dat glijden is geen surfen maar glijden, ik heb wel eens gesurft op een golf en weet wel het verschil.
glijden gebeurd ongeveer iets over de theoretische rompsnelheid bij mij, zo een 6,2-6,3 kts en meer.
dan voel ik dat ie gaat glijden, al is het niet meer dan een duidelijk gevoel, al zie je ook wel aan het water aan de spiegel dat ie hard gaat en dat het anders is ....das punt 1 ..optillen is misschien niet de juiste benaming, maar ik bedoel er mee dat ie van glijden overgaat richting de planee..hoever mijn bootje daar kan in kan komen is geen idee ! het is en blijft een toerscheepje wat heel behoorlijk getuigd is met een vrij plat onderschip, en helaas niet zo heel snelle sw waarde, hoe dan ook vind ik het een leuk proces om beter en effectiever te leren zeilen...en waar de grens ligt zonder surfgedrag en stroming mee is geen idee..
maar wel leuk ! \
ik ga komende keer merktekens op mijn zwaardkoord maken, zodat ik kan zien hoe de positie van het zwaard is. hij is vrij simpel te verstellen !
Het is gewoonweg leuk om mij wat meer te verdiepen in de boot en hem steeds beter te leren kennen en daar heb ik uitermate veel lol in, en ik moet zeggen het gaat best lekker ! de ene keer wat beter als de andere keer maar ik ontwikkel lekker zo...! je kan als een kind spelen , maar als een volwassen mens dat overslaan en gaan analyseren en beredeneren !
ik vind beide wel leuk.
Beauty schreef :
Je stelt erg vaak heel wat zaken aan de orde
- Je boot zou bijna gaan glijden, zo ervaar je
- Je genaker zou je boot ook 'optillen'
De theorie erachter laat ik nu achterwege, maar wat je glijden noemt is surfen (detail). Een waterverplaatser kan per definitie niet planeren (glijden) maar wel een golf af surfen. Daarbij, een genaker tilt in de basis je boot niet uit het water. Waar blijft in jouw ervaring namelijk de kracht de bovenaan de mast de zaak naar voren trekt en je voorschip eigenlijk het water in duwt?
Gr Michel