Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen!

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 10:10 #946277

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
@Jeroen,

gaat idd over een (onbedoelde!!) noodstop.

Die ADR-functie zou de oplossing zijn!!

Kan het wel niet vinden in de Nederlandstalige handleiding en zoek het op m'n gemak eens uit.

Thanks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 10:26 #946281

Wanneer alles goed is aangesloten en de brandstof niet kan doorlopen door , B.V. een te hoog geplaatste tank,(helling) is alles vrijwel probleemloos.

Nu is Webasto wel bedacht in de vrachtwagenwereld, daar zijn de condities toch ietsje anders dan aan boord.
Zo is er bij vrachtwagens een overvloed aan brandstof en electrisiteit, daar is Webasta dan ook helemaal niet zuinig mee.

Hierbij denk ik aan de, veel te hete uitlaat onder aan de kachel, waar water in kan blijven staan, of een afvoernodig zal zijn en wanneer die kachel in de bakskist zit kan daar zomaar zoiets als een zeil tegen komen.
Vind ik toch wat minder doordacht dan B.V. Wallas, die de uitlaat boven heeft IN de verbrandingslucht inlaat. De uitlaatwarmte wordt gebruikt, hoger rendement!
Kun je gewoon een zeil tegenaanleggen zonder risico op brand, op laag vermogen kun je de hand er op houden, op max vermogen mogelijk wat smeltplekken op B.V. een zeil.

Het is al een tijdje geleden dat een Webasto open had, mogelijk zijn de nieuwere op deze punten verbeterd.

Om het simpel te stellen zou je voor gemoedsrust een draadje naar het pompje van een schakelaar kunnen voorzien en die schakelaar op een goed bereikbare plaats monteren, dan kun je in ieder geval het pompje af zetten.
Maar die pompjes laten gewoon brandstof door wanneer de zuigkant een hogere druk heeft dan de perskant, door B.V. het tankpeil hoger dan het pompje, bij forse helling misschien mogelijk.

Ik heb in de zuig van het pompje een minimanifoldje met keuze uit drie afsluitertjes: De hoofdtank, een jerrycan en eentje met de mogelijkheid om de (lange) vulleiding naar de hoofdtank te vullen met een injectie van brandstof zodat, na onderhoud die leiding gevuld is en het pompje niet eerst de lucht hoeft weg te werken.
Laatst bewerkt: 24 mei 2018 10:53 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 10:38 #946286



Aansluiten van een D2 waarbij je dus niet zomaar de spanning er af moet pleuren door je hoofdschakelaar om te draaien



Paar draadjes meer voor de zelfde D2 kachel op de accu , stuurdraad op je hoofdschakelaar , nu kun je ongestraft de spanning door middel van de hoofdschakelaar zo vaak aan en uitzetten als je wilt




Ik doe het niet zo want ik zet voor ik van boord ga alles 1 voor 1 uit , koelkast kachel tv computer etc

Geen probleem dus voor mij, ik heb (nog) geen hoofdschakelaar aan boord en als het even kan komt die er ook niet!

Hoe minder zooi hoe beter, de plus op de accu heeft een zekering en alle verbruikers ook zoals de fabrikant wil dat ik het zeker.

Zo sluit ik alles aan zoals de fabrikant wil dat ik het aansluit, er zal dus nooit een verzekeraar zijn die mij zal betrappen op een ondeugdelijke en afwijkende installatie tegen advies van een fabrikant in

Maar ik besef dat dat voor sommige mensen te simpel is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 11:29 #946309

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Jeroen-pion schreef :
Die functie zit er al in wat je wilt !!!

De adr functie !!!! Bij gevaarlijke stoffen mag de kachel NIET door blijven branden als het voertuig stil staat en kontakt uit

Het draadje zet de kachel meteen uit, MAAR blijft nakoelen jachel kan niet meer ingeschakeld worden

Als je dat zo over je hoofdschakelaar aansluit kan er nooit wat mis gaan

Dan zijn we het toch helemaal eens. Dat “draadje” is dus kennelijk al aanwezig, maar moet op een schakelaar worden aangesloten. Dat is toch in principe hetzelfde als een schakelaartje in de pompvoeding. In beide gevallen is een schakelaar nodig. Het reeds aanwezig zijn van een draadje kan je toch niet een “”funktie” noemen. Het wordt een funktie als je het aansluit. Het onderschrijft m.i. Dat een noodstop met behoud van nakoeling nuttig is. Handig dat dat draadje er al is.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 mei 2018 11:34 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 11:55 #946319

Eens zijn we het ten dele , pomp uit wil niet zeggen dat de brandstof toevoer ook 100% stopt

Via de adr schakeling zet je de kachel uit incl pomp MAAR niet de ventilator voor nakoeling

Zet je 5.2.2 en 5.2.1 in het schema uit dan ook de fan , das dan pech voor de kachel

Het staat allemaal op papier middelste plaatje links onderin sectie D
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 12:03 #946323

Koezt schreef :
Nachtvlinder schreef :
Capibara schreef :
het idee van mrtnm om de Webasto rechtstreeks op de accu te zetten vind ik nog 'gevaarlijker'. Vergeet je de verwarming uit zetten draait de verwarming nog een paar uren door tot de batterij het opgeeft en zit je met hetzelfde scenario maar met niemand aan boord en met een dode batterij

En dat is niet het geval met een schakelaar er tussen??

Overigens betekent “rechtstreeks op de accu” (voor mij) nog steeds na de hoofdschakelaar... De accu wil je altijd kunnen isoleren. Acculader kan een uitzondering zijn.

Vreemd draadje dit, een oplossing voor een niet bestaand probleem zoeken ;)
www.techwebasto.com/phocadownl...2000st_evo_40-55.pdf

Zou je me willen tonen waar Webasto dat met je eens is?

Webasto geeft geen narrative helaas. Dit soort principeschema’s zie je wel vaker: zowel de VHF, koelkast en verwarmingsfabrikanten willen allemaal een plaatstje op de accupool verwerven. Logisch: minste kans op storingen, overgangsweerstanden etc. Zo’n gloeistift trekt een boel stroom en bij te lage spanning start de kachel niet/na meerdere pogingen en vervuilt op z’n minst.

Afweging hier, voor diegene die vergeetachtig genoeg is om bij verlaten boot de kachel te laten branden maar wel de juiste routine heeft de accu’s af te schakelen. Ikzelf stop dan liever direct (op de onjuiste manier) de kachel dan dat dit na een paar dagen sowiezo gebeurt wanneer de accu leeg getrokken en kapot is.

Bovendien wil ik de baas zijn over mijn accu, denk ook aan electrische isolatie bij een electrische brand.
Laatst bewerkt: 24 mei 2018 12:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 12:12 #946329

Wat voor schade/risico’s verwacht je trouwens als de spanning (naar alle “functies”) wegvalt? Verbrandingslucht stopt meteen, brandstoftoevoer idem) en viltje bevat mss 2 s brandstof (maar lucht valt weg). Onvolledige verbranding tijdens het doven gedurende die 2 s) zal minder warmte geven dan normaal (wel vervuiling, maar dat is geen veiligheidsrisico). Er valt dus ook minder te koelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 12:14 #946330

Mijn kachel stopt, zoals het hoort te zijn, lang voor de accu z'n kritieke laadtoestand bereikt heeft. Net zoals koelkast en soortgelijke gebruikers.
Laatst bewerkt: 24 mei 2018 12:16 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 12:16 #946331

Interessant, doet een Webasto dat ook? Bij welke spanning?
Laatst bewerkt: 24 mei 2018 12:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 12:22 #946333

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Mijn inmiddels vervangen 30+ jaar oude Eberspacher deed dat wel. Is gelijk de reden waarom veel van die oude kacheltjes niet starten zonder walstroom of draaiende motor. Spanningsval in de voedingsdraad tijdens het gloeien is zo groot dat de onderspanningsbeveiliging ervoor zorgt dat de kachel niet start.

Daarom vertel ik iedereen die problemen heeft met zijn kacheltje om eerst een nieuwe voedingsdraad te trekken. 6mm^2 raad ik meestal aan. Zal overkill zijn, maar schaadt zeker niet. Bij mij was het 1,5mm^2 en er zat een briefje bij de kachel dat deze alleen met draaiende motor te starten was.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 24 mei 2018 12:24 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 12:35 #946337

Het pompje tikt iedere 2 seconden en geeft een druppel per tik.
Er brand al een voorgaande druppel, zal dus met 4 seconden geen brandstof meer hebben.
Dat maakt mij niet bang wanneer ik per ongeluk de Stotszekering tussen accu en kachel uitstoot.
Laatst bewerkt: 24 mei 2018 18:13 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 14:59 #946375

Koezt schreef :
Mijn inmiddels vervangen 30+ jaar oude Eberspacher deed dat wel. Is gelijk de reden waarom veel van die oude kacheltjes niet starten zonder walstroom of draaiende motor. Spanningsval in de voedingsdraad tijdens het gloeien is zo groot dat de onderspanningsbeveiliging ervoor zorgt dat de kachel niet start.

Is dit daadwerkelijk ontworpen als “beveiliging”, dwz wordt de opstartsequence bewust onderbroken, of slaat de kachel gewoonweg niet aan omdat, ondanks het diesel bevochtigde vlies de stift niet heet genoeg wordt dit te ontsteken? Ik heb een antieke Webasto aan boord; tonen de moderne types een onderspanning-foutcode oid?
Laatst bewerkt: 24 mei 2018 15:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 15:13 #946379

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
www.butlertechnik.com/download...tallation_Manual.pdf

Op de eerste pagina zie voetnoot 3) en 4)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 15:20 #946382

Dankje! Dan is de accu al echt wel leeg, maar lijkt inderdaad een beveliging te zijn - althans indien de normale uitschakelprocedure wordt geinitieerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 15:24 #946384

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Als die idd langere tijd 10,5v is heb je idd je accu wel helemaal leeg. Deze kacheltjes trekken echter 18A bij het gloeien. Regelunit meet niet op de accu, maar bij de kachel. Spanningsval is dan idd de reden waarop ze uitvallen.

Als je kachel uitvalt op deze 10,5V omdat deze maar door is blijven lopen, mag je hopen dat je daaraan geen schade overhoudt. Er wordt (bij deze in elk geval) wel uitgeschakelt op onderspanning. Net als bijvoorbeeld een koelkast.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 24 mei 2018 22:03 #946481

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Nachtvlinder schreef :
Wat voor schade/risico’s verwacht je trouwens als de spanning (naar alle “functies”) wegvalt? Verbrandingslucht stopt meteen, brandstoftoevoer idem) en viltje bevat mss 2 s brandstof (maar lucht valt weg). Onvolledige verbranding tijdens het doven gedurende die 2 s) zal minder warmte geven dan normaal (wel vervuiling, maar dat is geen veiligheidsrisico). Er valt dus ook minder te koelen.

Het gaat niet om afvoeren van hitte van (onvolledige) verbranding gedurende die paar seconden, maar om afvoer van de al 'opgeslagen' warmte, die zonder geforceerde luchtstroom nergens heen kan en potentieel bedrading en plastic onderdelen kan beschadigen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 25 mei 2018 03:34 #946488

Stel eens een dynamische energiebalans op, dan zie je hoe dit (niet) werkt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 25 mei 2018 04:18 #946490

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Dat is het ingewikkelder maken / doen klinken dan het is.
Beweer je nou echt dat die afkoelfase helemaal niet nodig is of maar een paar seconden hoeft te duren?
De metalen massa rondom de verbrandingskamer neemt als buffer x joules aan warmteenergie op tijdens het branden, die vervolgens wordt afgegeven aan de langsstromende lucht. Dan stopt de langsstromende lucht plotseling. Warmteenergie zoekt een equilibrium, dus de in het metaal gebufferde warmte wordt nu afgegeven aan de omgeving, inklusief bedrading en andere kachelonderdelen. Om dezelfde reden slaat de fan van de radiator van mijn auto aan als ik gestopt ben en de motor stilstaat.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 04:24 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 25 mei 2018 05:36 #946494

Helemaal juist !
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 25 mei 2018 06:11 #946497

37south schreef :
Dat is het ingewikkelder maken / doen klinken dan het is.

LOL dat past dus prim in dit quasi-probleem draadje ;)
Beweer je nou echt dat die afkoelfase helemaal niet nodig is of maar een paar seconden hoeft te duren?

Nee dat beweer ik niet, uiteraard zal het metaal van de verbrandingskamer even uitstralen. Net zoals de cilinderwanden van een watergekoelde dieselmotor dat doen. [/quote]
Om dezelfde reden slaat de fan van de radiator van mijn auto aan als ik gestopt ben en de motor stilstaat.

Wat komt doordat het dan stilstaande koelwater nog een fractie warmte opneemt die nog aanwezig is in de heetste delen van de motor. Domme regeling in dit scenario overigens, want lucht door de radiator blazen heeft geen zin wanneer de motor niet draait en er geen koelwater stroomt. Mijn moderne auto doet dit ook niet meer, althans nog niet meegemaakt. Maarre... moet je dit aan boord dan ook niet doen!? Zo’n diezelmotor kent natuurlijk veel hogere temperaturen dan de atmosferische vlam in de Webasto ;)

Misschien moest iemand daar maar eens een ander quasi-probleem draadje over starten!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 25 mei 2018 06:21 #946501

Nou nachtvlinder , bij een klein dieseltje aan boord met 55 graden valt het nog mee

Mijn Volvo FH16 750 kan ik niet eens uitzetten na heeeeeeel en dan heeft hij echt lopen sleuren in de swiss mountains met een ton of 100 buiten 28 graden en met 25kmh bult op :silly:

Eerst moet olie, koelvloeistof , bak temperatuur weer naar een lage waarde

Net als rustig opwarmen , wat een webasto trouwens ook doet is een cool down periode net zo belangrijk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 25 mei 2018 07:17 #946515

Koelwater mag dan weliswaar slechts 55 gr zijn, maar de verbrandingstemperaturen liggen daar natuurlijk ver boven.

Mijn punt is en is geweest dat een Webasto echt niet meteen kapot gaat, smelt of in brand vliegt mocht je eens, per abuis verkeerd afsluiten. Dat zou bovendien een serieuze ontwerpfout zijn. Altijd normaal uitzetten dus, maar als je dit een enkele keer vergeet is er geen reden tot paniek.

Anders probeer ik het wel, na komend weekend. Wat willen jullie dat ik meet?

Bij mijn gechipte auto heb ik de start-stop functie overigens laten disabelen: vind het geen fijn idee dat een loeihete turbo zomaar gestopt wordt. Dit zijn wel totaal andere temperaturen, toleranties en belastingen dan een Webastotje aan boord.

Maar goed: wie gaat er nu, na dit draadje, anders om met z’n Webasto? Gaan er mensen de “soft-stop” apart aansluiten van de permanente “UPS” voeding direct op de accu?
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 07:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 25 mei 2018 08:16 #946524

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
@nachtvlinder. Hitte is bij een verbrandingsmotor een bijprodukt. Op het moment dat je je boot dieseltje uitzet is de temperatuur van het blok 55 graden, of bij een gesloten koelsysteem misschien 80, Direkt rond de cylinders misschien iets meer. Er is geen grote opbouw van hitte geweest die nu op een andere manier gedissepeerd moet worden. Bovendien is er geen plastic mantel en electronica of bedrading in direkt contact met het blok. Vergeleken met een automotor is de warmte veel efficienter afgevoerd door het koelwater, dat via de uitlaat overboord gaat. Wat koeling bij een automotor betreft, bij stilstand koelt de fan van de radiator niet alleen het koelwater in de radiator maar voert lucht langs de hele motor, zoals rijdend de koeling ook niet totaal afhankelijk is van de radiator. Ik denk dat automakers voldoende research doen om niet met (volgens jou) domme, overbodige oplossingen te komen. Dat geldt ook voor kachelmakers, lijkt mij.

Niemand zegt dat een Webasto onmiddellijk stuk gaat bij afbreken van de koelfase, dat maak jij ervan.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 25 mei 2018 08:25 #946526

Niemand zegt dat een Webasto onmiddellijk stuk gaat bij afbreken van de koelfase, dat maak jij ervan.

Dan heb ik alle consternatie verkeerd begrepen. We zijn het wel eens, verder: netjes afsluiten is van belang...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een op hol geslagen (Webasto) kachel uit krijgen! 25 mei 2018 09:39 #946552

Het gaat niet om afvoeren van hitte van (onvolledige) verbranding gedurende die paar seconden, maar om afvoer van de al 'opgeslagen' warmte, die zonder geforceerde luchtstroom nergens heen kan en potentieel bedrading en plastic onderdelen kan beschadigen.



Bij een goed ontworpen kachel is dit meegenomen in het ontwerp en de bouw, zal iets meer materiaal en volume hebben hierdoor, dan zal die reeds aanwezige warmte niet al te hoge temperaturen veroorzaken.
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 09:43 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl