Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 50w z.paneel: mppt of pwm lader

50w z.paneel: mppt of pwm lader 07 dec 2017 17:54 #897715

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Sloe Gin schreef :
www.aquasolar.nl/shop/index.ph...oduct&product_id=560

Nog uit te lezen via bluetooth ook.

Dank je Bert, maar helaas zijn we dichtbij de conclusie dat mppt in mijn situatie niet de beste keuze is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 07 dec 2017 17:59 #897718

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
koko schreef :
Hmmm, ik ga ook eens zoeken naar twee paneeltjes van 30x60cm, overloopbaar. Dat lijkt toch een stuk meer op te leveren dan 1 van 60X60 cm.

Een kanttekening daarbij: in serie schakelen werkt vooral goed als er zelden of nooit schaduw op de panelen valt én zoals eerder werd geschreven, als de panelen kunnen worden gericht.
Als je, zoals jij, panelen van beperkte afmetingen wilt gaan monteren, is het misschien effectiever om twee stijve, verstelbare paneeltjes in de buurt van de hekstoel te monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 07 dec 2017 18:08 #897720

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
koko schreef :
Sloe Gin schreef :
www.aquasolar.nl/shop/index.ph...oduct&product_id=560

Nog uit te lezen via bluetooth ook.

Dank je Bert, maar helaas zijn we dichtbij de conclusie dat mppt in mijn situatie niet de beste keuze is.

Zelf had ik die conclusie nog niet getrokken.

Een Victron 75/10 is marginaal duurder dan een fatsoenlijke pwm-regelaar. En als je nu tóch denkt over splitsen van het gewenste vermogen over twee panelen, dan zou ik het wel weten, geloof ik.

Die paar tientjes die het je extra kost, ben je na één seizoen vergeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 07 dec 2017 18:11 #897721

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
De plek is voor de mast en de boot ligt in de box met kompaskoers 190, pal zuid dus. De rolfok zal een beetje schaduw kunnen geven. Ik denk er over om het paneel/de panelen op een scharnierend vlak te zetten. Dan kunnen ze, in de haven, gericht worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 07 dec 2017 18:17 #897723

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
Schaduw op 1 van de panelen beperkt de opbrengst van beide panelen heb ik begrepen.

Ik weet er het fijne (nog) niet van.

I.i.g. verder wel een zeer behulpzaam topic i.c.m. mijn koelkast topic ;)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 07 dec 2017 18:36 #897729

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
koko schreef :
Net gebeld met Blue Powershop. Gelukkig vroeg de man even door en adviseerde toen een PWM regelaar.
Een Mppt lader gaat pas laden bij een spanning uit het paneel dat 5volt hoger ligt dan de accu spanning. Het paneel dat ik voor ogen heb kan een maximale spanning van 22volt maken en zal pas bij goede omstandigheden de minimale spanning van 17,5 bereiken. Voor Mppt regelaar zou ik 2 panelen in serie moeten zetten.

De man van de Blue powershop haalt het volgens mij door elkaar.
Een MPPT regelaar is een buck-boost regelaar die boost de spanning op als de zonnepaneel spanning onder de laadspanning zit en 'buckt' (bokt) de spanning naar beneden als de paneelspannning boven de laadspanning uitkomt. Boosten geeft spanning ten koste van de stroom en bucken geeft stroom ten koste van de spanning.
Een pulsbreedte modulatie (PWM) regelaar stopt de stroom als de spanning uit het paneel te hoog wordt maar als de spanning uit het paneel onder de laadspanning komt, is er dus geen stroom meer.
Een buck-boost regelaar zorgt ook voor laadspanning als er niet veel licht meer op het paneel valt. Dat boosten gaat ten koste van de laadstroom. Bij een PWM regelaar is er in dezelfde situatie onvoldoende spanning om welke stroom dan ook te laten lopen, de stroom is dan nul.

Een goedkope Chinese buck-boost regelaar is dan een betere oplossing, ook al staat die dan op een slechte print. :P
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 07 dec 2017 18:42 #897732

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
Ik ga voor die dure want die is waterdicht en kan ook nog eens met bluetooth worden uitgelezen.

In het geval van Koko zou ik overigens voor hetzelfde gaan mocht je in de toekomst ooit nog uit willen breiden.
Je kan dan lekker aaneengesloten 2 of 3 nachtjes achter je anker blijven hangen zonder je zorgen te hoeven maken over je stroomverbruik.
3 nachtjes is al snel 45 euro uitgespaard op je ligplaats kosten. Die MPPT regelaar verdient zichzelf wel terug.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 07 dec 2017 20:51 #897763

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Sloe Gin schreef :
Ik ga voor die dure want die is waterdicht en kan ook nog eens met bluetooth worden uitgelezen.

Als je al een accu-monitor hebt zou die uitleesbaarheid rechtstreeks vanaf de regelaar mij worst wezen, eerlijk gezegd. Ik ga van dat soort info geen archief bijhouden. Op de gemiddelde accu-monitor kun zien wat de zaak doet op het moment in kwestie en is voor mij voldoende.
Prutsen met onduidelijke Chinese rommel is natuurlijk geen alternatief voor zo'n oerdegelijk ding als een Victron 75/10.
Die MPPT-regelaar verdient zichzelf wel terug.

Nou ja; de vraag is of Koko genoeg toerzeiler is voor zo'n oplossing. Ik krijg niet de indruk dat het streven gericht is op volledige zelfvoorziening.
Laatst bewerkt: 07 dec 2017 20:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 08 dec 2017 06:05 #897786

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
lodewijk stegman schreef :
Nou ja; de vraag is of Koko genoeg toerzeiler is voor zo'n oplossing. Ik krijg niet de indruk dat het streven gericht is op volledige zelfvoorziening.

Mijn antwoord zou zijn "Ja".
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 08 dec 2017 07:05 #897791

Peper schreef :
Een MPPT regelaar is een buck-boost regelaar die boost de spanning op als de zonnepaneel spanning onder de laadspanning zit en 'buckt' (bokt) de spanning naar beneden als de paneelspanning boven de laadspanning uitkomt.
Zo werken de MPPT's van Victron in ieder geval niet! Feit is die gaan pas laden als de paneel spanning 5 Volt hoger is dan de accuspanning, hij boost nooit.
Het enige wat hij doet is dan bucken, hij moduleert even om te kijken bij welk voltage het paneel het meeste rendement heeft, hij laat de spanning aan de paneel kant oplopen als dat het rendement verbetert.

Voor Koko je zit nog met de 2 gescheiden accu's dat wordt meteen opgelost met de EPSolar ik zou daar voor gaan, die 5 tientjes lijkt me niet het probleem, en deel je ervaringen met ons :)
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 08 dec 2017 07:27 #897794

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Zeilprutser schreef :
Zo werken de MPPT's van Victron in ieder geval niet! Feit is die gaan pas laden als de paneel spanning 5 Volt hoger is dan de accuspanning, hij boost nooit.
Het enige wat hij doet is dan bucken, hij moduleert even om te kijken bij welk voltage het paneel het meeste rendement heeft, hij laat de spanning aan de paneel kant oplopen als dat het rendement verbetert.

Dat is dan alleen een buck MPPT regelaar... Jammer, als je kunt boosten, kun je langer gebruik maken van het daglicht. Ongeïsoleerde buck regelaars hebben wel een beter elektrisch rendement, tot wel 98%. Ongeïsoleerde boost regelaars hebben meestal iets minder elektrisch rendement, van 95% tot 98%. Koko is dan beter af met een buck-boost regelaar van AliExpress dan met een buck regelaar van Victron. Maar die hebben dan een kwalitatief betere print volgens Roozeboos. Dat dan weer wel.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 08 dec 2017 08:44 #897810

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Sloe Gin schreef :
lodewijk stegman schreef :
Nou ja; de vraag is of Koko genoeg toerzeiler is voor zo'n oplossing. Ik krijg niet de indruk dat het streven gericht is op volledige zelfvoorziening.

Mijn antwoord zou zijn "Ja".

Dan ben ik van mening dat voor volledige zelfvoorziening, uitgaande van de huidige (zij het ongeschreven) norm voor elektraverbruikers aan boord iets meer aan panelen nodig is dan Koko wil gaan installeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 08 dec 2017 08:51 #897812

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Peper schreef :
Zeilprutser schreef :
Zo werken de MPPT's van Victron in ieder geval niet! Feit is die gaan pas laden als de paneel spanning 5 Volt hoger is dan de accuspanning, hij boost nooit.
Het enige wat hij doet is dan bucken, hij moduleert even om te kijken bij welk voltage het paneel het meeste rendement heeft, hij laat de spanning aan de paneel kant oplopen als dat het rendement verbetert.

Dat is dan alleen een buck MPPT regelaar... Jammer, als je kunt boosten, kun je langer gebruik maken van het daglicht.

Daar is al een andere methode voor beschreven, namelijk het in serie schakelen van panelen en die middels een mppt-regelaar koppelen aan een 12 V systeem. Laadt ook vanaf het moment dat het licht wordt.

Dat boosten is natuurlijk tot op zekere hoogte jezelf bedotten. Je kunt geen vermogen opwekken dat er (nog) niet is. Het opvoeren van de spanning gaat in zo'n geval altijd ten koste van de stroom. Als het echt zo goed zou werken als jij beschrijft, dan was het allang door fabrikanten als Victron toegepast.
Laatst bewerkt: 08 dec 2017 09:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 08 dec 2017 10:25 #897842

Boosten lijkt me handig wanneer je een volle accu van 12V hebt en een (kleine)
verbruiker van 24V, dan zit er aan de 12V kant genoeg vermogen om die 24V landurig te handhaven.

Was vanmorgen net op tijd wakker om het starten van het laden te kunnen volgen, 07.34 uur.

Eerst een beetje aarzelende spanningstoename van de panelen, wat nevel die de belichting stoorde.
Soms wel heel even ver boven die 5 extra volts, dat zal ook even stabiel moeten zijn voor het start. Ik heb het ook wel eens zien starten met iets minder dan 5V verschil, maar dat was op een zeer heldere zomerochtend.

De spanning van panelen en accu loopt vrij steil op en bij gevolg natuurlijk de laadstroom.
De load spanning van 12,8 bereikend start de koelkast.
Die neemt 5,5 A wat langzaam afneemt tot 4,5A. hetgeen meer is dan de paneelstroom, wordt aangevuld vanuit de accu, er komt een min teken voor de paneelstroom te staan.
De accuspanning daalt tot onder de ingestelde loadspanning om af te slaan.
de koeling stopt.
De inschakelspanning wat verhoogd tot 13.00V, meer dan het verschil wat door draaiende koeling wordt veroorzaakt.
deze spanning wordt om 08.12 bereikt, koeling start weer, paneelstroom en afname door koeling scheelt maar één A meer, afslag spanning wordt niet meer bereikt.
Koeling draait zo´n 7 minuten ipv de gebruikelijk 3 minuten.
Daarna lijkt het weer elk half uur 3 minuten draaien te zijn, (niet alles kunnen waarnemen).

Het is nu 10.15 uur, er wordt geladen met 11A, inmiddels 200 Wh geleverd, waarvan 20 Wh naar de koeling zijn gegaan. Accuspanning 13,66V
Koelkast neemt 0,1A ruststroom.
Ander verbruik, een paar pompjes die 24 uur draaien en wat kleine ladertjes voor tlm en zo, 1,93A

De accuspanning was vóór het starten van de paneelstroom 12,33V Na het starten van de koeling dipte dit even naar 12,25V.
De koelkast zorgt dus voor een dipje van zo´n 0,5V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 08 dec 2017 16:51 #897940

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Koko is niet zo van de meerdaagse tochten op zee en zijn vrouw niet zo van het ankeren :)
Maar zonder dollen, in de vakantie ook 3 dgn zonder walstroom gedaan. Dat haalt het accu pakket prima. Er wordt alleen serieus stroom gebruikt bij de 24uurs, met 3 laptops en 25watt 3kleur. Voor de andere situaties ga ik wat zorgvuldiger om met stroomverbruikers.

Het is echt alleen voor optimaal houden van acculading in de thuishaven om ze de levensduur van de accu’s te verlengen (hoop ik).

Buck/boost regelaar.......Ga ik op Googelen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 08 dec 2017 17:04 #897944

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
kijk maar eens op deze link:
nl.aliexpress.com/item/DC-300W...244&rmStoreLevelAB=0
Kun je wel een 300W zonnepaneel op aansluiten en dan netjes op de maximale spanning voor jouw accu afregelen (13,8V voor 6 lood-zwavelzuur cellen in serie en op 13,6V voor 4 LFP cellen in serie). Piece of cake.
Groeten, Peper.

PS zie jij maar eens een MPPT regelaar te krijgen voor 300W voor €7,00
P
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 09 dec 2017 09:11 #898049

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Peper, in weerwil van je onderschrift, zou ik alsnog graag weten hoe jouw gedachten er uit zien omtrent mijn wensen.

Wat ik inmiddels begrijp van laden via z.paneel is dat de regelaars, ieder op hun manier, starten bij spanning X uit het paneel en conform de regeling (bulk, adsorptie, float) de uitgangsspanning aanpassen.

Is jouw voorstel om niks te regelen, maar altijd 1 spanning op de accu’s te zetten als onderhoudslading en het aftoppen over te laten aan de walstroomladers? Hoe draagt dat bij aan een lange levensduur van de accu’s?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 09 dec 2017 10:08 #898066

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Peper schreef :
kijk maar eens op deze link:
nl.aliexpress.com/item/DC-300W...244&rmStoreLevelAB=0
Kun je wel een 300W zonnepaneel op aansluiten en dan netjes op de maximale spanning voor jouw accu afregelen (13,8V voor 6 lood-zwavelzuur cellen in serie en op 13,6V voor 4 LFP cellen in serie). Piece of cake.
Groeten, Peper.

PS zie jij maar eens een MPPT regelaar te krijgen voor 300W voor €7,00
P

Zowel voor lood accu's als LFP geen goed idee als je dagen lang niet aan boord bent en geen stroom verbruikt.
-In geval van loodaccu's zullen die dus nooit een 100%SOC bereiken bij 13,8V. Als de accu daarvoor onder de 80% SOC is ontladen is een absorptie laad fase is daar echt voor nodig.
-In geval van LFP zullen je accu's langdurig bij 100%SOG onder een te hoge spanning blijven. Na het berijken van 100% SOC moet voor een goede levensduur van de accu terug naar 13,2-13,3 volt.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 09 dec 2017 10:09 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 09 dec 2017 18:41 #898182

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Koko:
Voor jouw wensen moest ik eerst even naar het begin van dit topic...
Je hebt lood-zwavelzuur accu's en wilt er zo lang mogelijk mee doen.
Je wilt 2 accu's laden uit een 50W zonnepaneel en wel zo dat jouw variërende energiebehoefte aan boord uit dit paneel kan worden geleverd.
Je vraagt je af of dit beter uit een MPPT regelaar kan komen dan wel of een PWM regelaar dit net zo goed of zelfs beter kan.
Bij onvoldoende opgeslagen energie, wil je dit aanvullen uit een walstroom lader dan wel uit de alternator.

Ik ben een 'early adopter' van de LFP opslag technologie, maar probeer alle vormen van opslag en opwekking van elektrische energie optimaal te regelen voor zowel LFP als lood-zwavelzuur technologie, maar in die optimalisering zijn er strijdigheden door grote verschillen in, en eigenschappen van de technologieën. Goed, ik redeneer vanuit dit standpunt.

Lood-zwavelzuur accu's 'verslijten' door sulfatering van het lood-oxide en het lood op/in de platen van de cel. Bij ontladen wordt het lood van de - plaat en het loodoxide van de + plaat omgezet in loodsulfaat. In het gewone gebruik moet een lood-zwavelzuur accu sulfateren om elektrische energie te leveren. Het loodsulfaat ontstaat uit de verbinding van de zuurrest uit de zwavelzuur oplossing met lood of loodoxide van de platen. Het soortelijk gewicht van de zwavelzuur oplossing daalt daardoor en uit de sg of sm van het elektrolyt is via de sm de ladingstoestand van de accu af te leiden.
Het laden zorgt weer voor de omzetting van loodsulfaat in respectievelijk lood en loodoxide. De mate waarin het laden er in slaagt deze omzetting te verrichten bepaald de levensduur van de accu.

Er zijn een aantal omstandigheden die een volledige omzetting van loodsulfaat in de accu verhinderen.
De meest voorkomende omstandigheid is de vorming van een dikke (elektrisch isolerende!) 'koek' van loodsulfaat op de platen, waardoor ladingsdragers uit de lader niet meer in staat zijn dit loodsulfaat om te zetten in loodoxide en lood.
De geaccepteerde methode om dit te voorkomen, is de accu niet verder te ontladen dan tot 50% SOC.
Een andere geaccepteerde methode is de accu verder dan 100% SOC te laden en er een blijvende laadstroom op te zetten.
Hieraan kleven een aantal bezwaren:
Bij een laadstroom die loopt boven de 13,8V klemspanning (bij een 12V lood-zwavelzuur accu) ontstaan er gasbelletjes op de platen en die gasbelletjes zijn gevuld met waterstof en zuurstof. Dit kost elektrolyt. Het water uit de zwavelzuur oplossing wordt elektrolytisch gesplitst en verdwijnt uit de accu. Hierdoor komen na verloop van tijd de platen 'droog te staan' en compacteert de loodsulfaat koek tot een onoplosbare laag. Deze manier van slijtage betekent het vervroegde einde van de 'onderhoudsvrije' accu, aangezien het heel moeilijk is om van een dergelijke accu het vergaste water van buiten aan te vullen met gedemineraliseerd water. Wil je een onderhoudsvrije accu 'goed houden', dan laad je deze beter niet op met een spanning hoger dan 13,8V. Voor accu's 'met dopjes' geldt dit ook, maar je kunt de 'mishandeling' van de accu wat compenseren door er gedemineraliseerd water bij te vullen. (Ik heb ooit 7,5 liter demi water bij gevuld nadat deze was geladen met een snellader met 100A laadstroom. Dit was wel een grote accu, 40 cellen van 500Ah)

Het ontstaan van gasbelletjes op de platen is afhankelijk van de laadstroom. Is er geen 'tijd' voor de waterstofatomen en de zuurstof atomen om water te vormen, dan vormen zij waterstofgas en zuurstofgas. De vorming van deze gassen is minimaal (ten opzichte van de opgeslagen energie) bij een laadstroom van 0,1c.
Snelladen met laadstromen van 0,5c tot 3c zorgt voor massieve elektrolyse en een 'kokende accu'. Door de gasbelletjes komt het loodsulfaat niet meer in contact met het elektrolyt en neemt de sulfatering alleen maar verder toe.

Bij 'bulkladen' wordt er met hogere laadstromen geladen met als gevolg dat de accu 'kookt' en versneld sulfateert. Het middel verergert de kwaal.
Bij 'float laden' blijft er zoveel spanning op de accu aanwezig dat er een laadstroom loopt. Deze laadstroom is laag, maar omdat de spanning boven de gasspanning van 13,8V komt, ontstaat er toch gas dat het resterende loodsulfaat isoleert van de ladingsdragers, waardoor sulfatering alleen maar toeneemt.

Er is maar één manier om sulfatering en daarmee accuslijtage tegen te gaan en dat is: de accu niet ontladen, maar dan heb je er niets aan. Er zijn twee forumleden waarmee ik heb gesproken en die zijn enthousiast van 'puls desulfatering'. Hiermee wordt de laadspanning gedurende zeer korte tijd met honderden Volts verhoogd. De laadstroom zal deze spanningsverhoging willen volgen en toenemen, maar voordat er voldoende ladingsdragers voor deze stroomverhoging zijn gemobiliseerd en er gasbelletjes gaan ontstaan, valt de spanning weer terug en krijgen de geïoniseerde waterstof en zuurstof de 'tijd' om weer 'water' te worden in plaats van 'gas' te worden.
Nu hebben een stel 'subatomaire fysici' (een soort Sheldon Coopers) ontdekt dat de kernspin frequentie van de zwavelatoomkern op iets van 3,6 GHz ligt en als je de kern maar aanstoot met die frequentie, dan wordt de kern 'duizelig' en valt het sulfaat 'uit elkaar'. Of het werkelijk zo werkt... Ik weet het niet.

Kortom; alle desulfateringsmaatregelen zoals zij tot nog toe zijn toegepast hebben eigenlijk alleen maar geleid tot meer sulfatering en verkorte levensduur van accu's.
Puls-desulfatering bij 13,8V lijkt de enige kanshebber op de titel 'werkende methode'. Voordat ik daarmee ervaring heb kunnen opdoen, ben ik over gegaan op LFP accu's en daar zit geen zwavel in en dus kunnen ze ook niet sulfateren.

Een regelaar die zolang mogelijk 13,8V kan leveren aan de accu en geen laadstroom hoger 0,1c toestaat, heeft theoretisch de beste papieren. In de praktijk kan ik er niets over zeggen, ik ben voordat ik resultaten met lood-zwavelzuur accu's heb opgedaan overgestapt.

@3noreen:
Nee, ik sla je niet over! Je krijgt respons in de post over de metingen aan LFP cellen in het LFP topic.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 09 dec 2017 18:45 #898183

Noreen en Peper,


Ik heb hier voor me liggen een maand lijst van een Victrom 75/15.
Niemand aan boord geweest meer dan een maand.
Ik zie daar de absorptie tijd steeds verder teruglopen van 20 minuten tot 3 minuten.
Dat lijkt me juist wanneer lang de accu niet wordt gebruikt.

De float tijd is steeds rond de 300 minuten op een spanning van 13,5V (vermoed ik)

De accu spanning beweegt zich tussen 12,8 en 14,4.

Dit zijn de standaard instellingen bij aflevering.
Deze boot zie neem ik niet vaak gegevens op.
Ik heb de gedachte dat die 14,4 naar 14,2 terug kan en de float spanning naar 13,3V in de buurt.
Moet ik natuurlijk eerst even met de eigenaar overleggen

Bij andere (en eigen) systeem stel ik voortdurend iets bij om het maximale er uit te halen en levensduur verlengend te maken.
Alles (nog) loodaccu´s.

De absorptie spanning heb ik wat verlaagd, tot de accu´s niet meer zo sterk borrelen en "veel" vloeistof verliezen.
Door de celwanden is het "gassen" te zien, was eerst "heftig", zijn nu bedaarde bellen die van de bodem opstijgen, bij 14,2V abs spanning.
De float spanning is verlaagd naar 13,5V.
Ik overweeg om dat naar 13,2 te brengen, of zelfs naar 13V. Net iets bovende 12,8 V van een volle accu.

Nu vraag ik me af wanneer ik dezelfde MPPT regelaar op een LFP aacu zou zetten en dan de absorptie spanning op nabij de 13,6V voor een korte tijd (die ook instelbaar is)
Dan gaat de regelaar over naar float.
Wanneer dan de float spanning op 13V gezet wordt (Of minder), dan werkt diezelfde regelaar toch prima voor een LFP accu?

Zit ik met deze denklijn op t goede spoor, of zie ik iets belangrijks over ´t hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 09 dec 2017 18:50 #898185

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Saef: Jouw observaties passen perfect in mijn theoretisch verhaal.
Voor de aanpassing op LFP accu's moet je me wel even de tijd geven om weer zo'n lange post te schrijven. ;)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 09 dec 2017 19:32 #898205

En de rest de tijd en de kracht geven om t allemaal te lezen...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 09 dec 2017 19:33 #898207

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Saeftinghe schreef :
Noreen en Peper,


Ik heb hier voor me liggen een maand lijst van een Victrom 75/15.
<knip>

Nu vraag ik me af wanneer ik dezelfde MPPT regelaar op een LFP aacu zou zetten en dan de absorptie spanning op nabij de 13,6V voor een korte tijd (die ook instelbaar is)
Dan gaat de regelaar over naar float.
Wanneer dan de float spanning op 13V gezet wordt (Of minder), dan werkt diezelfde regelaar toch prima voor een LFP accu?

Zit ik met deze denklijn op t goede spoor, of zie ik iets belangrijks over ´t hoofd?

Wat ik me nu afvraag of bij de 75/15 er meerdere instel programma's zijn. Bij het programma wat ik gebruik is de tijd van absorptie niet instelbaar.

Zie schermafdruk van instellingen voor mijn LFP absorptie van 3,6 volt/cel en float 3,33 volt/cel waarbij de eerder in dit draadje genoemde problemen zich voordoen.

“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 09 dec 2017 20:10 #898222

Ik heb behoorlijk overcapaciteit en voor de komende 10 jaar loodaccu´s.
Maar ik zou er zo een set LFP naast willen zetten, al was het alleen maar om er experimenteel me bezig te zijn en er wat van te leren, en een interesante bezigheid te hebben.
Aan boord ontbreekt het me aan ruimte voor een accuset van een beetje vermogen.

Maar een LFP als startaccu en die niet via de generator laden, maar via zonnepanelen.

Het ziet er naar uit, naar de proefnemingen met het Peperheftrucje, dat het mogelijk is om een LFP accu met gewoon een plus en minpool te plaatsen en verder geen balancers en zo, daar een juist afgestelde MPPT, een Victron 75/15, als lader op te zetten.
Helemaal gescheiden van de andere accu´s (wel dezelfde min mogelijk?)
Overigens zou toch ook door de generator geladen kunnen worden.....
De generator plus naar de loodaccu´s en naar een MPPT regelaar
Die MPPT past de generator stroom aan aan de LPF, Het maakt de MPPT niet uit waarvandaan de ingang spanning komt hij regelt de uitgang.
De generator levert via de diodebrug, met eventueel een of meer extra (grote) diodes aan de huishoud accu.
De generator regelt op de huishoud accu 14,3V, zet ik daar genoeg diodes tussen dan komt de directe uitgang van de generator hoog genoeg om die MPPT te starten.
De MPPT limiteert dan de stroom naar De LFP en de diodes begrenzen de spanning voor de huishoud (lood)accu´s.

Het komt allemaal nu op dit moment opborrelen, het is een beetje warrig opgeschreven hier, ik ga eerst maar eens een schematje tekenen.







Het lijkt me dan mogelijk om binnen die 30-90% SOC te bewegen, desnoods 40-80 % SOC.
Ik heb het nooit zo begrepen waarom (lood)accu´s altijd meer dan 100% geladen moeten worden en dan ook nog heel snel, en om dan tot 30% te ontladen.
Een beetje ruim bemetem accu kost minder dan de elektronica om de grenzen op te zoeken.
De grenzen van diep ontladen en hoog optoppen lijken mij een beetje vermeden te moeten worden.

Die startaccu zou ik ook voor nog een paar andere dingetjes kunnen gebruiken, zoals de ankerlier en ankerlampje. En ook de koelkast, gewoon om te proberen. 400Ah huishoudaccu kan ook wel de motor starten wanneer ergens iets niet volgens plan gaat.

Ik kan goed opschieten met de Victron importeur hier, ik ga maar eens met hem babbelen of we samen iets in die richting kunnen proberen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 09 dec 2017 20:17 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

50w z.paneel: mppt of pwm lader 09 dec 2017 21:07 #898237

Er gaat weer eens van alles mis met de computer hier, lukt me niet om het te corrigeren.

Noreen,

Op een samsung "smartfone" zie ik heel ander beelden.
Ik kies de MPPT die ik hebben wil en daar vul ik andere waarden in.
Vraag me niet hoe het werkt, maar de regelaars doen wat ik verwacht.
Ik kan geen beeld van dat scherm hier weergeven.

Één van de systemen is een groeiend iets.
Het is begonnen met één 15A MPPT en nu zijn het er 4 die alle op dezelfde accuset laden.
Die inmiddels van 400Ah (mijn oude accu´s) tot 1600Ah is gegroeid

Het zijn 4 groepen solar panelen, met elk een eigen regelaar, die gezamenlijk één accu set laden.

De accu afmeting bepaalt momenteel de capaciteit, de regelaars zijn dik overbemeten, de panelen zijn iets meer dan de accu capaciteit.
Met dezelfde (4 keer een 75/15) kan ik accu capaciteit en paneel capaciteit verdubbelen.

De regelaars komen na elkaar in absorptie en float, volgorde afhankelijk van de afstelling.
Dat past heel aardig, niet allemaal gelijk, maar geleidelijk na elkaar.

Een vriezer die zo´n 20A (bij 12V)neemt wordt via een relais (dat door een load aansluiting bedient wordt) ´s nachts afgekoppeld, dat maakte een enorm verschil in verbruik via de accu.
Een temperatuur van -20º is niet nodig.
In zonlicht tijd wordt een hoeveelheid ijs gekoeld die de nacht ruim overbrugt.
Overdag wordt een aantal malen ruim 100A openomen voor kortere tijd.

Alle verbruik is nu naar de zonne uren verschoven, wat 100% paneel rendement oplevert ipv van 60% via de accu.

Die load functie vond ik voorheen wat overbodig, maar nu ik ontdekt heb hoe het af te stellen is m´n mening wel verandert.

Dat gaf zoveel verbetering dat ik het vanaf eind november ook aan boord toepas.
De koeling staat nu via load, een paar dagen op maximaal geeft 470Wh als maximale opname van de koeler per dag.
Hij staat nu weer op normaal en over een week of zo zal het resultaat zichtbaar worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl