De saildrive is 10jr oud. Hoelang er water bij de olie heeft gezeten vind ik lastig te zeggen, een voorzichtige schatting is 2-3jr. Dit is meer omdat ik 2-3jr geleden juist die olie zo vond stinken, maar geen relatie heb gelegd naar water bij de olie.
De sealringen lijken muurvast te zitten. Ik neem aan dat ze van binnen naar buiten eruit gaan zonder dat er een borgring o.i.d. inzit. Dat ga ik zo bekijken.
Er zit inderdaad geen borgring in maar ze gaan er van buiten(waterkant) naar binnen uit.
Speling kan ik pas weer bepalen als ik aan boord ben. Uur heen rijden.
Met inlopen bedoel ik de sporen die op de laatste foto te zien zijn, dus het conische lager.
Dat vindt ik nog wel meevallen, alhoewel dat op een foto natuurlijk niet zo goed te zien is. De loopgroeven op de as zijn me ook opgevallen, maar mogelijk dat een sleeve daar een oplossing voor kan bieden.
Als ik dat zo zie is zelfs dat de vraag. Bij de eerste keer gaat
opschuiven van de ringen door er een ring achter te leggen prima hoor.
Het werk dat VP opgeeft, zit in het vervangen van de conisch lagers en vooral het afstellen van de die lagers zodat de wormwielen weer met de juiste maten en krachten passen.
En dat moet één week duren?? Geloof ik absoluut niets van.In mij jonge jaren heb ik wel lagers van versnellingbakken vervangen en daar was dat soort afstelwerk ook aan de orde. Meestal één of twee dagen werk Uit de workshop manual kan je vanaf pag 43. zien wat daar allemaal voor nodig is.
Nou ee dieptemicrometer en een unstertje of een momentsleutel heb je voor minder dan €100 hoor.Het gaat zelfs ook zonder volgens de manual. Iets dat ik in ieder geval niet kan
Tja , je hebt er wel wat technische ervaring voor nodig , dat is zo.Vooral als je eenkeer iets moet improviseen. Dat kan nodig zjn want sommige speciale VP gereedschappen zijn domweg niet te koopMisschien dat Fer in de gelegenheid is te reageren
Gregor
Zie opmerkingen.