fer schrijft:Nooit zo doen drie redenen
Om te beginnen de startmotor kan over verhit raken en dus verbranden dan nog de accu die krijgt flink op zijn donder als dit een kleine accu is zijn je platen zo krom en kan je de accu weg gooien.
Dan zijn er nog brandstof pompen die je moet ontluchten ander werken ze gewoon niet en kan je starten tot je een ons weeg maar de motor zal niet aan slaan.
Jij bent toch wel zo'n beetje de ergste zwartkjker van Zeilerforum, Fer. Startmotor oververhit? We hebben het over een halve minuut doorstarten, misschien. Als een startmotor dat niet kan hebben, dan mankeert er wat aan het ontwerp, lijkt me. In de praktijk hoef je accu niet leeg te starten, trouwens. Als die accu in goede conditie is, tenminste.
Op sommige brandstofpompen (ook de mijne) zit inderdaad een ontluchtingsnippel. Die nippel moet natuurlijk open staan. Schreef ik al in een eerdere pots. Zag je niet, waarschijnlijk?
Verder wil je niet dat de brandstofpomp te lang droog draait en de motor zelf vint het ook niet zo fijn om zinder olie rond te draaien.
Dat van een ongesmeerde pomp is misschien een punt, hoewel we het hebben over dieselolie. Niet over water. Het inwendige van de pomp zal altijd een beetje vettig blijven.
Maar een dieselmotor wordt niet gesmeerd met diesel, natuurlijk, maar met motorolie. Dus wat is nu het punt?
Zo 3 reden eigelijk zijn het er meer geworden maar goed gewoon niet doen dus en lekker pompen met het opvoerpompje en wat brandstof van te voren de filters vol gooien dit scheelt
Opvoeren met een pomp heeft altijd de voorkeur, natuurlijk. Maar feit is dat veel opvoerpompjes op het motorblok slecht berekend zijn op hun taak en eigenlijk alleen goed werken als de tank boven de motor of op gelijke hoogte staat. Vullen van kijkglas kan wel, maar ook het filter vullen geeft vaak geknoei.
--
stegman