Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Water in de olie van de saildrive

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 12:05 #251038

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Kleine correctie op mijn vorige post, ik bedoel natuurlijk 1,07bar ;)

Mijn inschatting is, dat de druk vanaf het water hoger is dan de druk van de bak waar de olie inzit.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 12:17 #251042

Gregor schreef :
Kleine correctie op mijn vorige post, ik bedoel natuurlijk 1,07bar ;)

Mijn inschatting is, dat de druk vanaf het water hoger is dan de druk van de bak waar de olie inzit.

Gregor

Aha , ik zie het al . Die goeie man dacht dat MPa hetzelfde is dan Bar.
Zit echter een facto 10 tussen! ( eigenlijk 9,8 , de versnelling van de zwaartekracht ofwel Newton naar kg).
En hetgaat uiteraard altijd om verschildruk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 12:33 #251045

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
De resultante van de binnendruk (oliebak) en de buitendruk (zeewater) zal niet meer dan 1 bar mogen bedragen, als ik de uitspraak van de keerringenboer vertaal (ik rond gemakshalve de 980mbar maar even af naar 1bar). Ik kan me wel voorstellen dat er redelijkerwijs een max. zit waar de binnen- en buitendruk aan kan/mag voldoen. Anders gezegd, aan de ene kan 49bar en de andere kant 50bar lever ook een resultante op van 1 bar, maar of de ringen tegen respectievelijk 49 en 50bar kunnen, valt te bezien.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 12:43 #251050

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Tell me about SKF ;) Zoals ik schreef, geen probleem tenzij. Het is trouwens wel zo dat in grotere lagers een minimale druk opgebouwd (1,5 tot 2 mwk) kan worden waardoor olie uitloop kan plaatsvinden maar dat is wel afhankelijk van de soort afdichting en omwentelingen per minuut.
MPa of Bar maakt voor een leek niets uit, ga je dat verbeteren moet je de verklaring er ook bij geven op een eenvoudige maar duidelijke manier. Technische taal is voor velen niet duidelijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 12:50 #251051

Proost schreef :
MPa of Bar maakt voor een leek niets uit, ga je dat verbeteren moet je de verklaring er ook bij geven op een eenvoudige maar duidelijke manier. Technische taal is voor velen niet duidelijk.

Ehhh sorry maar dat is echt onzin!
Om te beginnen ; één Pascal is de moderne drukeenheid en gelijk aan één Newton per M2 ofwel 0,1 kg/m2.
Één Mpa ( megapascal) is daarom 10 bar ( eigenlijk 9,8 natuurlijk).
Megapascal is 1000000pascal/m2 ofwel 100000 kg/m2 en a bar is 10000kg/m2 ofwel ca.10 meter water.

En om wat dichter bij huis te blijven: tegenwoordig wordt i.p.v. millibar vaak hectopascal gebruikt bij weerberichten (100 Pascal dus) en dat is dan weer ongeveer 1/1000 atmosfeer.
Ad
Laatst bewerkt: 27 dec 2011 12:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 12:50 #251052

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Met mijn correctie van 1,7bar naar 1,07bar was omdat ik, als ex-duiker, weet dat per 10meter waterdruk de druk met 1 bar toeneemt, echter die genoemde 70cm verkeerd doorrekende en daarmee de komma op de verkeerde plaats zette :)

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 12:55 #251054

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Van al die nullen gaat het een niet-technicus waarschijnlijk duizelen. Ga er maar van uit dat van de druk van 70 cm waterkolom geen enkele keerring zenuwachtig wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 13:00 #251057

Als je nou nooit meer in de problemen wilt komen moet je bijvoorbeeld dit boek eens lezen:
books.google.nl/books/about/Gr...OwAACAAJ&redir_esc=y
dat staat in de meeste bibliotheken en ook de slegte heeft het nog wel eens liggen.
De schrijver was mijn "grote leermeester" op dat gebied , begin 70er jaren en heeft ook mede aan het begin gestaan van het moderne (SI) eenheden stelsel.er bestaan trouwens vele boeken van zijn hand.
Lijkt een pittig boek maar hij placht e.e.a zee simpel uit te leggen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 14:25 #251070

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
YELLOW BOAT schreef :
Proost schreef :
MPa of Bar maakt voor een leek niets uit, ga je dat verbeteren moet je de verklaring er ook bij geven op een eenvoudige maar duidelijke manier. Technische taal is voor velen niet duidelijk.

Ehhh sorry maar dat is echt onzin!
Ad


Over welke problemen hebben we het?.
Destijds waren er genoeg omzettingen te vinden, zelfs bij catalogi werden ze geïntegreerd maar wat heeft een niet-techniker er aan die daar niet mee geconfronteerd is geweest. De technicus werkt er mee en zal het toch wel weten. Zelf stam ik uit de oude doos en heb uiteraard de verschillen die van toepassing voor mijn richting waren eigen gemaakt.

Dus vanuit jouw standpunt misschien onzin maar dat zie ik anders.

Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 14:43 #251074

Proost schreef :
De technicus werkt er mee en zal het toch wel weten.
Dennis

Tja en daar haakt het nou. Ik heb al heel wat technici behoorlijke fouten zien maken ( inclusief mijzelf trouwens) dus ik doe altijd graag een dubbelcheck.
Ik herinner me nog een draadje van niet zo lang geleden waar een dieselmonteur ook nogal grof de mist inging.
Met de komst van internet is het trouwens nog erger geworden omdat veel fouten klakkeloos worden gecopieëerd. Wikipedia is daar een fraai voorbeeld van maar waarschuwt daar ook voor.
Ad
Laatst bewerkt: 27 dec 2011 22:49 door Baines. Reden: fixed quote.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 15:18 #251081

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
CeesS schreef :
zie hier
Let op dit is een Yanmar saildrive, weliswaar qua principe vergelijkbaar, maar de maatvoering is anders.

Dames/heren, dit is even tussendoor voor Cees S.
Cees, ik heb je tutorial over de Yanmar saildrive voorzien van paginanummers en koptekst, en wil hem graag aanbieden op mijn website (avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen.htm. Is dat oké? Ik voeg hem hierbij. Groete, Aike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 15:52 #251088

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Geen probleem, mits met bronvermelding

CeesS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 17:19 #251093

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
CeesS schreef :
Geen probleem, mits met bronvermelding

CeesS

Vanzelf, die bronvermelding. Dank.
Kon het bestand niet hier aanbieden, te groot.
Groeten, Aike
Laatst bewerkt: 27 dec 2011 17:20 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 22:19 #251143

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Gooi maar in de mailbox (liefst als PDF, en dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.), plaats ik hem wel. Uiteraard ook met bronvermelding ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 28 dec 2011 08:14 #251196

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Staat al online bij de Compromisclub
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 28 dec 2011 08:30 #251198

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
CeesS schreef :
Staat al online bij de Compromisclub

Hoe komt een lezer van het Zeilersforum te weten dat hij moet kijken bij de Compromisclub voor dit onderwerp?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 13:06 #251473

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Patiënt onderzocht:



Je ziet de waterdruppels liggen....


De eerste schrik:


De binnenzijde:


Het conische deel in de buitenzijde van het huis:


De analyse m.i. dat het lager is ingelopen. Bij de SKF dealer (voor de keerringen) vertelde me mij dat het geheel gereviseerd moet worden. De machinefabriek van Volvo Penta (Terlouw in Rotterdam) vertelde mij dat het simmen (?) alleen al een manweek werk is (€2500,-)

Fijn kerstcadeautje....

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 29 dec 2011 13:19 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 13:32 #251484

Nou , dat ingelopen lager lijkt me wel erg kort door de bocht.
Elk lager dat zo lang gedraaid heeft heeft wel wat loopsporen. Als de zaak gemonteerd geen noemenswaardige speling heeft en de saildrive ook geen rare geluiden maakt zou ik die revisie maar beperken tot het vervangen van de beide sealringen en die een stukje opschuiven naar een vers stukje as door er een kunstof ring van 3 mm onder te leggen.
Ik vraag me trouwens af of een revisie voor dat bedrag de zaak wel waard is.
Of bedoel je met dat ingelopen lager soms de inloopsporen van de sealringen op de as?
Misschien kan Fer er ook wel wat zinnigs over zeggen.
Overigens vindt ik €2500 voo het vervangen van de beide onderste lagers en nieuwe sealringen nogal aan de prijs.De lagers kosten bij VP €45 per stuk en de sealringen €30. En voor €700 heb je ook nog een nieuwe as ! En een week werk is zoiets ook echt niet hoor. Tenzij men de hele saildrive uit elkaar haalt en alle lagers en afdichtingen vervangt.
Als voorbeeldje: Ik heb zelf een keer de beide sealringen van mijn Volvo Penta saildrive vervangen tijdens een droogvalperiode van 4 uur op het wad voor Defzijl.Prima gelukt ook nog maar was wel behoorlijk risicovol.En zoiets zou ik tegenwoordig niemand meer aanbevelen.
Ad
Laatst bewerkt: 29 dec 2011 13:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 13:57 #251495

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Die groeven kun je reperaren met een speedsleeve. Staat in de PBO 532 van maart 2011.

gb.zinio.com/browse/issues/index.jsp?skuId=416154756
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 29 dec 2011 14:03 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 13:57 #251496

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
De saildrive is 10jr oud. Hoelang er water bij de olie heeft gezeten vind ik lastig te zeggen, een voorzichtige schatting is 2-3jr. Dit is meer omdat ik 2-3jr geleden juist die olie zo vond stinken, maar geen relatie heb gelegd naar water bij de olie.

De sealringen lijken muurvast te zitten. Ik neem aan dat ze van binnen naar buiten eruit gaan zonder dat er een borgring o.i.d. inzit. Dat ga ik zo bekijken.

Speling kan ik pas weer bepalen als ik aan boord ben. Uur heen rijden.

Met inlopen bedoel ik de sporen die op de laatste foto te zien zijn, dus het conische lager. De loopgroeven op de as zijn me ook opgevallen, maar mogelijk dat een sleeve daar een oplossing voor kan bieden.

Het werk dat VP opgeeft, zit in het vervangen van de conisch lagers en vooral het afstellen van de die lagers zodat de wormwielen weer met de juiste maten en krachten passen. Uit de workshop manual kan je vanaf pag 43. zien wat daar allemaal voor nodig is. Iets dat ik in ieder geval niet kan :unsure:

Misschien dat Fer in de gelegenheid is te reageren :)

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 14:23 #251503

Gregor schreef :
De saildrive is 10jr oud. Hoelang er water bij de olie heeft gezeten vind ik lastig te zeggen, een voorzichtige schatting is 2-3jr. Dit is meer omdat ik 2-3jr geleden juist die olie zo vond stinken, maar geen relatie heb gelegd naar water bij de olie.

De sealringen lijken muurvast te zitten. Ik neem aan dat ze van binnen naar buiten eruit gaan zonder dat er een borgring o.i.d. inzit. Dat ga ik zo bekijken.Er zit inderdaad geen borgring in maar ze gaan er van buiten(waterkant) naar binnen uit.
Speling kan ik pas weer bepalen als ik aan boord ben. Uur heen rijden.

Met inlopen bedoel ik de sporen die op de laatste foto te zien zijn, dus het conische lager.Dat vindt ik nog wel meevallen, alhoewel dat op een foto natuurlijk niet zo goed te zien is. De loopgroeven op de as zijn me ook opgevallen, maar mogelijk dat een sleeve daar een oplossing voor kan bieden.
Als ik dat zo zie is zelfs dat de vraag. Bij de eerste keer gaat
opschuiven van de ringen door er een ring achter te leggen prima hoor.

Het werk dat VP opgeeft, zit in het vervangen van de conisch lagers en vooral het afstellen van de die lagers zodat de wormwielen weer met de juiste maten en krachten passen.En dat moet één week duren?? Geloof ik absoluut niets van.In mij jonge jaren heb ik wel lagers van versnellingbakken vervangen en daar was dat soort afstelwerk ook aan de orde. Meestal één of twee dagen werk Uit de workshop manual kan je vanaf pag 43. zien wat daar allemaal voor nodig is.Nou ee dieptemicrometer en een unstertje of een momentsleutel heb je voor minder dan €100 hoor.Het gaat zelfs ook zonder volgens de manual. Iets dat ik in ieder geval niet kan :unsure: Tja , je hebt er wel wat technische ervaring voor nodig , dat is zo.Vooral als je eenkeer iets moet improviseen. Dat kan nodig zjn want sommige speciale VP gereedschappen zijn domweg niet te koopMisschien dat Fer in de gelegenheid is te reageren :)

Gregor

Zie opmerkingen.
Zit er geen forumlid in de buurt die je met die klus kan helpen?
Ad
Laatst bewerkt: 29 dec 2011 14:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 14:33 #251506

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
waar staat die workshop manual ?

dat linkje naar het compromisforum lijkt me niet de juiste manual
wel mooie tutorial, dat dan weer wel
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 14:43 #251507

Sprokkie schreef :
waar staat die workshop manual ?

dat linkje naar het compromisforum lijkt me niet de juiste manual
wel mooie tutorial, dat dan weer wel

www.chmarine.com.au/pdfs/Volvo/SD_MS25s-sR.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 15:10 #251510

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Keerringen zijn eruit :)

Misschien dat op deze foto de groeven beter te zien zijn:


Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 29 dec 2011 15:10 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 15:34 #251513

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Ik zie een flink breed kontaktvlak wat hoort bij een gebruikte buitenring van dit type, fouten zie ik niet direct. Wel geeft het toch wat aan, de olie is vermoedelijk niet vaak ververst. Dat water veel invloed heeft gehad betwijfel ik, er is geen oxidatie te zien. De foutontwikkeling zou zich moeten uiten in kleine putjes of dwarsscheurtjes die te zien zijn met een loepje. De binnenring is te scheiden van de rollen met de kooi door een aantal rollen te verwijderen met een klein (waterpomp) tangetje op de zijkant van de rollen. Voor inspectie van de binnenring is het demonteren van 1 rol voldoende. Kijkend in de gemaakte opening en met tegenhouden van de kooi draai je de binnenring voor inspectie. Terugzetten van de rol, gewoon op de opening leggen en met een korte tik op zijn plek brengen. Wil je vernieuwen, het lager is niet kostbaar.
Het lagertype staat op de ringen en wanneer je hetzelfde type terugzet en inbouwt zoals het uitgebouwd is zal geen aparte afstelling nodig zijn. Er veranderd immers niets.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl