Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: bukh binnenboord motor

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 11:54 #343730

  • Tommy
  • Tommy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Beste medebootgenieters, bedankt voor jullie reacties. Dat van het vervangen van de waterkoelingafvoerslang door een gewapende, het beter vastzetten van de accu's etc. is mij duidelijk.
De motor heeft inderdaad een directe koeling, dwz het water wordt via het thermostaathuis de motor ingepompt en verlaat daarna weer direct via de geribbelde slang via een huiddoorvoer de boot.
Vraag is echter waarvoor de dunnere rubberen slang dient die aan de achterkant van het thermostaathuis zit en leidt naar een kunststoffen tankje dat onder het deksel van een kuipbak zit gemonteerd.
Wie heeft een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 11:59 #343731

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik kan me geen rede verzinnen waarvoor dit tandje dient , dan alleen dat men het heeft gebruikt om een deel van het koel systeem vorst bestendig te maken


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 16:21 #343780

Wellicht dat een beluchter bedoeld wordt??? Foto van het tankje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 18:19 #343814

  • Tommy
  • Tommy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Bijgaand nog een paar foto's om het geod te laten zien waar het om gaat. Vraag van mijn kant is ook: hoe kan ik voorkomen dat water dat in de aanvoer en afvoer slang bljft zitten eventueel gaat bevriezen. Of levert dat geen risico op omdat de slangen aan de bovenkant los worden geoppeld en dus open zijn?
Alvast bedankkt voor het meedenken.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 21:43 #343928

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Je kan met een warme draaiende motor AV of koelvloeistof in de wierpot gieten dan zullen alle slangen en de motor vorst bestendig zijn

Je uit laat is droog uit gevoerd toch en waar komt komt het koelwater de boot uit?


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 21:54 #343943

  • Tommy
  • Tommy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Hoi Fer,
Het koelwater verlaat de boot direct via een huiddoorvoer, zie bijgaande foto. Kortom, er zal altijd wat water in de slang blijven staan en antivries loopt er dus ook zo weer uit. Daarom had ik al het idee om de slang aan de bovenkant bij de motor los te maken en de motor nadat hij warm geklopen is watervrij te maken en er ook maar geen antivries in te doen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 02 dec 2012 22:00 door Tommy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 21:56 #343945

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Zit die onder water?


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 22:01 #343951

  • Tommy
  • Tommy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Fer, bedankt voor je reactie maar ik heb de tekst en de foto nog aangepast, misschien geeft dit wat meer duidelijkheid over de situatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 22:07 #343958

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Zit onder water vreemde constructie maar ik denk dat wat ik al in me eerder post heb geschreven over dat vat dat dit werd gebruikt om winterklaar te maken en voor ontluchting dient

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 22:10 #343959

  • Tommy
  • Tommy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Maar het water dat in de slangen blijft staan, daar hoef ik me met het oog op mogelijk bevriezen niet druk over te maken als ik ze los heb gekoppeld van de motor?
Tommy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 22:15 #343964

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Waarom wil je ze los koppelen ? Als je de motor laat draaien en koelvloeistof in de wierpot giet terwijl de motor draait zal er in de slangen koelvloeistof komen en dus niet meer bevriezen


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 22:16 #343965

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik heb de foto nog eens goed bekeken en zie geen afsluiter op de afvoer klopt dat


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 22:21 #343967

gokje: de motor draait niet op buiten water maar heeft vlak koeling, zo ziet het er uit op de foto. dan zou er , normaal gesproken, koelvloeistof in het geheel moeten zitten

maar afsluiters blijven nodig, vind ik.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 22:21 #343968

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Faran schreef :
Dat staat dan nr. 1 op de kluslijst!

Dat begreep ik ook al. Dat er nog niets is misgegaan... :pinch:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 22:25 #343969

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
sietse-ten schreef :
gokje: de motor draait niet op buiten water maar heeft vlak koeling, zo ziet het er uit op de foto. dan zou er , normaal gesproken, koelvloeistof in het geheel moeten zitten

maar afsluiters blijven nodig, vind ik.


Mag aan nemen dat de eigenaar dit weet we hebben het er al over gehad , mar als dat zo is moet er koelvloeistof in het tandje zitten


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 22:46 #343975

  • Tommy
  • Tommy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Tsja, vind het zelf ook een wat vreemde constructie. Maar heb hem zo overgenomen na de zomer dus zal er mee moeten dealen.

Motor is direct gekoeld, met een droge uitlaat. Water komt (zonder afsluiter) via een slang bij de pomp. De pomp zorgt dat het water door de motor zijn weg vindt. Het water verlaat de boot weer rechtstreeks via een huiddoorvoer (ook zonder afsluiter) in de bodem van de boot. Daarnaast zit er achter de thermostaat nog een rubberen slangetje dat naar een doorzichting tankje loopt, maar waarvan ik niet weet waar het voor dient.
Nu de winter begint, wil het geheel graag beschermen tegen de vorst. De boot ligt in het water, dus nu een paar aflsuiters plaatsen lukt gewoon niet.
Daarom mijn idee om de motor nadat hij warm gedraait is, de watertoevoerslang los te halen bij de pomp en vervolgens nog dertig seconcen door te laten draaien. Met uiteraard daarbij de aftapplug achter het thermostaathuis eruit. Zo zou de motor volgens mij watervrijd moeten zijn. En is toevoeging van antivries overbodig. Om bevriezing van de aan en afvoerwaterslangen te voorkomen, dach ik deze bi jde aansluitingen va nde motor los te laten zodat er eventueel uitzetting mogelijk is.
Denk ik zo goed, of zie ik wat over het hoofd?

Tot slot: vlakkoeling? Zou natuurlijk kunnen, maar wordt dat wel gedaan bij dit soort boten (Huitema zeeschouw, 930 m lang)? Dit is mij in ieder geval niet bekend, heb de boot gekocht terwijl hij in het water lag...

Tommy
Laatst bewerkt: 02 dec 2012 22:50 door Tommy. Reden: tekst aangepast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 22:52 #343976

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Heb je de onderkant van de boot gezien bij de koop want alleen bij een pijp koeling zijn afsluiter niet nodig


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 02 dec 2012 22:53 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 23:06 #343977

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Moge je de onderkant niet hebben gezien dan kan je controleren of je en pijp koeling heb door even de slang los te halen bij de motor , dan kan je zoen wat voor kleur vloeistof er uit komt.


Wamt alles duit er op dat jij een pijp koeling hebt


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 02 dec 2012 23:16 #343978

  • Tommy
  • Tommy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Fer,
ga ik de komende dagen controleren. Zou veel verklaren, mocht dit zo zijn. Ook het tankje wellicht, want daar zou dan wellicht koelvloeistof in te horen staan als aanvulling op het systeem (en zou ook direct de vulplaats kunnen zijn?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 03 dec 2012 08:57 #344035

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als je wel en koelpijp heb onder het schip hoort er inderdaad koelvloeistof in te zitten


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 06 dec 2012 22:22 #345114

  • Tommy
  • Tommy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
En...... ja. En ook gelukkig, want de winter begint hier in Friesland echt.
Vandaag contact gehad met de vorige eigenaar en die kon me zo vertellen dat er een lange pijp onder de boot loopt.... Aan de vloeistof die in het systeem zit had hij nooit wat gedaan en de boot had bij hem zo op de wal gestaan in de winter. Kortom, blijkbaar zit er al koelvloistof in de leidingen. Ik heb de uitganglang van het blok vanmiddag losgemaakt en daar kwam wat waterig licht bruingelig gekleurde vloeistof uit. Duidelijk geen water, want tussen mijn vingers voelde het wat glibberig aan. Ik had blauwe vloeistof verwacht, maar blijkbaar zijn er meer kleuren in de handel? (Weet iemand daar iets meer over te vertellen?)
Enfin, ik kan de winter in!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 06 dec 2012 22:55 #345120

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Mooi dat het duidelijk is hoe het systeem in elkaar zit


Dat de vloeistof bruin is en geliberig is betekend dater jaren niets is om gekeken en dat je nu voor de vervelenden klus sta om het systeem door te spoelen.

Blijft de boot in het water?

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 06 dec 2012 23:37 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 06 dec 2012 23:26 #345127

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
ha, in grote lijnen is de techniek nu bekend..eem koelpijp onder de boot...zat er ook wel in bij het ontbreken van afsluiters...Toch zou ik de grote 30mmplug onder het uitlaatspruitstuk lossen, de zinkanode er uit halen, zit halverwege bb en het drainplugje sb onder met een inbus 6...Die zinkanode moet je toch ieder jaar even controleren..Dan alles weer dicht..thermostaathuis er af..slangen en thermostaat checken en er verse KOELVLOEISTOF in doen,via het thermostaathuis.. geen ruitesproeier spul..en dan ben je bezig met het begin van een niet bekende motor voor deze winter in ieder geval veilig te stellen..grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 07 dec 2012 19:11 #345353

  • Tommy
  • Tommy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Ja, de boot blijft deze winter in het water.
Vraag nu is:
Oude koelvloeistof eruit halen: kan dat door na verwijdering van het thermostaathuis de motor te laten draaien waardoor de pomp gaat werken, of is het handiger het thermostaathuis te laten zitten en de motor te laten draaien en de vloeistof via de uitgaande slang op te vangen?
Laatst bewerkt: 07 dec 2012 19:13 door Tommy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bukh binnenboord motor 07 dec 2012 19:36 #345366

Tommy,
Zonder de motor aan, gewoon met een luchtpomp.

Allebeide slangen los, op de ene pompen, en de ander houd je een emmer onder.
Wanneer het systeem leeg is, alles eens vullen met schoon leiding water, en weer leeg pompen.
Net zolang door gaan tot er ook echt schoon water uit komt.
Groet, Klaas
EDIT;
Thermostaat zal er dan wel even uit moeten.
Zelf gebruik ik geen thermostaat in mijn Mercedes om 636
Themperatuur is altijd rond de 65graden.
Laatst bewerkt: 07 dec 2012 19:42 door Bestgenoch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl