenwoordig een dooie boel...

Die kleine radiatortjes hebben maar bar weinig capaciteit. Een 12x12cm radiatortje in enkele laagdikte kan slechts een watt of 100-150 effectief dumpen. dat is niet veel...

Je kan nog beter kijken naar de 12x24cm modellen, en dan liefst dubbellaags, of nog dikker. Ze zijn er wel geweest, bijvoorbeeld van Senfu.

Maar een autoradiator is ook een mogelijkheid. dE kachelradiateurtjes zijn vaak van een aangename afmeting. Die van Ford zijn vaak 13x26cm oid. Aluminium, helaas geen koper. Nissan heeft (had?) koperen radiatortjes. Die kon je met soda goed schoon krijgen. (je wil niet weten wat je soms in radiators aantreft).

En als het echt niet anders kan, dan kan je altijd nog bij een fa. als www.blaak.com een radiator op maat laten maken, of iets uit de catalogi kopen die hij heeft liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 okt 2012 19:40 #333000

Ik heb gewoon een kachel radiatortje bij een auto onderdelenzaak gehaald. Het enige ding wat ze hadden leek me redelijk aan de maat.
De maten die Herman noemt lijken me iets aan de kleine kant voor wat ik heb.
Het is me te lastig om het te gaan meten, maar 300 bij 150 mm is het wel denk ik en 40 mm dik ongeveer.

De vrije doorstroom wilde ik minstens even groot hebben als de beide slangen samen. Niet te veel weerstand in de lucht stroom. Dat zou de overheat veiligheid kunnen laten aannspreken.

Wat van dat sponsachtige tochtstrip er omheen, ingeklemd tussen 4 latjes van 60 mm breed.
Die weer ingeklemd tussen twee plankjes, van die twee plankjes er één vast gekit.
Het ziet er niet zo gelikt uit als men tegenwoordig verlangt, maar het werkt perfect.

Bij de slang aansluiting een extra ontluchtinkje omdat er een extra hoog punt ontstond.
Een net niet capilair slangetje met een miniafsluitertje erin.
Het mag niet permanent open staan omdat dan het AV circuit drukloos zou zijn. En dat moet niet.

Ik verwachte meer expansie ruimte nodig te hebben, dus het slangetje van de warmte wisselaar dop naar een fles geleid waar ook het andere ontluchtinkje in uit komt.
Echt nodig was het niet. maar het doet zeker geen kwaad. Het AV peil is in één oogopslag zichtbaar.

Na vullen met AV een paar dagen veel lucht uit het kacheltje, daarna was de lucht uit het systeem verdwenen.

Een bij komend voordeel is dat verontreinigings deeltjes mengen met de AV wanneer de motor draait, er komt "vuile" AV in die fles.
Motor stop, de vuil deeltjes bezinken in de fles.
De ontluchtingslangetjes gaan niet tot de bodem, de motor koelt af en de inmiddels schone AV wordt weer terug in het warmte wisselaartje gezogen.
Helemaal zuiver zal het er niet van worden, maar er komt steeds minder "vuil" in die fles.
Ik heb de "oogst" van een jaar eens door een koffie filter geschonken, het is niet de moeite, 2 of 3 kubieke mm hooguit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 okt 2012 20:22 #333013

Herman schreef :
Ik ben een aantal jaren met waterkoeling voor computers bezig geweest. (nog in de begintijd). Sterker nog, www.waterkoeling.nl is nog steeds van mij, al is het tegenwoordig een dooie boel...
Er zijn anders gisteren 440 berichten gepost :evil: ....
Al is dat wel allemaal spam ..

PC radiatoren heb je ook in uitvoeringen waar drie 120mm fans op passen. Bijvoorbeeld: tweakers.net/pricewatch/292753...e-360/specificaties/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 okt 2012 22:27 #333019

Wat is er mis met de radiators die in woningen hangen? die heb ik zelf in gebruik en werkt prima. Een niet al te grote badkamer radiator waar je direct de koelvloeistof doorheen laat lopen. Goedkoop, betrouwbaar, te verkrijgen in vele vormen maten en capaciteiten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 25 okt 2012 04:36 #333036

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
op zich +1, maar vraag me nu wel af of onze huis-tuin-keuken radiator de optimale keuze was als ik dit lees over die autodingen. Misschien is het wel een optie om bij onze radiator iets van een PC fan te plaatsen om geforceerde luchtstroming te maken.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 25 okt 2012 08:13 #333078

Eric, jij hebt een grote boot, dat is eenvoudiger in te passen, ik moet zoiets in een hoekje frommelen waar geen andere bestemming voor is.

De afmetingen passen zelden, denk ik, in de kleinere polyester serie jachten.


Ik ben het met je eens dat zoveel als mogelijk standaard in de handel zijnde zaken gebruikt dienen te worden.
Houdt het simpel en een geringer grondstof verbruik.
Laatst bewerkt: 25 okt 2012 08:15 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 25 okt 2012 10:32 #333102

Saeftinghe schreef :
Houdt het simpel en een geringer grondstof verbruik.
Simpel ben ik het mee eens, en het is inderdaad makkelijker om het in een grotere boot in te passen. Maar we praten over zo weinig vermogen dat je aan uitstraling wilt hebben, dat de allerkleinste standaard radiator in mijn ogen al voldoet.

Je opmerking van het brandstofverbruik snap ik niet helemaal. Je laat je motor toch niet lopen om je boot te verwarmen mag ik hopen? Als je koelwaterwarmte van je motor gebruikt heb je "gratis" verwarming.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 25 okt 2012 18:31 #333271

Eric,

Ik denk dat je brandstof hebt gelezen waar grondstof staat.

Ik verwacht dat een woning radiator meer kilos weegt dan een automobiel radiator, dus minder verbruik van metaal bij het maken van die dingen.

Nee ik laat de motor niet draaien om warmte te maken.
Maar wanneer de motor toch draait benut ik wel de warmte in het koelwater, en blijft de kachel uit, de brander bedoel ik, de ventilator draait wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.243 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl