Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen met een Dufour T7

Ervaringen met een Dufour T7 21 juli 2017 05:14 #854110

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
sst ! sst !

Sloe Gin schreef :
peter1 schreef :
Oja ik zeil nu totaal 8 maanden op mijn zeiljacht, 4 maanden verleden jaar en dit seizoen vanaf 8 april, daarvoor 1 seizoen met mijn 10 ft mirror........ff over nagedacht hoe het nu komt dat ik in de wedstrijden zoveel beter zeilde als jij !
Maarja gelukkig heb ik veel incasseringsvermogen opgebouwd in mijn huwelijk

Sloe Gin schreef :
Kraanlijn of Dirk peter :laugh:

Cum Laude geslaagd Peter.
4x 8e plaats van de 8 deelnemede valkjes :laugh: :laugh: :laugh:
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 22 juli 2017 08:48 #854383

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
met een mooi en lekker bf3 tje kom ik zo maar vlakbij of op rompsnelheid terecht tegenwoordig, is maar net hoe lang zo een vlaag aanhoud op het meer, is vaak erg vlagerig maar 6.2 kts een beetje aan de wind is dan geen probleem, heel wat beter als verleden jaar ! wereld van verschil hoe ik trim en afstel en zeil.
ben nu meer en meer aandacht aan het besteden om effectiever kruisrakken te maken, zit veel winst in te behalen bij mij...! wordt tijd om wedstrijdjes te gaan zeilen, ook als opstapper ff meedraaien!. liefst iemand die graag de gennaker opzet ! maar zo dat met zeilen bij altijd gaat komt het zomaar op mijn pad als de tijd rijp is !....maar het zit er aan te komen !
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 22 juli 2017 09:13 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 27 juli 2017 06:54 #855711

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
geweldige zeildag gehad met mijn vrouw Anja, echt veel gezeild in allerlei windsoorten en richting.
zelf in de avond wat warme lucht aanvoer, was echt lekker..rifje erin en relaxt zeilen met 4-5.8 kts.
wat later op de avond een ongeloofwaardige verandering van het weer, beetje regen op het water, meteen rolfok ingerold en die was net nog droog, grootzeil zeiknat en naar beneden gehaald.....motor gestart en whalla een hoosbui wat ik nog niet had gezien, de wind trok ineens aan tot pittig en het meer veranderde in een ondoorzichtig verhaal, waarbij ik mijn complete oriëntatie kwijt was. enkele zeiljachten gingen aardig plat in die windklappen....golfslag werd aardig omhoog gezwiept ook....best pittig om te zien op zo een meertje.

Anja ging voor dat alles losbarstte de kajuit in en zeiknat van de regen stuurde ik de tuimelaar kompleet de verkeerde kant op , na 15 minuten had ik het in de gaten en maar de goed kant op gegaan meteen (tegengestelde richting).....grappig dat de oriëntatie zo weg was in een keer...maar daar hebben we kompassen en navigatie voor.(dacht echt dat we de goede kant op gingen)

absoluut drijfnat kwam ik de haven in ( Anja kurkdroog ) ! wel een erg leuke ervaring ! volgend keer maar tussen door in de koffiepauzes ff de weerberichten extra checken..
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 06:57 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 27 juli 2017 07:03 #855714

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Kan inderdaad lekker spoken op ons meertje :laugh:

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 01 aug 2017 05:36 #857257

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
ga vandaag maar weer eens varen , ben niet helemaal lekker en daarom maak ik er een relaxte dag van..
ben wel weer bezig om een tripje te organiseren om de ze op te gaan en Scheveningen te bezeilen.
Ik wil dan een klein weekje gaan liggen in de Marina van IJmuiden om lekker te gaan zeezeilen.
dus als er eind augustus of in september een weekje mooi weer aankomt dan pak ik hem.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 01 aug 2017 19:43 #857506

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Gaat echt lekker met zeilen, merk echt dat ik hem aardig in de vingers heb, zeker het trimmen van dde zeilen, verbaas mij over het verschil van verleden jaar, echt een paar grootse stappen gemaakt ! gebieden met de weaterplantjes vermijd ik lekker en dan gaat goed al heb ik het idee dat het wat minder aan het worden is omdat het water groener is door de alg en dus krijgen ze minder licht ! zou best kunnen.

wat ik ook doe is het midzwaard los zetten , zodat als ik harder vaar het vanzelf wat meer naar achter gaat, en dat werkt goed. ik verlijer niets meer dan daarvoor.. daar heb ik dan navionics voor en op het tablet kan je mooi je vaarroutes zien.

Na de grote winbterklus kon ik het niet meer opbrengen om technische nog wat te doen aan de boot, maar zowaar heb ik een paar kleine dingetjes gedaan, zoals een sjorliertje andersom laten draaien, zat pas 38 jaar verkeerd, ging wel ,maar nu is het echt veel beter en zoals het moet, en een houdertje gemaakt voor de gps en navigatie tablet die ik op een kajuitluik plankje kan klikken en dat is echt handig...! ze kunnen er ook op geklikt worden als alle kajuitluiken dicht zijn !. voor het eerst dat de gps niet door de boot slingert. het leuke is dat ze ook in de boot bij de navigatiehoek geklikt kunnen worden, zo heel spontaan paste dat zomaar heel mooi ! je kan ze ook verschuiven en op andere plekken zetten.

nog ff een oefening gedaan om af te meren aan hoger wal met de achterkant en dat ging wonderbaarlijk makkelijk, nog nooit gedaan maar dit is wel erg makkelijk met veel wind !

Nu nog wat opbergnetjes maken in de kajuit en wat spulletjes kopen, zoals nieuwe reddingsvesten.handmarifoon, joon maken e.d wat vuurwerk enzo !


when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 02 aug 2017 14:28 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 aug 2017 17:51 #859325

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
TRIMMEN !

afgelopen 2 dagen met pittige wind weer veel aan het trimmen geweest, dikke bf 4 net aan bf 5 zo nu en dan
eerste rif in grootzeil en Genua 1 ongereeft gevoerd en net aan zo nu en dan tegen de rompsnelheid.
alles uitgeprobeerd en Genua wat in gerold en in alle mogelijke trimopties de boot gezet zeg maar en regelmatig stukken met 6kts gevaren , zelfs ff 6.2 en toen voelde ik dat hij begon te glijden.
maar dat is exact 1 minuut geweest in een wind vlaag.......soms moet ik heel wat uit de kast halen om hem richting de rompsnelheid te krijgen, heel scherp aan de wind lukt het me niet met deze windsterkte al zou ik dat kunnen zonder het eerste rif , maar een stuk ruimer varen is ideaal voor snelheid..de 7 kts ligt nog ver weg voor mij zoals dat op dit moment voelt, al is een meertje met soms erg vlagerige wind niet in mijn voordeel.

maar gaat lekker, al heb ik het idee dat ik wel eens makkelijker harder liep, maar dat verschild per keer. ik hou wel van trimmen en spelen met zeilen.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 07 aug 2017 18:34 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 07 aug 2017 21:27 #859431

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
peter1 schreef :
TRIMMEN !


soms moet ik heel wat uit de kast halen om hem richting de rompsnelheid te krijgen, heel scherp aan de wind lukt het me niet met deze windsterkte al zou ik dat kunnen zonder het eerste rif , maar een stuk ruimer varen is ideaal voor snelheid..de 7 kts ligt nog ver weg voor mij zoals dat op dit moment voelt, al is een meertje met soms erg vlagerige wind niet in mijn voordeel.

Het lukt heel weinig mensen/boten om heel hoog aan de wind de rompsnelheid te halen.
Dus troost je maar met die gedachte ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 07 aug 2017 21:29 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 07:34 #859480

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Ja dat denk ik ook wel ! en dan heb ik nog wel een midzwaard boot

ik heb wel ene flinke fout gemaakt laatste keer met zeilen, door met wat harde wind mijn zwaard in te trekken, daardoor werd ie meer tuimelig zeg maar in vlagen en dan zit je met eerder trimmen, dat geklooi met het zwaard werk wel maar niet in harde wind, dan heb je de zijwaartse stabilisatie nodig in windvlagen die het zwaard geeft, het zwaard heeft meer functies dan alleen het verlijeren, volgens mij heeft dat er voor gezorgd dat ik eerder reefde dan noodzakelijk was.....logisch wel ! maar ja het grootste inzicht verwerf je door de grootste fouten!, dus spelen met midzwaardstanden is wel leuk maar alleen met lichte wind en weinig golfslag.

blijft leuk dat zeilen, al is twee dagen in een lekker windje op een meertje wel werken.
Het lukt heel weinig mensen/boten om heel hoog aan de wind de rompsnelheid te halen.
Dus troost je maar met die gedachte
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 08:53 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 11:10 #859542

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Als het zwaard alleen verlijeren tegengaat en geen ballastdeel heeft bevreemd mij dit. Helling neemt normaliter af bij het ophalen van het zwaard bij open boten. Waarom zou je nu opeens eerder moeten reven indien jij je zwaard ophaalt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 12:51 #859591

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
ik heb geen idee of er ook ballast zit in het midzwaardgedeelte, zo zwaar is het ophalen nu ook weer niet, gaat best licht als de boot stil ligt..maar om het duidelijker te maken als het zwaard opgehaald is in de haven tegen het bonken zeg maar dan is de boot super wiebelig en met zwaard naar beneden niet.
dat dempt heel veel, plus het feit dat met snelheid hij door zijn profiel helemaal door de watersnijding de boot voor helling behoed.

ik ben er bijna van overtuigd dat wat jij zegt niet kan ..! dat reven komt door de windklappen die er vaak op het meer staan bij bepaalde stukken, met zo een windklap krijg ik ineens heel veel druk in de zeilen, ik vermoed dat het zwaard dan die beweging tegenhoud en in snelheid omzet.
zo een windklap kan best van bf 4 ineens ff bf 6 zijn.

Beauty schreef :
Als het zwaard alleen verlijeren tegengaat en geen ballastdeel heeft bevreemd mij dit. Helling neemt normaliter af bij het ophalen van het zwaard bij open boten. Waarom zou je nu opeens eerder moeten reven indien jij je zwaard ophaalt?
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 12:54 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 13:53 #859613

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
peter1 schreef :
ik heb geen idee of er ook ballast zit in het midzwaardgedeelte, zo zwaar is het ophalen nu ook weer niet, gaat best licht als de boot stil ligt..maar om het duidelijker te maken als het zwaard opgehaald is in de haven tegen het bonken zeg maar dan is de boot super wiebelig en met zwaard naar beneden niet.
dat dempt heel veel, plus het feit dat met snelheid hij door zijn profiel helemaal door de watersnijding de boot voor helling behoed.

ik ben er bijna van overtuigd dat wat jij zegt niet kan ..! dat reven komt door de windklappen die er vaak op het meer staan bij bepaalde stukken, met zo een windklap krijg ik ineens heel veel druk in de zeilen, ik vermoed dat het zwaard dan die beweging tegenhoud en in snelheid omzet.
zo een windklap kan best van bf 4 ineens ff bf 6 zijn.

Beauty schreef :
Als het zwaard alleen verlijeren tegengaat en geen ballastdeel heeft bevreemd mij dit. Helling neemt normaliter af bij het ophalen van het zwaard bij open boten. Waarom zou je nu opeens eerder moeten reven indien jij je zwaard ophaalt?

Ik denk, en weet haast zeker dat Beauty het bij het rechte end heeft.
Tijdens zwaar weer zeilen met een kielmidzwaard boot op zee wordt het zwaard ook geheel of gedeeltelijk opgehaald om de helling te verminderen. Het kantelend koppel wordt daardoor kleiner.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 13:58 #859614

Wat vind je hier van? Dat rammelende zwaard heeft een reden.

www.maritime-identity.com/port...-gybing-centerboard/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 14:16 #859620

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
tijdens storm of zo met minimale zeilsetting om te overleven !...maar niet tijdens racen in bf 5 /
Ik denk, en weet haast zeker dat Beauty het bij het rechte end heeft.
Tijdens zwaar weer zeilen met een kielmidzwaard boot op zee wordt het zwaard ook geheel of gedeeltelijk opgehaald om de helling te verminderen. Het kantelend koppel wordt daardoor kleiner.

weet ik....tijdens het zeilen is het oke, alleen als ik in de box stil lig...dan word je er wakker van maar als ik hem optrek dan is het oke
Nachtvlinder schreef :
Wat vind je hier van? Dat rammelende zwaard heeft een reden.

www.maritime-identity.com/port...-gybing-centerboard/
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 14:20 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 14:19 #859622

Het is bedacht om méér dan OK te zijn tijdens het zeilen ;) Een soort zelfstellend zwaard wat door de hoek die het aanneemt meer lift geeft dan een normaal zwaard/kiel wat níet die paar graden draait.

Merk je daar iets van, denk je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 14:22 #859624

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
geen idee eigenlijk, soms als ik hem goed afstel dan zie ik aan de windex dat ik bijna recht tegen de wind in vaar, vind het best hoog wel ! maar ik kan geen ervarings vergelijking maken, een enkele keer hoor ik wel het zwaard van stand veranderen dat wel.
Nachtvlinder schreef :
Het is bedacht om méér dan OK te zijn tijdens het zeilen ;) Een soort zelfstellend zwaard wat door de hoek die het aanneemt meer lift geeft dan een normaal zwaard/kiel wat níet die paar graden draait.

Merk je daar iets van, denk je?
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 14:28 #859628

Je zou het aan de drift moeten kunnen merken, maar zonder vergelijkbare boot zónder deze feature is dat lastig vergelijken natuurlijk ;)

Aan de schijnbare wind zeil je er niet hoger door, aan de ware wind wél - maar dat merk je niet via je windex ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 15:17 #859652

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Dat je in de haven stabieler bent met een neergelaten 'zwaard' bewijst de kern van mijn reactie. Het oppervlak van het zwaard voorkomt zijwaartse beweging. Diezelfde weerstand, het niet zijwaarts wegzetten van de romp, zorgt tijdens het zeilen voor helling. Zou het zwaard er niet zijn tijdens het zeilen in een vlaag dan wordt de zijwaartse component minder in helling omgezet en meer in verlijeren.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 16:28 #859673

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
blijf het niet eens zijn met je conclusie, totaal onlogische beredenering !
begrijp niet eens je kern van het verhaal.

en dat totaal buiten het volgende aspect om: het zwaard heeft ook een profiel met een voorwaardse beweging die zeg maar met 5 kts daar in het water een heel stromingsverhaal creëert wat ook zorgt voor minder helling !

Beauty schreef :
Dat je in de haven stabieler bent met een neergelaten 'zwaard' bewijst de kern van mijn reactie. Het oppervlak van het zwaard voorkomt zijwaartse beweging. Diezelfde weerstand, het niet zijwaarts wegzetten van de romp, zorgt tijdens het zeilen voor helling. Zou het zwaard er niet zijn tijdens het zeilen in een vlaag dan wordt de zijwaartse component minder in helling omgezet en meer in verlijeren.

Gr Michel
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 16:32 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 16:30 #859675

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Stel je hebt wat kinderen in een zwembad met Opti training. Ze kunnen er staan en spelen met de boot.

Vraag:

Welke Optimist krijgen ze eerder om (gaat eerder schuin) door tegen de zijkant te duwen

A: De optiemist met zwaard naar beneden
B: De Optimist met het zwaard er volledig uit

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 16:34 #859679

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
hahah ! kwestie van inzicht en logica !

tjonge ! nog eentje je duwt met een zeiljacht niet tegen de romp maar tegen het zeiloppervlakte wat begint op 12 mtr boven de waterlijn, op de waterlijn duwen tegen de romp is een heel ander verhaal

daarbij hoe durf je mijn tuimlaar te vergelijken met een optimist !
Beauty schreef :
Stel je hebt wat kinderen in een zwembad met Opti training. Ze kunnen er staan en spelen met de boot.

Vraag:

Welke Optimist krijgen ze eerder om (gaat eerder schuin) door tegen de zijkant te duwen

A: De optiemist met zwaard naar beneden
B: De Optimist met het zwaard er volledig uit

Gr Michel
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 16:38 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 16:36 #859680

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Peter, het maakt niet uit waar je een lijn vast maakt en aan de boot trekt. Met zwaard gaat die eerder om dan zonder. Winddruk is niet anders dan een vector (vracht) die uiteindelijk in 1 punt aangrijpt. Maar als jij met rompsnelheid aan de wind zeilt met 6 Bft zonder helling met je zwaard naar beneden doe je het vast allemaal goed.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 16:40 #859683

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
dat gaat mij niet lukken ! zelfs niet met twee riffen in het grootzeil en een keerfok, met bf 6 heb ik wat helling dan al zal het heel erg meevallen.

Maar die filosofie van jou daar komen we niet uit !in mijn beleving tracht je natuurwetten te veranderen !
maar wel leuk hoor !


Beauty schreef :
Peter, het maakt niet uit waar je een lijn vast maakt en aan de boot trekt. Met zwaard gaat die eerder om dan zonder. Winddruk is niet anders dan een vector (vracht) die uiteindelijk in 1 punt aangrijpt. Maar als jij met rompsnelheid aan de wind zeilt met 6 Bft zonder helling met je zwaard naar beneden doe je het vast allemaal goed.

Gr Michel
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 16:41 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 16:51 #859687

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
Beauty schreef :
Stel je hebt wat kinderen in een zwembad met Opti training. Ze kunnen er staan en spelen met de boot.

Vraag:

Welke Optimist krijgen ze eerder om (gaat eerder schuin) door tegen de zijkant te duwen

A: De optiemist met zwaard naar beneden
B: De Optimist met het zwaard er volledig uit

Gr Michel

Ik begrijp je verhaal maar al te duidelijk maar ik zie het voordeel niet als je je zwaard optrekt. Behalve dan dat je minder helling maakt.
Je verlijert als een gek maar komt geen steek verder bij het opkruisen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 08 aug 2017 16:56 #859688

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
nou dat verlijeren bij niet teveel wind en niet strak aan de wind valt reuze mee, ik heb mijn curve gezien in navionics van de hele dag en het viel mij zelfs op dat ik strakke koersen pakte.

ik ben met wat testen begonnen met het zwaard vanwege wat redenen en dat waren in eerste instantie de waterplanten, immers met opgetrokken zwaard kan er niets aan blijven hangen toch ! en toen ben ik begonnen om te spelen met zwaardstanden e.d tot dat ik vond dat ik eerder moest reven bij veel wind bf 4/5..en voornamelijk door die windklappen en stoten op het grootzeil.

dus het kan wel met weinig wind en niet strak aan de wind, en helemaal niet bij een bf 4 en hoger.
maar daar verschilt het inzicht zeg maar.

bij storm op zee zonder zeilen of minimaal zou het veiliger zijn met zwaard omhoog omdat de boot dan word weggezet over de golven heen.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 17:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.841 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl