Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: performance... Help!

performance... Help! 03 sept 2017 15:33 #868525

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Baas boven Baas...
Nog een keer maar dan maal drie.. :laugh:

Laatst bewerkt: 03 sept 2017 15:34 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 15:35 #868526

Bas,

wat voor kiel heb jij?
- diepte ook 155 zoals de Gotcha?
- ook lood onderin?
- een beetje goed geshaped?

En die schroef kost 0,5 tot 0,8 kts...... dat is wel zeker.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 15:38 #868529

Ik vond mijn kiel heel mooi geshaped.

Ja, 1.55. Lood weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 15:38 #868531

FMJ en Koko kunnen wel zeggen of deze hetzelfde is...
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 15:39 #868532

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Stap op een ander schip op en kijk of je die aan de praat krijgt. Je hebt genoeg geïnvesteerd zo te zien, je moet meekunnen op je rating.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 15:54 #868548

Beauty schreef :
= Je hebt genoeg geïnvesteerd zo te zien,

Dat vindt mijn vrouw ook :-)

Die van Koko kregen we prima aan de praat en ik heb toch de illusie dat dat zonder Koko ook was gelukt, wil niet zeggen dat ik net zo goed zeil als hij maar in de basis niet zoveel anders gezien.

Over de schroef: Ik zie meerdere schroeven te koop hier en daar, kan tweedehands eens proberen natuurlijk, maar wat ik niet weet: is de aansluiting standaard? Ik zie dat er schroeven zijn voor gewone as en voor saildrive, ik heb geen saildrive, maar als ik een schroef koop voor gewone as past die dan altijd?

Er staan er een paar voor weinig, misschien niet de perfecte maat (qua diameter en spoed) maar wel een goedkope manier om eens te kijken of dat veel scheelt natuurlijk. Is dat het waard?

Minder goed achteruit varen zou ik wel jammer vinden, ik moet veel achteruit slaan in de haven, maar bij Koko heb ik daar niet echt wat van gemerkt eerlijk gezegd.
Hoe erg is dat probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 15:57 #868553

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Bas van Dijk schreef :
....Minder goed achteruit varen zou ik wel jammer vinden, ik moet veel achteruit slaan in de haven, maar bij Koko heb ik daar niet echt wat van gemerkt eerlijk gezegd.
Hoe erg is dat probleem?

Is geen probleem tenzij je vooruit iets te hard aanvaart.
Beste en makkelijkste is om achteruit aan te leggen, dan remt ie geweldig in de vooruit!
En kom je de volgende keer ook lekker makkelijk de box uit!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 16:10 #868558

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
La Mavare schreef :
Bas van Dijk schreef :
....Minder goed achteruit varen zou ik wel jammer vinden, ik moet veel achteruit slaan in de haven, maar bij Koko heb ik daar niet echt wat van gemerkt eerlijk gezegd.
Hoe erg is dat probleem?

Is geen probleem tenzij je vooruit iets te hard aanvaart.
Beste en makkelijkste is om achteruit aan te leggen, dan remt ie geweldig in de vooruit!
En kom je de volgende keer ook lekker makkelijk de box uit!
inderdaad, ik was bang dat ik problemen zou krijgen bij het afstoppen in een sluis met harde wind van achteren.
Maar dit valt wel mee, ik moet alleen iets rustiger aandoen in vergelijking tot mijn vaste schroef.
wat ik het meeste mis is de afgenomen wiel werking in zijn achteruit.
met de vaste schroef trok ik de kont zo een halve meter naar sb.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 16:17 #868562

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Zulke zaken willen nog weleens verschillen.
We hadden een (veelgeprezen) flexofold 2-blads klapschroef onder onze boot. Zeer matig remmen en bij achteruit slaan lag de complete boot 90 graden haaks in het vaarwater voordat er beweging kwam.
Nu met de drieblads vaanstand is er nog nauwelijks wielwerking en remt de boel fatsoenlijk. We komen nu overal waar we willen. Overigens is een klein beetje wielwerking inderdaad fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 17:18 #868607

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik denk inderdaad dat Bas mijn boot prima aan de praat krijgt. Ik heb geen enkel moment het idee gehad dat er meer uit te halen viel door het zelf te doen, of nog na te lopen. Qua spullen heb ik een met lijn verstelbare genua rails. Dat maakt het stukken makkelijker, maar de kennis er over blijft hetzelfde vragen. De genuamaten kan ik wel eens opzoeken, maar veel zal het niet schelen. Dat had Bas gezien.

De kiel heeft in elk geval dezelfde vorm zo te zien. Bij mijn kiel zit er nog een verdikking onderaan, maar dat is op dit zijaanzicht wat lastig te zien.

Bas, merkte jij verschil in roerdruk?

De klapschroef maakt natuurlijk wel verschil. Maar ik merk dat de achteruit minder is en nog altijd wielwerking. Die is wel handig in te zetten, maar bij afvaren soms echt irritant. (Gori)

De Gotcha is wel zwaarder beladen denk ik. 5 ipv 3 accu's, zwaardere interieur betimmering en natuurlijk de 24uurs bevoorrading tijdens de ritjes dat Bas aan boord was. Ook een brandschoon ows (2 dgn voor de 24uurs gaat hij even uit het water).

60%performance zie ik nooit. Af en toe is het effe zoeken, maar laagste is dan 85% zo'n beetje. Kan effe rommelen zijn, maar dan gaat hij weer. Tijdens de 24uurs was 95% alarmfase en ik was echt niet perse nodig om dat op te schroeven.

Ik zou het eerste kijken naar mastvalling. FMJ, die de Gotcha kent als geen ander, vond mijn mast wel erg rechtop staan. Voordat ik een rolfok had heb ik de mast in deze stand gezet en dat leverde meteen op. Ik kon dat toen merken in de woe-avond competitie. Op dit punt is wel iets af te dingen. Ik ben de tweede eigenaar nadat het team waar FMJ in vaart de boot verkocht. Zelf wist ik noch van toeten noch blazen toen ik de Gotcha kocht. Dus wellicht was de mastvalling wel heel beroerd sinds ik de boot had overgenomen en de mast had getrimt.

Verder heb ik de mastondersteuning binnen verbeterd. Daar zat een vochtig plaatje hout. Nadat dat vervangen is, is de boot veel stijver dan daarvoor. Dat leverde ook op. Veel nauwkeuriger te trimmen. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar dat is gauw bekeken.

Ik kan de mastvalling wel eens meten ten opzichte van bijvoorbeeld de houten rand bij de bankjes binnen, dan is er een referentie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 18:34 #868663

Bedankt voor je antwoord Koko.

Ik had idd wel het idee dat de roerdruk bij jou minder was. Een ander ding waar dat mee te maken kan hebben is misschien voorstag lengte, we hadden het er al over tijdens 24 uurs. iK heb het idee dat mijn voorstag meer doorhangt dan die van jou, ook met aangespannen achterstag.
Daarentegen heb ik zeker meer prebend dan jij had (voordat we je babystag naar de kuip hadden geleid, daarna hetzelfde).

Idd mijn rail is niet verstelbaar met een lijn maar ik verstel hem wel. Desnoods even kort over naar buitenschoot om de spanning eraf te halen, kar naar voren/achteren en binnenschoot er weer op.

Ik heb dan weer binnen en buitenschoot, die ik allebei heel erg veel gebruik.

Koko zijn spi is wel (een stuk) groter, maar goed bij halve wind gebruik ik die niet dus maakt dat niet uit.

Mastvalling ga ik zeker eens naar kijken dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 18:39 #868670

Bas van Dijk schreef :
Een ander ding waar dat mee te maken kan hebben is misschien voorstag lengte, we hadden het er al over tijdens 24 uurs. iK heb het idee dat mijn voorstag meer doorhangt dan die van jou, ook met aangespannen achterstag.

Dat kan een goede oorzaak zijn.
- diepere Genua, meer helling, meer sturen
- diepere Genua, meer weerstand, minder snelheid

Is het dek onder de mast nog wel hard? Of druk je de mast het balsahout in.....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 18:43 #868675

Ik zie binnen niks iig...
Baasklusje schreef :
Bas van Dijk schreef :
Een ander ding waar dat mee te maken kan hebben is misschien voorstag lengte, we hadden het er al over tijdens 24 uurs. iK heb het idee dat mijn voorstag meer doorhangt dan die van jou, ook met aangespannen achterstag.

Dat kan een goede oorzaak zijn.
- diepere Genua, meer helling, meer sturen
- diepere Genua, meer weerstand, minder snelheid

Is het dek onder de mast nog wel hard? Of druk je de mast het balsahout in.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 18:52 #868678

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bas, origineel zit er een plankje om de mastondersteuning om het netjes af te werken. Zit dat er bij jou nog? En zo ja, haal dat eens weg en zorg dat je echt kijkt naar de buis tegen het polyester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 18:54 #868679

koko schreef :
Bas, origineel zit er een plankje om de mastondersteuning om het netjes af te werken. Zit dat er bij jou nog? En zo ja, haal dat eens weg en zorg dat je echt kijkt naar de buis tegen het polyester.

Dat zit er nog ja, toen ik de boot kocht heb ik, op jouw aanraden, iig gekeken dat het plafond er niet ingedrukt uitzag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 18:54 #868680

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
De basis ligt ook in de masttrim. Meeste snelheidswinst pak je niet doir investeren, maar doir trimmen.
Zie mijn eerdere bijdrage in dit topic....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 18:59 #868683

Bas, weet je ongeveer de voorstagdoorhang (de minimale bij hekstag strak, en met 15-20 kts wind)?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 19:01 #868686

Jedre schreef :
De basis ligt ook in de masttrim. Meeste snelheidswinst pak je niet doir investeren, maar doir trimmen.
Zie mijn eerdere bijdrage in dit topic....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Geloof ik wel, heb alleen geen idee hoe ik dat moet doen.

iemand die eens met mij mee wil kijken? :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 19:09 #868688

Baasklusje schreef :
Bas, weet je ongeveer de voorstagdoorhang (de minimale bij hekstag strak, en met 15-20 kts wind)?

Nee, weet ik niet.

Hier wat foto's van mijn Genua aan de wind. Denk met 9kts of zo maar dat weet ik niet meer zeker.






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 19:11 #868689

oh ja, nog wel een verschil met Koko: ik heb shape-tape in mijn voorlijk..
Op aanraden van Martin Baas die iig zei dat dat niet zoveel scheelde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 19:18 #868692

Die tape maakt niets uit.
Zeiltje is wel diep, vind ik, de doorhang is niet extreem veel, maar toch diep...
Dan maar minder doorhang, kijken of je de diepte kan halveren.
Voor 9 kts wind misschien wat veel twist?

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 19:25 #868699

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Jedre schreef :
De basis ligt ook in de masttrim. Meeste snelheidswinst pak je niet doir investeren, maar doir trimmen.
Zie mijn eerdere bijdrage in dit topic....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Navigatie en strategie zijn zeker winstpakkers, of winstverdampers :laugh: Bas heeft bij mij aan boord regelmatig zijn verbazing uitgesproken over de snelheidsverschillen. Blijft een subjectief ding natuurlijk, maar voor mij helder genoeg dat het nu even om performance gaat.

Waar let jij op bij masttrim? En vooral: waar zie je aan dat het goed is, of fout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 19:30 #868702

Hoi bas, ik was afgelopen zaterdag de nummer drie geworden.
Maar wij verbazen ons tijdens de Twilights ook altijd over dat je eigenlijk altijd opvallend ver achterop blijft terwijl je toch een knap setje zeilen er op hebt staan.
Ik denk toch dat je eens goed naar de stand van je mast moet kijken want ik denk dat daar veel te halen valt. Bij mij is van de winter de mast er afgeweest omdat ik wat problemen had met de mastondrrsteuning. Toen ik dit voorjaar de mast terug heb geplaatst heb ik aan de hand van een Mast trim handleiding die ik gevonden heb op seldenmast.com.
En ik moet zeggen dat mijn bootje serieus beter vaart dan vorig seizoen..
Waar ik vorig jaar achterin het veld mee voer kom ik tegenwoordig toch wat vaker hoger in de ranglijsten voor.
Toen wij een paar weken geleden de mosselrace hebben gevaren hebben we eigenlijk de hele wedstrijd stuivertje gewisseld met de marolle, wat ook een spirit 28 is en we uiteindelijk na bijna 4 uur varen na correctie met 1 seconde tekort derde geworden zijn.
Dus wat dat betreft zou jij ook zeker veel harder moeten kunnne varen.
En wat betreft die klapschroef zou dat niet zo veel mogen uitmaken omdat die in je rating word meegenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 19:38 #868707

He Martin, super, bedankt voor je antwoord! Dat is leuk om te lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 19:40 #868708

En idd, schroef wordt meegenomen in rating maar:

1) het is natuurlijk leuker om harder te varen.
2) ik merk heel erg aan mijn bemanning dat het wel motiveert als we vlak achter iemand zitten en die misschien kunnen inhalen.
3) zoals ik eerder zei valt heel vaak de wind weg rond een uur of 9, als je langzamer bent heb je daar dus veel meer last van en dat komt niet terug in je rating.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl