Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 25 apr 2011 13:12 #190937

  • eddyn
  • eddyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Misschien heb ik de klok horen luiden maar...... ??
Wanneer de diesel motor om wat voor reden dan ook niet aanslaat dan mag je ook niet te lang doorstarten. Of meerdere keren lang doorstarten!
Met het starten begint de waterpomp ook te draaien en wanneer je lang genoeg start dan zou de uitlaat vol met water lopen en door dat de motor niet aanslaat is er ook geen druk om het water naar buiten te werken.
Het water zou te hoog kunnen komen te staan, dat het door de uitlaat de motor binnen komt.
Met als gevolg waterslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 25 apr 2011 13:13 #190938

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
eddyn schreef :
Misschien heb ik de klok horen luiden maar...... ??
Wanneer de diesel motor om wat voor reden dan ook niet aanslaat dan mag je ook niet te lang doorstarten. Of meerdere keren lang doorstarten!
Met het starten begint de waterpomp ook te draaien en wanneer je lang genoeg start dan zou de uitlaat vol met water lopen en door dat de motor niet aanslaat is er ook geen druk om het water naar buiten te werken.
Het water zou te hoog kunnen komen te staan, dat het door de uitlaat de motor binnen komt.
Met als gevolg waterslag.

da's waar, maar ik heb het ondanks minutenlang doorstarten (ipv ontluchten ;-) ) nog niet meegemaakt.
Bovendien is het te voorkomen door de afsluiter van de inlaat dicht te doen.
groet
t
Laatst bewerkt: 25 apr 2011 13:14 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 25 apr 2011 13:14 #190939

ik had de start knop van de motor naast de motor, starten en zo gauw de motor liep kraan open van het buiten water. stoppen omgekeerd, kraan dicht en motor stoppen.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 25 apr 2011 14:47 #190951

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
De constructie met de Bosch pomp ziet er erg gelikt uit, maar is een vacuumzuig met de olieextractor op het groffilter niet makkelijker & goedkoper voor de enkele keer dat dit gebeurd? Zo ja, weet iemand wat voor ventiel er past op de Delphi die ik op de olieextractor kan aansluiten? Of waar zou ik hier verschillende maten in kunnen vinden, zodat ik kan gaan shoppen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 25 apr 2011 15:28 #190957

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Delphi filters hebben een 1/2" x 20 UNF aansluiting. Er zijn verloopnippels te koop. o.a. hier :
www.kokwatersport.nl/product/8...Aansluiting-voor-1-4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 25 apr 2011 18:09 #191016

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
CeesS schreef :
Een metalen opvoerpompje is daarom volgens mij te prefereren. Voor de Compromis club heb ik daar een artikel aan gewijd. Voor veel mensen is het vervangen van filters een avontuur, maar dat hoeft het niet te zijn.
Zie hier: www.compromisclub.nl/ctips/201...brandstofsysteem.pdf
Mijn laatste postje in deze draad was van vorig jaar. Inmiddels heb ik de oplossing zoals op de foto van Cees geinstalleerd (was al eerder aan de orde in nl.sport.varen, waar Cees me deze oplossing liet zien) en het werkt perfect. Bij een laaggelegen tank krijg je het groffilter zonder zo'n extra pompje niet goed ontlucht.
Het personeel in de winkel waar Mailman aan refereert weet duidelijk niet waar men over praat. Heel veel watersporters met een tank die laag ligt kampen met dit probleem, maar weinigen (inclusief de watersportwinkels) lijken de oplossing te kennen.
Voor wat betreft de moeite om zo'n pompje te installeren "voor de enkele keer dat dit gebeurt": een groffilter vervang je in principe elk seizoen. Ik zou niet gaan zitten pielen met de vacuumpomp waarmee je je oude motorolie uit het carter zuigt (inderdaad: hoe sluit je die luchtdicht aan op het brandstofsysteem?). Eén keer goed installaren en je bent er voor altijd vanaf. Filters vervangen en ontluchten is daarna een fluitje van een cent.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 26 apr 2011 03:27 #191060

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
OK, misschien moet ik er ook dan toch aan. Naast het pompje, wat heb ik verder allemaal nodig? Hebben jullie toevallig het boodschappenlijstje nog en kan je dat allemaal bij deze zelfde webwinkel bestellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 26 apr 2011 05:08 #191070

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
mailman schreef :
OK, misschien moet ik er ook dan toch aan. Naast het pompje, wat heb ik verder allemaal nodig? Hebben jullie toevallig het boodschappenlijstje nog en kan je dat allemaal bij deze zelfde webwinkel bestellen?
Ik heb mijn spullen hiervoor besteld bij filterservice twente. Werkte vlot en snel. De link leidt naar het pompje. Op dezelfde pagina staat aangeven waarmee het kan worden aangesloten. De mini-kogelkraantjes verkopen ze ook, maar die zijn ook te koop bij de meeste watersportwinkels.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 30 mrt 2014 16:34 #500592

  • Nyde
  • Nyde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Gisteren met mijn MD6A bezig geweest. Voor de eerste keer het onderhoud zelf gedaan. Het ontluchten duurde ook een eeuwigheid. Zo kwam ik dit artikel tegen op zeilersforum. Vandaag ontdekte ik dat de handle van de ontluchtingspomp een hele lange vrije slag heeft. Als je dan nog verder doordrukt dan voel je de weerstand van de werkingsslag. Dan pompt de ontluchtingspomp best snel en efficient.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 30 mrt 2014 16:41 #500600

Om te voorkomen dat ik lang moeten pompen zet is mijn carterpomp op het fijnfilter. Zuigt wel wat valse lucht aan, maar ik ben er zo mee klaar. Even napompen met de handpompje om te controleren dat er inderdaad een stroom diesel zonder lucht komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 30 mrt 2014 16:53 #500606

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Handige tip FirtsPrins
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 31 mrt 2014 07:48 #500753

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Meen me te herinneren dat Fer ooit een foto heeft geplaatst van de combi handpomp en bypass. Meer bedoeld als de handpomp overlijd.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 31 mrt 2014 08:48 #500767

De Methode van FirstPrins werkt super. Ik kreeg die ook een keer van yanmar dealer toen het over ontluchten ging. Je bent dan in notime klaar.
Kolibri 800 en Kolibri 900 Dulcinea en Dulcinea
Laatst bewerkt: 31 mrt 2014 08:49 door Kolibri800. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl