Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NMEA_0183 naar USB

NMEA_0183 naar USB 07 sept 2021 16:07 #1322837

Argumenten graag Chris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 07 sept 2021 17:02 #1322858

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Daar komt hij vanzelf achter bij een iets groter bootje, waar men massa vrij is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 07 sept 2021 18:23 #1322889

henkvd schreef :
Daar komt hij vanzelf achter bij een iets groter bootje, waar men massa vrij is.
Nee daar beginnen jullie problemen pas echt, Shiptron adviseert dan voor de instrumenten alleen nog kunststof behuizingen te gebruiken want anders krijg je bij hun systeem een klap van al die geïsoleerde zooi als je op staal of aluminium staat. Het volgende advies is denk ik rubberen handschoenen en laarzen nou dat lijkt me preventief helemaal zo slecht nog niet :laugh:
Nee zonder gekheid daar hebben ze weer wat op gevonden via een weerstand langzaam het spanningsverschil opheffen. Huh maar dan is het toch niet meer massa vrij.......
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 07:02 #1323039

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Voordat je allerlei ongefundeerde geadresseerde insinuaties doet raad ik je aan eens wat industrie normen te lezen.
Scheelt een hoop onzin.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 07:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 07:45 #1323062

Calidris schreef :
Voordat je allerlei ongefundeerde geadresseerde insinuaties doet raad ik je aan eens wat industrie normen te lezen.
Scheelt een hoop onzin.

Ik ken die normen wel, ik lever ook aan defensie, pro rail, brandweer en politie, dat betekend niet dat ik het eens ben met die verouderde en achterhaalde normen, ik zie dat ze niet werken en niet goed zijn. Heb ook elektronica geleverd voor gebruik in een munitie bunker ook daar moest aan normen voldaan worden waar ik het niet mee eens ben, ik begrijp dan best dat je niet anders kunt dan aan die normen voldoen.
Op onze bootjes hoeven wij ons gelukkig niet aan die normen te houden en dan kan ik wel een goed en betrouwbaar systeem leveren zonder problemen en gevaren.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 08:07 #1323071

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Als ik alleen al noem dat vrijwel elke jachten marifoon de antenne aan massa heeft zitten. Dat betekend bij ALU en stalen schepen dat de antenne ook aan de romp via de mast aan massa komt.
Isoleren dus, maar of je dat via DC/DC of een antenne isolator doet of via geïsoleerde antenne maakt niet uit.

Daarmee maak je door een oplossing te bashen alleen maar minder geloofwaardig.

Overigens is de laatste oplossing niet altijd vertrouwd na enige tijd buiten.

Dat DC/DC met Nasa problemen geeft roept de koper zelf over zich af omdat Nasa hardware niet aan de internationaal gestelde NMEA norm voldoet. In wezen is jouw geïsoleerde uitgang dan net zo slecht of goed als een DC/DC omvormer. Je bent ook de symptomen aan het bestrijden en niet de oorzaak, maar....
Het werkt wel en daarom is het ook een goed idee.

Het is jammer dat sommige mensen in hun eigen stellingen blijven hangen met een idee fix en niet het grotere geheel zien. Het micro navelstaren is techneuten eigen zullen we maar zeggen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 08:18 #1323074

Calidris schreef :
Het is jammer dat sommige mensen in hun eigen stellingen blijven hangen met een idee fix en niet het grotere geheel zien. Het micro navelstaren is techneuten eigen zullen we maar zeggen.

Misschien geld dat dan ook voor jezelf, het is heel duidelijk waar jouw visie vandaan komt, normen en radio systemen, daar is de dc isolatie dan goed mogelijk de beste oplossing, die hangt echter maar met 2 draadjes al geïsoleerd (als het goed is) aan de rest van het navigatie systeem waarom moet de rest van het systeem dan aan de zelfde norm voldoen als dat allerlei problemen geeft die makkelijk zijn te voorkomen met mijn visie?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 09:07 #1323083

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Zeilprutser schreef :

Misschien geld dat dan ook voor jezelf, het is heel duidelijk waar jouw visie vandaan komt

Ongetwijfeld, alleen heb ik mensen om mij heen die me daar soms attent op maken of aan het denken zetten, dat helpt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 09:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 09:19 #1323090

Die heb ik ook, geef eens antwoord op de vraag?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 09:21 #1323091

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Zeilprutser schreef :
Die heb ik ook, geef eens antwoord op de vraag?

Ik heb die problemen met NMEA183 werkelijk nooit in de praktijk, dus ik herken eigenlijk niks van wat je beschrijft?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 09:29 #1323093

Calidris schreef :
Ik heb die problemen met NMEA183 werkelijk nooit in de praktijk, dus ik herken eigenlijk niks van wat je beschrijft?

Ok dat dacht ik al je hebt dus eigenlijk geen idee waar ik het over heb. I rest my case.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 09:33 #1323094

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Zeilprutser schreef :
Calidris schreef :
Bij inslag helpt niets.
Tja als er dan iets heel blijft zeggen ze je hebt geluk gehad, als dat geluk dan wat vaker optreed dan je zou verwachten dan blijft het binnen de marges van mogelijk toeval.

Ben je wel eens wezen kijken bij schepen met directe inslag? Ik diverse keren, dan kom je tot reële inzichten.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 09:43 #1323101

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Zeilprutser schreef :
Calidris schreef :
Ik heb die problemen met NMEA183 werkelijk nooit in de praktijk, dus ik herken eigenlijk niks van wat je beschrijft?

Ok dat dacht ik al je hebt dus eigenlijk geen idee waar ik het over heb. I rest my case.

Het maakt niet uit wat ik schrijf, je probeert het altijd te manipuleren in je eigen voordeel ten koste van een ander, sneu.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 09:44 #1323102

Calidris schreef :
Ben je wel eens wezen kijken bij schepen met directe inslag? Ik diverse keren, dan kom je tot reële inzichten.

Op schepen niet, maar de foto's die ik van verschillende partijen heb gekregen spreken boekdelen, ongelooflijk dat er dan überhaupt nog iets heel kan blijven hé?

Maar sorry lees de boel maar terug ik ga hier verder geen tijd meer instoppen ik heb mijn best gedaan.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 09:46 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 09:54 #1323106

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Heren, het wordt onderhand knap irritant jullie onderlinge vetes tegen te komen. De toon wordt steeds een beetje venijniger. Kunnen jullie niet een keer afspreken in een café of zo en het daar met elkaar eens worden dat er verschillen van inzicht bestaan? En het daar bij laten ipv hier de ring steeds te verplaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 09:57 #1323107

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
@ algemeen

De z.g. USB isolatoren met magnetische overdracht bevatten ook een mini DC/DC omvormertje voor de 5 volt. Sommige merken hebben een 5 volt spanning die aanmerkelijk hoger ligt dat de maximaal toegestane 5,25 volt volgens de USB norm.
Wij hebben exemplarische spanningen gemeten tot wel 5,55 volt output. Het gevolg is dat een Prolific 2303 chip in een USB-COM kabel na enige minuten dienst weigert. Wordt de USB kabel opnieuw aangesloten duurt het weer enige minuten voor het weigert, maar gaat uiteindelijk niet stuk.
Bij spanningen onder 5,25 volt blijft de prolific wel werken zonder problemen.

Er is dus kennelijk nogal wat kaf en koren in de USB isolator markt.

Iedereen kan begrijpen dat niet een voor de hand liggend probleem is, dus gaat er heel wat aan vooraf voordat je de oorzaak gevonden denkt te hebben.

my 2 cents.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 10:04 #1323109

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
koko schreef :
Heren, het wordt onderhand knap irritant jullie onderlinge vetes tegen te komen. De toon wordt steeds een beetje venijniger. Kunnen jullie niet een keer afspreken in een café of zo en het daar met elkaar eens worden dat er verschillen van inzicht bestaan? En het daar bij laten ipv hier de ring steeds te verplaatsen?

Weetje wat het is koko, Ik geeft alleen maar verslag van mijn ervaringen en onderbouw dat met motivatie, maar alles wordt stelselmatig ontkent en besmeurd. Het overkomt niet alleen mij, maar ook een paar andere vaklieden. Categorisch worden die gewoon tegengesproken.

Net als een DSC draadje ga ik er maar vanuit dat het allemaal een vorm van afgunst is......

ok. we stoppen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 10:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 10:07 #1323111

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Calidris schreef :
koko schreef :

ok. we stoppen.

Top!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 11:11 #1323126

Ik vind dit gekissebis jammer. Van twee professionals verwacht ik dat ze elkaars taal spreken en invalshoek kunnen begrijpen. Zakelijk zonder daarmee meteen x jaar carriere of een product te diskwalificeren.

Ik voel mij mede schuldig aan het ontsporen van dit topic omdat ik TS informeerde over "galvanische scheiding", op zoek naar oplossing hiervoor. Dat dit draadje nu dood loopt is jammer en (denk ik...) ook niet nodig.

Ik zal binnenkort met een leuke praktijk case komen: die mogen jullie dan los van elkaar uitwerken. De verschillen en redenen van de gemaakte keuzes kunnen hier dan uitgelegd worden.

Wat opgemerkt wordt als "fout" aan de andere variant zou ik wel graag toegelicht zien, desnoods met literatuur of een experiment dat we (zolang de kosten beperkt blijven) uit kunnen voeren. Ik heb verschillende isolatoren, DCDC converters enzo klaar liggen om voorgestelde oplossingen te bouwen. Daar moet dan wel aan gemeten worden, wat ik niet op eigen kracht kan.
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 11:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 13:56 #1323169

Ik zei t al eerder nachvlinder, en jij vroeg om argumenten...
I rest my case. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 13:59 #1323170

Overigens wat ik wel geleerd heb in bijna 30 jaar zzp'er, is het dat het slimmer is om open te staan voor andere technische argumenten.
Dus in plaats van alles beter te weten, en op dat eilandje te blijven zitten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 14:02 #1323172

En heb ik dezelfde ervaringen als Jugo, met die kleine dc/dc/ convertertjes. Spanning is bij sommigen te hoog.
Als je een 3.3 volt type gebruikt heb je wat meer speling, als tenminste de chip tot 5 volt accepteert.
Tegenwoordig is 3.3 volt algemeen toegepast. ( en ook 1.8 volt)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 17:35 #1323236

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Andere golflengte dat mag, zoals ik al gemeld had, ZP , als je massa vrije installaties tegenkomt, grote boog omheen lopen, doe je het wel, de bloemkolen komen vanzelf bij aluminium boten, als je niet volgens de spelregels van scheiden en massa vrij werken.
Bij de rest komt de elek je plagen, je lekt, heb je een echte zet die je lekkende groepen op slot.
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 17:38 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 18:20 #1323262

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Zeilprutser schreef :
In bestaande situaties waar een problematische groundloop onvermijdelijk was en die apparaatjes het zou moeten oplossen werkte het niet.
Bij situaties waar ze werden toegepast uit preventie op jaarbasis te veel problemen.
Die problemen variëren van verbinding werkt niet, blue screen tot defecte USB poort.

Toch maar even.
En wat was dan de oorzaak?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA_0183 naar USB 08 sept 2021 19:41 #1323296

Even een tussendoorvraag, niet helemaal off-topic trouwens…

Mijn miniPC en DAC zijn geleverd met 12VDC netadapter (230VAC) en hebben geen “wide range 9-30VDC input”. Zo’n netadapter is per definitie galvanisch gescheiden. Om dit aan boord te bereiken én de spanning op 12VDC te stabiliseren heb ik galvanisch gescheiden DCDC converters gekocht. Goedkope Chinese ingegoten dingen.

Omdat de miniPC ook een SDR met passieve SSB antenne gaat voeden, ben ik gewaarschuwd veel ferriet op te nemen in alle DC leidingen rondom die converters. Wel/niet galvanisch scheiden kan ik kiezen door de minnen van de converters te jumperen. Wat het beste klinkt of de beste ontvangst geeft dan te kiezen.

Mocht galvanisch scheiden van deze voedingen geen hoorbare winst opleveren en het geheel in beide opties te veelruist, kan ik dan niet beter een 7812 schakeling gebruiken? Ding hoeft maximaal 2V te dissiperen. Bij 2A is dat 4W. Daar kan ik wel mee leven.

Mijn vraag eigenlijk: waarom een DCDC converter als ik naar beneden moet in spanning en galvanische scheiding niet nodig is?
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 19:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl