Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Water in de olie van de saildrive

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 13:06 #251792

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Inderdaad bestaan bijna overal trekkers (montage- en demontagereedschap) voor. In het verleden moesten we zelfs prototypes maken en uittesten. Het probleem zit 'm vaak in de extra kosten die men moet maken voor eenmalig gebruik. Dan moet je improviseren.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 30 dec 2011 13:07 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 13:13 #251796

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Alle hulpmiddelen die je nodig hebt staan afgebeeld op p.10 van het manual. Het demonteren van de achterste (=diepstliggende) buitenring gaat nog wel met behulp van een trekstang en een simpel hulpstukje, het erin persen van een nieuwe ring is een stuk lastiger als de saildrive nog in de boot zit. Het haakse tandwiel op de verticale as moet er sowieso af voor demontage en montage.

De binnenring van het lager aan de 'waterzijde' van de schroefas laat zich alleen verwijderen door het haakse tandwiel eraf te persen.
Al met al geen werkzaamheden die ik zou aanraden aan iemand die er geen ervaring mee heeft.
In de PBO staat beschreven hoe je met een stuk pijp van de juiste diameter de buitenring van het waterzijdige lager verwijdert.

Voor het gemak hier even het detail van het staartstuk :

Laatst bewerkt: 30 dec 2011 13:28 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 13:27 #251802

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Heb je een linkje naar dat PBO en betreffend manual?. Kan ik ook eens kijken.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 30 dec 2011 13:28 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 13:40 #251807

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Proost schreef :
Heb je een linkje naar dat PBO en betreffend manual?. Kan ik ook eens kijken.

De link naar het manual staat in de post van Yellow Boat van 29 dec 2011 16:43, de PBO van maart kun je via Zinio.com digitaal bekijken tegen een vergoeding van 6 Euri.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 13:55 #251813

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
CeesS schreef :
Alle hulpmiddelen die je nodig hebt staan afgebeeld op p.10 van het manual. Het demonteren van de achterste (=diepstliggende) buitenring gaat nog wel met behulp van een trekstang en een simpel hulpstukje, het erin persen van een nieuwe ring is een stuk lastiger als de saildrive nog in de boot zit. Het haakse tandwiel op de verticale as moet er sowieso af voor demontage en montage.

Ben ik te optimistisch als ik denk dat de buitenring van het diepst gelegen lager eruit kan zonder dat het haakse tandwiel van de verticale as te verwijderen?
Volgens de tekening en foto, zit er ruimte tussen voldoende is om de ring zover las te maken dat je kunt kantelen en 'm eruit kunt halen.
CeesS schreef :
De binnenring van het lager aan de 'waterzijde' van de schroefas laat zich alleen verwijderen door het haakse tandwiel eraf te persen.
Al met al geen werkzaamheden die ik zou aanraden aan iemand die er geen ervaring mee heeft.
In de PBO staat beschreven hoe je met een stuk pijp van de juiste diameter de buitenring van het waterzijdige lager verwijdert.

Begrijp ik hieruit dat je het lager dat aan de waterzijde zit, dus daar waar er nog een stuk as uitsteekt, alleen verwijderd kan worden al het tandwiel eraf is, en dus ook het lager dat aan de linkerzijde zit (helaas buiten de linkerzijde van de foto)? Zo oogt het niet als ik de as nl. in mijn hand heb. M.a.w. het lager dat op onderstaande foto zichtbaar is, gaat er naar de rechterkant toe af.


Gregor

Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 14:07 #251818

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Haal de helft van de rollen er uit trek de kooi met de rest van de rollen van de binnenring en je houdt een kale binnenring over. Aan de binnenring zit een borst die hoger is dan de loopbaan. Hier zou je een trekker of apart gemaakte trekplaat op kunnen zetten. Je zou ook bij een garage kunnen vragen of ze lagerdemontage apparatuur hebben. Normaal gaat dan een klembus die geborgd wordt over die betreffende rand en met opgezet gereedschap, handbediend of hydraulisch wordt de ir er afgetrokken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 14:31 #251826

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Ik heb de garage zojuist gevraagd of zij de beide lagers (IR ;) ) eraf willen halen en de twee nieuwe erop willen persen. Maandag is die betreffende specialist er en gaan ze dat doen. Voor mits dat lukt, krijg ik maandag de as terug met twee nieuwe IR's (Inner Ring, voor degene die zo in het verhaal vallen). Dan houd ik twee OR's (Outer ring) over, een die in de deksel gaat en daar een diktering en twee keerringen op zijn plaats houdt. Blijft er een (1) OR over, nl. die in het huis geplaatst moet worden nadat ik de oude heb verwijderd. Mogelijk dat een poelietrekker met de bekken naar buiten soelaas gaat bieden. Hierbij hoop ik dat de verticale as niet verwijderd hoeft te worden.... Dan zien dat deze OR weer netjes op zijn plaats komt om tot slot de speling te gaan bepalen. Het meest lastige, verwacht ik.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 14:49 #251827

CeesS schreef :
Proost schreef :
Heb je een linkje naar dat PBO en betreffend manual?. Kan ik ook eens kijken.

De link naar het manual staat in de post van Yellow Boat van 29 dec 2011 16:43, de PBO van maart kun je via Zinio.com digitaal bekijken tegen een vergoeding van 6 Euri.

PBO's van ouder dan 6 maanden kun je gratis bekijken en eventueel 2paginawijs uitprinten. Gewoon klikken of het betreffende nummer op deze pagina:http://gb.zinio.com/browse/issues/index.jsp?skuId=416154756
Alleen als je het hele blad wilt downloaden moet je betalen! En dat kost omgerekend net geen €5,-.
Dat geldt trouwens ook voor de Yachting Monthly.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 14:58 #251831

Gregor schreef :
Ik heb de garage zojuist gevraagd of zij de beide lagers (IR ;) ) eraf willen halen en de twee nieuwe erop willen persen. Maandag is die betreffende specialist er en gaan ze dat doen. Voor mits dat lukt, krijg ik maandag de as terug met twee nieuwe IR's (Inner Ring, voor degene die zo in het verhaal vallen). Dan houd ik twee OR's (Outer ring) over, een die in de deksel gaat en daar een diktering en twee keerringen op zijn plaats houdt. Blijft er een (1) OR over, nl. die in het huis geplaatst moet worden nadat ik de oude heb verwijderd. Mogelijk dat een poelietrekker met de bekken naar buiten soelaas gaat bieden. Hierbij hoop ik dat de verticale as niet verwijderd hoeft te worden.... Dan zien dat deze OR weer netjes op zijn plaats komt om tot slot de speling te gaan bepalen. Het meest lastige, verwacht ik.

Gregor

Als je de manual; goed leest( pagina 43 bovenaan staat: 23. For when only new bearings have been installed.
Use the previously installed shims in the first instance.
In other cases, the shim thickness can be
calculated as in items 24–26
.
ofwel veraald : wanneer alleen nieuwe lagers zjn geinstalleerd , gebruik de oorspronkelijke pasringen. In andere gevallen kun je dedikte berekenen enz.) hoef je bij nieuwe lagers de speling niet opnieuw af te stellen hoor, wat ook logisch is want lagers zijn tot op de 1/100 mm identiek!. Dat is allen nodig als je een nieuwe as of tandwiel platst. Gewoon de bestaande dunnen vulringen terugplaatsen en de zaak weer samenbouwen. Eventueel kun je de speling checken volgens foto bij punt 31 op pagina 44.Nodig is dat echter niet.
Het een beetje krakkemikkige Engels zal wel komen vanwegen de vertaling uit het Zweeds!
Ad
Laatst bewerkt: 30 dec 2011 15:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 15:13 #251834

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Met enig vogelen de bewuste pagina's kunnen 'afdrukken'. De links zijn:
PBO Saildrive March 2011

PBO Saildrive March 2011

PBO Saildrive March 2011

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 15:16 #251837

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Om het monteren van de moeilijkst te plaatsen OR te vereenvoudigen zou je de OR even in de diepvries kunnen leggen. Wanneer je snel werkt zakt ie er misschien zo in. Wel napersen/tikken, voorzichtig want de ring moet aanliggen tegen het achtervlak om op de juiste maat te komen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 15:20 #251840

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Even een opmerking terzijde, dat ik heel blij ben met alle aangeboden hulp en vooral de tijd vrijgemaakt wordt om mij verder te helpen. Heel bijzonder. Dank je wel.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 15:43 #251846

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
YELLOW BOAT schreef :
wilt downloaden moet je betalen! En dat kost omgerekend net geen €5,-.
Dat geldt trouwens ook voor de Yachting Monthly.
Ad
Ik betaal altijd 4,88 engelse ponden incl VAT, tegen de huidige pond koers rond 6 Euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 16:29 #251853

CeesS schreef :
YELLOW BOAT schreef :
wilt downloaden moet je betalen! En dat kost omgerekend net geen €5,-.
Dat geldt trouwens ook voor de Yachting Monthly.
Ad
Ik betaal altijd 4,88 engelse ponden incl VAT, tegen de huidige pond koers rond 6 Euro.

Ai , klopt , even de VAT vergeten. :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 16:35 #251854

Proost schreef :
Om het monteren van de moeilijkst te plaatsen OR te vereenvoudigen zou je de OR even in de diepvries kunnen leggen. Wanneer je snel werkt zakt ie er misschien zo in. Wel napersen/tikken, voorzichtig want de ring moet aanliggen tegen het achtervlak om op de juiste maat te komen.

Mmmm even gerekend... Bij 40 graden verschil ( +20vs-20 ) ongeveer 0,025mm.
Misschien als je heel snel bent.
Misschien wat droogijds bestellen? Haal je het dubbele.
Je zou ook een emmer kokend water onder de staart kunnen zetten ( met de staart erin natuurlijk :laugh: ).Als je een stalen emmer neemt kun je er ook nog een gasbrander onder zetten. ;) :whistle:

Ad
Laatst bewerkt: 30 dec 2011 16:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 17:04 #251856

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Och, wat maakt het uit. Lijkt wel een wedstrijd die je moet winnen. Doe niet meer mee. Ze weten het beter dan iemand die duizenden lagers gemonteerd en gedemonteerd heeft!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 17:16 #251858

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Proost, misschien is een vakman te duur??
Of willen mensen gewoon niet horen wat de beste oplossing is?? heb hele stukken overgeslagen , ik snap er de ballen van :blush:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 17:54 #251867

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Proost schreef :
Om het monteren van de moeilijkst te plaatsen OR te vereenvoudigen zou je de OR even in de diepvries kunnen leggen. Wanneer je snel werkt zakt ie er misschien zo in. Wel napersen/tikken, voorzichtig want de ring moet aanliggen tegen het achtervlak om op de juiste maat te komen.

Da's wel een aardige. In de vriezer en dan tussen koelblokken klemmen totdat ik zover om het lagerdeel erin te zetten.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 02 jan 2012 15:54 #252557

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
De eerste stap is succesvol gezet; de Binnenstadgarage in Den Haag heeft de twee lagers op de as vervangen :) Zelf voorgesteld de as een fractie af te draaien zodat de speedy sleeves niet meer nodig zijn. Maar die zijn al besteld en de lagers zitten er nu ook al op. Verder kreeg is van een oude baas, zo man die ongeveer elke motor in zijn handen heeft gehad, het advies om wat Molykote door de olie te doen.

Wachten is nu op keerringen en speedy sleeves om een volgende stap te zetten.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 02 jan 2012 16:30 #252563

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Mooi, eerste stap gezet. Nu de binnenringen nog.
Een waarschuwing : Molykote in deze toepassing is absoluut af te raden. In het oliebad loopt ook de lamellenkoppeling waarmee je van vooruit naar achteruit omschakelt. Aangezien de wijvingscoefficient van Molykote slechts ongeveer een tiende is van normale olie, zal de koppeling gaan slippen. Molykote laat zich niet of heel moeilijk verwijderen, dit komt je op een complete revisie van de koppeling te staan.
Laatst bewerkt: 02 jan 2012 19:05 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 02 jan 2012 16:54 #252565

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
In het staartstukdetail wat een aantal posts geleden is toegevoegd heeft staat bij nummer 18 IR, dat moet OR zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 02 jan 2012 19:14 #252620

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Proost schreef :
In het staartstukdetail wat een aantal posts geleden is toegevoegd heeft staat bij nummer 18 IR, dat moet OR zijn.
Volgens mij verwijzen die nummers in het handboek naar shims (vulringen) :
17. Shim. Please refer to items 32 and 36.
18. Shim. Please refer to items 25–27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 03 jan 2012 07:31 #252694

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
CeesS schreef :
Mooi, eerste stap gezet. Nu de binnenringen nog.
Een waarschuwing : Molykote in deze toepassing is absoluut af te raden. In het oliebad loopt ook de lamellenkoppeling waarmee je van vooruit naar achteruit omschakelt. Aangezien de wijvingscoefficient van Molykote slechts ongeveer een tiende is van normale olie, zal de koppeling gaan slippen. Molykote laat zich niet of heel moeilijk verwijderen, dit komt je op een complete revisie van de koppeling te staan.

Dank je voor de waarschuwing. Dan gaat dat er niet in.

Worden er toevoegingen gebruikt om aan de olie van de saildrive toe te voegen? In de versie die ik heb gaat dezelfde olie als in het motorblok.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 03 jan 2012 08:01 #252698

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
CeesS schreef :
Proost schreef :
In het staartstukdetail wat een aantal posts geleden is toegevoegd heeft staat bij nummer 18 IR, dat moet OR zijn.
Volgens mij verwijzen die nummers in het handboek naar shims (vulringen) :
17. Shim. Please refer to items 32 and 36.
18. Shim. Please refer to items 25–27.

@Cees, als er een verwijzing is zal het goed zijn maar dat is voor mij niet te zien.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 03 jan 2012 09:29 #252737

Gregor schreef :
CeesS schreef :
Mooi, eerste stap gezet. Nu de binnenringen nog.
Een waarschuwing : Molykote in deze toepassing is absoluut af te raden. In het oliebad loopt ook de lamellenkoppeling waarmee je van vooruit naar achteruit omschakelt. Aangezien de wijvingscoefficient van Molykote slechts ongeveer een tiende is van normale olie, zal de koppeling gaan slippen. Molykote laat zich niet of heel moeilijk verwijderen, dit komt je op een complete revisie van de koppeling te staan.

Dank je voor de waarschuwing. Dan gaat dat er niet in.

Worden er toevoegingen gebruikt om aan de olie van de saildrive toe te voegen? In de versie die ik heb gaat dezelfde olie als in het motorblok.

Gregor

Dat soort toevoegingen zijn meestal bedoeld om de wrijvng te verminderen of afzettingen op te lossen.
beide is bij een saildrive niet van toepassing.
Er schijnen er ook te bestaan die kleine lekkages kunnen verhelpen zoals "zwetende"pakkingen maar of die echt werken weet ik niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl