Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NMEA 0183 mysterie

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 15:06 #945587

2 draadjes aansluiten hoe moeilijk kan het zijn....
Het schema geeft een indruk maar is niet gedetailleerd genoeg we willen weten welk draadje met welk draadje is verbonden.

Op welke van de 4 draadjes van de GPS zijn de 2 draadjes van AIS aangesloten?



Volgens een aantal forumleden inclusief ikzelf zou het zo moeten, indien de GPS de data op Port 1 verwacht zo (maar waarom zit dan paars op jouw foto in de stekker verbonden?):



indien de GPS de data op Port 2 verwacht zo (maar waarom zit dan bruin op jouw foto in de stekker verbonden?):



Wij vermoeden dat je het incorrect hebt aangesloten namelijk 1 van beide opties hieronder:



Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 15:20 #945591

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Het zat inderdaad met paars en bruin en wonderwaar werkte dat, de massa van de plotter zal ergens een verbinding hebben gemaakt met de NMEA - van de AIS.

Ik heb het later wel met bruin en zwart aangesloten door een brugje van de min in de stekker te maken naar de plek waar paars zat en paars weggelaten.
Draadjes bij de AIS ook gewisseld, voor als het net verkeerd om was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 16:16 #945615

Het kan dus ook zo zijn dat je de data verwacht op Port 2 dan moet je juist Paars en zwart verbinden met Bruin en Blauw.

Ik zou toch hopen dat Garmin wel een form van bescherming op de ingang heeft en dat je die misschien kunt resetten door een een powercycle, dus als je draden omwisselt wel de boel ff opnieuw opstarten.
Theoretisch kun je de boel wel mollen want de AIS heeft geen beschermde uitgang en het zou kunnen dat de Garmin geen bescherming op de ingang heeft.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 18:26 #945637

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
Baasklusje schreef :
Koezt schreef :
TS heeft aangegeven dat hij binnen en buiten een aansluiting heeft voor dezelfde plotter. Die zit dus of binnen, of buiten.

2 Receiving apparaten, maar wel een derde (lange) kabel. Misschien doet dat ook nog wat (nadeligs, zoals storing oppikken).

@WnW: zou je nog willen uitleggen wat het opnemen van die weerstand (parallel met de signaaladers neem ik aan?) doet? Heeft dat iets met het tegengaan van wat BK hierboven noemt te maken?

Als je meerdere listeners hebt op 1 bron en de belasting is dusdanig dat de bron het net wel/niet kan leveren, dan zal de listeners die de laagste inwendige weerstand heeft mer stroom krijgen en de listeners met een fractie hogere inwendige weerstand nét niet meer over de drempel van de optocoupler komen. Soms wel, soms niet.

Door nu een uiterst gedefinieerde en duidelijke inwendige weerstand te plaatsten in elke leiding van elke listener, vallen de minimale verschillen onderling ruimschoots weg. Dan krijgen alle listeners een gelijkere stroom door elke optocoupler.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 19:11 #945654

Sorry, bk, nou moet ik toch even reageren op WnW zijn stelling.

Of ik snap het niet en dan hoor ik het graag. Anders lig ik daar de hele nacht wakker van.

99% van de nmea ingangen hebben een normale snelle optocoupler als ingangscircuit .
Met een pak m beet 2k2 weerstand in serie.

(De types met een niet geisoleerde ingang zullen ook zeker een paar 100 ohm als ingangs serieweerstand hebben, vooral vanwege CE.)

De nmea drivers hebben ook een serie weerstand in beide lijnen. Tussen 47 - 100 ohm. anders blaas je m veel te snel op bij sluiting.

Vraag: Wat heeft een 10 ohm weerstand (in serie met de data plus lijn, begrijp ik) dan nog voor invloed? Of je zou het willen tegen reflectie. Maar dan is een klein condensatortje beter.

1% van 2200 = 22. dus het is bijna een half procent erbij. Lijkt me nogal weinig. De 2k2 zelf is zeker niet beter dan 1%.
Dus dan is het effect nog temperatuurafhankelijk ook.

zou je een ingang minder willen belasten ten opzichte van een ander zou je kunnen proberen met een 1k weerstandje in de meest belastende ingang. dat zou dan kunnen helpen. Blijft prutsen en niet aan te raden, lijkt me..



als er antwoord komt hou ik me verder ver van dit draadje.

nb: het zou ook nog een heel slim grapje kunnen zijn van Jugo. Daar verdenk ik hem wel vaker van :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 mei 2018 19:20 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 22 mei 2018 22:03 #945719

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
WADnWIND schreef :
Nachtvlinder schreef :
Baasklusje schreef :
Koezt schreef :
TS heeft aangegeven dat hij binnen en buiten een aansluiting heeft voor dezelfde plotter. Die zit dus of binnen, of buiten.

2 Receiving apparaten, maar wel een derde (lange) kabel. Misschien doet dat ook nog wat (nadeligs, zoals storing oppikken).

@WnW: zou je nog willen uitleggen wat het opnemen van die weerstand (parallel met de signaaladers neem ik aan?) doet? Heeft dat iets met het tegengaan van wat BK hierboven noemt te maken?

Als je meerdere listeners hebt op 1 bron en de belasting is dusdanig dat de bron het net wel/niet kan leveren, dan zal de listeners die de laagste inwendige weerstand heeft mer stroom krijgen en de listeners met een fractie hogere inwendige weerstand nét niet meer over de drempel van de optocoupler komen. Soms wel, soms niet.

Door nu een uiterst gedefinieerde en duidelijke inwendige weerstand te plaatsten in elke leiding van elke listener, vallen de minimale verschillen onderling ruimschoots weg. Dan krijgen alle listeners een gelijkere stroom door elke optocoupler.

Een RS422 driver kan genoeg stroom leveren om 5 optocouplers, soms zelfs wel 7-10, gelukkig te houden, uitgaande van zeg 1K5 interne voor-weerstand per optocoupler. Dus bij standaard NMEA listeners is dit nooit een issue en zijn extra weerstanden niet nodig. Anders ligt het wanneer er een single-ended listener bij is. Afhankelijk van de gebruikte receiver en interne voor-weerstand kan die te veel stroom sinken. Anderzijds hebben receivers bijv. 1489 maar weinig nodig en een 2K weerstand ertussen doet dan al wonderen voor de andere listeners.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 22 mei 2018 22:16 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 04:13 #945732

@37south: wat TS’ apparatuur gebruikt is volstrekt ongedefinieerd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 05:51 #945751

Nachtvlinder schreef :
@37south: wat TS’ apparatuur gebruikt is volstrekt ongedefinieerd...
Niet dat ik denk dat het probleem op dit vlak licht, maar ik heb het vermoeden dat de multiplexer een Roosmux is? Dan weet Roos precies hoeveel zijn ingang opneemt.
WadnWind is Koning AIS en in de Oceansat zit zijn geprezen SRT module dus die zou kunnen weten wat de AIS kan leveren. Dan weten we hoeveel er over blijft voor de Garmin.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 06:01 #945755

Ja Chris, welk type opto gebruik je aan de ingang van de Roosmux? Wat zijn de specs....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 06:03 #945756

Edit lees het net na, het zou kunnen suggereren dat de Roosmux/multiplexer te veel zou kunnen gebruiken, dat geloof ik niet, vandaar dat ik ook zeg "Niet dat ik denk dat het probleem op dit vlak licht" Ik bedoel dat er dan makkelijk duidelijkheid over gegeven kan worden.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 06:13 #945759

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Soms is de "echte" wereld net ff anders. Daar waar protocollen niet bestaan en 99% zekerheid al helemaal niet.
Alle leeftijden apparatuur met vele diversiteiten aan ingangen en uitgangs drivers.

Iedereen heeft dus gelijk als het over optocouplers en RS422 protocollen, totdat je ergens bezig bent in de rimboe en blijkt dat de realiteit toch verassender is.

Het gaat vaak wel om oudere apparatuur, modernere apparatuur heeft er inderdaad nauwelijks nog last van.
Met name daar waar je met RS232 naar diverse listeners moet.
Het gaat dus niet specifiek over AIS.

In ieder geval heeft het truckje ons meerdere keren uit de brand geholpen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 06:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 06:37 #945765

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
In het kader van dit topic, bestaat er een redelijk geprijsd toestel dat toelaat om de nmea verbindingen te testen ? ( Een module die je aan je laptop kan hangen en aan de andere kant aan de kabel zodat je kan meekijken wat er gebeurd.)
Zoals bvb een usb scope aansluiten, (maar dan kan je meestal de inhoud van de nmea berichten niet meelezen). ( Dat AIS onleesbare berichten doorstuurd weet ik, andere zoals GPS zijn wel leesbaar ).
Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup, testmogelijkheid ?
Ik zoek dus een oplossing waarbij ik zowel de signalen zelf (analoog) als de digitale inhoud zou kunnen bekijken, om zeker te zijn dat ik de juiste baudrate instel.
Zou dit lukken met een usb scope ?
usb scope
Ik ben van plan zo een ding aan te kopen, ook voor thuis hobby, maar zou graag weten of iemand al ervaring heeft met dergelijke toestellen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 06:43 #945767

Ik gebruik een combi, een Velleman wifi 2-kanaals-scoop, en een ftdi serieel naar usb, 3V3.
Er zijn wel scoop/analyzers die direct serieel kunnen decoderen en laten zien, collega heeft er geloof ik een... Zal het typenummer vragen als ik hem zie.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 06:49 #945772

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Wat heet redelijk geprijsd.
Een prima tool is een losse optocoupler in sub-d9 huisje met usb-com kabeltje en 2 losse NMEA draadjes. Eventueel een polariteit schakelaartje. Niks mis mee. Als software kan je kiezen wat je wil op je laptop.

Elke soort scope kan de golfvorm en spanning zien. Ik heb jaren lang een oude gameboy met scope module gebruikt als portable scoop, ging tot 100Khz en meer dan genoeg. (In 1993 had je nog weinig portable scoops :) )

Als je luxe wil neem je een scoop die direct de ASCII data laat zien, ik heb daar een Rigol 2000 serie voor.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 06:53 #945774

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
WADnWIND schreef :
Wat heet redelijk geprijsd.
Een prima tool is een losse optocoupler in sub-d9 huisje met usb-com kabeltje en 2 losse NMEA draadjes. Eventueel een polariteit schakelaartje. Niks mis mee. Als software kan je kiezen wat je wil op je laptop.

Als software is NavmonPC prima.

je kunt lezen welke signalen er aan komen, in een monitor, maar ook grafische weergave zien.

En Gratis, niet onbelangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 07:01 #945777

Joop66 schreef :
WADnWIND schreef :
Wat heet redelijk geprijsd.
Een prima tool is een losse optocoupler in sub-d9 huisje met usb-com kabeltje en 2 losse NMEA draadjes. Eventueel een polariteit schakelaartje. Niks mis mee. Als software kan je kiezen wat je wil op je laptop.

Als software is NavmonPC prima.

je kunt lezen welke signalen er aan komen, in een monitor, maar ook grafische weergave zien.

En Gratis, niet onbelangrijk.

Zelf gebruik ik graag Tera term, een terminalprogramma.
Met een beetje handigheid herken je daar ook al op:
dat de baudrate niet goed staat ingesteld, of dat de polariteit verkeerd is.
(Afhankelijk wat voor bagger je op het scherm krijgt, korte of lange strings....)
Oh ja die FTDI is TTL-niveau, vaak ook een serieel naar usb-omzetter er bij op rs232-niveau, dat is dus het geinverteerde van de FTDI.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 07:47 #945803

Ik ben toch nog wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 07:55 #945807

Ja Chris, welk type opto gebruik je aan de ingang van de Roosmux? Wat zijn de specs....

Ik ook. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 07:58 #945811

Okay, maar je zal weinig verrast zijn...
Er is een snelle optocoupler gebruikt. Daarmee zit een 2k2 in serie, en een diode antiparallel.
De driver heeft een 100 ohm in beide datalijnen.

vraag me wel af waarom het nu ineens over de roosmux gaat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 07:59 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 08:00 #945812

We leggen nu even alles op de pijnbank om te kijken of de specs kloppen...
Welke opto?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 08:04 #945815

wat maakt dat uit??? En opto heeft alleen een led in de ingang. De doorlaatspanning zal niet veel veranderen onder de types
maar je mag t wel weten hoor, is de ACPL-M50. Door de uitgangsschakeling van de opto slim uit te voeren kan ik zonder problemen 115200 bps er doorheen leiden. zie ook de testopstelling een paar pagina's terug.


BK, zie je dat ik niet inga op de andere onzin alhier? Alleen antwoord op een tweetal vragen gegeven.
Ik ga zelfs niet in op het missen van de relevantie van de vragen voor het probleem van boeiend.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 08:07 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 08:33 #945826

roozeboos schreef :
wat maakt dat uit??? En opto heeft alleen een led in de ingang. De doorlaatspanning zal niet veel veranderen onder de types
maar je mag t wel weten hoor, is de ACPL-M50. Door de uitgangsschakeling van de opto slim uit te voeren kan ik zonder problemen 115200 bps er doorheen leiden. zie ook de testopstelling een paar pagina's terug.

...
Daarmee zit een 2k2 in serie,

www.broadcom.com/products/opto.../1mbd/acpl-m50l-000e

Features:

Wide supply VCC voltage: 2.7V to 24V operation
Low Drive Current: 3mA min

Ai, met 3V3 of 5V en 2k2 ga je die 3 mA niet halen. Dus je werkt out of spec....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 08:36 #945827

It Paradyske schreef :
roozeboos schreef :
wat maakt dat uit??? En opto heeft alleen een led in de ingang. De doorlaatspanning zal niet veel veranderen onder de types
maar je mag t wel weten hoor, is de ACPL-M50. Door de uitgangsschakeling van de opto slim uit te voeren kan ik zonder problemen 115200 bps er doorheen leiden. zie ook de testopstelling een paar pagina's terug.

...
Daarmee zit een 2k2 in serie,

www.broadcom.com/products/opto.../1mbd/acpl-m50l-000e

Features:

Wide supply VCC voltage: 2.7V to 24V operation
Low Drive Current: 3mA min

Ai, met 3V3 of 5V en 2k2 ga je die 3 mA niet halen. Dus je werkt out of spec....

Trap er niet in Roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 08:41 #945829

Trap waar niet in?
Dit is toch echt out of spec. (En was al bekend bij Chris hoor)
Gevaar is dan dat het wel werkt, maar je weet niet voor hoe lang, en als er een keer een batch van de fabrikant erg tegen de specificaties aan zit, dan werkt ie dus soms niet...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 08:44 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 mysterie 23 mei 2018 08:43 #945832



nb , zoals ik al eerder schreef, kan ik wegens een slimme uitgangsschakeling zelfs tot 115k2 bps doorgeven.

nb: En als je nu nog doorgaat weet je of niet waar je het over hebt, en/of wil je mij en mijn produkten op de man afkraken.
Dan gaat er een bericht naar de moderatoren. Wegens smaad.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 08:44 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl