Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Walstroom en galvanische corrosie

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 18:10 #1315564

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Baasklusje schreef :
Misschien valt het mee. Dit staat in de manual van mijn Isotemp boiler:


Nogal een heftige waarschuwing. Alle levanciers zullen hun eigen product veilg stellen i.v.m. eventuele claims.
Mijn boiler is altijd aangesloten op walstroom en draait al 25 jaar zonder problemen.
De galvanische corrosie begon toen de boot een winter in Port Zelande lag. De walstroom was daar niet in orde en ik wilde de boot droog maken met een ontvochtiger (na de zeilwedstrijden). Foute boel . Schroefaskoker aangetast, boot bijna gezonken. De ontvochtiger had ik met een apart snoer vanaf de wal kunnen aansluiten. Inzicht achteraf.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 18:37 #1315581

zeilram schreef :
Dus de aardlek schakelaar heeft iets geaards nodig om te kunnen werken, alleen die draad(in ons geval de gnd) is niet verbonden met de schakelaar zelf.
Graag commentaar op mijn pas verworven inzicht.

Dat 'iets geaards' kan je zomaar zelf zijn.....
Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen in-en uitgaande stroom.
Als er iets van kwijt raakt (missende electronen) schakelt de aardlekschakelaar.
Waarheen dat kwijtraken gaat doet NIETS terzake.
Kan via jou zijn, via een nat niet-geaard stopcontact, via een natte niet-geaarde machine, enzovoorts, naar iets wat die electronen kan opnemen. Kan het water zijn, de grond, een regenbui, iets met opslagcapaciteit voor 3mA aan electronen.
Er is geen enkele reden waarom dat lek naar de aardpen zou gaan.

Zo'n ding heet niet voor niets ook wel verliesstroomschakelaar, differentieelschakelaar.
En hij is veelal niet aangesloten aan de aarddraad....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 19:04 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 18:38 #1315582

ReinierZeilt schreef :
Het gaat echt geen blikseminslag tegen, hoor :laugh: Het kan (!!!) hooguit de gevolgen van een inslag minder groot maken.


Schoenmaker blijf bij je leest.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 18:54 #1315592

Want?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 19:17 #1315606

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
It Paradyske schreef :
ReinierZeilt schreef :
Het gaat echt geen blikseminslag tegen, hoor :laugh: Het kan (!!!) hooguit de gevolgen van een inslag minder groot maken.


Schoenmaker blijf bij je leest.


Sterker nog:
Een enkele kabel van de mast naar de kiel maakt meer schade dan kabels van elke wantputting naar de kiel. Door inductie rondom die eene draad gaat alles defect. Met de kabels vanaf de puttingen ontstaat iets van de bekende kooi.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 aug 2021 19:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 19:18 #1315607

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
ReinierZeilt schreef :
Want?

Ja, heel goed, vanaf het want...... :laugh:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 19:53 #1315625

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Niet alleen de walstroom kan ernstige problemen opleveren, maar ook lekstromen van het 12/24 volt circuit. Denk aan de bilgepomp die in het water hangt en soms blijvend aan staat.

Hier heb ik het volgende toegepast, min of meer volgens de amerikaanse richtlijnen (Nigel Calder):

De meeste metalen delen zijn verbonden met een de aan de polyester buitenkant aangebrachte zink anode. De flexibele koppeling is overbrugt voor een goede verbinding met de schroefas en de schroef.

Ook de motor heeft een aparte verbinding met de zinkanode. Dit vanwege geleiding via zeewater.

De zinkanode vertoont al jaren een normale aantasting.

Walstroom wordt alleen gebruikt om de accu's op te laden.

De vast aangebrachte bliksem beveiligings kabels hebben geen vaste verbinding met de kiel, maar lopen via overslag patronen.

Uiteraard gaat via de 2 hoofdschakelaars de stroom eraf wanneer we niet aan bord zijn.

De meeste stroomgebruikers zijn voorzien van dubbelpolige schakelaars.

Ik denk dat de meeste problemen uit het 12/24 volt systeem komen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 20:00 #1315628

ReinierZeilt schreef :
Want?

Nee, pure natuurkunde.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 20:34 #1315647

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Arnoud zeilt schreef :
Ik schrik van dit draadje. Kan ik dit probleem ook krijgen? Mijn polyester boot met metalen schroef ligt op zoet water, bijna altijd aan de walstroom als we niet varen.

Dat kan zeker, maar hoeft niet. Het is goed om alert te zijn als je boot in de buurt van een stalen damwand ligt. Er schijnt een methode te zijn om de damwand minder een risico te laten zijn, maar wordt niet altijd toegepast. En als het niet juist is uitgevoerd of iets aan stuk gaat is er extra groot risico.

Je motor electrisch afschakelen met een dubbelpolige schakelaar (plus en min) scheelt al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 16 aug 2021 22:54 #1315665

De beste oplossing is gewoon een scheidings transformator. Ik zie alleen maar voordeel met een dergelijk apparaat. :whistle:


Grt. Mark







Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 01:47 #1315668

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Freetime1970 schreef :
De beste oplossing is gewoon een scheidings transformator. Ik zie alleen maar voordeel met een dergelijk apparaat. :whistle:


Grt. Mark







Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Als je dan ook maar de verbinding tussen walaarde en scheepsaarde verbreekt, anders schiet je er weinig mee op.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 05:36 #1315675

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Dan deze nog maar een keer:

t.me/zeilersforum/17
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 aug 2021 05:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 05:57 #1315679

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Dan zijn er op sommige plaatsen ook nog actieve stroomkringen geplaatst om de stalen constructie te beschermen. Wat daarvan de effecten zijn op directe omgeving is niet erg duidelijk.

Een scheidingstrafo is inderdaad de beste oplossing. Maar op een kleinere boot is dit niet eenvoudig toe te passen.

Het blijft soms zoeken waar nu de aantasting vandaan komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 06:13 #1315683

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Baasklusje schreef :
zeilram schreef :
Dus de aardlek schakelaar heeft iets geaards nodig om te kunnen werken, alleen die draad(in ons geval de gnd) is niet verbonden met de schakelaar zelf.
Graag commentaar op mijn pas verworven inzicht.

Dat 'iets geaards' kan je zomaar zelf zijn.....
Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen in-en uitgaande stroom.
Als er iets van kwijt raakt (missende electronen) schakelt de aardlekschakelaar.
Waarheen dat kwijtraken gaat doet NIETS terzake.
Kan via jou zijn, via een nat niet-geaard stopcontact, via een natte niet-geaarde machine, enzovoorts, naar iets wat die electronen kan opnemen. Kan het water zijn, de grond, een regenbui, iets met opslagcapaciteit voor 3mA aan electronen.
Er is geen enkele reden waarom dat lek naar de aardpen zou gaan.

Zo'n ding heet niet voor niets ook wel verliesstroomschakelaar, differentieelschakelaar.
En hij is veelal niet aangesloten aan de aarddraad....

Natuurlijk moet er verschil in stroom zijn door weglekken. Maar opslaan als een condensator in het lichaam e.d. is hier denk ik niet aan de orde. Het gaat om stroom naar een echte aarde. Zie hiervoor het verhaal van Victron:

www.victronenergy.nl/upload/do...oord-van-schepen.pdf


Een uitstekende beschrijving van aardlekbeveiliging, zwevend net van 220V enz.

Je zou inderdaad een eigen scheepsaarde kunnen maken door de "0" achter de trafo te verbinden met de kiel via de (-) van de accu. Dan een tweede aardlek beveiliging aanbrengen. Dus een volledig gescheiden netwerk achter de scheidigstrafo waar ook de boiler enz op staan.

Ik wil zo'n groot en duur bakbeest niet aan boord hebben en zoek naar andere oplossingen.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 07:03 #1315694

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
zeilram schreef :
Ik wil zo'n groot en duur bakbeest niet aan boord hebben en zoek naar andere oplossingen.
Zie de tweede post in dit draadje...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 07:15 #1315699

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1301
PvO schreef :
Baasklusje schreef :
De walaarde loshalen (blijvend) zorgt er zeker voor dat je niet dubbel geaard bent en er zullen geen ground loops kunnen ontstaan.

Ben je niet bang voor andere risico's, zonder die aarde?
Stopcontacten aan boord?
Nee want die zijn of geaard via de kiel en voorzien van een aardlekautomast, of worden gevoed via een omvormer, en dat is een zwevend net.

@PvO
Je een beetje als techneut kennende, zou je wellicht een keer de aardeweerstand kunnen meten aan boord? Misschien heb je dit zelfs al wel eens gedaan?
Voor een woning mag de weerstand op een aardpen voor zover ik weet maximaal 166Ohm zijn. Mijn gevoel zegt me dat deze in water lager gaat zijn..

Zeker gezien de afstand tot de aardpen van de walinstallatie denk ik dat jouw optie wel eens de veilige variant kan zijn.. los van wat de regels zeggen.

Voor de leken even kort door de bocht:
Wanneer er door een defect een stroom gaat lopen door metalen delen zorgt de aarding er voor dat deze stroom bij voorkeur NIET via het menselijk lijf wordt afgevoerd, maar naar de 'aarde'.
Dat er onderweg van min naar plus wat elektronen zijn kwijtgeraakt wordt vervolgens 'gedetecteerd' door de aardlekautomaat, waardoor de stroom wordt afgeschakeld.
Hoe makkelijker de zogenaamde lekstroom haar weg naar de aarde kan vinden des te beter.
Laatst bewerkt: 17 aug 2021 07:16 door ManneeB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 07:16 #1315701

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Mijn walstroomdraadje heeft maar twee aders. De aarde vanaf de wal wil ik niet eens aan boord.

Het enigste aansluitpunt voor de walstroom is de acculader. Het 230V boordnet gaat altijd via de omvormer. Eigenlijk gebruik ik de acculader dus als scheidingstrafo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 11:10 #1315799

Beste Zeilram,

Heb ook een 36CWS
Ligt 24/7 aan de walstroom en de acculader aan.
Nergens last van tot nu toe

Gr Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 12:19 #1315827

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
@ Rooiedirk,

Is die lader een lader-omvormer b.v. een Victron multiplus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 12:38 #1315832

Dan zou deze opzet niet meer kunnen werken, aangezien de Multiplus een AC-koppelrelais heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 13:13 #1315839

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Dehler36cwsSIETSKE schreef :
Beste Zeilram,

Heb ook een 36CWS
Ligt 24/7 aan de walstroom en de acculader aan.
Nergens last van tot nu toe

Gr Erik

Ik heb ook jaren geen last gehad tot dat je in een haven komen waar de walstroom niet op orde is. Bijvoorbeeld port zelande een echte bruisbak. In mijn geval gaat het nu om jachthaven den Osse waar op een bepaalde steiger ook veel problemen zijn door corrosie.

Dat gedoe met stekkers uit/in wil ik ook niet. Dan moet ik de familie vertellen als ze koffie willen zetten om buiten even de stekker er in te doen. Laten we eerlijk zijn; de meeste boten zijn varende zomerhuisjes met alle faciliteiten. Daar hoort een degelijke walstroomaansluiting bij.

Ik meet nog even de wissel spanning walstroom naar het water (was gelijkstroom =-0,6V ). Als deze >1,2V dan werkt een galvanische isolator niet dus moet het een scheidingstrafo worden (helaas 512Eur). De inbouwhoogte is maar 375mm dus ik denk dat hij bij de D36cws achterin de TV kast kan worden gemonteerd. Daarna de nul op de (-) van het boordnet en een extra aardlekbeveiliging.

gr Tom
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 13:18 #1315841

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1301
Zeilram,
Aan boord heb je netjes overal een + en een - lopen.
De aarde kan je dus prima aan je motor/kiel hangen en de walstroomaansluiting de aarde weg laten, zo lang je netjes een aardlekautomaat er tussen plaatst.

Hoeft echt geen €512,- te kosten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 13:19 #1315843

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
holtere schreef :
@ Rooiedirk,

Is die lader een lader-omvormer b.v. een Victron multiplus?
Nee!! dan werkt het niet. Zo'n combinatie schakelt de walstroom door naar het scheepsnet. Dan heb je dus geen scheiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 13:42 #1315855

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
rooiedirk schreef :
holtere schreef :
@ Rooiedirk,

Is die lader een lader-omvormer b.v. een Victron multiplus?
Nee!! dan werkt het niet. Zo'n combinatie schakelt de walstroom door naar het scheepsnet. Dan heb je dus geen scheiding.

Is dat ook zo bij lader-omvormers zoals de Multiplus of MassCombi met een 'Power Assist' functie, waarbij de omvormer vanuit de accu's aanvult als de walzekering te licht is voor het gevraagde vermogen op 230V?

Bij ons loopt de voeding van de boiler niet via de MassCombi maar zit rechtstreeks op de walstroom aansluiting, dus sowieso geen scheiding via de lader-omvormer.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 17 aug 2021 14:50 #1315885

Ja. AC relais gaat open wanneer er geen walspanning meer is en 100% inverterbedrijf is. Relais gaat dan open om spanning op de het mannelijk chassisdeel van de walstroomsocket te voorkomen.

Op de Victronpagina’s staan functionele schema’s hoe dit relais functioneert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl