Erikdejong schreef :
Nog even een zijstapje op dit topic:
Wij hebben diverse laadmogelijkheden en er is eigenlijk altijd meer electrisch vermogen beschikbaar dan we gebruiken. Nu zit ik me af te vragen of er een schakeling valt te maken die al het overtollige energie naar een verwarmingselement zou kunnen sturen? Het liefst heb ik dit automatisch. Nu schakel ik vaak een electrisch kacheltje in die ik, afhankelijk van de aanweziglaadstroom op 200, 400 of 600 Watt zet. Dat scheelt weer in de hoeveelheid diesel die we verstoken. Maar je bent wel continue op de verbruiksmeter aan het kijken of je niet de accu capaciteit aan het verbruiken bent. Als dat het geval is dan schakel ik namelijk de kachel lager of zelfs uit.
Is er een mogelijkheid om dit bijvoorbeeld via de shunt in te laten schakelen? Bestaan er elementen die werken op ieder mogelijk wattage tot een bepaald maximum en die dan gewoon minder warmte opbrengst hebben als er minder energie beschikbaar is?
Als ik het goed begrijp heb je (ruim) voldoende elektriciteit en ben je van plan een warmwater tank aan te leggen die als een soort cv dienst moet gaan doen.
Dan zou ik kiezen voor een goed geïsoleerde tank die je verhit op de motor. Daarna zou ik het 'op peil houden van de temperatuur' doen door het overschot aan elektriciteit wat je (kennelijk) hebt. Je hoeft dan niet de hele schuit te verwarmen, maar slechts de X graden per uur die je verliest. (Bovendien zou je dit inderdaad met een soort
peltier element kunnen doen. Een PE als een soort temperatuur pomp. De ene kant wordt heet, de andere juist kouder. Dit is wel even een punt om in de gaten te houden
![:-) :-)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
De koude kant van het peltier element zou je dan ook nog kunnen gebruiken om lucht mee te drogen d.m.v. condens. Op die manier kun je extra voordeel halen uit het element. Als het interieur al droog genoeg is dan kunnen reguliere verwarmingselementen volstaan. Deze zijn vaak wat robuuster en hebben vaak een iets beter rendement dan peltier elementen. Bovendien zijn die peltier elementen tamelijk breekbaar. Althans, ik heb er maar twee keer mee gewerkt... omdat de eerste keer ik het element gesloopt had.
Op die manier houd je het interieur droog en warm zonder te veel te verliezen in (overbodige) omzettingen. Hoeveel elementen je nodig zult zijn hangt natuurlijk af van de gekozen isolatie en hoeveel je verliest. Succes in ieder geval :-D