ManneeB schreef :
Zeilram,
Aan boord heb je netjes overal een + en een - lopen.
De aarde kan je dus prima aan je motor/kiel hangen en de walstroomaansluiting de aarde weg laten, zo lang je netjes een aardlekautomaat er tussen plaatst.
Hoeft echt geen €512,- te kosten!
Is dat niet te simpel? De gnd vanaf de wal onderbreken en een 2e gnd verbinden met de (-) van de accu. Een 2e aardlek beveiliging van de bootaarde aanbrengen. De kiel is verbonden met de(-) dus er is een soort aarde. Dus klaar is kees.
Een normale randaarde is verbonden met de ster (0) en ook met een pin in de grond met de aarde.
De nieuwe randaarde zal via het water toch weer verbonden is met de wal en dus met de (0) .
De vraag is wat voor galvanische ellende je hiermee introduceert, een nieuw circuit.
Misschien dat beveiliging werkt op zoutwater maar op zoet water is dat de vraag omdat dat isoleert.
Bij een scheidingstrafo wordt de "nieuwe" aarde ook verbonden met de nieuwe(0) en bovendien ook met de (-) van de accu. In geval van schade kan een lekstroom via de nieuwe gnd wegvloeien naar de (0) en ontstaat er dus een stroomsterkte veschil tussen de (0) draad en fase draad waardoor de aardlekbeveiliging aanslaat.
Maar is jouw idee een veilige oplossing en voorkomt het corrosie?