Jan Jaap schreef :
Er zit bij mij geen gaatje in de (nieuwe) thermostaat. Niet dat het veel uitmaakt, want zelfs zonder thermostaat is de doorstroming niet goed (te koud voorin en te warm acherin. Het gaat om een Volvo Penta 2003 direct gekoeld.
Dan zou het mij niet verwonderen als er toch ergens een luchtbel blijft hangen in de koelwaterafvoer van het achterste deel of de achterste cilinder van de motor.
Dat soort dingen kwam vroeger zelfs bij automotoren wel eens voor en die liggen toch netjes horizontaal of soms juist een beetje achterover.
Die oplossing bijv. met dat gaatje is al iets uit de zestiger jaren , misschien zelfs nog ouder.Alleen in jouw geval is dat kennelijk niet de oorzaak en anders zou ook de voorkant niet goed gekoeld worden.
Heelaas kan ik nergens een schema vinden hoe de koelwaterkanalen van een 2003 lopen anders kon ik wel een ideetje maken om de ontluchting achterin (bij jouw motor dus het achterste deel!) te verbeteren.Ik denk daarbij aan een apart klein afvoerleidingkje vanuit het hoogste punt boven de achterste cilinder. Alleen zit daarvoor waarschijnlijk de thermostaat weer te laag.
Misschien kan Fer er meer over zeggen.
Ik vindt het nl. nogal raar dat juist het achterste , bij jou hoogste deel , van de motor koelproblemen heft.
Dichtgroeien met welke afzetting dan ook zou je toch aardig verdeeld over alle cilinders verwachten.
Ad