Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alternatieve brandstof

Re: Alternatieve brandstof 22 mrt 2013 06:05 #381156

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ik heb een tijdje geleden een paar comp fans gekocht.
Deze hebben een zeer laag verbruik en verplaatsen rond de 60m3
Dat lijkt heel veel, maar ik kan je vertellen als ze draaien je eigenlijk niet meer voelt dan een heel zacht windje

Als ik dat vergelijk met bijv de luchtverplaatsing uit mijn Wallas kachel dan denk ik dat die zeker 10x zoveel verplaatst (rolventilator en verbruikt nog geen 1a per uur)

Ik zou dus zeker voor een 250m3 gaan om de warmte een beetje op zijn plek te krijgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 22 mrt 2013 11:58 #381265

Wanneer ik de maten goed inschat is het ongeveer de afmeting van een autokacheltje.
Die kunnen met gemak 10 KW aan.

Ik heb zo´n radiatuertje, kleiner dan de foto, en met minder dan 2 Kw warmte invoer door het motor circuit verwarm ik de kajuit tot dik 20º bij een buiten temperatuur van pakweg 12º
De kajuitingang is dan open.
Het ventilatortje is de Wallas op ventilatiestand, een computerventilator.
Hoe ik aan die 2 Kw kom?....Varend met 2000 RPM neemt de motor 1 ltr/uur, is 10 Kw
De helft naar de aandrijving, 25% naar de uitlaat en 25% naar het koelcircuit. Van die 25% naar het koelcircuit zal misschien de helft benut kunnen worden, stel dit op 1,5 Kw.

Dit komt heel aardig overeen met de kachel op bijna laagste stand.

Omgekeerd, wanneer de kachel brandt, gaat de warmte in omgekeerde richting. En verwarm ik en/of motor en boiler.
Dit gaat verbazend snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 22 mrt 2013 13:28 #381310

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
De maten zijn (b*h*d) 20*24*5cm. Het is een twee kanaals radiateur.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 22 mrt 2013 14:56 #381350

Hij leek me groter, dit zijn vrijwel de maten van mijn radiatortje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 22 mrt 2013 16:11 #381364

Erikdejong schreef :
Nog even een zijstapje op dit topic:

Wij hebben diverse laadmogelijkheden en er is eigenlijk altijd meer electrisch vermogen beschikbaar dan we gebruiken. Nu zit ik me af te vragen of er een schakeling valt te maken die al het overtollige energie naar een verwarmingselement zou kunnen sturen? Het liefst heb ik dit automatisch. Nu schakel ik vaak een electrisch kacheltje in die ik, afhankelijk van de aanweziglaadstroom op 200, 400 of 600 Watt zet. Dat scheelt weer in de hoeveelheid diesel die we verstoken. Maar je bent wel continue op de verbruiksmeter aan het kijken of je niet de accu capaciteit aan het verbruiken bent. Als dat het geval is dan schakel ik namelijk de kachel lager of zelfs uit.

Is er een mogelijkheid om dit bijvoorbeeld via de shunt in te laten schakelen? Bestaan er elementen die werken op ieder mogelijk wattage tot een bepaald maximum en die dan gewoon minder warmte opbrengst hebben als er minder energie beschikbaar is?

Als ik het goed begrijp heb je (ruim) voldoende elektriciteit en ben je van plan een warmwater tank aan te leggen die als een soort cv dienst moet gaan doen.
Dan zou ik kiezen voor een goed geïsoleerde tank die je verhit op de motor. Daarna zou ik het 'op peil houden van de temperatuur' doen door het overschot aan elektriciteit wat je (kennelijk) hebt. Je hoeft dan niet de hele schuit te verwarmen, maar slechts de X graden per uur die je verliest. (Bovendien zou je dit inderdaad met een soort peltier element kunnen doen. Een PE als een soort temperatuur pomp. De ene kant wordt heet, de andere juist kouder. Dit is wel even een punt om in de gaten te houden :-) De koude kant van het peltier element zou je dan ook nog kunnen gebruiken om lucht mee te drogen d.m.v. condens. Op die manier kun je extra voordeel halen uit het element. Als het interieur al droog genoeg is dan kunnen reguliere verwarmingselementen volstaan. Deze zijn vaak wat robuuster en hebben vaak een iets beter rendement dan peltier elementen. Bovendien zijn die peltier elementen tamelijk breekbaar. Althans, ik heb er maar twee keer mee gewerkt... omdat de eerste keer ik het element gesloopt had.

Op die manier houd je het interieur droog en warm zonder te veel te verliezen in (overbodige) omzettingen. Hoeveel elementen je nodig zult zijn hangt natuurlijk af van de gekozen isolatie en hoeveel je verliest. Succes in ieder geval :-D
Laatst bewerkt: 22 mrt 2013 16:15 door Alfa Ursae Minoris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 22 mrt 2013 22:15 #381503

Er bestaan standaard relais die, instelbaar, schakelen bij een bepaalde spanning.
Je stelt ze in op b.v. 13,5 volt komt het relais in en bij 13,1 volt weer af. Leveranciers zou ik in de zon/wind energie zoeken.

Bij het plaatsen van een zon/wind energie installatie op een Herdade, enkele jaren terug Zat zo´n relais bij de windmolen.
Werkte goed, maar zeer zelden omdat er meer vraag dan aanbod was.

Het schakelde iets, in dit geval verwarmings elementen in en uit.

In mijn optiek zou ik de voorkeur geven om een paar boiler elementen te schakelen in de warmwatertank.
Peltier heeft zeker mijn voorkeur niet. Een zeer slecht rendement, duur in aanschaf en onhandig te behandelen, kwetsbaar.
600 watt maximaal aan peltier is nogal wat.
Die boiler elementen zijn er in 12-24 volt in de genoemde vermogens.
Een ovenbouwer in Hoevelaken had ze in voorraad.

In m´n vorige boot had ik in de boiler een aantal elementjes van 6mm rond en ongeveer 55 mm lang. Wanneer ik me goed herinner van 100 wat per element.

Een stuk brons met een heleboel blinde gaatjes waar ze, samen met een thermostaat in zaten. Een of andere koelpasta voor zware transitors voor goede warmte overdracht
Werkte tot volle tevredenheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 22 mrt 2013 23:12 #381519

Alfa Ursae Minoris schreef :
Als ik het goed begrijp heb je (ruim) voldoende elektriciteit en ben je van plan een warmwater tank aan te leggen die als een soort cv dienst moet gaan doen.
Dan zou ik kiezen voor een goed geïsoleerde tank die je verhit op de motor.
Precies zoals ik op pagina 3 van dit draadje beschrijf ;)

De tank is inmiddels al gemaakt (720 liter), ik moet alleen de warmwater spiralen nog aanleggen/omleggen.

Nu ga ik nog opzoek naar een dumpweerstand voor het overtollige vermogen van de windgenerator en de zonnecellen die ik in water kan onderdompelen. Op die manier kun je de temperatuur van het water nog een beetje opboosten. Het plan is om alle electriciteit die "over" is te gebruiken om de tank te verwarmen, danwel zo lang mogelijk op temperatuur te hoduen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 22 mrt 2013 23:35 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 mrt 2013 14:55 #381947

Nog even terug naar een radiatortje plaatsen.

Let bij het uitbreiden van het antievries circuit er goed op dat de ontluchting in orde is.

Er zal altijd wat lucht opgelost zitten in nieuw toegevoegde antievries of water.

Wanneer dat niet weg kan hoopt het zich op in de hoge punten.
Iets wat tot voor kort prima werkte doet het opeens veel minder.

Ik heb er twee, ontluchtingen, een aan de vuldop voor de Koelvloeistof en één aan het radiateurtje.

Beide ontluchting slangetjes komen uit in een fles waar ze onder het vloeistof niveau uitkomen.
Door de grotere hoeveelheid vloeistof vond ik de ruimte van het expansie vat wat klein.
Die fles werkt als een groter expansievat.
Bijkomend voordeel is, KV kan rond gepompt worden door deze fles.
De ontluchting van het radiatortje open-er gaat vloeistof naar de fles, deze wordt weer aangevuld door het slangetje aan de vuldop via het antivacuum klepje.
Standaard staat de ontluchting van het radiatortje dicht, kontroleer ik zo nu en dan.
Het systeem heeft dan de normale overdruk.

Het vuil wat bij draaiend motor in de koelvloeistof zweeft bezinkt deels in die fles.
De inhoud giet ik zo nu en dan door een koffie filtertje en de koelvloeistof blijft mooi schoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 mrt 2013 15:37 #381956

Erikdejong schreef :
Ik wil dat inderdaad gaan uit proberen, ze worden nog steeds wel aardig warmer dan de omgevings temperaturen.
Alleen water(koelvloeistof) en electra tegen elkaar aanbouwen moet wel even serieus gebeuren. Waarschijnlijk vervalt na een dergelijke verbouwing ook de garantie op je paneel.

inhabitat.com/photovoltaic-sol...p-multiple-benefits/
Dat bedoelde ik eigenlijk. Ik ben begonnen met het bouwen ervan, geïntegreerd op mijn doghause, aangesloten op een warm water tank, op radiatoortjes. Alleen zal ik ook wat moeten regelen voor als het te warm wordt, dan zal het met buiten gekoeld moeten worden. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? of met zonne collecteren? met wat voor pomp zorg je voor de circulatie? Wat ik kon vinden is meteen heel groot, en moeilijk in 12 volt, iemand een idee? eigenlijk misschien iets voor een ander topic, maar hier gaat het ondertussen al over...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 mrt 2013 15:42 #381957

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Saeftinghe schreef :
Nog even terug naar een radiatortje plaatsen.

Let bij het uitbreiden van het antievries circuit er goed op dat de ontluchting in orde is.

Er zal altijd wat lucht opgelost zitten in nieuw toegevoegde antievries of water.

Wanneer dat niet weg kan hoopt het zich op in de hoge punten.
Iets wat tot voor kort prima werkte doet het opeens veel minder.

Ik heb er twee, ontluchtingen, een aan de vuldop voor de Koelvloeistof en één aan het radiateurtje.

Beide ontluchting slangetjes komen uit in een fles waar ze onder het vloeistof niveau uitkomen.
Door de grotere hoeveelheid vloeistof vond ik de ruimte van het expansie vat wat klein.
Die fles werkt als een groter expansievat.
Bijkomend voordeel is, KV kan rond gepompt worden door deze fles.
De ontluchting van het radiatortje open-er gaat vloeistof naar de fles, deze wordt weer aangevuld door het slangetje aan de vuldop via het antivacuum klepje.
Standaard staat de ontluchting van het radiatortje dicht, kontroleer ik zo nu en dan.
Het systeem heeft dan de normale overdruk.

Het vuil wat bij draaiend motor in de koelvloeistof zweeft bezinkt deels in die fles.
De inhoud giet ik zo nu en dan door een koffie filtertje en de koelvloeistof blijft mooi schoon.
Dank je voor het meedenken en tips. Heb je toevallig ook foto's?

Het radiatortje en de boioler zitten lager dan de vulopening. Via de wet van de pratende vaten ben ik dan al een eind op weg, hoewel de lucht er wel uit moet. Gisteren extra kranen gemonteerd en begonnen om KV af te tappen.


En hier is de radiateur bedacht:

Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 mrt 2013 17:05 #381987

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Eventuele lucht kan zich nu ophopen in de radiator. Ik zou toch minimaal een aansluiting boven zetten zodat je af en toe kunt ontluchten middels een kraantje.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 24 mrt 2013 17:08 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 24 mrt 2013 17:29 #381994

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Gijper schreef :
Eventuele lucht kan zich nu ophopen in de radiator. Ik zou toch minimaal een aansluiting boven zetten zodat je af en toe kunt ontluchten middels een kraantje.
Dan zou je een soort van cv ontluchtingskraantje in de radiateur moeten solderen. Den dat schroeven alleen niet voldoende afsluit.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 25 mrt 2013 14:14 #382269

Ontluchten;
Wanneer je het radiatortje 90º of 180º draait ((verticaal) dan zou ergens in de AFVOER slang een ontluchting kunnen komen. Een heel dun slangetje is genoeg, net niet capilair. Piepklein afsluitertje net boven de fles. Er hoeft maar heel af en toe ontlucht te worden.

Tegen het schot rechts(op de foto) heb ik een 1,5 ltr fles geplaatst waarin beide ontluchtingen ruim onder vloeistof niveau uitkomen.
De vuldop heeft 3 afdichtingen, met een beetje overdruk gaat er één open en de KV stroomt in de fles, in deze klep zit een antievacuum klepje, daardoor gaat de KV terug wanneer de motor afkoelt, de derde is de afdichting naar buiten.

Van een 2 ltr frisdrankfles een houdertje gemaakt, daarin staat een 1,5 ltrtr frisdrankfles.
Het is in feite de proefopstelling, maar het voldoet zo goed dat ik het zo laat.

Miniafsluitertje en slang komt van een bevloeiïng voor planten, klein voordelig en goed aangepast.

De KV was nogal bruin, dus de slangetjes in een paar kannetjes gehangen terwijl ik toch stroom draaide.
De ontluchting vanaf de kachel open (heeft eigen pompje), de vuile koelvloeistof gaat in het nu nog bijna lege kannetje en wordt weer aangevuld via het slangetje aan de vul opening.
Het vuil mengt goed wanneer de motor draait,dat ben je op deze manier beter kwijt dan via de aftap, daar bezinkt het voor het weg is
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 25 mrt 2013 14:23 #382271

Achter je radiatortje nog wel een computerventilatortje zetten, anders zal je weinig rendement hebben.

Aan de slangconfiguratie te zien heb je ook een boiler, je zou het dan ook in serie met de boiler kunnen plaatsen.
Je verwarmt dan eerst de boiler en zodra die warm is komt de kajuit aan de beurt.
Wanneer de boiler eenmaal warm is neemt die geen warmte meer en gaat alles naar de kajuit.
Wanneer je dan warm water gebruikt zal er even een (onbemerkt) dipje zijn in de warmte toevoer naar de kajuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 25 mrt 2013 14:32 #382274

Eric,

Combinatie van zon en warm water.
Bij PV heb ik graag het paneel koel, dat levert meer stroom.
Bij warm water heb ik het graag boven de 60º i.v.m. legionella.
Ik heb weinig vertrouwen in een directe combinatie. Mijn PV panelen worden niet echt warm, in ieder geval lang niet genoeg om de warmte te benutten.

Maar PV panelen regenen toch gewoon nat, dus zouden ze óók tegen een laagje water erop moeten kunnen.
Zoiets als dubbel glas PV is de éne glasplaat en de ander is een transparante (glasplaat), maar kan dat tegen de druk van het waterpompje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 25 mrt 2013 14:38 #382275

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Saeftinghe schreef :
Achter je radiatortje nog wel een computerventilatortje zetten, anders zal je weinig rendement hebben.

Aan de slangconfiguratie te zien heb je ook een boiler, je zou het dan ook in serie met de boiler kunnen plaatsen.
Je verwarmt dan eerst de boiler en zodra die warm is komt de kajuit aan de beurt.
Wanneer de boiler eenmaal warm is neemt die geen warmte meer en gaat alles naar de kajuit.
Wanneer je dan warm water gebruikt zal er even een (onbemerkt) dipje zijn in de warmte toevoer naar de kajuit.
Ik heb inderdaad een boiler. De idee is/was om beide afzonderlijk te kunnen afsluiten. Vandaar het fitwerk zoals ik het nu heb gemaakt. Als het verder niet uitmaakt, dan zou ik op de twee resterende tules de radiateur willen aansluiten. Tenzij hier natuurlijk zwaarwegende bezwaren zijn om dat niet te doen ;)

Die ventilatoren is nog wel een punt. Hoeveel m3/h luchtverplaatsing heb je nou nodig om de lucht door de ribben van de radiateur te blazen? Dacht aanvankelijk ook aan een of twee computer fans, maar als je kijkt naar een auto, dan zit daar een veel grotere fan op met significant meer luchtverplaatsing, dus wat is wijsheid. Let wel, het gaat om een kajuit en cabines van een 31ft als de boot op de motor vaart. In essentie is de boot bedoeld als zeilboot :)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 25 mrt 2013 15:43 #382308

Wanneer je boiler en kajuit parallel zet, bestaat de mogelijkheid dat de meeste KV door de boiler gaat, ook als deze al warm is en de kajuit achterblijft. Andersom kan ook natuurlijk.
In serie duurt het net even langer voor de kajuit warm wordt. Maar eenmaal een warme boiler, is alle warmte voor de kajuit.

Maar je kunt de boiler/kajuit knijpen of afsluiten zie ik.


Een auto koelt door de rijwind, geen ventilator nodig, maar ga je in file bergop, dan is er geen rijwind, maar wel veel vermogen wat weggekoeld moet worden, vandaar die grote ventilator, die moet voor een middenklasser toch wel 20 Kw af kunnen voeren.

Mijn kachel is 3 Kw, heeft dit jaar zeer lang (3 mmanden) op minimum gebrand (800watt)De hete lucht gaat als eerste door een vergelijkbaar radiatortje.
Kachel starten, 15 minuten later kajuit warm, circulatiepompje over het radiatortje aan wordt niet bemerkt 20 minuten later is de boiler warm genoeg om te douchen,
Wanneer gestart wordt met de boiler in circulatie is het juist merkbaar dat de kajuit wat langer nodig heeft.

De motor levert stationair meer dan 800 watt door het radiatortje. Het duurt net even wat langer na koude start, omdat de motor ook eerst warm moet worden.

In de kachel zit een computerventoilatortje, 0,8 A gemeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 25 mrt 2013 23:21 #382449

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
De lucht uit een dieselkachel is dan ook véél heter dan de lucht die uit een watergevulde radiator komt. Om de nodige watts te halen uit een watergevuld radiatortje moet je er veel lucht doorheen blazen. De aanjager uit een auto is met gemak 100W.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 25 mrt 2013 23:39 #382454

Welnee, zoveel heb je echt niet nodig!
Wij hebben een Radex van Dickinson op de motor zitten. Bij een koelwater temperatuur van 90 graden, geeft dat kleine dingetje 3.5kW af, en dat met behulp van een standaard computer ventilatortje van maar een paar Watt.

Zie hier voor specificaties en uitleg. De Radex 1 is 3.5kW, de radex 2 het dubbele, maar die heeft dan twee computer fannetjes naast elkaar. Kijk voor de aardigheid ook even naar de lengte en hoogte maat vand e radiator. Je zult verbaasd zijn met hoe klein je toe kan. even voor de beeldvorming, 3,5 kW is voldoende om onze boot (50 voet) bij -10 buiten, binnen heerlijk warm te houden
www.dickinsonmarine.com/Manuals/radex2009-1.pdf
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 25 mrt 2013 23:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 26 mrt 2013 05:15 #382461

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Dit alles lezend zou ik twee computer fans achter de radiateur kunnen plaatsen. Bijv. er twee zoeken waar het aantal m3 luchtverplaatsing zo hoog mogelijk is. Regelaar erbij om de draaisnelheid te regelen, dan zou ik toch een heel eind moeten komen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 26 mrt 2013 09:43 #382523

Moet je wel kijken of je ze naast elkaar kunt plaatsen, niet achter elkaar.
Zou ik inderdaad doen ja, bij ons werkt het prima.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 26 mrt 2013 09:46 #382525

Gijper,

De lucht uit een hete lucht kachel is ongeveer 80º, de koelvloeistof ook zoiets.
Dit zijn precies de waarden zoals die ook in een automotor heersen.


Gregor,

Je zoekt veel te veel naar problemen die er niet zijn.
Één ventilatortje zal voldoen, blijkt het te weinig te zijn dan zet je er één bij.
Houdt rekening met een tweede wanneer je het eerste plaats. En zorg dat je simpel kunt ontluchten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 26 mrt 2013 10:27 #382529

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Erikdejong schreef :
Moet je wel kijken of je ze naast elkaar kunt plaatsen, niet achter elkaar.
Zou ik inderdaad doen ja, bij ons werkt het prima.
bedoelde ook naast elkaar ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 26 mrt 2013 10:30 #382530

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Saeftinghe schreef :
Gregor,

Je zoekt veel te veel naar problemen die er niet zijn.
Één ventilatortje zal voldoen, blijkt het te weinig te zijn dan zet je er één bij.
Houdt rekening met een tweede wanneer je het eerste plaats. En zorg dat je simpel kunt ontluchten.
Dat heeft ook te maken met de nieuwsgierigheid om het te bouwen en de onbekendheid met het technische deel. Daarom vragen stellen :)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieve brandstof 26 mrt 2013 12:34 #382557

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Saeftinghe schreef :
De lucht uit een hete lucht kachel is ongeveer 80º, de koelvloeistof ook zoiets.
Dit zijn precies de waarden zoals die ook in een automotor heersen.
Ik heb even een thermometer voor mijn kachel gehouden. Bij 130°C heb ik hem weggehaald om de kabel voor smelten te behoeden maar hij was nog stijgende.
Het kan best zijn dat koelvloeistof 80-90°C is maar dat betekent niet dat de lucht dat ook wordt! Je vergelijkt appels met peren.

@Erikdejong: ik zie inderdaad dat de Radex 1 een fan heeft van 9W, weinig inderdaad.Gregor schreef :
... nieuwsgierigheid om het te bouwen en de onbekendheid met het technische deel. Daarom vragen stellen :)
Normaliter kijk je bij een luchtsysteem naar de drukval bij een bepaalde luchtdoorzet van dat systeem. Daarom postte ik eerder de specs van die Papstfan van Marktplaats. Het heeft weinig zin alleen te kijken naar hoeveel m3/h een fan verplaatst. Je moet ook kijken hoeveel m3/h daarvan over blijft als de fan in een systeem wordt ingebouwd. Helaas ken ik de m3/h-drukvalcurve van zo'n radiatortje niet, misschien valt de drukval wel in het niet omdat er vrij weinig lucht doorheen moet. ;)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 26 mrt 2013 12:37 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl