Met als titel "Wat doet zeewater met je motor die bovendien ook nog eens te zwaar is voor je boot" zou het misschien wel een apart topic waard zijn maar nu ik lees over verstopte kraantjes zet ik mijn ervaring van afgelopen week maar hier.
Het winterklaar maken van mijn motor (3GM30 in een vdStadt 34 van 5 ton en 7 seizoenen oud) bestaat bij mij o.a. uit de volgende handelingen.
Na op de kant gezet te zijn draai ik de inhoud van de watertank, zo'n 90/100 liter, door de motor. Vervolgens haal ik de thermostaat er uit en draai de aftapkranen aan het blok en onder het uitlaatspruitstuk open. Alles weer dicht (thermostaat laat ik er uit) en koelvloeistof op laten zuigen. Uitlaatslang los, een prop in de uitlaat en een plastic kapje er op.
Echter, deze keer geen druppel water uit het kraantje onder het uitlaatspruitstuk terwijl dat er alleen, bij stilstaande motor, via die kraan uit kan.
(bij de uitvoering die ik heb wordt het er n.l. via een kanaal, dat onder die 2 stukjes draadeind met binnenzeskant loopt, in de rvs elleboog geblazen die de verbinding vormt tussen spruitstuk en uitlaatslang. M.a.w. van boven er in en ook weer van boven eruit. Dit even voor hen die ook zo’n machientje hebben)
Dat kraantje dacht ik er even uit te draaien maar is niet zo makkelijk met een sleutel te pakken. Omdat ik zijdelings niet genoeg ruimte heb om er een sleutel op te zetten moet dat achterlangs. Maaaaaaaar, dan zit dat elleboogje in de weg. Dat verwijderen is een kwestie van 4 boutjes M8 los draaien. Helaas, het waren er 3 plus een afgedraaid exemplaar. En uitgerekend natuurlijk 1 van de 2 blinde bouten. Die ga ik er toch maar niet aan boord uit peuteren dus heb ik het hele uitlaatspruitstuk van de motor gehaald . Hiervan kwamen alle bouten probleemloos los. Het eerste wat ik zag was dat de uitlaatkanalen in het blok voor de helft dichtzaten (roet).
Omdat die vanaf de zijkant niet schoon te maken zijn heb ik de motor maar in de kuip gehesen en op zijn kant gelegd om zoveel mogelijk te voorkomen dat er losgekrabt roet op de kleppen valt
Omdat het deksel aan de buitenkant van het uitlaatspruitstuk met vrijwel dezelfde bouten vast zit was het zeer aantrekkelijk daar ook eens in te kijken met het volgende vergezicht als resultaat (spruitstuk heb ik al schoon gemaakt)
Bij het schoon krabben van de plaatselijk wel een mm of 8 dikke roestlaag stak ik op 1 plaats dwars door het deksel heen.
Na zorgvuldig schoonslijpen rondom het gat heb ik geprobeerd dit vol te lassen wat op zich prima lukte. Alleen het deksel was wel behoorlijk krom getrokken. Blijkt gelukkig los verkrijgbaar te zijn hoewel het ook met een stalen plaat zou kunnen.
Dan nog een foto van het gat in het elleboogje waardoor het koelwater in de uitlaat komt en wat bijna dicht zit.
De hoeveelheid roet uit blok en uitlaatspruitstuk samen was net iets meer dan een half conservenblik dus bijna een halve liter!
Dan nog wat om over na te denken. De onderstaande foto toont 1 van de grote brokken die uit de uitlaat vielen. Toen ik daar een paar dagen later een foto van wilde nemen bleek er een plasje water onder te liggen. Dat zo’n brok koolstof water aantrekt verbaasd me niet zo. Ik sta wel te kijken dat het na verzadiging door blijft gaan. Dat gebeurt dus in je motor ook!!!