Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Uitleg gezocht aansluitingen boordnet

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 11:26 #713862

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ik vind Wago klemmen heel interessant, maar ik zou graag dergelijke klemmen willen die ik ergens op kan vastschroeven. Ik kan ze echter niet vinden. ( Wago achtige klemmen met mechanische bevestiging).

Bestaan die ? Of ben ik naar een spook aan het zoeken ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 11:32 #713866

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Overigens gebruik ik geel wel voor de min na de (galvanisch gescheiden) DC-DC convertor.
Dat zijn maar kleine stukjes en handig om daar wel een afwijkende kleur te gebruiken om het te onderscheiden van de 'normale' min. En aangezien geel toch al gereserveerd is voor min, gebruik ik die dan :)
Ook de plus krijgt dan dat circuit een ander kleurtje. Paars of zo.



Overigens had de vorige eigenaar van mijn boot één bosje groen/geel gekocht en álles daar mee aangesloten :blink: :woohoo: Plus, min, moterinstrumenten, alles. En als 2,5mm^2 niet genoeg was gewoon twee naast elkaar draadjes. Op één zekering. :pinch:
Laatst bewerkt: 09 mrt 2016 11:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 11:37 #713867

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Tony2920 schreef :
Ik vind Wago klemmen heel interessant, maar ik zou graag dergelijke klemmen willen die ik ergens op kan vastschroeven. Ik kan ze echter niet vinden. ( Wago achtige klemmen met mechanische bevestiging).

Bestaan die ? Of ben ik naar een spook aan het zoeken ?
Volgens mij bestaan er ook rijgklemmen met een veerklem aansluiting. Als je er daar een paar van neemt en met een brug doorverbind en op een stukje rail zet, heb je in feite een wago klem die je vast kant schroeven :)
Ik ben alleen bang dat het heel wat duurder uitvalt dan een wago klemmetje :P
Laatst bewerkt: 09 mrt 2016 11:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 11:38 #713868

Misschien heb je hier ook iets aan, kwam ik toevallig net tegen :

Krimptangen en kabelschoenen do's and don'ts
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 16:44 #713962

Philip schreef :
Tony2920 schreef :
Ik vind Wago klemmen heel interessant, maar ik zou graag dergelijke klemmen willen die ik ergens op kan vastschroeven. Ik kan ze echter niet vinden. ( Wago achtige klemmen met mechanische bevestiging).

Bestaan die ? Of ben ik naar een spook aan het zoeken ?
Volgens mij bestaan er ook rijgklemmen met een veerklem aansluiting. Als je er daar een paar van neemt en met een brug doorverbind en op een stukje rail zet, heb je in feite een wago klem die je vast kant schroeven :)
Ik ben alleen bang dat het heel wat duurder uitvalt dan een wago klemmetje :P

Daar bestaat de wereld aan klemmen voor idd. Met uitvoeringen waarbij je een pin in een gaatje moet steken om ze weer los te maken, maar ook met "knopjes" uitgevoerd om los te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 17:31 #713974

Ik ga ook mijn paneel aanpassen.
Ringklemmen waarbij massa en signaal/plus naast elkaar zitten: 2 verdiepingen. Zou ik graag kopen.. wie heeft daarvoor het adres?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 18:12 #713984

Die "dubbele" klemmen noemen ze "etageklemmen". Phoenix, Weidmuller etc. zijn de bekende merken.
Wegens ruimte gebrek ( :sick: ) gebruik ik ze zelf ook. Helaas geen foto's bij de hand.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 18:17 #713986

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
roozeboos schreef :
zoiets?

qua hoe het niet moet dan dus..

die rooie is de plus neem ik aan? :) .

zo zag mijn bedrading er ook uit. was wel snel opgelost hoor. accu losgeschroefd en resoluut alles er uitgeknipt en alles nieuw bedraad.
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 18:39 #713994

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
ISO788 Hans schreef :
Ik ga ook mijn paneel aanpassen.
Ringklemmen waarbij massa en signaal/plus naast elkaar zitten: 2 verdiepingen. Zou ik graag kopen.. wie heeft daarvoor het adres?

Kijk eens bij Reichelt, die hebben een ruime keus.

Anders kun je altijd terecht bij de elektronica juwelier, in de volksmond ook wel Conrad genoemd :)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 19:02 #714003

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
pur kabel (3 x 2,5 mm2)
gebruik ik voor 230 volt in de boot.
Voor + 12 volt inderdaad rood en de - zwart en deze zijn gemarkeerd met codering van Partex.
Zowel voor aders als de kabels.
zie de link.

www.altec.nl/kabel-en-draadcodering

De overige schakel aders zwart.
En ook gecodeerd zodat het op de tekeningen eenvoudig terug is te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 20:48 #714031

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
boarderbas schreef :
Philip schreef :
Tony2920 schreef :
Ik vind Wago klemmen heel interessant, maar ik zou graag dergelijke klemmen willen die ik ergens op kan vastschroeven. Ik kan ze echter niet vinden. ( Wago achtige klemmen met mechanische bevestiging).

Bestaan die ? Of ben ik naar een spook aan het zoeken ?
Volgens mij bestaan er ook rijgklemmen met een veerklem aansluiting. Als je er daar een paar van neemt en met een brug doorverbind en op een stukje rail zet, heb je in feite een wago klem die je vast kant schroeven :)
Ik ben alleen bang dat het heel wat duurder uitvalt dan een wago klemmetje :P

Daar bestaat de wereld aan klemmen voor idd. Met uitvoeringen waarbij je een pin in een gaatje moet steken om ze weer los te maken, maar ook met "knopjes" uitgevoerd om los te maken.

Die rijgklemmen met schroefbevestiging, en ook de etageklemmen zijn mij zeer wel bekend.
Maar ik meen uit de reacties te mogen opmaken dat wagoklemmen, dus echt klemmen met de wago achtige handeltjes die je mechanisch kunt vastzetten, zonder daarvoor weer rails te moeten zetten, die zijn (nog) niet te koop. Ik zie een gat in de markt.
Moeilijk kan het toch niet zijn, gewoon nog ergens een plaats vinden om ze met een schroef vast te zetten.
Ik neem er gelijk een patent op. ;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 21:26 #714051

Ik neem er gelijk een patent op. ;)

Wil ik zien gebeuren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 09 mrt 2016 22:45 #714070

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Wago klemmen zijn bedoelt voor in doosjes, lasdozen dus. Datkun je in de boot ook doen achter het paneel. Of je neemt toch een busbar, die zijn er ook heel klein. Nadeel van de Wago is toch dat er maar 5 draden in kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 06:07 #714092

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
AlfaR schreef :
Wago klemmen zijn bedoelt voor in doosjes, lasdozen dus. Datkun je in de boot ook doen achter het paneel. Of je neemt toch een busbar, die zijn er ook heel klein. Nadeel van de Wago is toch dat er maar 5 draden in kunnen.

Zo groot is dat nadeel nu ook weer niet. Als je voor de min een busbar neemt komt het niet vaak meer voor dat je meer dan 4 verbruikers op 1 wago wil zetten. Koppelen van twee wago klemmetjes is heel eenvoudig en levert je 8 verbruikers op 1 toevoer op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 09:20 #714145

Om al je draden aan te sluiten:


Werken echt super
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 09:44 #714152

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Even m'n eigen topic weer terugkapen hoor :P

In het boek Elektriciteit Aan Boord wordt gesproken over DC systemen met een negatieve massa en volledig geïsoleerde systemen. Bij die laatste moet ook de min worden gezekerd. Dat is bij mij niet het geval, dus zou ik negatieve massa moeten hebben. Als ik het goed begrijp, moet de min-pool bij de accu dan verbonden worden met massa/aarde. Maar wat is massa/aarde op mijn Etap 22? Volgens dat boek heeft een motor weer een eigen circuit en is dus niet geschikt als aarde. Voor de rest is het vooral polyester, dus waar sluit ik die min op aan? De zwemtrap bv?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 09:55 #714157

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
De min zit eigenlijk al aan de motor door de koppeling met het startsysteem. Klaar. En als de plus gezekerd wordt hoef je de min niet meer te zekeren. Nergens voor nodig. Ik heb het nu over een hoofdzekering vanaf de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 10:11 #714165

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Ik heb geen startsysteem? Zoals al eerder beschreven heb ik een bb met handmatige start, en dus slechts 1 accu die voor het boordnet wordt gebruikt. De bb heeft wel een laadspoel van 5A waarmee de accu wordt geladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 10:15 #714168

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Taxa, KISS....

Nog een paar ETAP 22 tips:
- Ik heb de accu(s) verplaats (had er meerdere aan boord) naar binnen, onder de kuipvloer (zie ETAPClub forum). In de bakkist kan soms wat water komen te staan. Andere oplossing, is verhoging maken in bakkist.
- De acculader heb ik gemonteerd op het staande werk tussen kajuit en BB bakkist. Op de foto zie je de lader hangen. Hier naast heb ik een 220V stopcontact gemonteerd, voor haven gebruik.
- Ik heb de walstroom aansluiting in BB bakkist gemaakt (staande werk). Er doorvebonden met lader en 220V stopcontact
- Verleng je kabels zodat het makkelijk is om het paneel een stuk te laten zakken. Aan de BB kant loop een open ruimte door naar bakkist... genoeg ruimte om kabels 'op te schieten'
- Log is normaal geplaatst aan BB naast kiel, voorkant. Ik weet niet of je wind hebt. Ik heb de plotter (zie foto). op de kielkast gehangen. Om de kielkast zitten twee plaatjes en er is plaats voor kabels. Die van het log, heb ik achter afwerklat op kielkast laten lopen.
- Extra kabels van kielkast naar achter, langs kielkast, achter kombuisje, achter afwerklat twee schalen. (Er was bij mij geen ruimte via onderdeks.

Voor niet zeevarende:
- Staande werk in waltaal: muur
- Onderdeks in waltaal: plafond
- Kombuis, komop, dat wten jullie wel

Helaas alleen foto's work in progress...









Plotter kielkast (zie ook vimeo.com/124192954)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 11:39 #714190

Ha---Robert, ik mag toch aannemen dat het wat beter weggewerkt is tijdens verblijf aan boord?
Niet echt waar die Etaps van de jaren 70 op berekend waren.
Zit er bij jou geen aluminium handgreep naast de ingang?

Taxa,

Houdt het zo simpel mogelijk, een plus en min direct van accu naar paneel, alle minnen op een een strip en van de plusstrip een draad naar elke schakelaar, met een zekering zo kort mogelijk boven het verbruik van het betreffende instrument en onder wat de draad hebben kan.
Schakelaars die gelijk als zekering werken zijn erg praktisch en nemen weinig ruimte. Zes of acht Ampere is doorgaans een geschikte waarde.
Tussen accu en plusstrip een zekering/hoofdschakelaar om alles gelijk af te kunnen schakelen en de totale bedrading te beschermen.
En neem vooral de draden niet te kort, zodat ze niet strak komen te staan wanneer je het paneel los neemt.

de motor is een BB, wordt er vanaf de motor geladen, dan is dit een geheel apart circuit.
Vanaf motorlichtspoel eerst een gelijkrichter/diodebrug, dan naar een regelaar en vandaar rechtstreeks naar de accu, eventueel met zekering of schakelaar.
De wallader is ook weer een eigen circuit, direct op de accu.

Neem die plus en min strips een beetje langer dan je nu nodig hebt, dan zet je in de toekomst er makkelijk iets bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 11:54 #714196

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Saeftinghe schreef :
Ha---Robert, ik mag toch aannemen dat het wat beter weggewerkt is tijdens verblijf aan boord?
Niet echt waar die Etaps van de jaren 70 op berekend waren.
Zit er bij jou geen aluminium handgreep naast de ingang?

Nee, bouwnummer 286.. wel al gelijke hoogte in de punt, spindel nog voorkant mast..

Mijn 22 is net verkocht, maar kan over twee weken nog wel wat foto's maken.. hoe het geworden is :-)

Taxa, nog even als aanvulling... Het blijft alles terug 'proppen', al is de opening achter het paneel bij jou groter...

De plussen van lichten, apparatuur, 12 volt, etc gaan altijd naar het schakelpaneel. Even plussen verlengen, zodat je makkelijk kan werken. De plus van je schakel paneel gaat naar de accuschakelaar en accuschakelaar naar accu. Ik adviseer om beide schakelpanelen een eigen plus naar de hoofdschakelaar te geven..

De minnen kunnen allemaal op 1 rijgklem, busbar, etc en vandaaruit naar de accu.

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 12:15 #714200

  • quike
  • quike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 158
zo zag mijn boot er ook ongeveer zo uit verleden jaar , maar dat is nu verleden tijd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 13:19 #714228

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Saeftinghe schreef :
de motor is een BB, wordt er vanaf de motor geladen, dan is dit een geheel apart circuit.
Vanaf motorlichtspoel eerst een gelijkrichter/diodebrug, dan naar een regelaar en vandaar rechtstreeks naar de accu, eventueel met zekering of schakelaar.
De wallader is ook weer een eigen circuit, direct op de accu.
.

Bedankt voor de tips. Ze liggen in lijn met het beeld dat ik ook heb. Alleen over de BB: Bij mij is de accu rechtstreeks op de motor aangesloten. In het boekje van de motor zie ik over het aansluiten ook niets anders gemeld dan dat hij op een motor kan worden aangesloten en dan 5A laadt. Ik begrijp dan ook niet of ik inderdaad andere zaken nodig heb (beter voor accuduur?) Kun je voorbeelden geven van een gelijkrichter/diodebrug en regelaar die ik nodig zou hebben?

En de min met de aarde verbinden is me dus nog steeds onduidelijk. Zeker omdat ik straks ook een AC heb (met die TVW-unit die ik noemde). Ik begreep dat beide aardes met elkaar verbonden moeten worden, maar hoe verbind ik die met het schip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 14:05 #714244

Die 230V walaansluiting zou ik nergens aan m´n scheeps electra verbinden. Helemaal los van elkaar.
De lader heeft soms wel en soms geen aarde, daar heb je alleen met de plus en min aan de 12V kant te maken.
Die direct op de accu aansluiten, niet na de hoofdschakelaar.

Een BB motor heeft soms alleen een gelijkrichtertje, de spanning wordt niet altijd geregeld bij lage stroomsterktes.
Ik zou ook bij die 5A die de motor leveren kan toch een regelaartje er tussen willen.
Één keer meegemaakt dat bij een Etap 22 de accu bijna helemaal droog stond. Er ging bijna 2 liter water bij in de accu.
Ik had er een totaal "hufterproof" systeem aangelegd, maar enkele tientjes(guldens nog meen ik) was te veel voor een motorregelaartje.
De motor zou nooooiiit gebruikt worden om de accu te laden.
Een maand later was de accu droog gekookt en jawel door toch de motor voor laden te gebruiken!!!!
voor de zekerheid toch maar even controleren of er een regelaartje tussen zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg gezocht aansluitingen boordnet 10 mrt 2016 14:34 #714250

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Ok, helder, ik heb dus 'iets' nodig, maar google helpt me niet zoveel omdat ik niet weet wat ik zoek. Kun je me links naar speciefieke producten geven die ik tussen de BB en de accu moet plaatsen?

Oh, en kan dat dan iets zijn wat in de toekomst ook gebruikt kan worden als ik een zonnepaneel ga aansluiten? Of heeft die weer een eigen regelaar nodig?


En nog steeds is me niet duidelijk hoe ik de min/nul ga aarden???
Laatst bewerkt: 10 mrt 2016 14:35 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl