Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alternatieve brandstof

Re: Alternatieve brandstof 17 mrt 2013 10:11 #379373

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ik zou wel willen weten of de afmetingen in cm of mm is. In mm lijkt me 5 kW wel erg veel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 17 mrt 2013 11:13 #379401

Hier een voorbeeld van een koelwater verwarming om aan te sluiten op het koel systeem van de motor:

www.dickinsonmarine.com/Manuals/radex2009-1.pdf
Op pagina drie zie je de maten en de capaciteit. De stroom die gevraagd word is voor de ventilator en genereerd geen noemenswaardige warmte.

Een kleine automotor heeft ook al snel 40-60 kW koeling nodig, die radiatoren zijn ook maar relatief klein.

PS, ik ben uitgegaan van maten in mm's
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 17 mrt 2013 11:17 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 mrt 2013 01:26 #379669

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Erikdejong schreef :
De warmte opbrengst hangt voor het grootste deel af van de temperatuur die de vloeistof heeft op het moment van instromen, en de snelheid waarmee het doorstroomd.
Volgens mij meer van de delta-T, dus het verschil tussen instroomtemp en uitstroomtemp. Het design van de radiator is dus van belang, hoe meer oppervlakte hoe beter.
Bv 60 in en 50 uit is beter dan 90 in en 85 uit, bij gelijke doorstroming dan.
Ook een goed geplaatste fan die door de radiator blaast kan het rendement met gemak verdubbelen.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 18 mrt 2013 01:45 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 mrt 2013 06:13 #379683

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Het idee is een radiator gelijk aan de foto van een paar posts geleden, deze in een bakje maken, met een of twee ventilatoren die de lucht door de radiator blazen. Dit alles gemonteerd aan de kopse kant van de kombuis. De ventilator zou bijv. deze kunnen zijn:
[img size=Ventilator]www.conrad.nl/ce/nl/product/97...ilent-wings-PURE-9cm[/img]

Grtz., Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 mrt 2013 10:32 #379754

Gijper, natuurlijk heb je gelijk dat het temperatuursverschil de warmte afgifte bepaald.
Maar ik ging er vanuit dat hoe hoger de temperatuur, hoe makkelijker het word om een groter temperatuursverschil te verkrijgen.
Hoe groter het verschil tussen het verwarmingswater en de te verwarmen lucht, hoe meer warmte overdrag er plaats kan vinden.
In Jip en Janekke taal heb ik dat dus neer geschreven als: hoe hoger de temperatuur, hoe meer opbrengst. Natuurkundig gezien inderdaad niet juist, maar in de praktijk wel waar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 mrt 2013 17:48 #379913

iets totaal anders, wel te combineren met de warm water tank; zonnepaneel en zonnecollector in een? dus onder de zonne cellen de zonnecollector, water dat opwarmt(met antivries). Deze ben ik al eens tegengekomen. Het rendement(stroom) van zonnepanelen gaat achteruit naarmate ze warmer worden. Kan voorstellen dat dat niet in koude gebieden werkt, of worden ze wel warm? news.discovery.com/tech/altern...ectricity-110504.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 mrt 2013 18:01 #379922

Ik wil dat inderdaad gaan uit proberen, ze worden nog steeds wel aardig warmer dan de omgevings temperaturen.
Alleen water(koelvloeistof) en electra tegen elkaar aanbouwen moet wel even serieus gebeuren. Waarschijnlijk vervalt na een dergelijke verbouwing ook de garantie op je paneel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 mrt 2013 19:04 #379962

Ik ben van plan om ze zelf te maken, ik las deze berichten en was zelf ook tot dergelijke ideeën gekomen, wat ik ook wil gaan maken. Ik wil de panelen zelf maken omdat ik het dan overal op kan bouwen, over delen van het dek, zonder garantie dan helaas. Ik had gedacht om het water tussen twee platen aluminium te laten lopen, met kunststof afstand houders zodat er kanalen ontstaan. En de regeling met omgekeerde peltier elementen, die bij voldoende hitte een klein circulatie pompje aandrijven, zodat je er niet meer naar om hoeft te kijken. Anders zou het weleens te heet kunnen worden, waardoor de levensduur van de zonnepanelen achteruit gaat. Onder het aluminium isolatie natuurlijk. Als het zonnepanneel doorzichtig is, tussen de cellen in, dan schijnt de zon meteen op het aluminium.
Dat het degelijk moet, en dat het niet zomaar even gebeurt is ben ik het mee eens.

Qua energie besparing had ik nog een ander idee, namelijk een warmte wisselaar voor lucht; dat de warme lucht de verse lucht voorverwarmt, ook de kook lucht, zodat je je vocht kwijt bent, maar niet je warmte. Hier ben ik aan begonnen, maar nog geen tijd gehad om het af te maken. Het is een spiraal met twee kanalen langs elkaar, een voor warm naar koud, en de ander andersom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 mrt 2013 19:08 #379964

Gabriel de Jong schreef :
Qua energie besparing had ik nog een ander idee, namelijk een warmte wisselaar voor lucht; dat de warme lucht de verse lucht voorverwarmt, ook de kook lucht, zodat je je vocht kwijt bent, maar niet je warmte. Hier ben ik aan begonnen, maar nog geen tijd gehad om het af te maken. Het is een spiraal met twee kanalen langs elkaar, een voor warm naar koud, en de ander andersom.
Die heb ik ook gemaakt, werkt fantastisch!
Ik heb mijn ventilatie openingen van dubbelwandige pijpen voorzien, de verse lucht stroom door de binnenste, en de oude lucht gaat door de dubbele wand naar buiten. En voordat de lucht daadwerkelijk de accomodatie in word geblazen gaat deze door de verwarming heen.

Scheelt al snel 4-6% in rendement.

Ik heb een zwart geschilderde romp, zelfs als het buiten maar 5 graden is, dan word het staal toch lekker warm. Ik ben ook nog van plan om daar iets mee te gaan doen, maar dat moet ik nog een beetje uit gaan zitten vogelen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 18 mrt 2013 19:10 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 18 mrt 2013 21:42 #380069

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Zelf een lucht-lucht warmtewisselaar bouwen is ook een droomproject van mij. Ik heb vroeger wel een buis-in-buis ding gehad maar het rendement vond ik teleurstellend. Terwijl commerciele ww's rendementen behalen van 90% en meer. Dat zijn dan platenww's. Ik wil graag iets maken dat ook thuis te gebruiken is. Iets met aluminiumfolie of zo, om zo een oppervlakte te bekomen van pak hem beet 10m2 of zoiets. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk :blink: Zoiets als dit
Tussen haakjes; kan ik mijn bericht eigenlijk checken voor ik het plaats? Ik heb zo'n knopje nog niet gevonden.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 18 mrt 2013 22:04 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 19 mrt 2013 08:57 #380146

Heb ik ook wel eens aan gedacht voor het ventilatiesysteem bij mij thuis..
Trouwens vrij makkelijk zelf te bouwen hoor.
Gewoon een stapel dunne aluminium platen die je om en om aan de randen op elkaar afdicht met stevige zelfklevende rubbertape .
De luchtstromen gaan dan kruislings van elkaar erdoor.
Eigenlijk vrijwel dezelfde constructie als platenwisselaars.
Heelaas bleek , toen ik er aan rekende , de winst aan minder gasverbruik niet op te wegen tegen de kosten van een extra ventilator en het bijbehorende stroomverbruik.
Tegenwoordig zijn er trouwens betere gelijkstroomventilatoren die veel efficienter zijn. Misschien ga ik wel eer eens rekenen.
De reden dat trouwens zo'n platenwisselaar veel efficienter is als een pijpen wisselaar is de veel grotere luchtsnelheid langs de platen.
Heelaas vergt dat weer extra aandrijfvermogen voor de ventilator.
Ad
Laatst bewerkt: 19 mrt 2013 08:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 19 mrt 2013 17:11 #380321

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Vandaag gekregen van een aircobedrijf dat ermee stopt:



Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 19 mrt 2013 17:28 #380330

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
"vandaag gekregen van een aircobedrijf"

ga je nu een airco of een verwarming maken? :)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 19 mrt 2013 17:41 #380336

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
hahaha, gezien de huidige temperaturen stel ik voor een verwarming :)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 19 mrt 2013 18:37 #380368

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Yellow Boat schreef :
De reden dat trouwens zo'n platenwisselaar veel efficienter is als een pijpen wisselaar is de veel grotere luchtsnelheid langs de platen.
De reden dat een pijpenwisselaar een rampzalig rendement heeft is dat de oppervlakte zo klein is. Bv de kleinste ww van Lüfta heeft een oppervlakte van 40m2. Bovendien hebben de platen een speciaal profiel waardoor de lucht wervelt zodat niet een isolerend laagje ontstaat vlak langs het alu. De kunst is het profiel zo te ontwerpen zodat de weerstand minimaal is (wervelingen zorgen voor weerstand) maar de warmteoverdracht groot.
Bovendien zijn goede commerciele platenww's in tegenstroom, niet in kruisstroom.
Als zo'n kruisstroomding zelf te maken is kun je er wel twee of drie achter elkaar zetten om het rendement te vergroten. Ik zal er eens over nadenken.

@Gregor; dat is een mooie radiator. Bij zo een ben je wel verplicht er een fan bij te plaatssen anders doet hij bijna niks.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 19 mrt 2013 19:56 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 19 mrt 2013 21:02 #380476

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Gijper schreef :
Yellow Boat schreef :
De reden dat trouwens zo'n platenwisselaar veel efficienter is als een pijpen wisselaar is de veel grotere luchtsnelheid langs de platen.
De reden dat een pijpenwisselaar een rampzalig rendement heeft is dat de oppervlakte zo klein is. Bv de kleinste ww van Lüfta heeft een oppervlakte van 40m2. Bovendien hebben de platen een speciaal profiel waardoor de lucht wervelt zodat niet een isolerend laagje ontstaat vlak langs het alu. De kunst is het profiel zo te ontwerpen zodat de weerstand minimaal is (wervelingen zorgen voor weerstand) maar de warmteoverdracht groot.
Bovendien zijn goede commerciele platenww's in tegenstroom, niet in kruisstroom.
Als zo'n kruisstroomding zelf te maken is kun je er wel twee of drie achter elkaar zetten om het rendement te vergroten. Ik zal er eens over nadenken.

Je kan mooie exemplaren vinden in een oude condens wasdroger, kant en klaar. :)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 19 mrt 2013 21:12 #380478

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Gijper schreef :

@Gregor; dat is een mooie radiator. Bij zo een ben je wel verplicht er een fan bij te plaatssen anders doet hij bijna niks.
Het idee is ook om een of twee ventilatoren achter de radiateur te plaatsen. Heb bij conrad verschillende geluidsarme ventilatoren gezien incl. vele m3/u lucht verplaatsing. De opties maar eens naast elkaar leggen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 19 mrt 2013 21:19 #380481

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
En het topic heet: alternatieve brandstof. :whistle:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 19 mrt 2013 21:30 #380486

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
sy helios schreef :
"vandaag gekregen van een aircobedrijf"

ga je nu een airco of een verwarming maken? :)

Met een goeie airco kan je zowel verkoelen als verwarmen.
( Die conditioneerd de lucht namelijk. )

m.v.g.

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 20 mrt 2013 03:37 #380522

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Faran schreef :
En het topic heet: alternatieve brandstof. :whistle:
+1
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 20 mrt 2013 07:38 #380551

Gijper schreef :
Yellow Boat schreef :
De reden dat trouwens zo'n platenwisselaar veel efficienter is als een pijpen wisselaar is de veel grotere luchtsnelheid langs de platen.
De reden dat een pijpenwisselaar een rampzalig rendement heeft is dat de oppervlakte zo klein is. Bv de kleinste ww van Lüfta heeft een oppervlakte van 40m2. Bovendien hebben de platen een speciaal profiel waardoor de lucht wervelt zodat niet een isolerend laagje ontstaat vlak langs het alu. De kunst is het profiel zo te ontwerpen zodat de weerstand minimaal is (wervelingen zorgen voor weerstand) maar de warmteoverdracht groot.
Bovendien zijn goede commerciele platenww's in tegenstroom, niet in kruisstroom.
Als zo'n kruisstroomding zelf te maken is kun je er wel twee of drie achter elkaar zetten om het rendement te vergroten. Ik zal er eens over nadenken.

@Gregor; dat is een mooie radiator. Bij zo een ben je wel verplicht er een fan bij te plaatssen anders doet hij bijna niks.

Natuurlijk is het oppervlak van een platenwarmtewisselaar veel groter bij een zelfde apparaat volume. Daarnaast zijn ze ook veel goedkoper en dat is een heel belangrijke reden in de industrie.Dat zijn samen de redenen dat ze überhaupt worden gebruikt in de industrie.
Maar de warmteoverdracht gaat ook bijna linear met de luchtsnelheid omhoog ( ongeveer tot de macht 0,86-0,89).
En uiteraard is tegenstroom veel beter dan kruisstroom. Allee wordt dat veel moeilijker om zelf te maken net als de speiaal geprofileerde plaat.
Het ging erom iets zelf te kunnen maken.
Naast dat tegenstroom worden trouwens ook meestal meer pass apparaten gebruikt .
Overigens zijn de lucht/lucht warmtewisselaars in de ventilatiesystemen in huizen heel vaak dwarsstroom.Deze bijv. maar ook veel systemen van Brink.

Ik weet er heel veel van hoor , ik had zelfs de ontwerpprogramma's op mijn PC.
En veel fabrikanten ken ik ook heel goed.( mijn wijn/champagne voorraad werd altijd prima aangevuld voor de kerst ;) )

Overigens , of oude autoradiatoren of warmtewisselaars uit wasdrogers goed zullen werken betwijfel ik.
Die zijn echt niet ontworpen voor aan twee kanten lucht maar aan een kant water of condenserende waterdamp en dat geeft een veel betere warmteoverdracht als alleen lucht/lucht. Ze zullen dus bij lucht/lucht maar weinig capaciteit hebben en een slechte sfficientie.
Ad
Laatst bewerkt: 20 mrt 2013 07:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 20 mrt 2013 09:54 #380601

Gregor schreef :
Faran schreef :
En het topic heet: alternatieve brandstof. :whistle:
+1

Volgens topic starter niet hoor:Revolution1 schreef :
@Erik,
zo zijstapje vind ik het niet hoor we hebben het tenslotte over duurzaamheid en alternatieve brandstof of dit nu b=voor je hoofdmotor is of voor verwarming
Aldus zijn bericht op pagina 2 van dit draadje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 20 mrt 2013 10:01 #380605

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Erikdejong schreef :
Gregor schreef :
Faran schreef :
En het topic heet: alternatieve brandstof. :whistle:
+1

Volgens topic starter niet hoor:Revolution1 schreef :
@Erik,
zo zijstapje vind ik het niet hoor we hebben het tenslotte over duurzaamheid en alternatieve brandstof of dit nu b=voor je hoofdmotor is of voor verwarming
Aldus zijn bericht op pagina 2 van dit draadje.
+1 ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 20 mrt 2013 13:01 #380668

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
OK, dan ouwehoer ik gewoon verder ;)
Álle lucht-lucht ww's zijn ontworpen om ook te kunnen condenseren. Tenminste die voor woningbouw. Bv lucht van 20°C 60% rlv zal beginnen condenseren bij 12°C volgens dit document. Bij dat condenseren komt overigens heel veel warmte vrij en die gaat naar de binnenkomende lucht.
In de goedkopere balansventilatieunits thuis zit inderdaad zo eentje:
Dit is er een van Stork:
met een rendement van 95%. Helaas weet ik niet hoe die laatste intern is opgebouwd, van buiten lijkt het toch min of meer een kruisstroomwisselaar.
Maar de kruisstroomwisselaars komen aan 65%, die van de foto op 95%.WADnWIND schreef :
Je kan mooie exemplaren vinden in een oude condens wasdroger, kant en klaar. :)
Dat moet ik onthouden.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 20 mrt 2013 13:21 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 22 mrt 2013 05:52 #381153

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Mijn radiateur van een paar posts geleden, als ik daar een ventilator achter ga plaatsen om de warmte de kajuit in te krijgen, iemand ervaring of een idee hoe groot die ventilator dan moet zijn? Kan je bijv. volstaan met een fan uit een gemiddelde computer? Kortom, hoeveel luchtverplaatsing heb je nodig?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl