Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Walstroom en galvanische corrosie

Walstroom en galvanische corrosie 18 aug 2021 13:43 #1316283

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
ManneeB schreef :
Zeilram,
Aan boord heb je netjes overal een + en een - lopen.
De aarde kan je dus prima aan je motor/kiel hangen en de walstroomaansluiting de aarde weg laten, zo lang je netjes een aardlekautomaat er tussen plaatst.

Hoeft echt geen €512,- te kosten!

Is dat niet te simpel? De gnd vanaf de wal onderbreken en een 2e gnd verbinden met de (-) van de accu. Een 2e aardlek beveiliging van de bootaarde aanbrengen. De kiel is verbonden met de(-) dus er is een soort aarde. Dus klaar is kees.

Een normale randaarde is verbonden met de ster (0) en ook met een pin in de grond met de aarde.
De nieuwe randaarde zal via het water toch weer verbonden is met de wal en dus met de (0) .
De vraag is wat voor galvanische ellende je hiermee introduceert, een nieuw circuit.

Misschien dat beveiliging werkt op zoutwater maar op zoet water is dat de vraag omdat dat isoleert.


Bij een scheidingstrafo wordt de "nieuwe" aarde ook verbonden met de nieuwe(0) en bovendien ook met de (-) van de accu. In geval van schade kan een lekstroom via de nieuwe gnd wegvloeien naar de (0) en ontstaat er dus een stroomsterkte veschil tussen de (0) draad en fase draad waardoor de aardlekbeveiliging aanslaat.

Maar is jouw idee een veilige oplossing en voorkomt het corrosie?
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 18 aug 2021 14:22 #1316294

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1301
De 2e gnd die jij benoemt leg je niet naar de min van je accu maar naar een stuk metaal dat in contact staat met het water.

In je huis installatie is het niet veel anders, de aarde draad gaat naar de aardpen die een eind in de grond zit (tot deze genoeg geleiding heeft naar de aarde / “grondwater”).
En water isoleert zeker niet, alleen zoutwater geleidt nog net iets beter dan zoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 18 aug 2021 14:37 #1316298

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
Hoi PvO effe een simpele uitleg. Corrosie is roest door vocht . In alle lucht zit er vocht in. Als je gaat douchen dan gaat het warm water naar de afvoer en de lucht neemt het vocht mee naar de spiegel. Als je een vrieskist open maakt dan gaar de lucht met vocht er ook in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 18 aug 2021 15:17 #1316313

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
ManneeB schreef :
De 2e gnd die jij benoemt leg je niet naar de min van je accu maar naar een stuk metaal dat in contact staat met het water.

In je huis installatie is het niet veel anders, de aarde draad gaat naar de aardpen die een eind in de grond zit (tot deze genoeg geleiding heeft naar de aarde / “grondwater”).
En water isoleert zeker niet, alleen zoutwater geleidt nog net iets beter dan zoet.



Het secundaire circuit (IT)heeft een eigen aarde de verbonden is met de secundaire (0). Heeft eigenlijk niets te maken met het water, het is een eigen gesloten systeem. De aarddraad moet verbonden worden met objecten die je wilt aarden, b.v. de WW boiler, apparatuur via stopcontact.

Vraag aan forumleden: Is het aanbevelenswaardig om bij een scheidingstrafo de nieuwe aarde aan de (-) van het boordnet te verbinden? Of gebeurt dat al via de acculader?
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 18 aug 2021 15:28 #1316321

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
ManneeB schreef :
De 2e gnd die jij benoemt leg je niet naar de min van je accu maar naar een stuk metaal dat in contact staat met het water.

In je huis installatie is het niet veel anders, de aarde draad gaat naar de aardpen die een eind in de grond zit (tot deze genoeg geleiding heeft naar de aarde / “grondwater”).
En water isoleert zeker niet, alleen zoutwater geleidt nog net iets beter dan zoet.



Het secundaire circuit (IT)heeft een eigen aarde de verbonden is met de secundaire (0). Heeft eigenlijk niets te maken met het water, het is een eigen gesloten systeem. De aarddraad moet verbonden worden met objecten die je wilt aarden, b.v. de WW boiler, acculader en apparatuur via stopcontact.

Het probleem was juist dat de walaarde via het boordnet verbonden wordt met kiel enz en er zodoende een galvanische stroom kan ontstaan via het water, daar was dit item om begonnen. Het lukt bij de meeste boten niet om de walaarde te scheiden van het boordnet, kiel, schroefas.
Vraag aan forumleden: Is het aanbevelenswaardig om bij een scheidingstrafo de nieuwe aarde ook aan de (-) van het boordnet te verbinden? Of gebeurt dat al via de acculader?
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 18 aug 2021 16:05 #1316335

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
ManneeB schreef :
@PvO
Je een beetje als techneut kennende, zou je wellicht een keer de aardeweerstand kunnen meten aan boord? Misschien heb je dit zelfs al wel eens gedaan?
Voor een woning mag de weerstand op een aardpen voor zover ik weet maximaal 166Ohm zijn. Mijn gevoel zegt me dat deze in water lager gaat zijn..
Misschien doe ik dat nog wel eens.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 18 aug 2021 16:06 #1316336

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Cornelus schreef :
Hoi PvO effe een simpele uitleg. Corrosie is roest door vocht . In alle lucht zit er vocht in. Als je gaat douchen dan gaat het warm water naar de afvoer en de lucht neemt het vocht mee naar de spiegel. Als je een vrieskist open maakt dan gaar de lucht met vocht er ook in.
Okee, bedankt voor de info, maar vanwaar deze spontane uiting van kennis?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 18 aug 2021 16:17 #1316340

Cornelus schreef :
Corrosie is roest door vocht .

Sorrie maar corrosie is de benanming voor alle vormen van aantasting van metaal waarbij metaal oplost of van structuur of chemische samenstelling verandert.
Roesten is dus een vorm van corrosie en wordt niet alleen door water maar ook door zuurstof uit de lucht veroorzaakt . Lees even dit door want dat legt het beter uit dan ik in de gauwigheid kan doen. Dat alles naast oxideren want dat is alleen de reactie met zuurstof zoals die bijv. bij alssen kan gebeuren of bij verhitten op hoge temperatuur . Daarnaast kan ijzer ook echt branden , strooi amar eens wat fijn ijzerpoeder op een open vlam .
Andere vormen van corrosie van een metaal zijn o.a. electrolytische corrosie , galvanische corrosie ( beiden zijn dus beslist niet hetzelfde) , spleetcorrosie , pitting oftewel putcorrosie , intercristallijne corrosie en nog een paar.
Daarnaaast bestaat er ook , wat je niet zou denken , corrosie van kunststoffen wat echter maar vrij zelden vorokomt .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 18 aug 2021 16:23 #1316343

Bedankt Ad! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 20 aug 2021 19:21 #1317001

  • McGuffin
  • McGuffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Hans V schreef :
rooiedirk schreef :
holtere schreef :
@ Rooiedirk,

Is die lader een lader-omvormer b.v. een Victron multiplus?
Nee!! dan werkt het niet. Zo'n combinatie schakelt de walstroom door naar het scheepsnet. Dan heb je dus geen scheiding.

Is dat ook zo bij lader-omvormers zoals de Multiplus of MassCombi met een 'Power Assist' functie, waarbij de omvormer vanuit de accu's aanvult als de walzekering te licht is voor het gevraagde vermogen op 230V?

Bij ons loopt de voeding van de boiler niet via de MassCombi maar zit rechtstreeks op de walstroom aansluiting, dus sowieso geen scheiding via de lader-omvormer.


Op mijn aluminium schip sluit ik ook af en toe (=zelden) de boiler rechtreeks op de walstroom aan. Zonder scheiding etc.
Kan dit kwaad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 20 aug 2021 19:28 #1317008

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
McGuffin schreef :

Op mijn aluminium schip sluit ik ook af en toe (=zelden) de boiler rechtreeks op de walstroom aan. Zonder scheiding etc.
Kan dit kwaad?

Liever niet, boilers lekken elektrisch vrijwel altijd. Niet fijn\ voor alu schip.
Wat uit de romp is, komt er nooit meer bij.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 19:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 22 aug 2021 17:29 #1317693

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Na alle discussies over dit onderwerp heb ik e.e.a. doorgemeten met een Fluke meter:

* De acculader (Mastervolt 35/3) geeft de walaarde niet door aan de (-) van de accu.
* De wisselspanning walaarde -water bedraagt 0,2V
* De gelijkspanning tussen water en walaarde 0,6V (Dus walaarde -0,6V)
* De kiel is verbonden met de (-) accu
* De het verwarmingselement van de boiler geeft de randaarde niet door aan de (-) van de motor. (2,7M ohm)

Ik denk dat de walstroom geen problemen geeft, of zit ik er naast??? De walaarde is dus niet verbonden met de kiel en lijkt mij een stroomkring die corrosie veroorzaakt onwaarschijnlijk.

Een galvanische isolator wel werkt in mijn geval ( i.p.v. een scheidingstrafo.) en kan een nuttige aanvulling zijn?

De corrosie aan de kiel heeft waarschijnlijk een andere oorzaak. Ik zal deze winter een zinkanode aanbrengen.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 22 aug 2021 17:41 #1317699

zeilram schreef :
* De het verwarmingselement van de boiler geeft de randaarde niet door aan de (-) van de motor. (2,7M ohm)

Maar die wal-rand-aarde kan wel aan het water zitten (via vloeistof, motor en schroefas).

Meet eens of er een stroompje loopt van de boileraarde naar de wateraarde.
Er is 0,6V spanningsverschil, dus als de weerstand niet heel groot is zullen er mAmpere's lopen....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 22 aug 2021 17:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Walstroom en galvanische corrosie 22 aug 2021 23:10 #1317794

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Baasklusje schreef :
zeilram schreef :
* De het verwarmingselement van de boiler geeft de randaarde niet door aan de (-) van de motor. (2,7M ohm)

Maar die wal-rand-aarde kan wel aan het water zitten (via vloeistof, motor en schroefas).

Meet eens of er een stroompje loopt van de boileraarde naar de wateraarde.
Er is 0,6V spanningsverschil, dus als de weerstand niet heel groot is zullen er mAmpere's lopen....

Ik heb de weerstand gemeten tussen walrandaarde en de (-)=wateraarde via de kiel. = 2,7 MOhm
Bij U=0,6V een stroompje van 0,2 E-3 mA dus heel erg klein. Dus via de glycol in de c.a een 1,5 meter slang loopt nauwelijks stroom. Ik zal de mA ook nog eens meten want misschien is de weerstandsmeting van de Fluke meter niet correct.

Bij mijn boot kan alleen de boiler voor een gesloten circuit naar de wal zorgen. De acculader geeft de randaarde niet door aan de (-) en de schroefas is geïsoleerd via de flexibele koppeling.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl