Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen!

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 22 mei 2018 19:32 #945666

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Zoals de titel zegt. Heb net onderhoud laten doen aan onze Webasto, iets met de motor/ventilator. Kwam geen warmte meer in de kajuit terwijl de kachel het wel deed ... aanvankelijk. Toen sloeg hij in storing, een eigen inspectie maakte helder dat de ventilator een vreemd / aanlopend geluid liet horen.

Dat is nu gemaakt met de tip om van de winter de zaak te demonteren en op de testbank te zetten en wellicht meer te laten vervangen. Motortje of zo.

In de discussie (prettig gesprek) met de reparateur kwamen we op het onderwerp de kachel wel of niet op de hoofdschakelaar te zetten. Als die kachel namelijk per ongeluk nog aan staat en je zet de stroom eraf dan heb je nog steeds kans dat die toch door blijft branden. De kachel zelf heeft namelijk (zo schijnt) geen stroom nodig voor het verbrandingsproces.

Dit deed bij mij de vraag opkomen dat als de stroom eraf halen geen zekerheid is om de kachel uit te krijgen, en je in de situatie kan komen dat die wel brand maar de ventilator de warmte niet afvoert .... wat is dan een noodmaatregel om de kachel zo snel mogelijk uit te krijgen?

Natuurlijk ga ik ervan uit dat bij zo'n storing het ding zelf zo geprogrammeerd is dat die in de 'uit' stand schiet. Zeker weten doe ik het echter niet. Ik kwam tot op heden niet verder dan zo dicht mogelijk bij het apparaat de brandstofleiding doorsnijden / knippen. Die zit echter redelijk ver weg in de bakskist, dichtbij de 'brandhaard'.

Hebben jullie betere ideeën?

Gr Michel
Laatst bewerkt: 22 mei 2018 19:33 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 22 mei 2018 19:36 #945669

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Brandstofpomp loskoppelen.

Geen pomp, geen brandstof (volgens mij)

En volgens mij, heeft een webasto een overheat beveiliging. Die stopt de kachel, als je te warm is. (Geen afvoer warmte)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 22 mei 2018 19:40 #945672

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Zit die pomp niet 'in' de kachel? Het enige wat ik heb kunnen ontdekken in de bakskist is een dunne kunststof doorzichtige leiding met een filtertje erin. Geen pomp o.i.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 22 mei 2018 19:53 #945676

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
stroom eraf is kachel uit. ventilator en brandstofpompje stoppen gewoon.
tis alleen heel slecht voor de kachel omdat ie vervuilt raakt.

op hol slaan zal de webasto nooit doen
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 22 mei 2018 19:56 #945677

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Webasto heeft een elektrische brandstofpomp. Geen stroom = geen brandstof.
Zal hoogstens nog even doorbranden op de brandstof die nog in de branderkamer zit, maar uit gaat ie zeker!
Alleen wel erg slecht voor de kachel, ivm vervuiling maar ook wordt de warmte niet meer afgevoerd uit t kunststof huis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 22 mei 2018 20:03 #945682

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Beauty schreef :
Zit die pomp niet 'in' de kachel? Het enige wat ik heb kunnen ontdekken in de bakskist is een dunne kunststof doorzichtige leiding met een filtertje erin. Geen pomp o.i.d.

Als je de kachel aanzet, hoor je iets tikken (tik tik), dat is je brandstofpomp... volg het geluid en daar is je pomp B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 22 mei 2018 20:10 #945687

  • Ruimesop
  • Ruimesop's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik heb er niet veel ervaring mee maar een afsluiter in de brandstof toevoer zal toch een oplossing kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 22 mei 2018 20:19 #945691

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
Ruimesop schreef :
Ik heb er niet veel ervaring mee maar een afsluiter in de brandstof toevoer zal toch een oplossing kunnen zijn.

een oplossing waarvoor? voor een probleem dat er niet is?
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 22 mei 2018 20:22 #945692

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Zonder prik gaat hij echt wel uit! Uit mijn militaire dienst kan ik mij nog benzinekachels herinneren die soms een ¨eigen leven¨ gingen leiden. Heeft nog wel eens een tent gekost..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 22 mei 2018 21:06 #945703

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Hmmmm, beetje pietluttig misschien maar het verbrandingsproces zonder stroom kan kloppen. Als de kachel eenmaal brand gaat de gloeiplug uit en onsteekt de diesel omdat het op een heet plaatje druppelt.

Maar zonder pomp geen diesel om op het hete plaatje te druppen. En een webasto (of willekeurig elk ander merk) kan niet zonder de doseerpomp volgens mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 22 mei 2018 22:30 #945721

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Ik heb zelf nooit Webasto gehad, wel andere (nu planar), dus misschien mag ik niets zeggen.

Toch maar. Ik zou maar goed de Webasto instrukties doorlezen, want dit soort kachels hebben meestal een afkoel-fase, waarbij alleen de ventilator aanblijft voor een paar minuten. Dus afzetten met het bedieningspaneelte van de kachel, niet met hoofdschakelaar of op het DC distributie panel van de boot. De kachel kan dan zijn warmte niet kwijt en kan stuk gaan door oververhitting.
Bij een op hol geslagen kachel zou ik de brandstofvoorziening afsluiten of branstofpompje loskoppelen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 04:26 #945733

Een Webasto kan niet “op hol slaan”. Quasi-maatregelen om dit te voorkomen voegen dus niets toe.

De CvO eissen betreft verstuivingsbranders (wat een Webasto dus niet is) schrijven wel voor dat een in een afgesloten machinekamer geplaatst verstuivings apparaat een op afstand bedienbare hoofdschakelaar (electrisch) moet hebben. Waarom dat is weet ik niet...
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 04:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 05:15 #945740

  • Luck
  • Luck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Webasto maakt altijd gebruik van een brandstofpomp waarbij als extra veiligheid een schakelaar kan geplaatst worden om deze af te schakelen, maar de algemene boordschakelaar zou ook al voldonde moeten zijn.
Een goede inzage hoe het systeem in elkaar zit, zie je bvb op pagina 20: www.webasto.com/fileadmin/weba...marine-catalogue.pdf
Deze type webasto heater is gelijkaardig als voor een camper, truck enz...zeer degelijk en veilig zolang je maar met de juiste kennis en ervaring onderhoud geeft of herstellingen uitvoerd!
Jeanneau OS40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 05:41 #945748

Als ik het schema bekijk van mijn HL24D, dan zie ik dus een temperatuurbeveiliging (dubbel uitgevoerd, verbreekcontact) in serie staan met de pomp.
De ventilator blijft dan wel draaien voor de koeling.
Behoorlijk veilig dus.
Voor de veiligheid en voor minimale overgangsweerstanden tussen kachel en accu, dus rechtstreeks op de accu aansluiten. Natuurlijk met een passende zekering bij de accu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 05:59 #945753

Wallas sail 1800 heeft een bimetaal schakelaar in de warme lucht uitstroom pijp zitten. Deze bimetaal staat in serie geschakeld met de hoofdstroom. Als de kachel uitgezet moet worden, dan gewoon de pomp uitzetten (heeft een eigen schakelaar)er is geen aanvoer van brandstof. Het beetje wat nog in de kachel zit wordt netjes opgebrand waarbij de ventilator blijft draaien. Als de ware lucht uitstroom opening gekoeld is tot kamer temeperatuur zal de bimetaal uit springen en de serie schakeling onderbreken en de kachel in zijn geheel stoppen.
Heel basic,...weinig storingen,...werkt altijd. Stroom aansluiting zit dus buiten de hoofdschakelaar om.
Misschien als er in de Webasto geen nakoeling opzit een idee dit principe van de Wallas te ‘jatten’
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 07:04 #945778

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Dat filtertje in de leiding is waarschijnlijk je pomp: Zit er een draadje aan? Tikt ie als je kachel aan zet?
Ja? het is je pomp geen bom of zo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 07:24 #945786

De Optimaal schreef :
Wallas sail 1800 heeft een bimetaal schakelaar in de warme lucht uitstroom pijp zitten. Deze bimetaal staat in serie geschakeld met de hoofdstroom. Als de kachel uitgezet moet worden, dan gewoon de pomp uitzetten (heeft een eigen schakelaar)er is geen aanvoer van brandstof. Het beetje wat nog in de kachel zit wordt netjes opgebrand waarbij de ventilator blijft draaien. Als de ware lucht uitstroom opening gekoeld is tot kamer temeperatuur zal de bimetaal uit springen en de serie schakeling onderbreken en de kachel in zijn geheel stoppen.
Heel basic,...weinig storingen,...werkt altijd. Stroom aansluiting zit dus buiten de hoofdschakelaar om.
Misschien als er in de Webasto geen nakoeling opzit een idee dit principe van de Wallas te ‘jatten’

Webasto eberspacher hebben allemaal na koeling als de brander uit is .

Noodachakelaars etc etc wat je wil bouwen bedenken is niet nodig alles zit er al in

Net als xxx keer mislukte opstart pogingen dan stopt hij automatisch

Verzin het het zit erin
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 07:55 #945808

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Als de electronica faalt is het echt niet ondenkbaar dat de kachel niet te stoppen is. Als het je een gerust gevoel geeft om dan toch veilig te kunnen uitschakelen is een schakelaartje op de voeding van het brandstofpompje misschien het simpelst.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 08:02 #945814

37south schreef :
Als de electronica faalt is het echt niet ondenkbaar dat de kachel niet te stoppen is. Als het je een gerust gevoel geeft om dan toch veilig te kunnen uitschakelen is een schakelaartje op de voeding van het brandstofpompje misschien het simpelst.

Een bimetaal is geen elektronica.... En er is bovendien een tweede veiligheid in de lijn.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 08:55 #945846

37south schreef :
Als de electronica faalt is het echt niet ondenkbaar dat de kachel niet te stoppen is. Als het je een gerust gevoel geeft om dan toch veilig te kunnen uitschakelen is een schakelaartje op de voeding van het brandstofpompje misschien het simpelst.

Schema wel eens bestudeerd van zo’n geval ????
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 09:47 #945887

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Ga vooral door met de discussie, ik blijf lezen. Heb wel de info die ik voor nu zocht:

- Het ding kan in theorie op hol slaan bij een storing in de elektronica, kans daarop is echter zeer gering
- Primair schakelt het ding zichzelf dus uit, anders stroom eraf / diesel toevoer stoppen

Mijn filtertje in de bakskist is overigens niet de pomp, maar echt gewoon een filtertje. Het getik herken ik, komt echt uit de kachel zelf (behuizing).

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 10:14 #945905

Jij denkt dat je met je theorie er meer verstand van hebt dan webasto , die ervaring hebben met alleen al miljoenen stuks in de vrachtauto’s ;)

Altijd leuk op ZF deze discussies :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 10:36 #945917

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Beauty schreef :
Ga vooral door met de discussie, ik blijf lezen. Heb wel de info die ik voor nu zocht:

- Het ding kan in theorie op hol slaan bij een storing in de elektronica, kans daarop is echter zeer gering
- Primair schakelt het ding zichzelf dus uit, anders stroom eraf / diesel toevoer stoppen

Mijn filtertje in de bakskist is overigens niet de pomp, maar echt gewoon een filtertje. Het getik herken ik, komt echt uit de kachel zelf (behuizing).

Gr Michel

Ik ken geen Webasto / Eberspacher met de pomp in de behuizing. Wallas heeft dat wel.
Als het een oudere kachel is, kan het zijn dat je het getik hoort van een relais dat de pomp aanstuurt. Pomp zelf is idd een klein cilindertje met 2 draden er aan.

Onderbreek je de stroom naar dat pompje, stopt de toevoer van diesel en stopt vanzelf de kachel.
Stop je de stroomtoevoer naar de kachel, heeft de unit geen koeling, terwijl er wel diesel in brand. Dit is een potentieel gevaarlijke situatie omdat de kachel als geheel kan oververhitten en een brand aan boord kan veroorzaken.

Als je iets wilt, zoek het pompje en zorg dat je dat handmatig uit kunt zetten. Persoonlijk zou ik er echter niet wakker van kunnen liggen. Zoals reeds gezegd, de kachels zijn van zichzelf al erg veilig en onderbreken in geval van problemen hardwarematig de aansturing van de pomp.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 11:27 #945943

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
@Jeroenpion

Lees wat je wilt lezen maar als je bijdrage voor mij bedoeld is, snap ik totaal niet waar je de inhoud vandaan haalt.

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 23 mei 2018 11:32 #945946

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Dit soort kachels doet het alleen als hij diesel en lucht krijgt, voor beide is stroom nodig. Geen stroom, geen lucht en diesel. de lucht word door de ventilator de verbrandingsruimte in geblazen, als dit stopt scheidt de kachel er door gebrek aan lucht echt wel mee uit. Zonder een ventilator om de verbrandingslucht naar binnen te krijgen doen ze echt niet. (“Trek” zoals bij bijvoorbeeld een Dickinson kachel heb je echt niet). Zelfs niet als de diesel op een of andere manier door blijft stromen. Die stroomt dan de uitlaat in, uiteindelijk.
Wat wel kan gebeuren; door een plotselinge stroomuitval kan de kachel zijn warmte niet kwijt en wordt dan heel erg heet. Elektronica, plastic behuizing kan dan smelten. Samen met de rook van de onverbrande diesel uit de uitlaat, wil je niet meemaken.
Ik heb mijn Chinees rechtstreeks op de accu, met een eigen zekering, aangesloten. Zelf mijn Chinees is tegen bijna alle mogelijke doemscenario’s beveiligd.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl