Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NMEA 0183 mysterie

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 15:01 #945320

Misschien moeten de mods even de titel van dit draadje aanpassen, met een H in plaats van de 2e m.

roos houdt zich overigens al een hele dag aan zijn uitspraak om zich er niet meer mee te bemoeien! Hulde ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 15:03 #945321

Ach, ik riep dit 4 jaar terug al. Zoals toen geroepen werd was het noch een eendagsvlieg noch heeft Signal-K of Ethernet een standaard van zich kunnen maken.

En dit draadje en de vele andere draadjes over multiplexers, aardlussen etc tonen hoe eenvoudig het aansluiten van 2 draadjes is.

Als je wilt zien hoe weinig bijzonder maar wel slim de Devicenet atandaard is volstaat wat Googelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 15:13 #945322

Nachtvlinder schreef :
En dit draadje en de vele andere draadjes over multiplexers, aardlussen etc tonen hoe eenvoudig het aansluiten van 2 draadjes is.

NMEA 183 is natuurlijk wel uit de tijd dat we nog blindelings alle draadjes aan een DB-9 Sub D connector konden solderen. Als je van de USB-generatie bent gaat dat niet lukken, zelfs niet met 2 draadjes....

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 15:27 #945326

Nachtvlinder schreef :
Ach, ik riep dit 4 jaar terug al. Zoals toen geroepen werd was het noch een eendagsvlieg noch heeft Signal-K of Ethernet een standaard van zich kunnen maken.

En dit draadje en de vele andere draadjes over multiplexers, aardlussen etc tonen hoe eenvoudig het aansluiten van 2 draadjes is.

Als je wilt zien hoe weinig bijzonder maar wel slim de Devicenet atandaard is volstaat wat Googelen!

Ho ho dat de techniek voorruit gaat wil niet zeggen dat de mensen ook handiger zijn geworden :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 15:43 #945331

Ben nu toch wel erg benieuwd waar het echt aan ligt.
Boeiend, wat is je ligplaats, dan sturen we een expert op je af als die in de buurt is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 15:55 #945334

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Als je computer systeem als kaartplotter gaat gebruiken en dat is zeker de toekomst, dan ontkom je er niet aan om serieel de datastroom in te voeren.

Kan eenvoudig met een convertor kabeltje nemea183/usb of een convertor nmea2000/usb ding.

Gelukkig is de canbus (Nmea2000) grotendeels ontcijfert en kan nu voor allerlei toepassing afgeleid worden.

De omzetting van Nmea2000 naar SignalK geeft vele mogelijkheden de data te gebruiken.

Is nog wel werk in uitvoering, maar het komt er zeker aan.

Ouderwets ??? 38.400 baud traag ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 16:10 #945339

It Paradyske schreef :
Ben nu toch wel erg benieuwd waar het echt aan ligt.

En anders ik wel.
Wat we wel weten:
- het zal verkeerd aangesloten aan de plotter, aan 2 verschillende NMEA Rx+ ingangen
ipv 1 Rx+ en GND.
- het werkt niet meer, heeft wel gewerkt, wat op zich vreemd is.
- het is geen los draadje bij een aansluiting
- het werkt niet meer, ook niet met de Tx- aan de GND van de plotter en de Tx+ aan een van beide Rx+

Wat we niet weten:
- waarom het ooit gewerkt heeft. Kan mazzel zijn geweest, of een sluiting tussen de 2e Rx+ en GND
- of er overspraak van iets anders op de kabels is (geweest)
- of de lengte van de kabel icm de 38.4 kbps een probleem is
- of de AIS nu kapot is (de Tx-uitgang) wegens die foute aansluiting. TS zegt dat 'AIS werkt' maar wat hij daarmee bedoelt is onduidelijk. Doet ook de Tx het?

Ben benieuwd naar de meerdere tegengesteld meningen van de experts. :evil:
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 16:40 #945344

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
TS is met al het geroep over welke standaard nu beter is, en welke fabrikant zich al dan niet aan de standaard houd erg weinig geholpen.
We weten nu onderhand wel wie welke standaard en welke fabrikant goed en of slecht vind.
Mij interesseert dergelijke discussie niet, en ik denk dat de meeste forumleder er ongeveer evenveel zin in hebben.
Wat mij wel interesseert is de reden waarom iets niet of wel werkt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 17:13 #945358

Tony2920 schreef :
Wat mij wel interesseert is de reden waarom iets niet of wel werkt.
Daar gaat het mij ook om, en dat is echt wel aangegeven, maar door de desinformatie is het er voor de leek niet meer uit te halen.

De status:
Het werkt zolang het signaal niveau van de zender binnen het signaal niveau van de ontvanger past.
Het lijkt er op dat het verkeerd is aangesloten, dat het zelfs toen nog werkte moet dan zijn gekomen doordat het desondanks de verkeerde aansluiting en door het juist niet conform zijn van de ontvanger nog net binnen de signaal niveaus viel.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 17:15 #945359

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Storing zoeken met NMEA183 is niet zo moeilijk. Gewoon even proberen op andere systemen en dan blijkt al snel wat wel en niet werkt.

Dat netwerk problemen bij NMEA2000 ernstige gevolgen kan hebben blijkt uit volgende artikel (helaas in het Engels).

De tekst:

You see, the thing is that many devices use the NMEA backbone not only to communicate with other devices, but to communicate with their own sensors. And therein lies the problem that I have not seen one commentator mention: If there is a significant problem with the NMEA 2000 backbone, every piece of gear on the boat dependant on it stops working. What does that mean for a fully NMEA 2000 boat?

The engine instruments don’t work.
All of the devices that require a GPS position, including the plotter, stop working.
There is no read out from the fluxgate compass.
The multi function display in the cockpit that displays radar and AIS information goes black.
The autopilot stops working because it has no input from the compass.
The speedo/log, depth sounder, and wind instruments stop working.

Now let’s put this into prospective. Mr. Murphy will make absolutely certain that all of this happens just as you are making an approach to a tricky harbour crawling with traffic…in the fog. That’s going to be fun! As a famous ocean racing skipper was heard to say after nearly running aground on Cape Sable in the fog, “only your laundry knows for sure”.

So how likely is it that this will happen? Let me quote from the ON article (emphasis mine).

Because cabling problems are especially troubling for bus or linear topology networks such as NMEA 2000, the cabling should be checked first if any malfunctions start to manifest. This is because if there is a short or open in the trunk or drop lines it can affect the entire network, downgrading overall performance or even taking down the network. The problem, however, could be as simple as a missing/damaged terminator or loose/dirty connectors. If cleaning and reseating connectors or terminators cannot solve a problem, then by all means seek the professional help of an NMEA-certified electronics technician. Follow this link to find the closest CET to your homeport.

Hum, this is comforting. There are yards of cable with dozens of connectors snaking all over your boat and routed through inaccessible and damp places. And all it takes is one of those connectors to fail and it’s lights out.

I’m an electronics and computer technician by trade and I can tell you that network problems can be some of the most frustrating and time consuming problems to troubleshoot because there is no easy way to logically zero in on the failure point. No, all you can do is check every single connector and terminator until you find the bad one. And if the problem is intermittent, as it very likely will be, then the trouble shooting is going to be ten times more difficult.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 17:17 #945360

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Heb het vanmorgen nog direct en zo kort mogelijk op de AIS aangesloten, geen schepen op de plotter.
Moeder en kind naar huis, kon verder gaan rommelen, maar gekozen om heerlijk solo het sop op te gaan met dit prachtige zeilweer. Super gezeild en heerlijk genoten !! Hier men wat minder zo te lezen.

Laat terug, haasten haasten en enkel de kabel van de plotter meegenomen, volgens mij moet het daarin zitten, de plotter wordt bij mij vaak verplaatst en de kabel is ontworpen voor vaste montage.
Van de week de kabel ontleden en meten.

Straks op vakantie en het zou fijn zijn als het op de plotter werkt, maar anders soi, heb via WiFi gewoon AIS op de 2 iPads en de iPhone, hierbij dus antwoord op de graag of AIS werkt. Ja, maar niet op de plotter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 17:18 #945361

Tony2920 schreef :
Wat mij wel interesseert is de reden waarom iets niet of wel werkt.

En dat is al uitgebreid aan bod gekomen en prima samengevat door BK in zijn post net boven die van jou. Het enige dat TS zou moeten doen is optekenen hoe het nu aangesloten is en z’n verbindingen nalopen. Dat is echter ook het advies van iemand die TS niet zo aardig vindt en daarom dat advies niet op wil volgen.

Tsja...

@Brambo: Common-mode faillure ben je al eerder mee op de proppen gekomen (je had zelfs zelf iets verzonnen!) en is toen uitgebreid besproken. Aangezien er niets van die conclusie toen bij je schijnt te zijn blijven hangen lijkt het mij zinloos daar nu opnieuw op in te gaan.
Laatst bewerkt: 21 mei 2018 17:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 17:52 #945370

boeiend schreef :
heb via WiFi gewoon AIS op de 2 iPads en de iPhone, hierbij dus antwoord op de graag of AIS werkt. Ja, maar niet op de plotter.

WiFi komt op een andere manier uit de AIS, nl als wifi.
Kan nog steeds zijn dat de bedrade NMEA-uitgang (Tx) kapot is.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 17:59 #945377

Baasklusje schreef :
boeiend schreef :
heb via WiFi gewoon AIS op de 2 iPads en de iPhone, hierbij dus antwoord op de graag of AIS werkt. Ja, maar niet op de plotter.

WiFi komt op een andere manier uit de AIS, nl als wifi.
Kan nog steeds zijn dat de bedrade NMEA-uitgang (Tx) kapot is.

Er komt geen wifi uit de vermelde AIS.......
Het lijkt er nu dus ineens op dat er heel andere zaken aangesloten moeten zijn....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 18:04 #945379

En bij de specs van de Garmin GPSmap720 zie ik ook geen wifi staan, wat heb je nog meer aangesloten zodat je wifi hebt?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 19:37 #945416

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
@Boeiend.

Welke transponder heb je nu exact?
-merk
-type

Ik begrijp dat de plotter iets is van garmin 720?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 21 mei 2018 21:13 #945440

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Nachtvlinder schreef :
Tony2920 schreef :
Wat mij wel interesseert is de reden waarom iets niet of wel werkt.

En dat is al uitgebreid aan bod gekomen en prima samengevat door BK in zijn post net boven die van jou. Het enige dat TS zou moeten doen is optekenen hoe het nu aangesloten is en z’n verbindingen nalopen. Dat is echter ook het advies van iemand die TS niet zo aardig vindt en daarom dat advies niet op wil volgen.

Tsja...

@Brambo: Common-mode faillure ben je al eerder mee op de proppen gekomen (je had zelfs zelf iets verzonnen!) en is toen uitgebreid besproken. Aangezien er niets van die conclusie toen bij je schijnt te zijn blijven hangen lijkt het mij zinloos daar nu opnieuw op in te gaan.

Beste NV,

ik kan dat mij niet herinneren. Maar dat zal wel de leeftijd zijn. Ik hou het maar op mijn "Micky Mouse" nmea183 systeem. Kan ik in ieder geval eenvoudig aan mijn computer systemen hangen.

Voor de prijs van 1 lange NMEA2000 kabel heb ik een compleet computer systeem.

Groet,


Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 08:16 #945508

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Heb even een schema gemaakt van de huidige NMEA situatie.



Gisteravond het snoer ontleed en aangepast. Er lopen 10 draden door waarvan 6 ongebruikt. In de plus zat nog een zekering houder, die had ik aangehouden en buitenom gelaten, tussen snoer en stekker. Alles met een hoop krimpkous, er zat zeker 30 cm tussen afscherming en stekker en daar alle losse draden bij elkaar gekrompen en geïsoleerd maar zonder afscherming.
Nu alles weggeknipt en vanaf afgeschermde mantel maar 2 cm draadjes, ik denk dat het daarin zat. Volgend weekend testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 13:22 #945562

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik zie 3 listeners op 1 talker?
Ondanks alle protocol ridders, is dat wat veel.
Wij houden aan:
2 gaat goed, 3 is geluk.

Als bij het testen blijkt dat het niet allemaal werkt, dan toch maar even de truck met de 3x 10 Ohm weerstandjes doen in elke NMEA + leiding.

@algemeen
Bespaar ons het commentaar van de NMEA protocolridders die zeggen dat 4 makkelijk moet kunnen. Dat commentaar kunnen we hier goed missen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 13:31 #945566

Volgens mij zitten er twee listeners (1x mux + 1x gpsmap720) op een talker(AIS). Want die 720 zit op de ene of de andere wcd.
Op de kant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 13:48 #945568

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik zie op tekekning toch echt 3 listeners op 1 aanasluiting?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 14:06 #945571

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
TS heeft aangegeven dat hij binnen en buiten een aansluiting heeft voor dezelfde plotter. Die zit dus of binnen, of buiten.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 14:12 #945572

Koezt schreef :
TS heeft aangegeven dat hij binnen en buiten een aansluiting heeft voor dezelfde plotter. Die zit dus of binnen, of buiten.

2 Receiving apparaten, maar wel een derde (lange) kabel. Misschien doet dat ook nog wat (nadeligs, zoals storing oppikken).
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 14:23 #945578

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Koezt schreef :
TS heeft aangegeven dat hij binnen en buiten een aansluiting heeft voor dezelfde plotter. Die zit dus of binnen, of buiten.

Dat is correct, ik heb 1 plotter en daar heb ik een stekker aan gemaakt en een steun waarmee ik hem zowel in de kuip als in de navigatiehoek kan gebruiken.
Het is dus of-of en 90% van de gevallen in de kuip, enkel als ik in een tocht voorbereid o.i.d aan tafel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 14:33 #945582

Baasklusje schreef :
Koezt schreef :
TS heeft aangegeven dat hij binnen en buiten een aansluiting heeft voor dezelfde plotter. Die zit dus of binnen, of buiten.

2 Receiving apparaten, maar wel een derde (lange) kabel. Misschien doet dat ook nog wat (nadeligs, zoals storing oppikken).

@WnW: zou je nog willen uitleggen wat het opnemen van die weerstand (parallel met de signaaladers neem ik aan?) doet? Heeft dat iets met het tegengaan van wat BK hierboven noemt te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl