taxa schreef :
Toch gaan deze adviezen lijnrecht in tegen wat r wordt gezegd in het boek Elektriciteit aan Boord. Daarin wordt gezegd dat als je de min niet aardt, dat je dan alle minbedrading net als de plus moet zekeren.
Dat is op grote installaties inderdaad gebruikelijk.
Ik zal proberen uit te leggen waarom.
Stel je hebt een in je schip een staal apparaat staan (motor, koppeling, wasmachine,...)
Naar dit apparaat gaan twee voedingen, eentje voor een grote verbruiker en is met 20A afgezekerd.
en een kleine voeding, voor bijvoorbeeld een lampje en die is afgezekerd met 2A.
Stel dat er nu om de een of andere reden in het apparaat zich er een sluiting voor doet tussen de plus van de zware voeding en de min van de kleine voeding.
De bedrading van de kleine is niet geschikt voor de grote stroom (en er zit dan geen zekering in de min), de bedrading zal dan ook kunnen smelten.
Dit kan je op twee manieren voorkomen, 1 door de min van het dc systeem aan massa te leggen, dan zal de stroom waarschijnlijk niet door de min van de kleine voeding gaan, maar door de behuizing van het apparaat (dat als het goed is ook aan massa licht) worden afgevoerd.
De tweede oplossing is om in de min draad van elke gebruiker een zekering op te nemen.
De tweeede oplossing is veruit te prefereren.
Persoonlijk zou ik op jouw boot de min zwevend houden en geen zekering in de min opnemen.
De kans dat er een situatie, zoals hierboven geschets, zich voordoet is naar mijn mening verwaarloosbaar klein.