Ja ik bedoel de rake van de mast ! en idd origineel hoort hij rechtop te staan, ik kan hem niet zomaar aanpassen vanwege de lengte van de voorstag, en die zit in een rolfok ,die zou dan moeten worden in gekort of worden vernieuwd, bij mij staat ie best naar achteren, mijn idee is dat de boot minder loefgierig wordt op het roer en ik meer grootzeil kan laten staan.
ik zal de rake van de week ff meten maar denk zeker 10 cm ! en dat de giek dan wat hoger uit komt is ook beter.
ik ga daar van de winter eens mee aan de gang ! nieuwe voorstag is op zich niet te duur aangezien er geen spanner tussen zit. ik snap ook niet dat ze zijn afgeweken van origineel zeg maar !
ben wel benieuwd of de zijverstaging dan lang genoeg is, alle verstaging is vrij nieuw.
maar ben er nog niet uit, ik speel sinds kort met het zwaard dus heeft meer ervaringstijd nodig en dat kan alleen met bf 4 want tot die grens gaat alles prima. en daar boven ook wel maar moeilijker.
Mijn definitie van glijden is dat de boot in een ander gedrag komt, het beging van plane !
ik voel per direct aan wanneer dat punt bereikt word! het is ook exact net boven de rompsnelheid.
ik vermoed dat ik de boot al vrij goed aanvoel, het is nu eenmaal ene heel gevoelig en gebalanceerd scheepje, ik voel het zelfs al als er 1 waterplantjsliertje aan mijn roer hangt
quote="douwe" post=860133]Ik vermoed dat je met "ranking van de mast" "rake van de mast" bedoelt.
Zet die mast eerst maar een rechtop met strakke wanten en stagen, zodat de giek wat hoger komt en je het hoofd niet meer stoot (doet pijn). Daarna zeilen er goed opzetten en met primaire trim(alleen trimmen met de schoten)gaan zeilen. Als dat goed gaat kun je eens gaan experimenteren met secundaire trim(lijkspanning, neerhouder, mastbuiging, cunningham hole voorstagspanning enz.) maar lees de trimboeken daar maar eens goed op na, want dat is complex, zeker wanneer je de boot niet goed aanvoelt.
Goed bedoelde adviezen, niet alleen van mijn kant.
[/quote]