Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Water in de olie van de saildrive

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 15:39 #251517

Mmm, blijft lastig te zien maar ik zie wel roestplekjes zitten die er inderdaad kunnen komen als er langere tijd water in de olie zit.
En dan kun je lagerschade krijgen en niet alleen daar.... :ohmy:
Daaro zou ik die dur reparatie nooit doen want het kan zijn dat de zaak later alsnog ergens anders in de soep loopt.
Daarom ben ik van mening:allen sealringen vervangen en eventueel een speedy sleeve ( heb je trouwens twee van nodig) toe te passen. Anders blijkt een jaar later misschien dat je beter had kunnen hermotoriseren.
Overigens kan dat water er nooit meer dan 1 jaar inzitten of wordt die niet jaarlijks ververst? :angry:
Ook loopt de olie boven op de saildrive op een gegeven moment over als er echt zo lang lekkage is. Want het houdt echt niet vanzelf weer op.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 15:46 #251519

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Saildrive olie wordt idd niet jaarlijks ververst. Zou volgens de manual ook niet nodig zijn... Veel water is er niet in geweest; bij het aftappen zou ik bij veel (relatief) water eerst water uit de aftapplug verwachten en pas dan de olie. De boot staat al een paar weken op de kant. Bij aftappen kwam er meteen grijsgekleurde olie uit.

Mijn zorg zit 'm er vooral in, dat als ik de keerringen vervang, er twee sleeves op plaats, het geheel weer monteer, er tijdens het varen (vooruit/achteruit slaan) de axiale speling dermate is, dat lagers mogelijk gaan vastlopen, met alle gevolgen van dien...

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 15:46 #251520

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
tsja.....

De manual is vrij duidelijk, kan me niet voorstellen
dat het vervangen van de lagers en het opnieuw berekenen van de ringen en het geheel weer monteren een week moet duren.

Ze geven zelf in de manual aan dat je het eerst gewoon met de bestaande ringen moet proberen als je de lagers vervangt.

Zelf zou ik het spulletje monteren, de check uitvoeren zoals beschreven staat met een veerunster of een momentsleutel en natuurlijk de speling in het lager controleren.
Als alles binnen de toleranties is, alleen de seals vervangen
Wellicht kun je die een beetje opschuiven.
Anders een sleeve.

Dit is wel tegen het advies van de manual.
In de manual staat:

"20. When the seal rings are changed, the outer bearing
race should also be changed."

Dat kan je ook doen, de seal en het alleen het conische deel van het lager vervangen. Dan doe je precies wat er in de manual staat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 15:56 #251523

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Belachelijk die prijs. Maak nou niet een probleem van dat lager, douw er een compleet nieuw met dezelfde specs in. En met dezelfde maat ringen inbouwen als gedemonteerd is. Nooit oude lagerdelen met nieuwe componenten mengen. Ben eigenwijs, heb waarschijnlijk meer ervaring met lagers dan wie dan ook op het forum.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 16:40 #251529

Proost schreef :
Belachelijk die prijs. Maak nou niet een probleem van dat lager, douw er een compleet nieuw met dezelfde specs in. En met dezelfde maat ringen inbouwen als gedemonteerd is. Nooit oude lagerdelen met nieuwe componenten mengen. Ben eigenwijs, heb waarschijnlijk meer ervaring met lagers dan wie dan ook op het forum.

Ach en zo duur is dat lager ook weer niet: muldermotoren.nl/volvopenta/roller-bearing-58.html
Alhoewel eenzelfde bij een lager leverancier een stuk goedkoper zal zijn.
Je kunt eventueel kijken of het nummer erop staat en dan bijv. bij www.atdbv.nl/aandrijftechniek-...echniek-c-133_8.html .
Die verkopen trouwens ook de speedy seal.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 16:48 #251530

Sprokkie schreef :
tsja.....

Wellicht kun je die een beetje opschuiven.
Anders een sleeve.

Dit is wel tegen het advies van de manual.
In de manual staat:

"20. When the seal rings are changed, the outer bearing
race should also be changed."

Dat kan je ook doen, de seal en het alleen het conische deel van het lager vervangen. Dan doe je precies wat er in de manual staat.

Ik denk niet dat je de buitenste lagerring los kunt krijgen. Er staat trouwens ook in de manual dat je de afstelling niet hoeft aan te passen als je alleen de lagers vervangt ( wat ook niet zo raar is want de toleranties van lagers zijn heeel klein), alleen als je ook de as vervangt ( die trouwens €735 kost muldermotoren.nl/volvopenta/ca.../result/?sku=3582888 ).Dat is natuurlijk het mooiste.Alleen moet je dan ook het achterste lager vernieuwen en de zaak wel afstellen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 16:51 #251532

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
De prijs van het lager valt idd mee, dan nog 31euries voor de seal ringen.

Bij item 20 van de workshop manual staat dat bij het vervangen van de keerringen ook d econische ring vervangen moet worden (dus niet het hele lager??). Dat conische deel heb ik los, maar het gehele lager eraf krijgen, daar heb ik de apparatuur niet voor; is geperst.

Als ik het geheel terugbreng, dan is het de keerringen vervangen en de conische ring vervangen. In elkaar zetten en vervolgens zien of er speling zit op de as, zowel axiaal als longitudinaal (moet mijn gereedschapskist maar eens gaan uitbreiden met een momentsleutel, veerunster en digitale schuifmaat...)

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 16:52 #251533

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
De beste lagerfabrikant blijft voor mij SKF voor de meeste lagersoorten. SKF Dealers zitten door het hele land.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 16:54 #251534

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Proost schreef :
De beste lagerfabrikant blijft voor mij SKF voor de meeste lagersoorten. SKF Dealers zitten door het hele land.

In Den Haag zit de (fa Sanders) SKF dealer.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 17:00 #251538

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Op de buitenring zit een conische kant, dat is waar de rollen tegenaan lopen en de binnenring heeft een conische kant, waar ook de rollen tegenaan lopen. Welke ring kan je nu niet verwijderen waarvanaf of waaruit?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 17:02 #251540

Gregor schreef :
De prijs van het lager valt idd mee, dan nog 31euries voor de seal ringen.

Bij item 20 van de workshop manual staat dat bij het vervangen van de keerringen ook d econische ring vervangen moet worden (dus niet het hele lager??). Dat conische deel heb ik los, maar het gehele lager eraf krijgen, daar heb ik de apparatuur niet voor; is geperst.

Gregor

Ik denk dat dat er alleen staat omdat je die ring eruit moet halen als je de sealringen vervangt. Maar of dat echt nodig is betwijfel ik.Ik denk trouwens dat een garagebedrijf je wel kan helpen bij het lospersen van het lager op de as.Die hebben dat soort gereedschap wel.
Er bestaan ook nog rigoreuzere methodes om lagerringen van assen af te krijgen maar die zal ik hier maar niet noemen... :evil: :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 17:16 #251542

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
De IR die op de as zit moet je ontdoen van de kooi met rollen. Dan wordt een borst zichtbaar waar je een hoefijzervormig stuk plaat overheen kunt zetten. Die plaat moet op 3 of 4 plaatsen in de omtrek gaten krijgen waarin draadeinden komen. Een tegenoverligende ronde plaat met gaten als in de eerste bevestigen op de draadeinden met een centraal gat en opgelaste moer met een dikke bout die door tegen de as te duwen het lager van de as trekt. Gewoon een poelietrekker tegen de achterkant van de kooi als je die er niet afhaalt kan ook. Ik ga niet alle demontage manieren noemen, er is ook professionele apparatuur.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 17:49 #251547

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Het zagen of slijpen van een ring had ik ook bedacht, maar mij te rigoureus :whistle:

Maar goed, wat je dus feitelijk zegt, haal alleen dat lager eraf waar de keerringen zitten en laat het lager dat uiteindelijk diep in het huis valt, dus de andere zijde van de as, erop zitten. Ik denk bijv. aan (gelijkmatige) slijtage van beide lagers, hoewel ik de conische ring in het huis er niet uit heb.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 18:43 #251552

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Wat ik al eerder aanhaalde, geen nieuw op oud zetten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 29 dec 2011 21:10 #251595

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
In het PBO artikel wordt de (oude) buitenring na de montage van nieuwe keerringen gewoon weer teruggezet.
Het hangt er maar net vanaf of en hoe het loopvlak van het lager beschadigd is, of je na de montage ernstiger lagerschade kunt verwachten. Bij een kegellager zal dat in de regel minder snel het geval zijn dan bij een kogellager, omdat de kegels lijncontact maken, in tegenstelling tot een kogellager waar de kogels puntcontact maken. In het slechtste geval gaat het lager herrie maken. Voor een vastloper hoef je niet zo snel bang te zijn. Ik heb bij machines met lagerschade meegemaakt dat ze een kabaal van jewelste maakten, terwijl achteraf bij inspectie de beschadiging enorm meeviel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 09:51 #251707

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Heb het niet gelezen maar het PBO artikel is vermoedelijk uitgegaan van een eigen interpretatie net zoals veel doehetzelvers EN beroepsmonteurs.
Nou ook maar eens een keer. Welke lagerfabrikant geeft garantie wanneer oude en nieuwe componenten samengevoegd worden.? Ik ken er geen.
Echt onzin om aan een flink gebruikte IR of OR een nieuw component toe te voegen ter vervanging van een van die delen. In geval van nood misschien maar daarna alles nieuw!.
Ook de kooi en de rollen kunnen beschadigingen krijgen. Wie controleert dat?. Er wordt hoofdzakelijk naar de loopvlakken gekeken die in het zicht zijn.
Een professioneel monteur met de juiste opleiding op lagergebied, ja ja het bestaat, zal geen oud en nieuw samenvoegen anders dan in noodgevallen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 10:01 #251712

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
mooi pleidooi Proost,

maar waarom staat er in de workshop manual.

"20. When the seal rings are changed, the outer bearing
race should also be changed."

Dus nieuw op oud, advies van volvo zelf.
Als het echt heel slecht zou zijn waarom dan dat advies van volvo ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 10:05 #251715

daar is niets aan toe te voegen.
en als het nu nog ging om een heel duur lager kon ik het nog berijpen maar dat is ook niet zo.
Het probleem is het verwijderen van het lagerdeel van de as. Als je dan niet zelf wat kunt verzinnen , koop er dan zoiets bij: www.josdijkman.nl/shop/index.p...ewProd&productId=611


Als je dat te duur vind zijn er vast ook wel goedkopere te vinden op het net. Dit was de eerste die ik tegenkwam op "lagertrekker".
Bijvoorbeeld deze: www.hofstra-tijnje.nl/webwinkel/detail/14345
Ad
Laatst bewerkt: 30 dec 2011 10:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 10:54 #251748

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Sprokkie schreef :
mooi pleidooi Proost,

"20. When the seal rings are changed, the outer bearing
race should also be changed."

Dus nieuw op oud, advies van volvo zelf.
Als het echt heel slecht zou zijn waarom dan dat advies van volvo ?

Als je het manual goed leest, zul je zien en begrijpen dat ze het hele lager vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 11:04 #251750

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
de manual laat idd zien hoe je een heel lager vervangt.
sterker nog ze vervangen bijna alles.

Maar ze schrijven expliciet eens stukje over het lager en de seals en dat je dan niet het hele lager vervangt.Alleen de buitenste ring

Als je de manual heel goed leest, moet je alle lagers vervangen.
Dus ook de lagers in de keerkoppeling enzo.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 11:14 #251757

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Soms is een groepsgesprek met de onderdelen op tafel praktischer ;)

Na een nacht van slecht slapen (kreeg gisterenavond een mail met offerte voor revisie €2900,) heb ik besloten om de volgende stappen te nemen:

- ik heb twee speedy sleeves gekocht (in bestellingbij SKF);
- twee nieuwe lagers gekocht;
- de garage gevraagd of zij de twee bestaande lagers van de as kunnen halen en er nieuwe op kunnen persen. Dat lijkt geen probleem voor ze. Moet ze nog wegbrengen;
- twee nieuwe rubber o-ringen die op de 'deksel' zitten waar ook de keerringen inzitten
- ga bij VP twee keerringen bestellen.

Dit geheel in elkaar zetten en dan eens zien hoe het met de verschillende spelingen is gesteld.

Punt waar ik nog wel meezit, is hoe krijg ik de OR (outer ring) uit het staartstuk vandaan; die niet vervangen is zoals eerder aangegeven eigenlijk geen optie omdat dan nieuw in oud draait.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 11:16 #251759

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Een lager vervang je compleet. Wanneer in het volvopapiertje staat dat je maar 1 component hoeft te vervangen is dat om tegemoet te komen aan de doe het zelver die vaak geen demontageapparatuur heeft. Makkelijk genoeg, gaat het weer kapot, op naar de volvodealer. Kassa!!. Alle lagers vervangen is vaak onnodig maar wordt als advies gegeven wanneer de boel toch uitgebouwd moet worden. Dan zijn de kosten lager dan wanneer na enige tijd weer alles gedemonteerd moet worden.

Als je ziet hoeveel lagers al direct door ondeskundige montage (ook door zogenaamde vaklui) beschadigingen oplopen......
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 11:20 #251763

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Proost schreef :
Een lager vervang je compleet. Wanneer in het volvopapiertje staat dat je maar 1 component hoeft te vervangen is dat om tegemoet te komen aan de doe het zelver die vaak geen demontageapparatuur heeft. Makkelijk genoeg, gaat het weer kapot, op naar de volvodealer. Kassa!!. Alle lagers vervangen is vaak onnodig maar wordt als advies gegeven wanneer de boel toch uitgebouwd moet worden. Dan zijn de kosten lager dan wanneer na enige tijd weer alles gedemonteerd moet worden.

Als je ziet hoeveel lagers al direct door ondeskundige montage (ook door zogenaamde vaklui) beschadigingen oplopen......

Juist om die reden vervang ik het geheel. Vraag is alleen hoe ik het conische deel (OR) uit het staatstuk ga krijgen. Zal eens in de manual kijken.

Ter verduidelijking:


Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 30 dec 2011 11:31 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 11:46 #251772

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Gregor schreef :
Soms is een groepsgesprek met de onderdelen op tafel praktischer ;)

Punt waar ik nog wel meezit, is hoe krijg ik de OR (outer ring) uit het staartstuk vandaan; die niet vervangen is zoals eerder aangegeven eigenlijk geen optie omdat dan nieuw in oud draait.

Gregor

Inderdaad, zien wat je doet en overleg daarover is altijd goed.

Voel eens aan de binnenkant achter de kleine diameter van de OR of er een rand van de OR voelbaar is. Het is mogelijk dat al voorzien is in een losse ring achter de buitenring die het uittrekken mogelijk maakt. Met omgekeerde, naar buiten geplaatste poot zou je daar achter kunnen haken en zo de OR er uittrekken. Wel moet je de poothouder kunnen tegenhouden en dat doe je door een redelijk dikke strip over het huis te leggen, in het midden voorzien van een gat waar de trekstang van de poelietrekker doorheen moet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 30 dec 2011 12:25 #251783

Gregor schreef :
Proost schreef :
Een lager vervang je compleet. Wanneer in het volvopapiertje staat dat je maar 1 component hoeft te vervangen is dat om tegemoet te komen aan de doe het zelver die vaak geen demontageapparatuur heeft. Makkelijk genoeg, gaat het weer kapot, op naar de volvodealer. Kassa!!. Alle lagers vervangen is vaak onnodig maar wordt als advies gegeven wanneer de boel toch uitgebouwd moet worden. Dan zijn de kosten lager dan wanneer na enige tijd weer alles gedemonteerd moet worden.

Als je ziet hoeveel lagers al direct door ondeskundige montage (ook door zogenaamde vaklui) beschadigingen oplopen......

Juist om die reden vervang ik het geheel. Vraag is alleen hoe ik het conische deel (OR) uit het staatstuk ga krijgen. Zal eens in de manual kijken.

Ter verduidelijking:


Gregor

Ook daar bestaan lagertrekkers voor , zoek maar eens naar "lagertrekker"en "inwendig".Die vorige was uitwedig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl