@koko:
Ik ben educatief gehandicapt en kan daardoor geen korte en beknopte posts schrijven.
Bulk laden geeft gasbelletjes en dat verkort de levensduur van de accu en al helemaal de levensduur van AGM en/of gel accu's. Door de glasmat separator tussen de platen van een AGM accu kunnen de belletjes ook nog eens slecht weg naar boven en blijft er een deel van de plaat bedekt met 'vastzittend' gas. Het is ook niet voor niets dat laders een 'AGM/gel' stand hebben.
Verder zou ik er niet op rekenen dat AGM accu's maar een beperkt zuurverlies hebben. Het zuurverlies is evenredig met de laadstroom, om welke lood-zwavelzuur accu het ook gaat.
Een lege accu heeft een lage klemspanning.
Om laadstroom in de accu te laten lopen moet de laadspanning hoger zijn. (S'laugies zou wijlen Johan Cruyff zeggen)
Hoe hoger de aangelegde laadspanning des te hoger de laadstroom.
Door de laadspanning te beperken tot 13,8V blijf je onder de gasspanning en wordt excessief gassen tegen te gaan.
Hierdoor wordt ook de laadstroom (I) beperkt en zul je er langer (t) over doen om Coulomb's (= I x t in A.sec) of Ah's in de accu te stoppen.
Dan blijven de platen ook langer gesulfateerd!
De hiervoor bedachte oplossing: bulkladen, is door de vorming van gasbelletjes niet goed werkzaam en het sulfaat blijft gewoon aanwezig op de platen.
Any which way: you lose.
Dit heeft men willen oplossen door hoog frequent laden. De laadstroom wordt in een lange serie naaldpulsjes toegevoerd. Nog voordat de stroom zoveel elektrolyse van water kan opwekken en een gasbelletje kan vormen, wordt deze weer afgekapt (tjee, ik lijk wel een accufluisteraar!
)
Hoogfrequent desulfatering schakelingen doen dat ook, maar halen de energie voor het maken van de 'stroom naaldjes' uit de accu, die daarvoor niet anders kan dan de platen sulfateren. Doe je dit in combinatie met een druppellader die ook de energie voor de naaldpuls generator levert, dan desulfateert de accu.
Ik ben over gegaan naar LFP accu's voordat ik dit heb kunnen toepassen en heb dus geen ervaring met deze techniek.
Boosterconverters zetten de gelijkstroom uit het zonnepaneel om in een blokgolf die meer wegheeft van een serie naalden (hele smalle blokjes). Daarmee zou je prima jouw accu's kunnen laden, ook als de stroom die erin gaat slechts laag is. Een vorm van een boosterconverter is een 'Joule thief' en daar kun je ongeveer niets aan regelen.
Wat jij zou kunnen gebruiken is een converter die alle stroom uit het paneel (bij welke spanning dan ook) omzet naar een gepulste laadstroom om de accu te laden. Zo'n ding heet een 'Fly back converter' en werd 'vroegah' in de beeldbuis televisies gebruikt om de hoge anodespanning op te wekken. Deze converter deed dat bij het terugvliegen van de elektronenstraal naar het begin van de beeldlijn, vandaar 'Fly back converter'.
Dikke pech voor jou, maar ik ben niet verder gaan zoeken op dit gebied omdat ik ben overgegaan op LFP accu's. Je zult moeten googlen om een buck-boost converter te vinden met 'soft start' en burst mode en dan de uitgangsspanning van die converter af te regelen op 13,8V en dan op die uitgang een desulfateerder aan te sluiten. En dan nog kan ik je geen garantie geven dat het werkt.
Groeten, Peper.