Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 08:27 #136581

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Kan je bij de aanvoerleiding vanuit de tank?
Bij mijn vorige (hooggelegen) tank zat de aansluiting volledig verstopt door losgekomen vuil in de tank, na een tochtje over een woelig Markermeer. De leiding losnemen, en daarna maakte afsluiter op of dicht geen enkel verschil!
Misschien heb je een gehele of gedeeltelijke blokkade van de aanzuigopening?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 10:52 #136614

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Heel stom, maar ik heb ooit eens een half uur zitten pompen zonder resultaat doordat ik.....de hendel van de pomp niet vergenoeg naar beneden drukte... :woohoo: Dus fijn een halfuurtje in de vrije slag van de pomp gewerkt. Stevig doordrukken voor 2 minuten en klaar was het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 10:59 #136616

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Zou maar zomaar kunnen dat ik hetzelfde foutje maak. Er is nu een monteur aan boord, dus kijken wat die er van kan bakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 11:07 #136620

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als het brandstof niveau hoger is dan het opvoerpompje moet de pomp het gewoon doen tenzij er lucht in zit of het membraam is geschuurde dat laatste in zeker niet ondenkbaar.

Als je nu de leiding van de uitgangen van de pomp loshaalt en dan pomp komt er dan wel met schokken brandstof uit?

Het membraan zit onder het pomphuis en er zit nog een filtertje die is via het dekseltje toegankelijk het deksletje zit maar met een boute vast daar onder zit een filtertje (als dat verstopt is dan komt er ook geen diesel uit de pomp) als je het membraan wilt controleren dan moet je het huis van de pomp los halen zijn 3 of 4 boutjes daar onder zit het membraan.

Het huis los halen is enige voorzichtigheid geboden (wel even de beide leidingen los halen als je dit gat doen maar niet moeilijk hoor)


Verder goed doorpompen dus de handel indrukken totdat hij niet verdergaan wel met enig beleid

Hopelijk kan je hier iets mee

Succes

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 08 juli 2010 11:11 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 11:12 #136623

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
mailman schrijft:
Zou maar zomaar kunnen dat ik hetzelfde foutje maak. Er is nu een monteur aan boord, dus kijken wat die er van kan bakken.

We gaan het horen... :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 15:54 #136695

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
sigdock schrijft:
mailman schrijft:
Zou maar zomaar kunnen dat ik hetzelfde foutje maak. Er is nu een monteur aan boord, dus kijken wat die er van kan bakken.

We gaan het horen... :woohoo:

OK, ik ben nu op de boot en denk dat dit mijn laatste post op dit forum wordt :P . De monteur vroeg direct: Had u met opzet het dieselkraantje dicht gedaan?
Blijkt dus dat dat lusje dat in de bakskist zat, de dieseltoevoer te stoppen (en daar had ik uit nieuwsgierigheid aan getrokken). Had ik waarschijnlijk moeten weten. Het kraantje bij de tank heb ik nooit gezien, want er zat isolatiemateriaal voor, maar dit was makkelijk te verwijderen. Hoe ontzettend stom is dat, he?

Maar......de motor wil nog steeds niet starten en het lijkt iets met de verstuivers ook te maken te hebben. De monteur gaat er nu naar kijken.

Is iemand zo stom als ik nog welkom op dit forum? :(
Laatst bewerkt: 08 juli 2010 16:03 door mailman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 16:53 #136699

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Wees gerust, we doen allemaal stomme dingen op z'n tijd. Daarom hebben we ook een speciaal draadje ervoor: "Je grootste blunder?".
Zeer lezenswaardig! En ik sta er ook een paar keer in :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 18:07 #136708

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het probleem met de laag liggende tank en een niet-aanzuigend opvoerpompje heb ik ook, enige manier om de boel ontlucht te krijgen is de tank EN de aanvoerslang helemaal vol diesel te doen. dan staat de diesel 50 cm (slang) boven de pomp.

Ik vraag me af of onder druk zetten (fietspompje) zou kunnen helpen.
- de tankdop hermetisch afsluiten (plastic zak ertussen)
- via de ontluchting lucht inpompen die dan de diesel onder druk zet
- er is maar een beetje nodig om het pompje te helpen
- en dan verder ontluchten.

Heeft iemand zoiets ooit geprobeerd?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 19:16 #136714

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Capolavoro schrijft:
het probleem met de laag liggende tank en een niet-aanzuigend opvoerpompje heb ik ook, enige manier om de boel ontlucht te krijgen is de tank EN de aanvoerslang helemaal vol diesel te doen. dan staat de diesel 50 cm (slang) boven de pomp.

Ik vraag me af of onder druk zetten (fietspompje) zou kunnen helpen.
- de tankdop hermetisch afsluiten (plastic zak ertussen)
- via de ontluchting lucht inpompen die dan de diesel onder druk zet
- er is maar een beetje nodig om het pompje te helpen
- en dan verder ontluchten.

Heeft iemand zoiets ooit geprobeerd?

Capo, de echte vrienden in nl.sport.varen hebben toch allang uitgelegd dat in je zo'n geval tussen tank en groffilter (heb jij dat ook?) een extra pompje moet bijplaatsen?

De methode die je beschrijft (druk opbouwen via de ontluchting van van de tank) is overigens als eenmalige oplossing best interessant, maar om nou elk jaar weer te gaan pielen met een fietspomp en het loshalen van de ontluchting lijkt me ook niks.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 19:55 #136722

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
fer schrijft:
Verder wil je niet dat de brandstofpomp te lang droog draait en de motor zelf vint het ook niet zo fijn om zinder olie rond te draaien.

De monteurs hebben het systeem geheel ontlucht en het blijkt dat fer doorgaat voor de koelkast: de brandstofpomp lijkt stuk te zijn gegaan door mijn actie van het dichtzetten van de brandstofkraan. Morgen zal die dus gereviseerd moeten worden of zoiets. Zal wel een dure grap worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 08 juli 2010 20:20 #136726

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
mailman schrijft:
fer schrijft:
Verder wil je niet dat de brandstofpomp te lang droog draait en de motor zelf vint het ook niet zo fijn om zinder olie rond te draaien.

De monteurs hebben het systeem geheel ontlucht en het blijkt dat fer doorgaat voor de koelkast: de brandstofpomp lijkt stuk te zijn gegaan door mijn actie van het dichtzetten van de brandstofkraan. Morgen zal die dus gereviseerd moeten worden of zoiets. Zal wel een dure grap worden.

Ere wie ere toekomt: goed om te weten dat een brandstofpomp niet alles kan verdragen. Tenzij het ook van de monteurs een gok is, natuurlijk. Hou ons op de hoogte. Ik beschouw het ontluchten van een scheepsdiesel zo langzaam als een tak van wetenschap. Ik blijf leren.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 09 juli 2010 08:14 #136757

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik vind het erg verveld voor je dat de pomp misschien is stuk gedraaid en dat het kraantje dicht stond vind ik niet eens stom hoor, ik en ander maken ook wel een zon blunder en vaak denk je aan alle dingen die stuk kunnen zijn en niet aan een kraantje dat dicht staat.

(we houden dit nu voorlopig wel in ons achterhoofd) :)

als de pomp echt is overleden dan zal hij misschien al niet al te best meer zijn geweest want even droog starten is niet erg.

Lodewijk je schreef over een extra pomp voor tanks die lager liggen dan het opvoerpompje wat bedoel je daar mee, is dit dan een elektrische pomp die allen word gebruikt voor het ontluchten of staat de pomp voortduren te draaien.

Als het om continu pompen is ben ik er niet echt gecharmeerd van dit omdat je ten eerste omdat je vaak te veel druk op de opvoerpomp zet en ten tweede kunnen deze pompjes storing gevoelig zijn.

Ben wel benieuwt wie dit toch heeft uitgevoerd en zonder problemen draait, want soms heb je geen keus als bv de mechanische overpomp niet meer te krijgen is (geld voor zeer oude motoren)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 09 juli 2010 09:20 #136771

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
fer schrijft:
Lodewijk je schreef over een extra pomp voor tanks die lager liggen dan het opvoerpompje wat bedoel je daar mee, is dit dan een elektrische pomp die allen word gebruikt voor het ontluchten of staat de pomp voortduren te draaien.

Als het om continu pompen is ben ik er niet echt gecharmeerd van dit omdat je ten eerste omdat je vaak te veel druk op de opvoerpomp zet en ten tweede kunnen deze pompjes storing gevoelig zijn.

Ben wel benieuwt wie dit toch heeft uitgevoerd en zonder problemen draait, want soms heb je geen keus als bv de mechanische overpomp niet meer te krijgen is (geld voor zeer oude motoren)

Die extra pomp wordt alleen gebruikt voor het ontluchten.
Sommigen installeren daarvoor een electrisch pompje, maar als de plek goed bereikbaar is volstaat een handpompje ook. Zelf heb ik dit ding:
http://tinyurl.com/39sf69m
voor dat doel aangeschaft, maar nog niet ingebouwd. Zo'n extra pomp wordt geinstalleerd in een aparte loop, die met twee mini kogelkraantjes kan kan worden afgesloten van de doorgaande leiding. Na het ontluchten zit de pomp dus weer buiten het aanvoercircuit.

De getoonde foto is overigens niet van mijn installatie (met dank aan Cees S.)

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 09 juli 2010 10:28 #136783

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ziet er goed uit, dit is prima oplossing ik prefereer dit boven een electies oplossing zie ook dubbele slangen klemmen helemaal top

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 09 juli 2010 10:30 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 09 juli 2010 17:21 #136835

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Laatste update: De monteur heeft de brandstofpomp en alles eromheen nagekeken en het blijkt ergens een veertje te zijn dat stuk is. Hij heeft een speciaal stuk gereedschap nodig om die veer (of een nieuwe denk ik) er opnieuw in te drukken. Dit doet hij morgenochtend, want dan heeft hin dit gereedschap. Ik zal hem dan vragen wat voor veertjes dit precies is. Want dat is natuurlijk wel leuk om te weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 12 juli 2010 06:20 #137064

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
lodewijk stegman schrijft:
Zo'n extra pomp wordt geinstalleerd in een aparte loop, die met twee mini kogelkraantjes kan kan worden afgesloten van de doorgaande leiding. Na het ontluchten zit de pomp dus weer buiten het aanvoercircuit.

--
stegman

Waarom zou je die pomp niet gewoon in je normale circuit opnemen, dat lijkt me een stuk eenvoudiger.. :huh:
Laatst bewerkt: 12 juli 2010 06:26 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 13 juli 2010 16:08 #137362

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
sigdock schrijft:
lodewijk stegman schrijft:
Zo'n extra pomp wordt geinstalleerd in een aparte loop, die met twee mini kogelkraantjes kan kan worden afgesloten van de doorgaande leiding. Na het ontluchten zit de pomp dus weer buiten het aanvoercircuit.

Waarom zou je die pomp niet gewoon in je normale circuit opnemen, dat lijkt me een stuk eenvoudiger.. :huh:

Ja, waarom zou je het jezelf zo lastig maken? Dat zou je zelf ook kunnen bedenken, natuurlijk.

Ik heb zo'n pompje en twee bijbehorende banjobouten met slangpilaren. Als ik op een van die slangpilaren blaas, dan begrijp ik waarom de man die de foto gemaakt heeft, na het ontluchten het pompje weer buiten het circuit zet; de lucht die ik uitblaas ondervindt namelijk nogal wat weerstand. De pomp(en) die verderop in het circuit zitten maak je het dus nodeloos moeilijker door dit opvoerpompje permanent in het circuit te houden.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 13 juli 2010 16:28 #137365

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
en zou het ook niet mogelijk zijn dat je door het extra pompje soms lucht aanzuigt? Dat wil je ook niet natuurlijk
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 13 juli 2010 18:50 #137402

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Capolavoro schrijft:
en zou het ook niet mogelijk zijn dat je door het extra pompje soms lucht aanzuigt? Dat wil je ook niet natuurlijk
groet
t

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Het ponmpje is bij mij nog niet gemonteerd (foto was van iemand anders, zoals ik eerder al schreef). Derhalve is het zeker dat ik op dit moment nog geen extra lucht aanzuig.
Het pompje zelf lijkt mij boven elke verdenking verheven, maar door het na het ontluchten 'af te koppelen' kan het inderdaad geen valse lucht leveren.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 13 juli 2010 18:52 #137403

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Na mijn vakantie lees ik een heel aantal reacties die mij gerust stellen dat ik niet de enige ben die de pest heeft aan eindeloos jutteren aan het opvoerpompje.
Aanvankelijk heb ik 1 positieve reactie gehad op de knijpbal. mogelijk dat ik die aan ga schaffen en achter de hand hou om bv. tijdelijk tussen de leiding te monteren.
Een beter maar duur alternatief is een 12 volt opvoerpompje welke ik in mijn vorige boot had. Werkt uitstekend en ik meen dat deze ruim 100 euro kost.
Voor info kijk maar eens op: www.kramp.com/shop/action/item...he+opvoerpomp+015bar

groet, Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 14 juli 2010 06:27 #137472

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
lodewijk stegman schrijft:
Ja, waarom zou je het jezelf zo lastig maken? Dat zou je zelf ook kunnen bedenken, natuurlijk.

Ik heb zo'n pompje en twee bijbehorende banjobouten met slangpilaren. Als ik op een van die slangpilaren blaas, dan begrijp ik waarom de man die de foto gemaakt heeft, na het ontluchten het pompje weer buiten het circuit zet; de lucht die ik uitblaas ondervindt namelijk nogal wat weerstand. De pomp(en) die verderop in het circuit zitten maak je het dus nodeloos moeilijker door dit opvoerpompje permanent in het circuit te houden.

--
stegman

Ach, de vraag kwam meer voort uit het feit dat Mercedes motoren dit soort pompjes standaard als opvoerpompen gebruiken, blijkbaar kan het dus wel. Maar goed, eenieder moet zijn eigen keuzes maken he... ;)
Laatst bewerkt: 14 juli 2010 06:29 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 14 juli 2010 19:33 #137574

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De opstelling die op de foto van Lodewijk staat heb ik vaker gezien en werkt prima en is zeker beter dan een electies hulpmiddel zoal ook is geopperd.

Redenen zijn onderhandelen dat je het brandstof systeem niet moet willen onderbreken met nog meer pompjes, balgen,Electra pompen enz. die storingen aan het systeem kunnen veroorzaken.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 24 juli 2010 19:17 #138857

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
mailman schrijft:
Laatste update: De monteur heeft de brandstofpomp en alles eromheen nagekeken en het blijkt ergens een veertje te zijn dat stuk is. Hij heeft een speciaal stuk gereedschap nodig om die veer (of een nieuwe denk ik) er opnieuw in te drukken. Dit doet hij morgenochtend, want dan heeft hin dit gereedschap. Ik zal hem dan vragen wat voor veertjes dit precies is. Want dat is natuurlijk wel leuk om te weten.

Het bleek niet het veertje te zijn en toch de brandstofpomp, volgens de monteur. Dus de boot naar Volvo Penta gebracht. Die hebben hem nagekeken en bleek niets aan de hand. Brandstofpomp was gewoon in orde. Bij de ontluchting van de MD5A moet je de hogedrukaansluiting op de brandstofpomp blijkbaar iets los draaien om het laatste deel te ontluchten. Deze bleek ook behoorlijk vervuild en is schoongemaakt en ontlucht.

Het oude beestje doet het weer en het kostte me gelukkig maar 50 Euro. Er is weer een blij man op de plas!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 24 apr 2011 16:40 #190860

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Na de laatste onluchtingsperikelen (link) denk ik er toch sterk over na om de oplossing van de knijpbal tussen de tank en het groffilter aan te brengen, aangezien ontluchten met het opvoerpompje tot aan het opvoerpompje erg/te lastig gaat.

Toen ik vanmiddag bij de watersportwinkel en jachtservice was, vroeg ik om een knijpbal hiervoor, maar werd me dit sterk afgeraden. Niet vanwege de brandveiligheid, maar omdat het opvoerpompje gewoon goed zou moeten werken, volgens de winkel. Hij noemde dit het bestrijden van het probleem op de verkeerde plek. Daarnaast was de knijpbal niet beschikbaar met een aansluiting die pastte op mijn brandstofleidingen. Uiteindelijk heb ik dus geen knijpbal gekocht, maar wil ik hier toch even de meningen checken.

De andere oplossing uit deze post met de parallele pomp is natuurlijk helemaal mooi, maar gaat mij iets te ver voor iets wat je niet al teveel gebruikt, hoop ik. De winkel adviseerde mij overigens om mijn olie vacuum pomp te gebruiken op het groffilter om deze vacuum te zuigen. Iemand ervaring mee en weet welke nippel ik hiervoor nodig heb op een Delphi filter? Of toch maar kiezen vor de knijpbal en waar kan ik die vinden voor een slang van 12mm?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slang met knijpbal om een diesel te ontluchten. 25 apr 2011 03:00 #190886

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Op mijn Compromis 777 die is uitgerust met een Yanmar 1GM10 en een laagliggende brandstoftank heb ik voor het vullen en ontluchten van het lagedrukgedeelte van het brandstofsysteem ooit zo'n knijpbal toegepast. In principe werkt dat (monteer hen alleen wel in verticale stand, anders blijft er hardnekkig lucht in zitten). Ik zou hem nooit direkt in de leidng zetten, maar in een bypass. Zo'n bal is niet al te solide van constructie en dan kan onverwacht het middel erger worden dan de kwaal. Bij mij gebeurde dat al na 2 jaar.
Een metalen opvoerpompje is daarom volgens mij te prefereren. Voor de Compromis club heb ik daar een artikel aan gewijd. Voor veel mensen is het vervangen van filters een avontuur, maar dat hoeft het niet te zijn.
Zie hier: www.compromisclub.nl/ctips/201...brandstofsysteem.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl