martinw schreef :
Ik ben wel geïnteresseerd in jouw stappenplan van de kachelvervanging.
excuus!
ik had vorige week een beetje haast met inbouwen... dus niet toegekomen aan een fotoreeks t.b.v. de inbouw. de kachel moest namelijk werken vóórdat we richting Amsterdam en Lelystad zouden varen, was best een fris weekend namelijk.
woensdagavond en vrijdagochtend voor elkaar gekregen om binnen 4 uur de oude (incl kabels, bedieningspanneel en brandstoftoevoer) eruit te slopen en de nieuwe geheel (weer netjes) in te bouwen. was ff flink doorrammen dus. vooral kabels trekken en wegwerken is een tijdroved klusje.
woensdagavond snel de nieuwe op z'n plek gehangen om ook te checken of ik nog onderdelen miste, dit was zo, ik had nog 1 verloopstukje nodig om op de bestaande kachelslangen aan te sluiten, ff snel besteld zodat ik dat vrijdag ook had.
vrijdag functioneerde alles op tijd en is zondagavond pas weer uit gegaan
de eerste 48 uur zit erop, is dus meteen lekker ingebrand!
kachel is lekker stil en bovenal, het diesel opvoerpompje is praktisch geruisloos! wat heerlijk zeg, deze zit namelijk onder het bed en was eigenlijk best een irritant getik.
ook heeft hij veel meer verwarmingstrappen (bijna traploos) waardoor de temperatuur veel gelijkmatiger blijft in de boot. de oude kachel had 4 blaassnelheden, deze 10! blaassnelheden.
zo langzamerhand beginnen we ook te begrijpen hoe de bediening werkt, de engelse handleiding lijkt wel vertaald Russisch waarbij sommige omschrijvingen wat mij betreft niet heel duidelijk zijn. ook snappen we geen bal van de temperatuurinstelling op de thermostaat...
Bij instelling op 24 graden maakt hij 22-23 graden volgens de thermostaat terwijl de temperatuur dan in de boot tussen de 20-21 graden zit?
waarom stopt dat ding met verwarmen als hij de gevraagde temperatuurinstelling niet bereikt heeft???? logica ontbreek hierin bij mij volledig...
ik had het eerder andersom verwacht, de bedieningsunit zit namelijk op een koude plaat hout in het hoekje bij de kaartentafel, daar is het eerder 18-19 graden t.o.v. midden in de boot. een forse afwijking dus in de temperatuurregeling, maar prima mee te leven verder.