Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten.

slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 23 mei 2010 20:04 #128849

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Ik vind het een vervelend en vermoeiende klus om mijn dieselmotor, volvo penta 2030, te ontluchten bv. na vervanging filters.
Daarvoor is een klein hendeltje aan een opvoerpompje beschikbaar die je eindeloos heen en weer moet bewegen. Het lukt uiteindelijk wel en bij geplande activiteiten wel te doen maar in een noodsituatie door bv. lucht in de leiding is dat erg omslachtig.
Nu heb ik gedacht aan de volgende oplossing; monteer een knijpbal, zoals je die bij tanks van buitenboord motoren hebt, in de leiding en je kunt veel makkelijker en sneller oppompen.
Of bekijk ik dat te simplistisch?

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 23 mei 2010 20:56 #128853

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
ik weet dat je het bij sommige auto's van peugot zoiezo hebt, maar hoe dat verder aangesloten zit durf ik neit te zeggen, en ik weet ook neit of je zomaar zoon bal voor benzine voor diesel kan gebruiken.
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 24 mei 2010 15:24 #128904

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
kaaiman schrijft:
Ik vind het een vervelend en vermoeiende klus om mijn dieselmotor, volvo penta 2030, te ontluchten bv. na vervanging filters.
Daarvoor is een klein hendeltje aan een opvoerpompje beschikbaar die je eindeloos heen en weer moet bewegen. Het lukt uiteindelijk wel en bij geplande activiteiten wel te doen maar in een noodsituatie door bv. lucht in de leiding is dat erg omslachtig.
Nu heb ik gedacht aan de volgende oplossing; monteer een knijpbal, zoals je die bij tanks van buitenboord motoren hebt, in de leiding en je kunt veel makkelijker en sneller oppompen.
Of bekijk ik dat te simplistisch?

Jan
Is dat half uurtje pompen teveel, hooguit 1 maal per jaar? :S
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 24 mei 2010 15:30 #128906

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik zou het niet doen, om reden van brandgevaar.
Als het goed is is de hele leiding van de tank naar de motor van een brandvrij (in ieder geval vertragend) materiaal. Zo'n bal is bij brand in de motorruimte het eerste aan de beurt en dan loop al je diesel lekker in het fikkie.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 24 mei 2010 18:04 #128928

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
De vraag is of zo'n knijpbal echt sneller werkt dan dat handpompje, en als dat handpompje zo vreselijk lang duurt, is dat handpompje dan niet gewoon stuk?

Ik vraag me wel af of het onvermijdelijke flexibele stukje (gewapend rubber) in mijn dieselleiding werkelijk brandvertragend is. Vrees van niet eigenlijk.

Knijpballen in auto's hebben een korte levensduur, die dingen gaan vaak als eerste lekken. Geen diesel naar buiten, maar lucht naar binnen, met motorproblemen tot gevolg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 25 mei 2010 06:49 #128962

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
In plaats van zo'n knijpbal kan je ook een opvoerpomp van een Merceds motor nemen. Op de OM615 en OM621 zaten altijd van die zuigerpompjes om de zaak te ontluchten en dat schoot best op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 25 mei 2010 11:09 #129002

Door je filters alvast weer van diesel te voorzien scheelt heeel veel lucht.

groet,

Ad
KOlibri 800
Dulcinea
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 25 mei 2010 17:51 #129055

Met het op de motor gemonteerde brandstofopvoerpompje krijg ik de lucht niet uit mijn brandstofgroffilter. De lucht blijft net altijd in de bolle bovenzijde staan.
Na enige tijd scheefliggen onder zeil resulteert dit een aantal keren tot lucht in het systeem wat er met een beetje doorstarten er dan ook wel weer uit wil.
Maar het bleef gepruts en op een hobbelig zeetje hield de motor dan ook regelmatig angstvallig in.
Sinds 4 jaar probleemloos een rubberknijpbal tussen de in de kiel gelegen tank en het groffilter. Einde problemen wat dat ontluchten betreft.
Zal de suggestie over brandgevaar eens bestuderen en overwegen, maar het werkt uiterst gemakkelijk en snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 04 juli 2010 17:48 #136113

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Nog even voortbordurend op dit onderwerp: Vandaag per ongeluk mijn tank leeggevaren (tenminste, dat denk ik), omdat de brandstofmeter stuk blijkt te zijn (en ik de boot net heb gekocht en dus niet getankt). Ik had wel de handleiding van mijn Volvo Penta MD5A bij me en een tankje met 5 liter diesel.

Diesel dus in de tank gegooid en getracht te starten. Dat gaat natuurlijk niet werken zonder ontluchten. Ik zie echter 2 brandstof filters zitten. Een op de motor en 1 los van de motor. Die van de motor, daar loopt de diesel al uit, als ik het ventiel losdraai, dus dat lijkt goed. Het filter los van de motor, komt helemaal geen diesel uit het ventiel. Ik heb met het handpompje die standaard op de motor zit, gepompt, maar geen succes.

Hoe lang moet je dat pompen volhouden? Er lijkt echt helemaal niets te gebeuren en na 3 minuten had ik een lamme duim. Doe ik iets verkeerd?

Uiteindelijk heb ik een sleepje gevraagd en me de haven laten inslepen, maar wil dit natuurlijk zelf kunnen maken nu en de volgende keer dat dit gebeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 04 juli 2010 19:40 #136141

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Bij mijn MD6A en volgens de engelse manual zit het als volgt:

1: open the vent screw on the fine filter
2: Pump forward fule with the help of the handprimer until about 0.2 ltr has run out.
3: close the vent screw.


En zo is het zoals ik het ook heb gedaan na het vervangen van het brandstoffilter. Ik vermoed dat er tussen jouw en mijn motor niet zoveel verschil zit voor wat betreft het handopvoerpompje. Dus het kapje op het filter loshalen door de moer bovenop iets te verdraaien. Je duim het werk laten doen, moer weer vast en klaar is Klara.

nb haal meteen even het complete dekseltje los. Best kans dat er aardig wat zwarte smurrie bovenop het gazen filtertje ligt.

edit: zo zag het gazen filter van het handopvoerpompje er bij mij uit:

Laatst bewerkt: 04 juli 2010 19:48 door Baines. Reden: foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 04 juli 2010 19:50 #136143

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
martinbeens schrijft:
Bij mijn MD6A en volgens de engelse manual zit het als volgt:

1: open the vent screw on the fine filter
2: Pump forward fule with the help of the handprimer until about 0.2 ltr has run out.
3: close the vent screw.


En zo is het zoals ik het ook heb gedaan na het vervangen van het brandstoffilter. Ik vermoed dat er tussen jouw en mijn motor niet zoveel verschil zit voor wat betreft het handopvoerpompje. Dus het kapje op het filter loshalen door de moer bovenop iets te verdraaien. Je duim het werk laten doen, moer weer vast en klaar is Klara.

nb haal meteen even het complete dekseltje los. Best kans dat er aardig wat smurrie bovenop het gazen filtertje ligt.

Bedankt. Weet je ook hoe lang je met je duim moet pompen op het handopvoerpompje? Bij mij komt er namelijk geen druppel uit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 04 juli 2010 19:59 #136147

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
mailman schrijft:
Het filter los van de motor, komt helemaal geen diesel uit het ventiel. Ik heb met het handpompje die standaard op de motor zit, gepompt, maar geen succes.

Hoe lang moet je dat pompen volhouden? Er lijkt echt helemaal niets te gebeuren en na 3 minuten had ik een lamme duim. Doe ik iets verkeerd?

Ook dit blijft een nogal onbegrepen onderwerp. Je leest de meest vreemde opmerkingen, zoals degene die het wel normaal vindt om een half uur aan een opvoerpompje te gaan zitten jutteren, om een aanvoerleiding te ontluchten.

Afhankelijk van hoe de brandstoftank ten opzichte van de motor is geplaatst hebben veel dieselmotoren een extra pomp nodig om groffilter en toevoerleiding geheel gevuld te krijgen met diesel en de luchtbellen eruit te werken.
Bij een relatief laaggeplaatste tank kun je met alleen het opvoerpompje op de motor pompen tot je een ons weegt.

De oplossing is inderdaad het bijplaatsen van een pomp tussen tank en groffilter. Een knijpbal kan, maar een degelijker oplossing is het pompje dat Sigdock noemde. Daarmee vul je eerst het groffilter. Daarna is het met het opvoerpompje op de motor ineens een fluitje van een cent om de luchtbellen en vervolgens de diesel uit de ontluchtingsnippels op de aangedreven brandstofpomp en het fijnfilter te krijgen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 04 juli 2010 20:27 #136153

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
lodewijk stegman schrijft:

Bij een relatief laaggeplaatste tank kun je met alleen het opvoerpompje op de motor pompen tot je een ons weegt.

[/quote]

Dat heb ik inderdaad, dus dat klinkt logisch. Zo'n pompje tussen tank en groffilter (dit is de externe, neem ik dan aan), heb ik niet. Is er een alternatief?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 04 juli 2010 20:45 #136157

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
mailman schrijft:
lodewijk stegman schrijft:

Bij een relatief laaggeplaatste tank kun je met alleen het opvoerpompje op de motor pompen tot je een ons weegt.
Dat heb ik inderdaad, dus dat klinkt logisch. Zo'n pompje tussen tank en groffilter (dit is de externe, neem ik dan aan), heb ik niet. Is er een alternatief?

Voordat ik zelf doorhad wat de crux was, heb ik zo opgelost: zorgen voor een volle startaccu. Vervolgens door blijven starten tot het glas onder het groffilter (heb je zo'n glas?) vol is (de aangedreven brandstofpomp werkt dan, namelijk). Daarna met het opvoerpompje op de motor het ontluchten afmaken. Of eventueel doorstarten tot de diesel uit de ontluchtingsnippels komt. De eerste optie heeft de voorkeur omdat het wat minder geknoei met diesel geeft.
Als je een watergekoelde uitlaat hebt, is er bij deze methode een risico dat je water op de cilinders pompt, beweren sommigen. Garantie tot de hoek, dus. Zelf had ik geen problemen van die aard.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 04 juli 2010 21:17 #136165

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Nooit zo doen drie redenen

Om te beginnen de startmotor kan over verhit raken en dus verbranden dan nog de accu die krijgt flink op zijn donder als dit een kleine accu is zijn je platen zo krom en kan je de accu weg gooien.

Dan zijn er nog brandstof pompen die je moet ontluchten ander werken ze gewoon niet en kan je starten tot je een ons weeg maar de motor zal niet aan slaan.

Verder wil je niet dat de brandstofpomp te lang droog draait en de motor zelf vint het ook niet zo fijn om zinder olie rond te draaien.

Zo 3 reden eigelijk zijn het er meer geworden maar goed gewoon niet doen dus en lekker pompen met het opvoerpompje en wat brandstof van te voren de filters vol gooien dit scheelt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 04 juli 2010 22:25 #136175

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
fer schrijft:
Nooit zo doen drie redenen

Om te beginnen de startmotor kan over verhit raken en dus verbranden dan nog de accu die krijgt flink op zijn donder als dit een kleine accu is zijn je platen zo krom en kan je de accu weg gooien.

Dan zijn er nog brandstof pompen die je moet ontluchten ander werken ze gewoon niet en kan je starten tot je een ons weeg maar de motor zal niet aan slaan.
Jij bent toch wel zo'n beetje de ergste zwartkjker van Zeilerforum, Fer. Startmotor oververhit? We hebben het over een halve minuut doorstarten, misschien. Als een startmotor dat niet kan hebben, dan mankeert er wat aan het ontwerp, lijkt me. In de praktijk hoef je accu niet leeg te starten, trouwens. Als die accu in goede conditie is, tenminste.
Op sommige brandstofpompen (ook de mijne) zit inderdaad een ontluchtingsnippel. Die nippel moet natuurlijk open staan. Schreef ik al in een eerdere pots. Zag je niet, waarschijnlijk?
Verder wil je niet dat de brandstofpomp te lang droog draait en de motor zelf vint het ook niet zo fijn om zinder olie rond te draaien.
Dat van een ongesmeerde pomp is misschien een punt, hoewel we het hebben over dieselolie. Niet over water. Het inwendige van de pomp zal altijd een beetje vettig blijven.
Maar een dieselmotor wordt niet gesmeerd met diesel, natuurlijk, maar met motorolie. Dus wat is nu het punt?
Zo 3 reden eigelijk zijn het er meer geworden maar goed gewoon niet doen dus en lekker pompen met het opvoerpompje en wat brandstof van te voren de filters vol gooien dit scheelt
Opvoeren met een pomp heeft altijd de voorkeur, natuurlijk. Maar feit is dat veel opvoerpompjes op het motorblok slecht berekend zijn op hun taak en eigenlijk alleen goed werken als de tank boven de motor of op gelijke hoogte staat. Vullen van kijkglas kan wel, maar ook het filter vullen geeft vaak geknoei.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 05 juli 2010 02:15 #136186

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Als je enmaal wel diesel hebt bij het ontluchten, moet je overigens opletten dat de diesel die uit de ontluchtingsnippels komt vloeiend stroomt, dus dat er geen luchtbelletjes meer meekomen. Heb je meer dan een ontluchtingsnippel, loop ze dan in volgorde van de aanvoerleiding af.
Zelf heb ik ooit een forse accu leeggestart tot tweemaal toe bij een poging een OM636 te ontluchten. Het lukte bij die motor uiteindelijk pas door de injectorleidingen los te nemen op de injectoren, en door te starten totdat daar ook diesel uitkwam.
Mar weet TS wel zeker, dat zijn handpompje wel gewoon werkt? Membraantje niet lek, of helemaal verstopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 05 juli 2010 05:22 #136192

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ik heb helaas geen kijkglas onder mijn filter(s). Dus dat wordt dan volgooien en een smeerboel ervan maken, waarschijnlijk. Het is niet zo'n grote ruimte namelijk.

Zelf heb ik al heel lang doorgestart. Ik heb er namelijk net een spinternieuwe accu in zitten met meer Ah dan nodig. Uiteraard ook weer niet te lang, anders kan ik weer een nieuwe accu kopen :)

Ik weet inderdaad niet of het handpompje goed werkt. Misschien is het wel een beter idee om er een monteur bij te halen en dan goed mee te kijken de eerste keer. Ik lig op Loosdrecht vlak naast een Volvo Penta onderhoudsbedrijf. Zal toch niet zo duur zijn om je motor te laten ontluchten?

Zelf doen is natuurlijk veel leuker, maar ik wil dit wel voor volgend weekend opgelost hebben, want dan had ik een zeiltochtje gepland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 05 juli 2010 08:54 #136217

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Als het goed is, vertelt het instructieboekje je voldoende om zelfstandig te ontluchten. Lukt het niet volgens dat instructieboekje, dan is het handig om een monteur te vragen.
Losnemen van de dieselleiding op de injector zal ongetwijfeld niet in het instructieboekje staan, maar zou je nog kunnen proberen als je je filters goed ontlucht krijgt, en de motor daarna nog steeds niet aan wil slaan.
Na het losnemen op de motor doorstarten tot er regelmatige doseringen diesel uitkomen.
Tegen smeerboel kan je het beste wat met opvangbakjes onder de filters en/of lappen werken. Diesel heeft een penetrante geur die lang blijft hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 06 juli 2010 09:47 #136345

Soms helpt het om de motor aan het vliegwiel enigszins te verdraaien. De inwendige aandrijving van het pompje kan net in de hoogste stand staan, waardoor de handmatige slag beperkt wordt, gevolg geen of nauwelijks opbrengst.

Een diepvrieszak om het filter, vanaf de onderzijde vangt een hoop troep op en is gemakkelijk in gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 06 juli 2010 09:55 #136346

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
lodewijk stegman schrijft:



Jij bent toch wel zo'n beetje de ergste zwartkjker van Zeilerforum
[/quote]

--
stegman[/quote


Ik weet waar over ik praat zit al jaren in de scheep’s techniek maar dit beteken niet dat ik het altijd beterweet hoor en of dat er ander manieren zijn maar ik zo toch het advies geven om het een beetje bij het boekje te houden. :)


Je schreef in je laatste post dat je de start motor een halve minuut liet lopen prima maar dat was in eerdere post niet terug te lezen en ik heb al menig start motor moet vervangen omdat deze waren door gebrand. (ervaring uit de praktijk)

En nu dus de accu de is vaak bij zeilboten en bij sloepen maar van een beperkte capaciteit en deze is zo leeg gestart zeker als de doe het zelfer niet weet waar hij mee bezig is en daar ga ik altijd van uit.


Een ontluchting procedure hebben de knappen koppen niet voor niets uitgevonden en staat meestal in de handleidingen van de motor als deze niet beschikbaar is heb ik er wel honderden leggen dus kan deze digitaal versturen

Mvg Fer :)
Laatst bewerkt: 06 juli 2010 12:20 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 06 juli 2010 10:12 #136348

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
mailman schrijft:
Ik heb helaas geen kijkglas onder mijn filter(s). Dus dat wordt dan volgooien en een smeerboel ervan maken, waarschijnlijk. Het is niet zo'n grote ruimte namelijk.


Zelf doen is natuurlijk veel leuker, maar ik wil dit wel voor volgend weekend opgelost hebben, want dan had ik een zeiltochtje gepland.

Een klein trechtertje in het ontluchtings gat van het filter en afvullen.

Ik neem aan dat je het over waterafscheider heb die voor het opvoerpompje zit ander moet je hem dus zoal boven beschreven vullen
Laatst bewerkt: 06 juli 2010 10:15 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 06 juli 2010 10:51 #136351

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ontluchten van het brandstofsysteem (lage druk)

1 open de brandstofafsluiter op de tank

2 waneer het groffilter met waterafscheider zich onder het brandstofniveau in de tank bevindt, schroef dan de ontluchtingsschroef boven op het filter een paar slagen los (of helemaal)

3 wacht totdat er pure brandstof langs de ontluchtingsschroef op het groffilter stroomt en draai de schroef dan dicht.

Je krijgt eerst lucht, daarna belletjes en dan pure brandstof.

Controleer of het brandstof is en geen water, brandstof voelt glibberig aan water niet.

4 open nu de ontluchtingsschroef op het fijnfilter op de motor.

5 pomp diesel door de leidingen met de handbediening op de brandstofopvoerpomp totdat er brandstof langs de ontluchtingsgroef op het fijnfilter stroomt


BRANDSTOFOPVOERPOMP POMP NIET

Waneer het pompje het niet doet het hefboompje voel aan alsof het nergens tegenaan druk en het veert niet terug, dan hoeft dit niet te betekenen dat er iets stuk is.

Waarschijnlijk staat de motor in e bovenste positie waardoor de hefboom waarmee je de brandstofpomp handmatig kunt bedienen in de bovenste stand staan.

Laat de startmotor even draaien (een korte tik op de start knop)

De motor zal hierdoor van de rondgaan en de nok verdraaien en de hefboom van de brandstofopvoerpomp werkt weer.

Als het pompje in het ergste geval nog steeds geen brandstof pomp dan het dekseltje van de pomp los halen filter schoonmaken en kijken op de pomp menbraam nog heel is.
Het pompje zou van zelf vol brandstof moeten lopen omdat deze lager zit dan het brandstofniveau.


ONTLUCHTEN VAN HET HOGEDRUK SYSTEEM

Het kan zijn dat in sommige gevallen het hoge druk systeem ook moet worden ontlucht.

1 er zit meestal geen ontluchtingsschroef in dit deel van het brandstof systeem, er zal dus en verbinding tussen de hoogdrukleiding en de verstuivers moet worden losgemaakt.

2 de brandstof staat onder hoge druk (ongeveer 2200bar) en kan ogen en huid beschadigen.
Wikkel daarom als bescherming een paar oude lappen om de verbinddingen die je heb los gehaald.

3 laat de motor draaien op de startmotor en de brandstofpomp zal het werk doen

4 als er geen brandstof uit de leidingen komt contoleer op de stopkabel indien aanwezig , niet is uitgetrokken of de stopsolenoïde niet vastzit.

5 zet de leidingen weer op de verstuiver en starten maar de motor zo binnen een aantal slagen aan moeten slaan.


Suscces

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 07 juli 2010 20:48 #136526

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Zojuist ben ik bij de boot geweest en heb het volgende gedaan:

- Dieseltank volgegooid. Er ging echter maar 20 liter in, terwijl het een 35 liter tank is, dus het probleem lijkt niet een lege tank te zijn geweest.
- Groffilter verwijderd en gekeken of deze verstopt lijkt. Vervolgens gevuld met diesel en teruggeplaatst.
- Nippel volledig verwijderd uit groffilter
- Gepomt voor meer 10 minuten met het handpompje, waarbij ik de motor af en toe wat heb gedraaid, zodat dat niet het probleem kon zijn
- Op de startmotor getracht om diesel uit het nippel te krijgen

Allemaal helaas zonder resultaat. Het lijkt er dus op dat de diesel stokt bij het groffilter. Ik ga nog een nieuw filter kopen en dat nog proberen, maar dan geef ik het op en huur ik een monteur in. Het open maken van het handpompje lijkt me geen makkelijk klusje, gezien de plaats waar hij zit, maar misschien vergis ik me. Ik heb me er in ieder geval niet aan gewaagd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 06:08 #136552

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. maar het handpompje op de MD5 is niet zelfaanzuigend en als je een laagliggende tank hebt dan zou dat dus een probleem kunnen zijn.
Wat je zou kunnen proberen is een losse tank met een paar liter diesel boven de motor zetten en met een slang op de aanvoerleiding van het groffilter zetten en kijken of de zaak dan wel start. Je kan dan ook meteen testen of je opvoerpompje wel naar behoren werkt.
Laatst bewerkt: 08 juli 2010 06:08 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl