Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Andere motor?

Re: Andere motor? 28 feb 2012 19:26 #266814

Ik heb de treksterkte van 8.8 niet direct paraat in m´n geheugen, (ik dacht ergens in de 50 kg per mm2), maar RVS BEGINT met een treksterkte van 70 kg per mm2.

En dat vreten van RVS valt heel erg mee hoor, daar hoef je het echt niet voor te laten. Voor de zekerheid smeer je er iets op, maakt weinig uit wat, locktite of vet, het gaat om het droge contact te vermijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 29 feb 2012 07:46 #266916

Saeftinghe schreef :
Ik heb de treksterkte van 8.8 niet direct paraat in m´n geheugen, (ik dacht ergens in de 50 kg per mm2), maar RVS BEGINT met een treksterkte van 70 kg per mm2.

Het is simpel. De 8 vóór de punt is een maat voor de treksterkte. Vermenigvuldigd met 100 geeft die de sterkte in N/mm2.De 8 achter de punt gedeeld door 10 is een maat voor de rek ( eigenlijk vloeispanning/treksterkte).
Een bout met 4.6 erop is dus de helft minder sterk dan een met 8.8.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 29 feb 2012 07:55 #266917

Saeftinghe schreef :
maar RVS BEGINT met een treksterkte van 70 kg per mm2.

Klopt niet helemaal. De "normale" 316 rvs ( 1.4404) is ongeveer 550N/mm2 en de duplex ( 1.4462) ( die voor schroefassen wordt gebruikt) wel zo'n 800 N/mm2.
Hier staat het bij elkaar: www.mcb.nl/files/File/pdf/2609_duplexRVS_LL.pdf

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 29 feb 2012 09:23 #266943

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik als praktijkman ga niet zo ver in een discussie die hier boven over bouten gaat het is vrij simpel eigenlijk na mijn idee, je gebruikt allen RVS waar het echt nodig is en komt er op een bout echt grote krachten en word er veel gevraagd van de het bevestiging middel dan ga je naar een 12.9 bout.
12.9 bouten zijn er in inbusbout maar ook in draadeinden en kosten niet, een inbusbout kost geen 45 euro zo ver ik het weet.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 25 mrt 2012 11:02 #272137

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Nou, de klus lijkt geklaard. Heb dezelfde actie gedaan met mijn saildrive als Web, waardoor nu de manchet (uit 1977), ringen, rubber koppeling en anode is vervangen. Alles opnieuw geschilderd en het staartstuk in de AF gezet. Koperhoudend, waarban ik later begreep dat dit niet zo handig is. Waarom eigenlijk?
Verder het koelkanaal helemaal schoongemaakt. Dat gaat perfect met een lange dunne borstel, die ik bij de schoonmaakaffeling van de Horn.... (geen reclame) had gevonden.

Verder de motorsteunenvervangen. Deze waren niet alleen doorgezakt, maar bleken ook gescheurd. Ook heeft mijn motor nu eindelijk een thermostaat en heb ik alle rubberen afdichtingringen van het koelsysteem vervangen. De verstuiver is gecontroleerd en was nog perfect en de kleppen laat ik binnenkort stellen. Dan moet het motortje toch wel weer een tijdje mee kunnen gaan, hoop ik.

Bedankt voor de tips van de draadeinden. Dit is inderdaad gelukt. De monteur was verbaasd dat dit zo vreemd geleverd werd tegenwoordig.

Nu nog in het water leggen en kijken hoe hij loopt....
Laatst bewerkt: 25 mrt 2012 11:02 door mailman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 25 mrt 2012 15:21 #272175

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Dat is leuk om te lezen dat het allemaal is gelukt en dat je motortje eens goed verwent is nu lekker van het aankomende seizoen genieten :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 26 mrt 2012 16:09 #272421

Heb je het allemaal zelf gedaan, of laten doen? Ik denk dat ik volgend jaar ook deze exercitie mag gaan doen, dus wat tips zouden welkom zijn (en natuurlijk lees ik dan de post van Web ook nog een keer door)

Blijkbaar gaan die seals dan wel wat langer mee dan de 6 jaar die als vervangingstermijn te boek staan (maar die van mij gaat er toch naar 6 jaar gewoon uit en wordt vervangen...Het risico is veel te groot, en ik neem aan dat de verzekering ook niet echt happy is met zo`n oud seal?)

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 26 mrt 2012 17:20 #272447

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Het demonteren en monteren van de saildrive heb ik samen met een monteur gedaan. Dat is wel zo makkelijk, heb ik gemerkt. Daarna heb ik de saildrive naar huis meegenomen en daar dat ding helemaal opgeknapt (dat dus wel alleen).

Ik moet zeggen dat ik er met de instructie van Web waarschijnlijk in mijn eentje ook wel uitgekomen was, maar zo'n monteur heeft toch wel wat handig gereedschap, terwijl ik zelf ook niet mag klagen over mijn toolkit.

In eerste instantie dacht ik ook een handleiding te gaan maken voor deze werkzaamheden, maar die van Web is al zo uitgebreid, dat ik dat niet zou kunnen evenaren. Het enige wat ik je zou kunnen bieden, is een Word document waarin ik de stappen van Web heb opgesomt. Als je me je e-mail adres per pb stuurt, kan ik je die doorsturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 21 apr 2012 16:11 #279120

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ik weet inmiddels wat de reden is dat de thermostaat ontbrak in mijn motor. Vandaag na het overvaren van Loosdrecht naar Monnickendam in 7 uur tijd, heb ik voor het eerst meerdere malen een alarm gekregen van mn motor, dat de tempratuur te hoog was, als ik 5 knopen of harder ging varen. Voorheen kon ik makkelijk 6 knopen lange afstanden varen, maar ik denk dat de thermostaat nu minder koelwater de motor inlaat. Uit de uitlaat komt namelijk wel ongeveer dezelfde hoeveelheid water en ik heb juist de hele saildrive vrijgemaakt van aangroei en ook de watertoevoer.

De vraag is nu: thermostaat laten zitten en gewoon wat langzamer varen of de thermostaat weer verwijderen?

Overigens zat ook mijn hele bilge weer vol diesel, zoals ik in een ander topic heb geschreven. Ik moet nog gaan uitzoeken hoe dit nu weer kan.... Laat ik nog wel weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 21 apr 2012 17:55 #279151

Zit wel de goede thermostaat erin dan? Misschien gaat de thermostaat die je nu hebt bij een te hoge temperatuur open.
Een andere mogelijkheid is dat de temperatuur sensor niet goed meer functioneert. Varen zonder thermostaat is overigens erg slecht omdat je motor dan moeite heeft om op zijn werk-temperatuur te komen.
Een dag niet geglimlacht is een dag niet geleefd!
Bekijk mijn belevenissen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 21 apr 2012 18:32 #279161

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ja, juiste thermostaat zit erin en tempratuursensor doet het prima tot op heden. Vorig jaar werkte het allemaal perfect. Lijkt echt te maken te hebben met de thermostaat. Ik heb gezien hoe deze werkt, dus kan me goed voorstellen dat deze minder water doorlaat. Misschien heb ik dus altijd TE hard kunnen varen met mijn boot. Min monteur gaf ook al aan dat de motor prima werkt zonder thermostaat en dat ik hem maar eruit moest halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 22 apr 2012 07:02 #279250

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De thermostaat er uit latten is inderdaad het makkelijkst en misschien het beste, het ziet er na uit dat de motor van binnen is verkalkt en een grotere flo nodig heeft om gekoeld te kunnen worden dan de thermostaat kan geven.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 22 apr 2012 08:52 #279279

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Dank je Fer. Is ontkalken ook mogelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 22 apr 2012 09:14 #279283

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ja dat is mogelijk maar als dit al zeer lang niet is gedaan krijg je de motor moeilijk schoon.

Wat je vaak ziet is een smeersel van kalk, slip en ketelsteen dat zich heeft opgebouwd in de loop van de jaren, dit is te verwijderen met bv ontkalkker wat VP verkoopt.

Er is wel een gevaar bij het ontkalen en dat is dat er grote stuken los komt en dit tot verstoppingen leid en de motor uit elkaar moet om het weet in orden te krijgen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 22 apr 2012 09:52 #279298

Ik weeet weliswaar niet hoe dat bij deze motor zit maar bij de MD5's van VP sit er in het thermostaatdeksel een vrij klein gaatje dat koelwater rechtstreeks doorlaat naar de uitlaat om ook bij gesloten thermostaat genoeg uitlaatkoeling te hebben.
Ij heb al eens gezien dat dat gaatje door corrosie een stuk groter was geworden en er dus minder koelwater overbleef voor de motor zelf.
Ik heb er toen een klein pijpje klem in geslagen nadat ik het gat krap op maat had geboord.
Een nieuw dekseltje was heelaas niet te krijgen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 22 apr 2012 10:22 #279310

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
YELLOW BOAT schreef :
Ik weeet weliswaar niet hoe dat bij deze motor zit maar bij de MD5's van VP sit er in het thermostaatdeksel een vrij klein gaatje dat koelwater rechtstreeks doorlaat naar de uitlaat om ook bij gesloten thermostaat genoeg uitlaatkoeling te hebben.
Ij heb al eens gezien dat dat gaatje door corrosie een stuk groter was geworden en er dus minder koelwater overbleef voor de motor zelf.
Ik heb er toen een klein pijpje klem in geslagen nadat ik het gat krap op maat had geboord.
Een nieuw dekseltje was heelaas niet te krijgen.
Ad

Goede tip, want dit zou precies het fenomeen bij mij verklaren. Dit betreft namelijk ook een MD5 van VP.
Fer, dank voor de info. Dat risico durf ik niet aan. Tot nu toe, is iedere klus aan de motor altijd weer geeindigd in een motor met weer een ander probleem :). Lijkt wel alsof ik er maar beter af kan blijven en monteurs ook :) (jij natuurlijk niet Fer...).

Er is ook wel wat positiefs te melden als resultaat van al het klussen: de nieuwe motorsteunen die ik meteen maar heb geplaatst, lijken echt voor vermindering van lawaai te hebben gezorgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 02 mei 2012 07:29 #282000

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Wat betreft de diesel in mijn bilge waar ik het over had, heb ik inmiddels gevonden waar dat vandaan kwam. Zie dit andere topic dat ik daarover had lopen (ja, sorry, maak er een zooitje van): www.zeilersforum.nl/index.php/...t=25&start=25#281999
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 20 sept 2012 08:47 #320889

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Inmiddels weer wat gevaren met de motor, incl. thermostaat en had vaak een warmlopende motor. Ik ben achter het toerental gekomen, waarmee hij net niet begint te piepen en heb daar vrij lang op gevaren. Na het uitschakelen van de motor, lukte het mij niet om hem daarna weer te starten (zelfs de startmotor draaide niet). Accu was goed, spanning gemeten op de motor en daar blijkt daar door de hitte, de zekeringhouder dusdanig misvormd/gesmolten te zijn, dat er een los contactje zit. Die heb ik dus even aangedrukt en vervolgens startte de boel weer perfect. Dit is een plaatje van de zekeringhouder voordat deze een beetje gesmolten was:



Hij blijft echter nu steeds los raken en dus moet ik dat nog eens oplossen. Maar laatst heb ik gevaren en raakte hij blijkbaar tijdens het varen los en hoorde ik ook een hele lichte piep (geen lampje) en ik vermoed dat dit een melding is dat de dynamo z'n spanning niet kwijt kan. Dit gaat denk ik via dezelfde zekering. Kan dat kwaad? Ik begrijp dat de accu's dan niet worden opgeladen, maar wil eigenlijk meer weten of de dynamo hierdoor schade kan oplopen. Graag jullie mening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 20 sept 2012 10:34 #320931

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Dynamo kan inderdaad kapotgaan van helemaal onbelast draaien. Gebeurt niet altijd, wel regelmatig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 20 sept 2012 10:47 #320934

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Dan ga ik het HEEEEEL snel fixen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 20 sept 2012 11:19 #320951

web schreef :
Dynamo kan inderdaad kapotgaan van helemaal onbelast draaien. Gebeurt niet altijd, wel regelmatig.

Inderdaad maar dat heeft helemaal niets met de contactsleutel te maken.
Dat gebeurt als je de hoofschakelaar ( er van uitgaand dat je die hebt, uitzet als de motor draait.Daarom is het onverstandig om die ergens te plaatsen waar je er per ongeluk tegenaan stoot.
De contactsleutel onderbreekt niet de kabel van de alternator naar de accu. Die blijft altijd verbonden met de accu eventueel met een hoofdschakelaar of diodesplitter erin ook als je het contact uit zet.

Ad

Deze bedoel ik dus:
Laatst bewerkt: 20 sept 2012 11:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 20 sept 2012 11:21 #320953

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ja, en dat is toch hetzelfde effect als een zekering die los zit? Daarom gaat er een piep af, neem ik aan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 20 sept 2012 11:23 #320954

YELLOW BOAT schreef :
web schreef :
Dynamo kan inderdaad kapotgaan van helemaal onbelast draaien. Gebeurt niet altijd, wel regelmatig.

Inderdaad maar dat heeft helemaal niets met de contactsleutel te maken.
Dat gebeurt als je de hoofschakelaar ( er van uitgaand dat je die hebt, uitzet als de motor draait.Daarom is het onverstandig om die ergens te plaatsen waar je er per ongeluk tegenaan stoot.Vervelende daarvan is dat je ook niet wordt gewaarschuwd want er is immers geen spanning meer voor de alarmen!
De contactsleutel onderbreekt niet de kabel van de alternator naar de accu. Die blijft altijd verbonden met de accu eventueel met een hoofdschakelaar of diodesplitter erin ook als je het contact uit zet.

Ad

Deze bedoel ik dus:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 20 sept 2012 13:04 #321010

Bekrachtigings stroom wordt onderbroken, dus de dynamo houdt gewoon op met laden tot de stroom weer hersteld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Andere motor? 21 sept 2012 07:23 #321232

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
mailman schreef :
Inmiddels weer wat gevaren met de motor, incl. thermostaat en had vaak een warmlopende motor. Ik ben achter het toerental gekomen, waarmee hij net niet begint te piepen en heb daar vrij lang op gevaren. Na het uitschakelen van de motor, lukte het mij niet om hem daarna weer te starten (zelfs de startmotor draaide niet). Accu was goed, spanning gemeten op de motor en daar blijkt daar door de hitte, de zekeringhouder dusdanig misvormd/gesmolten te zijn, dat er een los contactje zit. Die heb ik dus even aangedrukt en vervolgens startte de boel weer perfect. Dit is een plaatje van de zekeringhouder voordat deze een beetje gesmolten was:



Hij blijft echter nu steeds los raken en dus moet ik dat nog eens oplossen. Maar laatst heb ik gevaren en raakte hij blijkbaar tijdens het varen los en hoorde ik ook een hele lichte piep (geen lampje) en ik vermoed dat dit een melding is dat de dynamo z'n spanning niet kwijt kan. Dit gaat denk ik via dezelfde zekering. Kan dat kwaad? Ik begrijp dat de accu's dan niet worden opgeladen, maar wil eigenlijk meer weten of de dynamo hierdoor schade kan oplopen. Graag jullie mening.
Ik heb het zekeringblokje overbrugt met een losse zekering.Dus draden los maken van het blokje op de foto en weer verbinden met een losse zekeringhouder. Bij mij was het steeds weerkerende probleem toen opgelost.Het laden van de accu's gaat niet via de genoemde zekering.Het is de zekering van je motorpaneel, dus geen uitlezing van alarmering, geen werkende toerenteller en geen bekrachtiging op je startknop. Het piepje wat je hoord is waarschijnlijk een moment dat het stroomcircuit weer even ingeschakeld wordt, dus stroom onderbreking even teniet wordt gedaan. Je hoort dat piepje vermoedelijk ook als je de schakelaar van de motor inschakeld!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 sept 2012 07:45 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl