duit schreef :
Was zeker niet flauw bedoeld
Dus de stelregel e vs j is iets waaraan je kunt zien of overlap zin heeft?
Kun je daaruit ook afleiden of een g1 beter is voor een bepaalde boot dan een g2
Je wenst in mijn optiek een simpel antwoord of getal. Zo kijk ik er niet tegenaan. Een g2 gemaakt voor weinig wind omstandigheden kan het ook goed doen natuurlijk. Meestal heeft men maar 1 voorzeil bij een rolreef.
Een #1 is een typisch lichtweer zeil, gemaakt voor de omstandigheden waarin Bas zijn zeil op foto vaart. Met boten met een korte E en bemanning op de rails, kun je natuurlijk veel meer met een #1 dan enkel lichtweer. Volgens mij is een andere Bas hier een goed voorbeeld van (die vaart met echte gen2 bij 30kn
![:pinch: :pinch:](/media/kunena/emoticons/pinch.png)
"don't try this at home" is mijn advies. Tis geen voorbeeld.. hoe het te doen
![:laugh: :laugh:](/media/kunena/emoticons/laughing.png)
). ook hier in Scheveningen vaart een boot (Trintella 53) met een 147% ook bij veel, veel wind.. en giga golven (de meeste kennen hem wel, en hij vaart zijn zeilen dan ook makkelijk aan gort, paar keer per jaar minimaal). Repareren en weer gaan. Het is een keus.
EDIT: en BB zeilt ook met een totaal uitgezeild (ik trok er letterlijk zo de gaten in..) en giga gerepareerde #1 nog hard.. bij weinig wind. Om even aan te geven wat m2 kunnen doen. Al kent BB zijn boot en crew vrij goed. In zij geval helpt dat.