Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sun Fast 32 Accelerate

Sun Fast 32 Accelerate 23 mrt 2021 16:07 #1265665

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
Ik ben wel geïnteresseerd in jouw stappenplan van de kachelvervanging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 23 mrt 2021 21:12 #1265744

Uhm nouja, dat is niet zo ingewikkeld. De nieuwe past op de zelfde plek en op de zelfde ophangbeugel, dus is een kwestie van nieuwe ophangen, uitlaatje weer aansluiten, kachelslang weer aansluiten en dieselleiding weer aansluiten en het dieselpompje vervangen. Wel even nieuwe kabels trekken, maar ook dat is de nieuwe vast knopen aan de oude en doortrekken.

Oude was 3700 watt, deze 4000, ietsje sterker dus wat in de winter tijdens het klussen wel lekker is. Verder nooit te kort gekomen met de oude kachel.

Waarom een autoterm? Dit was een snelle actie, komend weekend boot het water in en meteen door naar lelystad. Gezien het best fris wordt snachts wil ik weer werkende een kachel hebben.
Deze was snel leverbaar (gister het spul besteld, nu alles binnen) en ik vind die webasto's net ff te duur.
Geen tijd om te wachten op een goedkope chinees via ali, al leek me dat ook wel een geinig probeerseltje.

In 2012 had ik de eberspracher al een keer laten repareren, was toen iets van 550 euro ofzo, nu voor een fractie meer alles nieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 24 mrt 2021 00:16 #1265791

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Vraag: waar heb je de klapschroef laten balanceren? En waar zijn de verstuivers gereviseerd?
Mooie klussen die je allemaal hebt uitgevoerd trouwens!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 24 mrt 2021 06:50 #1265801

Ik heb de verstuivers laten reviseren bij spaarnestad.nl/ in haarlem. Goed advies, bellen even netjes over de status als ze de tests hebben uitgevoerd en alles was vlot voor elkaar.

Met de schroef ben ik langs www.kramerschroeven.nl/ in Nieuw Vennep geweest. Topservice! Goed advies, ook nog even de nieuwe as op rechtheid gecheckt.
Snelle service, ik kon wachten op het werk en was helemaal niet duur. Balanceren was trouwens niet zo ingewikkeld hoor. Meten van verschil in gewicht tussen de bladen en het zwaarste blad iets afschuren (al deed hij dat wel op een plek waar ik het niet had bedacht) vervolgens werd alles ook nog even snel over de polijstschijf gehaald.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 06:54 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 24 mrt 2021 07:03 #1265805

Hebben ze de schroef niet dynamisch (draaiend) gemeten dan? Alleen op gewicht van het blad corrigeren hoeft geen gebalanceerde schroef op te leveren. Het gaat er ook om waar het gewicht per blad precies zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 24 mrt 2021 07:14 #1265808

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
mooie lijst afgewerkte klussen!

1 opmerking:
Ik ben er door schade en schande achter gekomen dat spiraalslangen langs de schroefas geen goed idee is als ze de mogelijkheid hebben de flens te raken. In mijn geval zat er een stalen spiraal in de kachelslang die door de flens werd gegrepen en daarna zich om de schroefas wikkelde. (niet jouw type slang)
De slang kwam uiteindelijk zelfs IN de keerkoppeling terecht via de schroefaskeerring en de volvo seal was door de spiraal stuk gesneden. De boot dreef nog op de slang die snaarstijf om de seal zat gewikkeld...

Ik heb de leidingen beschermd door een halve PVC rioolbuis op de gevaarlijk locatie om de slang te doen en deze schaal met zware tyraps door sleufgaatjes in de schaal vast te trekken naar de zijkant, maar een stuk rioolbuis op een stokeind met een originele beugel zou ook kunnen. hangt af van de ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 24 mrt 2021 08:18 #1265831

Mooie updates!! Veel plezier
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 24 mrt 2021 10:34 #1265863

@hpv, ik was ook al een aantal jaar van plan hier een betere afscherming voor te maken. echter zijn de buizen goed vastgezet en zit het al 24 jaar zo, zoiets beland dus ergens onderaan de klussenlijst qua prio :blush:

Ik was juist van plan de schroefas zelf af te schermen met een kap van PVC o.i.d. is er alleen nog niet van gekomen, dit kwam ook mede omdat ik wel heel vaak de volvoseal moest ontluchten, hopelijk is dat met deze verbeteringen verleden tijd.

@reinier, klopt, geen dynamische meting uitgevoerd, dit was gewoon een snelle checkup.
schroefje is alweer op leeftijd en begint her en der wat speling te vertonen op de bladen, beetje sparen voor vervanging begint aan de orde te komen. :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 24 mrt 2021 21:42 #1266086

Hoppa, roer is eindelijk af (net op tijd :whistle: )en de laatste bandjes zitten ook aan het nieuwe fokje. Ben zo benieuwd hoe dat staat en zeilt :woohoo:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 25 mrt 2021 07:52 #1266149

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Heb je nou een nieuw roerblad gemaakt -of aangepast ? Zier er netjes uit btw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 25 mrt 2021 14:37 #1266335

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
retestrak en koper... Jaloers!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 25 mrt 2021 15:17 #1266351

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ik heb een nacaprofiel gekozen wat het dichtst bij het huidige roerblad kwam. Hier heb ik een tekening van gemaakt en dit op ware grootte geprint.
Welk Naca profiel is het geworden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 25 mrt 2021 15:51 #1266359

holtere schreef :
Ik heb een nacaprofiel gekozen wat het dichtst bij het huidige roerblad kwam. Hier heb ik een tekening van gemaakt en dit op ware grootte geprint.
Welk Naca profiel is het geworden?

NACA 0015 sloot het beste aan en paste ook net aan om het huidige blad heen, had ik niet gedacht eigenlijk, ik zat eerder aan de 0010 range te denken.
ik had het idee dat het originele blad ook wel redelijk strak was, maar bij nader inzien zaten hier toch behoorlijk wat kuilen en hobbels in.

@nardus, aangepast, ik had verder geen klachten over de vormgeving.
@ HPV koper = fijn! vooral omdat het zo'n flinter dun laagje is en super snel droog is. :whistle: maar toch gaat de boot nog eens een keer in de coppercoat, maar dan moet ik daar ff de tijd voor nemen en een wintertje in een loods zou daar ook wel erg fijn voor zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 25 mrt 2021 15:57 #1266363

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ha, 0015 is wel dik maar BK is daar ook fan van (bij roertjes)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 26 mrt 2021 21:52 #1266799

Bootje drijft weer, lekker zeg! En nu een paar uur verder zeer tevreden over de updates.



Updates van de motorruimte werpen hun vruchten af. Het lijkt wel een andere boot!! Geluidsisolatie is echt een wereld van verschil. Sterker nog, ik hoor nu ineens geluid uit het rooster van de motorruimtebeluchting..... en wat maakt die uitlaat eigenlijk een kabaal haha! :S

Ook de flexibele koppeling is geweldig, schakelen gaat praktisch geruisloos en ook veel minder trillingen.

Starten doet hij weer met 1 druk op de knop en roken is verleden tijd. Verstuivers was dus echt de oorzaak.

En dan het nieuwe roer. Voorheen trok de boot enorm opzij als ik op de motor voer, nu kan ik wonderwel een hele tijd het roer los laten zonder dat de boot van koers wijkt. (En nee, het stuurt niet zwaar, de accelerate is met een pink te sturen)
Bij het shapen van het roer moest aan 1 kant wel veel meer plamuur dan aan de andere kant maar dat dat zo veel effect zou hebben had ik absoluut niet verwacht.

Nieuwe kacheltje brand ook lekker. Ook deze (vooral de dieselpomp) is veel stiller dan de oude. En nu ook een timerfunctie, top zeg, morgenochtend gaat het kacheltje vanzelf aan zonder dat ik mn bed uit hoef, wat een luxe!! :woohoo:

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 26 mrt 2021 21:54 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 27 mrt 2021 00:59 #1266831

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
NACA0015 is heel prima hoor, ik zou voor een waterverplaatser niet gauw dunner gaan dan NACA0013 ofzo. De frontale weerstand van een NACA profiel is veel minder dan je zou verwachten, ook bij wat 'dikkere' profielen. Dunner heeft het nadeel dat de overgang tussen grip hebben en grip verliezen (uit het roer lopen) erg plotseling verloopt. Bij wat dikkere profielen voel je het beter aankomen en kan je nog corrigeren.

Leuk dat je meteen zo'n groot verschil ervaart, dat herken ik heel erg van mijn eigen nieuwe roer (NACA0014,3) en hoor het ook van andere zelfbouwers. Alsof je een andere boot zeilt!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 28 mrt 2021 09:04 #1267215

Okeej, meteen een stevige bries zo tijdens het eerste tochtje. Naja wind mee naar lelystad, dus gaat allemaal prima.



Afgelopen nacht door snachts door amsterdam, ging prima en geen BOA gezien :whistle:
de SMR heb ik heeeeeel vaak gevaren, maar ik moet zeggen dat dit toch wel weer een hele bijzondere ervaring was zo met covid en de avondklok :ohmy: de rust en leegte op straat en dat in amsterdam! Ik had het tot nu toe nog niet heel erg doorgehad omdat we zelf na 9 uur ook steeds thuis waren....
Laatst bewerkt: 28 mrt 2021 09:05 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 28 mrt 2021 09:12 #1267224

ilCigno schreef :
Dunner heeft het nadeel dat de overgang tussen grip hebben en grip verliezen (uit het roer lopen) erg plotseling verloopt. Bij wat dikkere profielen voel je het beter aankomen en kan je nog corrigeren

Eens met je conclusie, maar dit heeft voornamelijk met platform te maken! Wel verliest (bij gelijk planform) een dunner camber bij lagere uitslag en daarmee lagere maximale lift haar grip, maar dit gebeurt op precies dezelfde manier en niet meer abrupt dan mij een dieper camber.

www.ericwsponberg.com/wp-conte...nd-rudder-design.pdf
Laatst bewerkt: 28 mrt 2021 09:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 28 mrt 2021 20:35 #1267539

ilCigno schreef :
NACA0015 is heel prima hoor, ik zou voor een waterverplaatser niet gauw dunner gaan dan NACA0013 ofzo. De frontale weerstand van een NACA profiel is veel minder dan je zou verwachten, ook bij wat 'dikkere' profielen.

Deze waterverplaatser met dik 0015 profiel wist vandaag toch weer vrij gemakkelijk dubbele cijfers op het log te toveren met een dubbel rif en een werkfokje :woohoo:

Ik ben benieuwd naar de prestaties van het blad onder helling en hoog aan de wind, maar tot nu toe ben ik flink onder de indruk van dat beetje aangebrachte plamuur :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 28 mrt 2021 21:04 #1267552

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Haha, gelijk vol gas. Mooi begin van het seizoen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 28 mrt 2021 23:05 #1267579

Gaaf! Denk je verschil te merken - zal moeilijk niet te merken zijn omdat je daar vantevoren al vanuit ging, maar goed ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 29 mrt 2021 12:58 #1267756

@nachtvlinder, ik ging eigenlijk helemaal niet uit van een noemenswaardig verschil door de aanpassingen. maar het is niet te missen dat mijn boot niet meer naar stuurboord trekt. (dit deed hij voorheen vrij abrupt tijdens het motoren, maar ook tijdens het zeilen voelde ik verschil tussen bak en stuurboord koersen)
dit verschil valt absoluut niet onder de noemer ''bijna niet merkbaar'', in tegendeel, het is een verschil tussen de helmstok nooit los kunnen laten tot nu het roer los kunnen laten zonder dat er iets gebeurd tijdens het motoren. :blink:

behalve de roervorm aangepast te hebben heb ik verder niets noemenswaardig veranderd aan de boot wat invloed zou kunnen hebben op dit stuurgedrag. het stuurgedrag kan ik eigenlijk alleen maar plaatsen bij het geshapte roerblad.

waarbij ik dus niets ervan verwacht had, heb ik nu toch ineens hoge verwachtingen van een aandewindse koers. :silly:
met het roergevoel van het afgelopen weekend verwacht ik een nu een boot die zowel over bak als stuurboord beter in balans is, met kleine uitslagen te besturen en minder snel uit het roer loopt.

vooral dat minder snel uit het roer lopen lijkt me erg fijn, vlagerig weer is een listige onderneming met de SF32 wat alleen met zeer alert trimmen en sturen goed op te vangen is (hopelijk ''was'' :whistle: ) ik heb dus erg veel zin in het volgende testtochtje :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 29 mrt 2021 13:54 #1267784

Dat klinkt als een waardevolle aanpassing, mooi hoor! Als nieuwe voorbanden op een auto of nieuwe glazen in je bril ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 30 mrt 2021 14:58 #1268169

martinw schreef :
Ik ben wel geïnteresseerd in jouw stappenplan van de kachelvervanging.

excuus! :blush: ik had vorige week een beetje haast met inbouwen... dus niet toegekomen aan een fotoreeks t.b.v. de inbouw. de kachel moest namelijk werken vóórdat we richting Amsterdam en Lelystad zouden varen, was best een fris weekend namelijk. :pinch:

woensdagavond en vrijdagochtend voor elkaar gekregen om binnen 4 uur de oude (incl kabels, bedieningspanneel en brandstoftoevoer) eruit te slopen en de nieuwe geheel (weer netjes) in te bouwen. was ff flink doorrammen dus. vooral kabels trekken en wegwerken is een tijdroved klusje.

woensdagavond snel de nieuwe op z'n plek gehangen om ook te checken of ik nog onderdelen miste, dit was zo, ik had nog 1 verloopstukje nodig om op de bestaande kachelslangen aan te sluiten, ff snel besteld zodat ik dat vrijdag ook had.

vrijdag functioneerde alles op tijd en is zondagavond pas weer uit gegaan :whistle: de eerste 48 uur zit erop, is dus meteen lekker ingebrand!

kachel is lekker stil en bovenal, het diesel opvoerpompje is praktisch geruisloos! wat heerlijk zeg, deze zit namelijk onder het bed en was eigenlijk best een irritant getik.
ook heeft hij veel meer verwarmingstrappen (bijna traploos) waardoor de temperatuur veel gelijkmatiger blijft in de boot. de oude kachel had 4 blaassnelheden, deze 10! blaassnelheden.

zo langzamerhand beginnen we ook te begrijpen hoe de bediening werkt, de engelse handleiding lijkt wel vertaald Russisch waarbij sommige omschrijvingen wat mij betreft niet heel duidelijk zijn. ook snappen we geen bal van de temperatuurinstelling op de thermostaat...
Bij instelling op 24 graden maakt hij 22-23 graden volgens de thermostaat terwijl de temperatuur dan in de boot tussen de 20-21 graden zit?

waarom stopt dat ding met verwarmen als hij de gevraagde temperatuurinstelling niet bereikt heeft???? logica ontbreek hierin bij mij volledig... :silly:

ik had het eerder andersom verwacht, de bedieningsunit zit namelijk op een koude plaat hout in het hoekje bij de kaartentafel, daar is het eerder 18-19 graden t.o.v. midden in de boot. een forse afwijking dus in de temperatuurregeling, maar prima mee te leven verder.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 14:59 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 30 mrt 2021 17:21 #1268207

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1931
Dank voor de toevoeging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.835 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl