taxa schreef :
Ik heb net een bootje gekocht
Proficiat!
Waarvoor gebruik je een busbar of een rijgklem (doen die hetzelfde?)
Nee, dat is niet hetzelfde. Een 'busbar' of massastrip is niet meer dan een dikke strip metaal waaraan je één dikke kabel kan vertakken naar allemaal dunne.
Omdat de 'min' kant van je verbruikers (b.v. een lamp of een apparaat) allemaal weer samenkomen bij de 'min' van de accu is zo'n strip handig om alles op aan te sluiten.
Een rijgklem is eigenlijk niets anders dan een luxe kroonsteen: hij verbindt twee adertjes met elkaar. Omdat rijgklemmen mooi geordend vast zitten, de draad beter vastklemmen en doorgaans roestvrij zijn uitgevoerd zijn te te prefereren boven gewone kroonsteentjes (die roesten meestal). Sommige rijgklemmen kan je onderling elektrisch verbinden, waardoor het een beetje de functie van een busbar krijgt. Soms is dat handig.
Je ziet op boten vaak dat aan de minkant een busbar (massastrip) gebruikt wordt en aan de pluskant rijgklemmen.
Is er een site waar dit in lekentaal wordt uitgelegd? Of kan iemand dat hier voor me doen?
Het boek is een mooie kennisbron. Maar het werkt ook erg goed om eens te gaan kijken bij verschillende mensen aan boord, als ze de boel tenminste een beetje netjes hebben aangelegd. Op deil Cigno is het zeker niet perfect, maar je bent welkom
Zo'n rail met rijgklemmen bv, wordt die door 1 centrale kabel gevoed, of heeft elke klem 2 kabels?
Zie eerder, meestal is een rijgklem alleen een 'doorvoer'.
En hoe loopt het van daar naar het schakelpaneel en de verbruikers?
Naar iedere verbruiker loopt per definitie een twee-adering kabeltje. Bij voorkeur rood voor de 'plus' en zwart voor de 'min' ader (officieel is de 'min' geel, maar rood-zwart is veruit het makkelijkst te krijgen). Tip: rood-zwart speakerdraad. En liever een maatje dikker dan te dun!
Grote vraag die ik dus niet begrijp: hoe verminder je het aantal kabels?
Minder kabels is meestal niet mogelijk, maar wel geordender!