Weer even gaan zeilen in aparte windverwachtingen namelijk bf3-4 met vlagen 5-6 over de dag.
en dat klopte wel, eerste rif erin en Genua 1 vol erop en de haven uit met 3,4 kts.
en toch voelde je aan het weer dat er wind in zat, 15 minuten later liep ik even dik 6 kts om weer terug te zakken naar 5-5,5 kts, de wind bleef raar en trok aan en in de windklappen nog meer.
terug naar de haven en keerfok erop ( dat was lang geleden ) je merkte dat de boot een paar versnellingen lager stond, als de wind wat terugzakte voer ik met veel te weinig zeil om in de windklappen weer verbaaswekkend gewoon zo naar de 6 kts en meer te gaan lopen, zelfs zulke windtoenamens dat ik overweegde om een tweede rif erin te zetten, om vervolgens 2 minuten later vast te stellen dat eigenlijk zelfs het eerste rif er weer zou kunnen.
Tjonge met dit soort rare wind is het moeilijk om te zeilen, ik ga harder met mij boot in een mooie bf 4 met volle zeilbezetting, dan met bf 4-5-6 met gereefde zeilen.
met bf 5-6 moet ik overgaan naar het tweede rif in het grootzeil en met meer wind geen idee ! ik vermoed bij bf 7 zelfs keerfok stuk in rollen en grootzeil wegnemen.
op zo een meertje is het lastig trimmen soms.
Een mooi punt om te komen, toch hard zeilen met heel veel wind, bij mij werkt het averechts, ik loop het hards met een hele mooie bf 4 en vol in de zeilen. ( buiten de genaker om, maar zover ben ik nog niet )
Geeft ergens weer dat een derde rif in het grootzeil best nodig kan zijn als ik op zee ga varen, en de Genua wissel ik ook niet zomaar om voor de keerfok op zee in mijn eentje, dat doe ik gewoon helemaal niet, en zou dus compleet uit model te ver moet worden ingerold, wat zeer slecht zeilt. de keerfok kan ook perfect zeer scherp aan de wind zeilen, veel scherper dan de Genua 1.
je hebt van die speciale geleiders om de pees te begeleiden, ik ga daar ook eens naar kijken, nu is dat lastiger omdat ie vastloopt.
Dus op zee met grote overtochten zou ik eigenlijk de keerfok erop moet zetten, al lever ik dan wel veel in met minder wind, maar dan is de Genua er wel op te zetten.
Nieuw punt waar ik op kom, wat te doen met een flinke bf 6 en meer.
Het zeilen zelf gaat perfect, sluizen gaan goed, afmeren gaat goed , trimmen gaat lekker,genaker zeilen gaat steeds een stapje beter en onder alle omstandigheden heb ik de boot snel roerdruk neutraal ook, dus de stuurautomaat kan prima zijn werk doen in harde wind, al heeft dat op zo een meertje weinig nut .
Eens kijken of zo een geleidertje om de pees in de gleuf van het rolfoksysteem te begeleiden goed werkt.