Baasklusje schreef :
Eigenlijk een beetje droevig dat we deze discussie de laatste 12 jaar steeds weer opnieuw hebben....
Wat is daar zo droevig aan? Ik hoef het er toch niet mee eens te zijn? Je moet het ook een beetje in perspectief zien. Hoe vaak zie jij dat er gecontroleerd wordt op 2-kleurenlichten? Ik heb het nog niet meegemaakt. Er zijn wel grotere overtredingen te bedenken op het water.
koko schreef :
Het draait allemaal om sectorscheiding en kleurechtheid.
Als je dat verder geen moer kan schelen moet je vooral led in een 2 of 3 kleur doen en niet verbaasd zijn als je ‘s nachts een keer bijna wordt geramd.
Hoezo? Het is bij mij ook gewoon rood aan bakboord, hoor. Alleen het groen is wat blauwig, so what? Zijn er mensen die de neiging hebben recht op een blauwig groen licht af te varen?
koko schreef :
Lees voor de gein de verlichtingtest van ZF en Zeilen er nog eens op na.
Die test heb ik al meerdere malen gelezen en het heeft mijn mening niet veranderd. Onder bepaalde (drukke) omstandigheden zal het ongetwijfeld beter zijn, maar voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Waar jullie varen is het vast anders, maar als ik 's avonds wel eens het water op ga ben ik zo ongeveer de enige en daar verbaas ik mezelf ook over. Ik zou net zo goed zonder verlichting kunnen varen.
Ik heb geen driekleurenlicht. Alleen een "niet goedgekeurd" tweekleurenlicht op de preekstoel en een heklicht achterop. Daar zit 8 meter tussen. En, indien op de motor, een stoomlicht. Dus als je daar tegenaan vaart heb je sowieso de situatie niet goed ingeschat, groen of minder groen.