eindelijk is het motor en aandrijving project afgerond, ik ben ontzettend benieuwd wat voor verschil dit gaat opleveren in het beperken van het geluidsniveau en trillingen. En ook bovenal, hoe soepel hij weer loopt en hopelijk ook minder rookt na de verstuiverrevisie
de 2GM20 heeft me nog nooit in de steek gelaten en hopelijk na de vertroeteling van de afgelopen periode kan hij er voorlopig weer 24 jaar tegenaan.
even resume, wat is er allemaal veranderd en vervangen in de afgelopen periode (20-21):
- gas en koppelingskabel (preventief)
- gashendel (was oud en liep terug)
- filterhuis (ik sloopte het schroefdraad van de ontluchting per ongeluk)
- motorsteunen en uitlijnen (preventief, achteraf de 2/3 afgescheurd dus hard nodig)
- verstuivers gereviseerd (1 deed praktisch niks meer)
- kleppen gesteld
- uitlaatbocht vervangen (preventief was al best veel corrosie)
- veel koperen ringen, seals en pakkingen vervangen
- snaren vervangen
- thermostaat en interne anodes vervangen
- motor gespoten
- nieuwe startaccu (oude was ineens stuk)
- motorisolatie vervangen
- kabelboom opgeruimd en overige bekabeling netter weggewerkt
- schroefas vervangen (oude was ingesleten en vermoedelijk krom)
- buitenlager vervangen
- volvoseal vervangen
- klapschroef laten balanceren (zat klein verschil in gewicht tussen schroefbladen)
- flexibele koppeling ingebouwd
- tankdieselmeter ingebouwd
- dieseltank schoongemaakt (zat een beetje vocht en vuil in)
naast deze waslijst natuurlijk ook nog het reguliere onderhoud (olie, impeller, luchtfilter en dieselfilters)
komende tijd maar weer eens een beetje focussen op zaken die te maken hebben met voortbeweging zonder die klomp staal in het motorruim