Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Walstroom en galvanische corrosie

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 13:58 #1315410

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Een veel besproken onderwerp maar misschien heeft iemand een bruikbaar advies.
Een bepaalde steiger van onze jachthaven geeft bij walstroomgebruik corrosie; schroefbladen er af enz. bij meerdere schepen.
Ik heb begrepen dat via de aarding van de walstroom en zeewater een cicuit wordt gemaakt waarbij de on-edele metalen kiel en schroef worden aangetast. Ik meet tussen randaarde en zeewater -0,6V, dus de randaarde is -0,6V.
Vraag 1: Is dat normaal?
Bij mijn D36cws heb ik randaarde nodig voor het acculaadapparaat mastervolt 35/3 en voor de warmwater boiler. Verder diverse stopconten 220V. De verbinding tussen randaarde en de (-) van het boordnet vindt alleen plaats via de acculader. De boiler is geïsoleerd via kunststof slangen.

Vraag2: kan ik de randaarde van de acculader afhalen? De acculader heeft een kast van kunststof.
Tenslotte hebben kleine acculader ook geen randaarde aansluiting. Voor de stopcontacten en boiler blijft de aardlekbeveiliging aangesloten.

Zonder randaarde op de (-) geen galvanische corrosie via walstroom.

Vraag3: Werkt een galvanische isolator? Of is het fake? Werkt tot lekstroom 1,5V, dus ook in mijn geval.

Aan een scheidingstransformator ga ik niet beginnen.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 14:08 #1315415

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Om precies die reden heb ik de randaarde van de wal niet verbonden met de aarde van mijn boot
Niet volgens de regels, maar i.c.m. met een aardlek voor mij persoonlijk veilig genoeg.
Daarnaast helpt het natuurlijk ook om de wakvoedingskabel alleen ingeplugd te laten als hij ook daadwerkelijk nodig is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 14:11 #1315416

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
zeilram schreef :
Werkt een galvanische isolator? Of is het fake?
Zeker geen fake, werkt op een eenvoudig natuurkundig principe. Lekstromen via de aarding van het AC systeem worden hiermee effectief onderbroken. De isolator onderbreekt de aarding in de normale bedrijfstoestand. De kleine lekstromen die galvanische corrosie veroorzaken kunnen dus niet via de aarding lopen. In geval van een fout in het AC systeem gaat de isolator juist wel geleiden en doe de aarding waar hij voor bedoeld is. Het lijkt me in jouw situatie een verstandige aankoop.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 14:13 #1315417

0,6V tussen wal- en bootaarde(water). Genoeg om een flinke stroom te laten lopen (bij lage weerstand).

Als alleen die ene steiger er last van heeft lijkt me dat daar iets met de aarding van de walstroom fout zit.

Boiler: plastic slangen gaan niet helpen. Er zit geleidende vloeistof in. Zeker als de motor ook met koelvloeistof de boiler verwarmt.
En in dat geval hangt de boiler ook aan de wateraarde: koelvloeistof -> motor -> schroef -> wateraarde.
De stekker levert walaarde, en compleet is het circuit... 0,6V over de verschillende delen van de boiler.
Dat circuit kan ook via de waterpomp en de nul van de 12V (accu).
Als het goed is zit er een anode in (zat er een anode in).
Boilers dus ALTIJD de stekker eruit als je hem niet gebruikt. Ook de aarde moet onderbroken zijn.

Ander dingetje: aardlekschakelaar heeft niets te maken met aarding. Die werkt ook zonder aarde.

Mijn oplossing:
- niets wat aan de 0V van de accu zit ook aan de wateraarde leggen.
- dus geen draad om te aarden op de kiel oid.
- keerkoppeling geisoleerd van de motor, dus de schroef kan de water-aarde niet naar binnen brengen.
- antennes (VHF, AIS) geisoleerd bevestigen (de mantel van de draad zit aan de 0V!) zodat er geen circuit via de mantel mogelijk is.
- alle dagen de walstroom eraan, nooit ergens corrosie.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 14:15 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 14:49 #1315438

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
zeilram schreef :
Een veel besproken onderwerp maar misschien heeft iemand een bruikbaar advies.
Een bepaalde steiger van onze jachthaven geeft bij walstroomgebruik corrosie; schroefbladen er af enz. bij meerdere schepen.
Ik heb begrepen dat via de aarding van de walstroom en zeewater een cicuit wordt gemaakt waarbij de on-edele metalen kiel en schroef worden aangetast. Ik meet tussen randaarde en zeewater -0,6V, dus de randaarde is -0,6V.
Vraag 1: Is dat normaal?
Bij mijn D36cws heb ik randaarde nodig voor het acculaadapparaat mastervolt 35/3 en voor de warmwater boiler. Verder diverse stopconten 220V. De verbinding tussen randaarde en de (-) van het boordnet vindt alleen plaats via de acculader. De boiler is geïsoleerd via kunststof slangen.

Vraag2: kan ik de randaarde van de acculader afhalen? De acculader heeft een kast van kunststof.
Tenslotte hebben kleine acculader ook geen randaarde aansluiting. Voor de stopcontacten en boiler blijft de aardlekbeveiliging aangesloten.

Zonder randaarde op de (-) geen galvanische corrosie via walstroom.

Vraag3: Werkt een galvanische isolator? Of is het fake? Werkt tot lekstroom 1,5V, dus ook in mijn geval.

Aan een scheidingstransformator ga ik niet beginnen.

Als een lader contact maakt tussen de randaarde en de min (-) is het toestel defect!
In dat geval kan je 100% rekenen op galvanische werking. Een goede acculader is eigenlijk een scheidingstransformator en dient op geen enkele wijze verbonden te zijn met het primaire 230 circuit.

Mogelijk dat ergens de min (-) opzettelijk verbonden zit met de aarde in het schip?

Dat sommige fabrikanten dat kennelijk doen is een reden om hier met een grote boog omheen te gaan.

Een galvanisch isolator met 1,5 volt is technisch pure zwendel, dat heb ik al meerdere keren hier uitgelegd. Geldklopperij onder valse redenen.

Meet het verschil tussen de min (-) en de losse randaarde in volts AC (wissel). Als dit meer is dan 1,5 volt begrijp je waarom.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 14:50 #1315440

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Walstroom er altijd uit al je niet aanboord bent; wordt nog wel eens vergeten en dan zonder het te weten een maand aan de wal gnd.
Aardlek schakelaar bedoel ik i.v.m. de veiligheid. Er moet een aarde zijn verbonden met de nul, dus bij een zwevende 220V zonder dat de nul verbonden is met de gnd werkt hij niet.
Ik zou de randaarde natuurlijk ook van de vast opgestelde en afgeschermde boiler afhalen. Alhoewel dat mijn niet verstandig lijk i.v.m het eventueel doorbranden van het element en dat ding op 220V komt te staan.

Als ik de adviezen tot nu toe bekijk lijkt mij een galvanische isolator(c.a 100 eur) nog de veiligste oplossing.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 15:07 #1315450

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Calidris:
Je was me net voor bij plaatsing commentaar. Bedankt in ieder geval.


Interessante opmerkingen:
Ik ga de laadautomaat doormeten: alles loskoppelen en de gnd aansluiting en (-) doormeten. Volgens jou zou er geen verbinding moeten zijn. Ik kan in de specificaties van Mastervolt niet vinden. Heeft iemand een schema?

Waarom werkt een galvanische scheiding niet? Tot dV= +/-1,5 V laat hij geen stroom door en daar boven is er echt iets mis met de walstroom. Dat moet gerepareerd worden. In mijn geval 0,6V werkt hij wel (Of niet???)

Mijn schroef is via de flexibele koppeling goed geïsoleerd, maar mijn gietijzeren kiel is hier en daar aangetast. De kiel is op een of ander manier verbonden met de (-) van het boordnet, en dus dat is weer verbonden met de gnd van de walstroom dus het circuit is zo gesloten. Het is mij niet gelukt om de mast/kiel los te koppelen.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 15:13 #1315452

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Ik vraag me trouwens af waarom boten voor de USA markt standaard met scheidingstrafo geïnstalleerd worden , maar hetzelfde bootje voor de EU markt zonder ?

Regelgeving eisen of ook technische reden ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 15:33 #1315458

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 933
Denk de hogere amperages op 110v?

Ik heb schakelaars op plus en min naar de motor. Bij walstroom gaan die uit.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
I will appreciate feedback wether this is a known problem, or the black cloud that appears regularly when I undertake projects on my sailboat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 15:46 #1315462

zeilram schreef :
Aardlek schakelaar bedoel ik i.v.m. de veiligheid. Er moet een aarde zijn verbonden met de nul, dus bij een zwevende 220V zonder dat de nul verbonden is met de gnd werkt hij niet.

Een aardlek werkt op een stroomverschil (30 mA) tussen positieve en de nulpool van de 230.
Hij telt langskomende electronen, zeg maar. En als er wat kwijt is geraakt schakelt hij af.
Aarding heeft er niets mee te maken.....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 15:57 #1315465

ReneK schreef :
Ik vraag me trouwens af waarom boten voor de USA markt standaard met scheidingstrafo geïnstalleerd worden , maar hetzelfde bootje voor de EU markt zonder ?

Regelgeving eisen of ook technische reden ?

Ik meen wel eens begrepen te hebben dat voor de boten in de USA alle metalen onderdelen met elkaar verbonden moeten zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 15:57 #1315466

Ik schrik van dit draadje. Kan ik dit probleem ook krijgen? Mijn polyester boot met metalen schroef ligt op zoet water, bijna altijd aan de walstroom als we niet varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 16:01 #1315467

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Noballast schreef :
ReneK schreef :
Ik vraag me trouwens af waarom boten voor de USA markt standaard met scheidingstrafo geïnstalleerd worden , maar hetzelfde bootje voor de EU markt zonder ?

Regelgeving eisen of ook technische reden ?

Ik meen wel eens begrepen te hebben dat voor de boten in de USA alle metalen onderdelen met elkaar verbonden moeten zijn.

Maar dat zie ik ook op (bijna) alle Europese boten ? Alle afsluiters etc verbonden met massa en een aardplaat buiten op de boot ?
Bij ons dacht ik ook , al weet ik niet of het ook aan de massa / min van de akku’s hangt , ik zal eens meten en het schema erbij pakken.
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 16:18 #1315475

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Afsluiters verbinden aan de min (-) is garantie voor corrosie. Waar geen kringloop is, is geen electrolyese, dus niet verbinden.

Met True-Design doorvoeren en afsluiter bestaat het probleem niet meer.

Nogmaals, walstroomscheider is onzin, zwendel.
Enige goede oplossing is scheidingstrafo, of goed gescheiden lader.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 16:25 #1315481

ReneK schreef :
Alle afsluiters etc verbonden met massa en een aardplaat buiten op de boot ?
Bij ons dacht ik ook , al weet ik niet of het ook aan de massa / min van de akku’s hangt , ik zal eens meten en het schema erbij pakken.

Van de CE-eisen moet er een centraal aardpunt zijn dat aan aarde (kielbout) ligt.
Het eerste wat ik deed aan boord na de oplevering: die draad losknippen van de kielbout.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 16:43 #1315492

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Als het alleen met die een kielbout verbonden is, is er niets aan de hand.
Het wordt pas vervelend als het ook met bijvoorbeeld de saildrive of walaarde is verbonden.
Dan pas, heb je een gesloten stroomkring.

Bij mijn boot zijn de verstaging en mast ook verbonden met de kiel.
Volgens de fabriek (Hunter) zou dit blikseminslag tegengaan doordat de mast hetzelfde potentiaal heeft als het omringende water.
Ik kan zeggen dat dit erg goed werkt, in de afgelopen 15 jaar nog nooit een inslag gehad :silly:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 16:44 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 16:46 #1315495

Het gaat echt geen blikseminslag tegen, hoor :laugh: Het kan (!!!) hooguit de gevolgen van een inslag minder groot maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 16:47 #1315499

PvO schreef :
Als het alleen met die een kielbout verbonden is, is er niets aan de hand.
Het wordt pas vervelend als het ook met bijvoorbeeld de saildrive of walaarde is verbonden.
Dan pas, heb je een gesloten stroomkring.

Bij mijn boot zijn de verstaging en mast ook verbonden met de kiel.
Volgens de fabriek (Hunter) zou dit blikseminslag tegengaan doordat de mast hetzelfde potentiaal heeft als het omringende water.
Ik kan zeggen dat dit erg goed werkt, in de afgelopen 15 jaar nog nooit een inslag gehad :silly:

En die 'andere' verbinding is er bijna altijd wel. Via de motor en schroefas, vrijwel bij elke boot.
De aarddraad zit op onbekende plekken (in apparaten bijv.) aan de nul. Dan is het corrossiefeest klaar om te beginnen.

Overigens werkt mijn bliksembeveiliging beter dan de jouwe! al 36 jaar geen inslag! Omdat er niets met niets verbonden is ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 16:52 #1315501

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Baasklusje schreef :

En die 'andere' verbinding is er bijna altijd wel. Via de motor en schroefas, vrijwel bij elke boot.
De aarddraad zit op onbekende plekken (in apparaten bijv.) aan de nul. Dan is het corrossiefeest klaar om te beginnen.
Dat valt wel mee, mijn startaccu is niet verbonden met de lichtaccu, daarnaast heeft mijn startaccu een dubbelpolige hoofdschakelaar.
Blijft over de walaarde, deze is los gehaald.
Geen stroomkring via kiel of saildrive meer mogelijk.
Ongeacht welk apparaat het nodig vind de nul of min aan aarde te leggen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 16:53 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 17:31 #1315531

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Baasklusje schreef :
0,6V tussen wal- en bootaarde(water). Genoeg om een flinke stroom te laten lopen (bij lage weerstand).

Als alleen die ene steiger er last van heeft lijkt me dat daar iets met de aarding van de walstroom fout zit.

Boiler: plastic slangen gaan niet helpen. Er zit geleidende vloeistof in. Zeker als de motor ook met koelvloeistof de boiler verwarmt.
En in dat geval hangt de boiler ook aan de wateraarde: koelvloeistof -> motor -> schroef -> wateraarde.
De stekker levert walaarde, en compleet is het circuit... 0,6V over de verschillende delen van de boiler.
Dat circuit kan ook via de waterpomp en de nul van de 12V (accu).
Als het goed is zit er een anode in (zat er een anode in).
Boilers dus ALTIJD de stekker eruit als je hem niet gebruikt. Ook de aarde moet onderbroken zijn.


Ik heb de elektrische geleidbaarheid van water en glycol nog even opgezocht:

Regen/leiding water 100 muS/cm
Zoutwater 10000 muS/cm
Glycol 3000 muS/cm

In de slang een glycol/water mengsel , dus komt uit op 15 keer zoetwater en zoutwater 100 keer zoetwater!!!!!

Het valt dus wel mee denk ik. De gnd spanning wordt nauwelijks doorgegeven bij een lengte van 1 meter.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 17:36 #1315537

Misschien valt het mee. Dit staat in de manual van mijn Isotemp boiler:

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 17:41 #1315542

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Een boiler kan inderdaad onderdeel zijn van de stroomkring: boiler, koelvloeistof, motor, saildrive, water, wal(aarde), 'boot'aarde, boiler.
Daarom heb ik zoals al gezegd de walaarde niet op de boot aangesloten.
Stekker verwijderen kan natuurlijk ook.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 17:48 #1315550

De walaarde loshalen (blijvend) zorgt er zeker voor dat je niet dubbel geaard bent en er zullen geen ground loops kunnen ontstaan.

Ben je niet bang voor andere risico's, zonder die aarde?
Stopcontacten aan boord?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 17:57 #1315558

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Baasklusje schreef :
zeilram schreef :
Aardlek schakelaar bedoel ik i.v.m. de veiligheid. Er moet een aarde zijn verbonden met de nul, dus bij een zwevende 220V zonder dat de nul verbonden is met de gnd werkt hij niet.

Een aardlek werkt op een stroomverschil (30 mA) tussen positieve en de nulpool van de 230.
Hij telt langskomende electronen, zeg maar. En als er wat kwijt is geraakt schakelt hij af.
Aarding heeft er niets mee te maken.....


Verschil tussen de nul en fase stroom krijg je dus als er stroom weg lekt. Het kan alleen weglekken als er aarde is, een aardleiding of b.v. water /grond/staalromp. De stroom vloeit via de grond naar de aardpen van de walvoeding 220V. Dus ook een circuit. Zonder aarde kun je de nul of de fase gewoon zonder problemen met je hand aanraken. Natuurlijk niet beide tegelijk dan krijg je 220v voor je donder. Dus op een rubberen vloer zal de aardlekschakelaar niet werken.
Dus de aardlek schakelaar heeft iets geaards nodig om te kunnen werken, alleen die draad(in ons geval de gnd) is niet verbonden met de schakelaar zelf.
Graag commentaar op mijn pas verworven inzicht.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 18:05 #1315561

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Baasklusje schreef :
De walaarde loshalen (blijvend) zorgt er zeker voor dat je niet dubbel geaard bent en er zullen geen ground loops kunnen ontstaan.

Ben je niet bang voor andere risico's, zonder die aarde?
Stopcontacten aan boord?
Nee want die zijn of geaard via de kiel en voorzien van een aardlekautomast, of worden gevoed via een omvormer, en dat is een zwevend net.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl