Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 50w z.paneel: mppt of pwm lader

50w z.paneel: mppt of pwm lader 10 dec 2017 14:49 #898323

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
@Peper,
bedankt voor je uitgebreide post! Er zijn blijkbaar verschillende meningen over wat de beste omgang is met lood/zuur accu's. Ik heb AGM accu's dus het verlies van zuur is tot een minimum beperkt. Beide pakketten zijn resp 130 en 190Ah groot, dus de kans dat ik met dit paneel over die 0,1c heen ga is klein.

Blijft nog staan dat de accu's slechts bijgehouden hoeven te worden, of na kleine tochtjes het herladen uit het paneel mag komen. Daar zit nog wel een "zorg" van mij. Hoe gaat dat met 'jouw' regeling? Er is dan geen sprake van adsorptie, bulk of float laden. Of is jouw redenatie nu juist dat die regelingen de levensduur verkorten? Dat lijkt niet de mening te zijn van bijvoorbeeld Victron.

Ondertussen ook even de specs en handleidingen van de EPSolar en Victron PWM regelaars vergeleken. Dat is wel grappig. De Handleidingen verschillen een beetje in volgorde, maar de plaatjes en teksten per onderwerp zijn verder identiek. Ze zien er dan ook exact gelijk uit en hebben dezelfde mogelijkheden....Alleen is de Victron 20A en in NL 3 x zo prijzig als de EPSolar (10A of 20A) in NL. Via Ali scheelt het nog veel meer........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 10 dec 2017 16:42 #898347

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@koko:
Ik ben educatief gehandicapt en kan daardoor geen korte en beknopte posts schrijven. :blush: :lol:

Bulk laden geeft gasbelletjes en dat verkort de levensduur van de accu en al helemaal de levensduur van AGM en/of gel accu's. Door de glasmat separator tussen de platen van een AGM accu kunnen de belletjes ook nog eens slecht weg naar boven en blijft er een deel van de plaat bedekt met 'vastzittend' gas. Het is ook niet voor niets dat laders een 'AGM/gel' stand hebben.
Verder zou ik er niet op rekenen dat AGM accu's maar een beperkt zuurverlies hebben. Het zuurverlies is evenredig met de laadstroom, om welke lood-zwavelzuur accu het ook gaat.

Een lege accu heeft een lage klemspanning.
Om laadstroom in de accu te laten lopen moet de laadspanning hoger zijn. (S'laugies zou wijlen Johan Cruyff zeggen)
Hoe hoger de aangelegde laadspanning des te hoger de laadstroom.
Door de laadspanning te beperken tot 13,8V blijf je onder de gasspanning en wordt excessief gassen tegen te gaan.
Hierdoor wordt ook de laadstroom (I) beperkt en zul je er langer (t) over doen om Coulomb's (= I x t in A.sec) of Ah's in de accu te stoppen.
Dan blijven de platen ook langer gesulfateerd!
De hiervoor bedachte oplossing: bulkladen, is door de vorming van gasbelletjes niet goed werkzaam en het sulfaat blijft gewoon aanwezig op de platen.
Any which way: you lose.
Dit heeft men willen oplossen door hoog frequent laden. De laadstroom wordt in een lange serie naaldpulsjes toegevoerd. Nog voordat de stroom zoveel elektrolyse van water kan opwekken en een gasbelletje kan vormen, wordt deze weer afgekapt (tjee, ik lijk wel een accufluisteraar! :pinch: )
Hoogfrequent desulfatering schakelingen doen dat ook, maar halen de energie voor het maken van de 'stroom naaldjes' uit de accu, die daarvoor niet anders kan dan de platen sulfateren. Doe je dit in combinatie met een druppellader die ook de energie voor de naaldpuls generator levert, dan desulfateert de accu.
Ik ben over gegaan naar LFP accu's voordat ik dit heb kunnen toepassen en heb dus geen ervaring met deze techniek.

Boosterconverters zetten de gelijkstroom uit het zonnepaneel om in een blokgolf die meer wegheeft van een serie naalden (hele smalle blokjes). Daarmee zou je prima jouw accu's kunnen laden, ook als de stroom die erin gaat slechts laag is. Een vorm van een boosterconverter is een 'Joule thief' en daar kun je ongeveer niets aan regelen.
Wat jij zou kunnen gebruiken is een converter die alle stroom uit het paneel (bij welke spanning dan ook) omzet naar een gepulste laadstroom om de accu te laden. Zo'n ding heet een 'Fly back converter' en werd 'vroegah' in de beeldbuis televisies gebruikt om de hoge anodespanning op te wekken. Deze converter deed dat bij het terugvliegen van de elektronenstraal naar het begin van de beeldlijn, vandaar 'Fly back converter'.
Dikke pech voor jou, maar ik ben niet verder gaan zoeken op dit gebied omdat ik ben overgegaan op LFP accu's. Je zult moeten googlen om een buck-boost converter te vinden met 'soft start' en burst mode en dan de uitgangsspanning van die converter af te regelen op 13,8V en dan op die uitgang een desulfateerder aan te sluiten. En dan nog kan ik je geen garantie geven dat het werkt.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 10 dec 2017 17:25 #898353

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
koko schreef :
Blijft nog staan dat de accu's slechts bijgehouden hoeven te worden, of na kleine tochtjes het herladen uit het paneel mag komen. Daar zit nog wel een "zorg" van mij. Hoe gaat dat met 'jouw' regeling? Er is dan geen sprake van adsorptie, bulk of float laden. Of is jouw redenatie nu juist dat die regelingen de levensduur verkorten? Dat lijkt niet de mening te zijn van bijvoorbeeld Victron.

Mijn nijging zou zijn de leverancier van mijn accu's te "geloven". Dat is ook diegene die mij garantie zou moeten geven.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 10 dec 2017 17:29 #898355

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
rooiedirk schreef :
Niet ingewikkelder maken dan nodig inderdaad. Het gaat je alleen om bijhouden, en het is absoluut onbelangrijk of het 2 of 3 dagen duurt na een wo wedstrijdje voor je accu weer op 100% vol is. Ik zou in dit geval geen extra geld uitgeven aan een mppt regelaar.

Ik sluit mij geheel aan bij Dirk en Helios.
Deze discussie kost al fveel meer energie dan het paneel ooit zal opleveren.... ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 10 dec 2017 18:00 #898363

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Uit pdf van victron AGM accu's

≥ 1000 cyclussen bij 40% ontlading (ontlading gedurende twee uur met I = 0,2C, direct gevolgd door opnieuw opladen met I = 0,2C)

Gaan die paneeltjes hier aan voldoen bij 13,8Volt max ? RTFM.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 10 dec 2017 18:01 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 10 dec 2017 18:53 #898370

Ik lees hier in een van de posts van Saeftinghe dat het voor zo'n Victron MPPT regelaar niet uitmaakt waar hij zijn ingangsstroom vandaan haalt. Dat lijkt me goed nieuws voor ons. Wij wilden nl onze LFP accu laden en balanceren met een Powerlab8 lader maar dat ding geeft onverwacht problemen. Is normaal bedoeld voor modelbouw maar de fabrikant verklaarde aanvankelijk dat 500Ah geen problemen mocht geven. Nu hebben we voor de voeding van die lader een voeding gekocht ( www.toprc.nl/skyrc-efuel-50a-1...LEAQYASABEgL1FfD_BwE )Betekent dit dat we die voeding gewoon op onze Victron 100/15 zouden kunnen aansluiten? (wel de zonnepanelen afkoppelen als we dat doen)
Mijn gevoel zegt dat dit zondermeer zou moeten kunnen maar misschien zijn er elders problemen waar ik nu niet direct aan denk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 10 dec 2017 20:04 #898384

Gister avond werd wat materiaal gebracht door de importeur van Victron, laat op de avond, dus durfde ik niet al teveel beslag op z´n tijd leggen.

Een vraag was: wat heeft de voorkeur vloeistof, AGM of GEL?

Het antwoord: Wij prefereren altijd vloeistof, om reden van na kunnen vullen met DI water. Meest prijsgunstig.
Voor de gebruiker is het simpel te zien wanneer het moet en hoe het moet. Hij heeft andere dingen te doen dan op z´n accu´s letten, dat moet "fit en forget zijn", eens in de drie maanden het peil controleren moet voldoende zijn.
Andere accu typen zijn lastiger te beoordelen wat er gebeuren moet, wanneer je niet kunt bijvullen moet je heel goed opletten op laden en ontladen. Je ziet niet wanneer het mis gaat, dat merk je pas wanneer het te laat is.

Maar op bewegende schepen zou het onplezierig kunnen zijn wanneer er zuur uit de accu lekt.
Op m´n eigen boot heb ik gewoon een vloeistof accu.

Ik zie daarin een duidelijke bevestiging van mijn mening dat voor ons doel vloeistof het meest prijsgunstig is, en het meest simpel te hanteren systeem.
Nadeel is dat je de accu niet in elke positie kunt plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 10 dec 2017 21:08 #898409

Tulipe,

Ik heb er wel eens aan gedacht om de 230V~ uit het net met een diodebrug naar gelijkstroom te brengen en dan aan te bieden aan een MPPT lader die de ingang spanning aan kan.
Het is er nooit van gekomen, tot op heden geen MPPT ontdekt die 350 V= aankan.




Ik volg de geschriften van Peper nauwlettend en meen te kunnen zien dat LFP zonder balancers mogelijk is, dus met slechts weinig aanpassingen door de alternator van de motor geladen kan worden, mits je de regelaar voldoende kunt afstellen.

De generator regelt (doorgaans) via het contactslot op de regeldraad, dus 14,2V in de lood accu.

Wanneer ik nu zoveel hindernissen in de stroomafname naar de loodaccu zet, dan gaat die generator uitgang op een hogere spanning komen om dat te bereiken.

Die hogere spanning gebruik ik dan om een MPPT, met pakweg 20V, te voeden. Die 5V verschil om te starten is dan aanwezig.

De Bulk, Absorptie en Float spanning en ook de absorptie tijdsduur stel ik in naar wat de LFP hebben wil.
En dat is het dan.
Zou het zo eenvoudig kunnen zijn, of zie ik iets vreselijk belangrijks over ´t hoofd?

Monenteel zoek ik naar de fijn afstellingen voor de loodaccu´s eigenlijk op dezelfde manier.
Absorptie spanning (14,25) zo laag dat kleine belletjes te zien zijn, Float spanning zo laag mogelijk boven die 12,8V zodat er minder belletjes zijn te zien. Momenteel 13,5V. na een tijdje dit aangekeken te hebben mogelijk naar 13,2 of zelfs 13V.

Het zal wat accu capaciteit kosten, direct merkbaar, en mogelijk wat levensduur opleveren, dat mag heeeel lang duren voor het merkbaar wordt.

Momenteel staat aan boord 300Wp op één 100/15 regelaar. Die regelaar is de beperkende schakel, er kan maar 200W door(Af en toe 215W gezien)
Maar omdat er 300Wp paneel aanwezig is wordt de top van de regelaar eerder bereikt en gaat er langere tijd die 200W door. En ook met somber weer geeft die extra 100W z´n bijdrage.

Een dag alles wat maar mogelijk was aangezet, er werd toen 1350Wh geleverd terwijl normaal maar zo´n 800 a 900Wh verbruikt wordt. Absorptie en Float tijden werden minder.

December lijkt me de juiste maand om dit uit te proberen, de dagen zijn dan het kortst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 13 dec 2017 21:17 #898895

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik heb besloten toch voor de EPSolar regelaar te gaan, ondanks Peper zijn hartstochtelijke pleidooi. Wel leerzaam, waarvoor dank. De EPSolar heeft precies de specs voor mijn accu’s.

Ieder bedankt voor zijn bijdrage :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl