Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu & dynamo

Accu & dynamo 31 okt 2015 08:42 #677571

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ja hoor.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 10:15 #677604

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik zou het eerder omdraaien: is een 55A dynamo niet veel te zwaar om een 100Ah accu te laden.
Een laadstroom van 55A gaat je accu echt niet fijn vinden, veel te veel! Nu zul je die 55A meestal niet halen, maar als de motor iets meer dan stationair loopt doet een 55A dynamo al gauw 30A. Nog steeds veel te veel.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 10:21 #677605

JohnBerg schreef :
Ik zou het eerder omdraaien: is een 55A dynamo niet veel te zwaar om een 100Ah accu te laden.
Een laadstroom van 55A gaat je accu echt niet fijn vinden, veel te veel! Nu zul je die 55A meestal niet halen, maar als de motor iets meer dan stationair loopt doet een 55A dynamo al gauw 30A. Nog steeds veel te veel.

Dat is dus zeker niet zo.
Zelfs als de accu helemaal leeg is ( maar dan zou ik hem trouwens maar snel naar het afvalstation brengen :whistle: ) gaat die 30 Amp er nog niet door.
Hangt af van de inwendige weerstand van de accu.

En is de accu halfvol en de laadspanning van de alternator 14,3 Volt dan is de laadspanning voor de accu nog maar 14,3-12,3= 2 Volt.

Je kunt een accu wel met een hogere laadstroom voeden maar dan met een snellader die dan ook een veel hogere laadspanning heeft.
Maar da's op den duur niet echt fijn voor een accu.

Overigens; een accu kopen voor een prikkie kan nog wel eens op een teleurstelling uitlopen.
Als de geleverde accu al zo goed als leeg is zou ik er maar een grote boog om maken.
Ad
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 10:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 10:24 #677607

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Yellow Boat schreef :
JohnBerg schreef :
Ik zou het eerder omdraaien: is een 55A dynamo niet veel te zwaar om een 100Ah accu te laden.
Een laadstroom van 55A gaat je accu echt niet fijn vinden, veel te veel! Nu zul je die 55A meestal niet halen, maar als de motor iets meer dan stationair loopt doet een 55A dynamo al gauw 30A. Nog steeds veel te veel.

Dat is dus zeker niet zo.
Zelfs als de accu helemaal leeg is ( maar dan zou ik hem trouwens maar snel naar het afvalstation brengen :whistle: ) gaat die 30 Amp er nog niet door.
Hangt af van de inwendige weerstand van de accu.

En is de accu halfvol en de laadspanning van de alternator 14,3 Volt dan is de laadspanning voor de accu nog maar 14,3-12,3= 2 Volt.

Je kunt een accu wel met een hogere laadstroom voeden maar dan met een snellader die dan ook een veel hogere laadspanning heeft.
Maar da's op den duur niet echt fijn voor een accu.
Ad

De inwendige weerstand van een 100Ah accu ligt in het milliohm bereik.
Wet van Ohm?

inwendige weerstand = openklem spanning / kortsluitstroom
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 10:28 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 10:36 #677609

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
@ JohnBerg De spanningsregelaar van de dynamo bepaalt de dynamo spanning. De laadstroom wordt bepaald door het spanningsverschil tussen dynamo en accu en de inwendige weerstand van de accu. De laadstroomcapaciteit van de dynamo is meestal niet bepalend, d.w.z. dat de laadstroom dan kleiner is dan de max. laadstroomcapaciteit, tenzij het een kleine dynamo t.o.v. de accu is.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 10:45 #677614

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Om het dan even af te maken:

Aangenomen dat de inwendige weerstand 2 mΩ is (kortsluitstroom 6kA) dan zou er dus bij 2V laadverschil een stroom gaan lopen van I = U / R = 2 / 2m = 1000A.
Dat is natuurlijk niet zo.

De regelaar is geen spanningsbron, maar een stroombron. De regelaar is zo geconstrueerd dat hij de optimale laadcurve van de accu zal proberen te volgen. Dat betekend dat zolang de accu voldoende ver is ontladen hij op zijn maximaal ingestelde stroom gaat staan. Zodra de accuspanning gaat stijgen, zal de regelaar de stroom doen afnemen, om uiteindelijk bij een onderhoudsstroom uit te komen.

In deze casus zal het zo zijn dat als de 100Ah accu ver genoeg ontladen is, hij initieel op zijn maximaal te halen stroom gaat staan. Zoals eerder gezegd, als de motor net iets meer dan stationair loopt zal de 55A dynamo 30A doen. Die 30 A zal de accuspanning rap doen stijgen, waarna de regelaar gas terug neemt.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 10:53 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 10:51 #677616

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ik weet het niet helemaal zeker, maar is het ook niet zo dat de chemische reacties die ontstaan aan de accuplaten bij het laden van de accu de interne weerstand snel doen toenemen ?
Of kan een accu bij voldoende stroomaanbod werkelijk een dergelijk grote stroom langdurig opnemen ?

Vroeger toen hadden we nog geen gesofistikeerde laders, alleen een lader die 10A kon leveren bvb.
Dikwijls genoeg gezien dat mijn accu net na het aansluiten 10A opnam, maar na enkele seconden al naar de meer normale 4A ging.
Die laders hadden geen regeling, die gaven gewoon 13,6V DC.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 10:53 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 11:01 #677618

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Tony2920 schreef :
Ik weet het niet helemaal zeker, maar is het ook niet zo dat de chemische reacties die ontstaan aan de accuplaten bij het laden van de accu de interne weerstand snel doen toenemen ?
Of kan een accu bij voldoende stroomaanbod werkelijk een dergelijk grote stroom langdurig opnemen ?
De inwendige weerstand neemt idd iets toe bij hogere laadstromen. Maar niet in een mate dat het de laadstroom van de regelaar zou kunnen beïnvloeden.

Tony2920 schreef :
Vroeger toen hadden we nog geen gesofistikeerde laders, alleen een lader die 10A kon leveren bvb.
Dikwijls genoeg gezien dat mijn accu net na het aansluiten 10A opnam, maar na enkele seconden al naar de meer normale 4A ging.
Die laders hadden geen regeling, die gaven gewoon 13,6V DC.
Eigenlijk is dat precies wat ik in mijn vorige post beschrijf. Het verschil is alleen de tijd. De tijd waarin die 10A geleverd wordt, is afhankelijk van de mate van ontlading van de accu. Bij een redelijk geladen accu zal de klemspanning al gauw oplopen, waardoor de laadstroom afneemt. Bij een sterk ontladen accu zal die 10A veel langer lopen.

En ook jouw niet gesofistikeerde lader is een stroombron ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 11:03 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 11:09 #677619

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
We kunnen dit heel ingewikkeld maken, maar het komt er simpel gezegd op neer dat deze dynamo die accu prima kan laden.

Bij auto's heb je ook 100A dynamo's op relatief kleine accu's.
En een 100A dynamo zou zelfs nog wel op een 55Ah accutje kunnen, durf ik wel te stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 11:24 #677622

Je kan het gewoon zien als je een accumonitor hebt....

Als mijn lichtaccu's (samen 210 Ah) zo'n 30% ontladen zijn leveren of de dynamo of de acculader zo ongeveer evenveel A's: hoger dan 30A heb ik nog nooit gezien, terwijl de dynamo 50 A kan leveren en da lader 45A.

Die 30A laadstroom loopt dan al heel snel terug naar iets van 20A of minder (veel minder).

30A is 1/7 van de accucapaciteit; redelijk in lijn met de vuistregel van pakweg 10% laden van de Ah-waarde van de accu's.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 11:47 #677626

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
JohnBerg schreef :
De regelaar is geen spanningsbron, maar een stroombron. De regelaar is zo geconstrueerd dat hij de optimale laadcurve van de accu zal proberen te volgen. Dat betekend dat zolang de accu voldoende ver is ontladen hij op zijn maximaal ingestelde stroom gaat staan. Zodra de accuspanning gaat stijgen, zal de regelaar de stroom doen afnemen, om uiteindelijk bij een onderhoudsstroom uit te komen.

Ik weet niet welk utopisch beeld jij hebt van een simpele standaard spanningregelaar?
Het is gewoon een aan/uit (tor/fet) regelaar met zenderdiode. De maximale te leveren stroom wordt bepaald door de inwendige weerstand van het 3 fase stator wikkelpakket + magnetisch veld vanuit de rotor en de aangesloten belasting.
De regelaar geeft de rotor volle spanning en magnetisch veld. De stator wordt dan elektrisch nauwelijks begrenst. Als de laadstroom dus te lang maximaal is, kan dat oververhitte gelijkricht diodes opleveren (defect).
Er zit dus geen actieve stroom begrenzing in. De regelaar kijkt dus uitsluitend naar de spanning en bepaald daarmee aan of uit.

Tot zover een standaard dynamo.

Er zijn wel luxe regelaars die stroom begrenzen, maar daar gaat het hier niet over. Ooit maakten we PWM regelaars met al deze parameters.

In geval van 2 miliOhm externe belasting, telt de inwendige weerstand en spanningsval over de gelijkricht diode als grootste begrenzende factor.

De gewone handels dynamo's zijn berekend op het kortstondig bijladen van de het startmotor verbruik, maar niet op continue de maximaal aangegeven stroom.

In de praktijk zijn veel installaties minder ideaal en wordt de maximale stroom nooit langdurig bereikt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 11:48 #677627

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
JohnBerg schreef :
Om het dan even af te maken:


De regelaar is geen spanningsbron, maar een stroombron. De regelaar is zo geconstrueerd dat hij de optimale laadcurve van de accu zal proberen te volgen. Dat betekend dat zolang de accu voldoende ver is ontladen hij op zijn maximaal ingestelde stroom gaat staan. Zodra de accuspanning gaat stijgen, zal de regelaar de stroom doen afnemen, om uiteindelijk bij een onderhoudsstroom uit te komen.

De normale standaardregelaar op een dynamo is een heel dom ding en regelt alleen maar spanning.
De stroom wordt bepaald door hetgeen wat aan de dynamo geknoopt is, de accu('s) en verbruikers dus, tot aan de maximum constructielimiet van de dynamo.
De regelaar regelt de veldstroom aan de hand van de uitgangsspanning van de dynamo en weet verder niets van de stroom: de dynamo is een spanningsbron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 11:56 #677629

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WADnWIND schreef :
Ik weet niet welk utopisch beeld jij hebt van een simpele standaard spanningregelaar?
Utopisch beeld?

WADnWIND schreef :
Het is gewoon een aan/uit (tor/fet) regelaar met zenderdiode. De maximale te leveren stroom wordt bepaald door de inwendige weerstand van het 3 fase stator wikkelpakket + magnetisch veld vanuit de rotor en de aangesloten belasting.
De regelaar geeft de rotor volle spanning en magnetisch veld. De stator wordt dan elektrisch nauwelijks begrenst. Als de laadstroom dus te lang maximaal is, kan dat oververhitte gelijkricht diodes opleveren (defect).
Er zit dus geen actieve stroom begrenzing in. De regelaar kijkt dus uitsluitend naar de spanning en bepaald daarmee aan of uit.
Wat erin zit maakt geen bal uit. Het gaat erom hoe de regelaar zich aan de klemmen gedraagt. Daar maak je een vervangingsschema van, en daar reken je mee.

Tenzij je natuurlijk van natte vinger werk houd.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 12:04 #677630

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Aad77 schreef :
De regelaar regelt de veldstroom aan de hand van de uitgangsspanning van de dynamo en weet verder niets van de stroom: de dynamo is een spanningsbron.

Dat zou je zou zo kunnen zeggen :)

Laat ik het eens anders stellen: in onderstaand schema staat links een spanningsbron, en rechts een stroombron. Wat is het verschil tussen die twee?


Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 12:13 #677633

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Gaat het hier om een praktisch advies of om een theoretische verhandeling?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 12:25 #677635

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
AlfaR schreef :
Gaat het hier om een praktisch advies of om een theoretische verhandeling?

Het praktische antwoord is door Faran al als eerste in dit draadje gegeven :)

Maar dit is het zeilersforum hé :P

Over het theoretische: dit is Havo 4 stof!
De berekening van spannings- en stroombronnen is in 1853 ontdekt door de Duitser Helmholtz, maar de Fransman Thévenin heeft in 1883 de credits ervoor gekregen. Zo oneerlijk kan het gaan :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 12:26 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 12:28 #677636

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Aan de klemmen gedraagt het zich als spanningsbron. Eens
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 12:38 #677639

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WADnWIND schreef :
Aan de klemmen gedraagt het zich als spanningsbron. Eens

Een accu wordt in de volksmond een spanningsbron genoemd. Dat komt omdat zodra je er een belasting aan hangt de spanning nauwelijks zakt. Dat zie je ook aan de hoge kortsluitstroom.

Er is al vastgesteld dat zodra de accuspanning oploopt, de stroom uit de dynamo dramatisch terugloopt.
Ook is het duidelijk dat de inwendige weerstand van een accu heel laag is, namelijk de (open klemspanning / kortsluitstroom).

Als een dynamo een spanningsbron zou zijn, waarom loopt dan die stroom zo dramatisch terug?

edit: voor wie er eens serieus mee wil spelen: download gratis LTSpice, en probeer een simulatie te draaien van een spanningsbron die een accu laad. :)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 13:02 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 16:16 #677676

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Huh?

Als een spanningbron een constante spanning handhaaft, is het toch logisch dat de stroom varieert bij wisselend belasting (lees ladingstoestand van de accu).
Als het een stroombron zou zijn zou er altijd 55A lopen, maar met onaanvaardbare hoge klemspanning tot b.v. 20-30 volt.

We hebben het toch wel over de dynamo, hé? edit: alternator (zucht)

Bij een intelligente acculader wordt wel eerst gewerkt als stroombron, om de stroom niet te hoog op te laten lopen voor de lader. Pas als de klemspanning stijgt boven de nominale spanning gaat de lader over als spanningsbron. Er zijn nog wel wat tussen vormen, maar dat is in de marge.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 22:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 17:10 #677679

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Wat mij verbaasd is dat mensen die menen er alles van te weten,
toch consequent de benaming dynamo blijven hanteren, voor iets wat een alternator is. :whistle:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 17:18 #677681

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ik heb ook in de watersport gewerkt en geen mens die daar een dynamo alternator noemde hoor. Officieel heet dat ding wel zo, maar in de praktijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 17:22 #677682

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Tony2920 schreef :
Wat mij verbaasd is dat mensen die menen er alles van te weten,
toch consequent de benaming dynamo blijven hanteren, voor iets wat een alternator is. :whistle:

:)
vastgeroest, ingesleten, gewoonte ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 17:22 #677683

Krijgen we dat weer. Maar horen we "alternator" nu op z'n Hollandsch uit te spreken of als in de Engelse taal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 17:42 #677688

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Engels klinkt beter B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 17:43 #677689

Het ding genereert stroom, dus GENERATOR zou een prima naam kunnen zijn.
Maar iedereen begrijpt wat wordt bedoeld, hoop ik.

Het vermogen dat een generator kan leveren maakt NIETS uit voor de stroom waarheen dan ook.
De generator wordt, zoals al een paar keer eerder genoemd, op SPANNING afgeregeld.

Gevolg van die spanning is stroom, En die wordt bepaald door de afnemer van die stroom.
Een 100 Watt lamp neemt niet meer dan 8A terwijl een 10 watt lampje van die zelfde spanning maar 0,8A afneemt.

Bij accu´s is dat niet anders, het spanningsverschil tussen generator en accu bepaalt de spanning die voor de stroom zorgt.
De inwendige (=variabele!!!) weerstand bepaalt de stroomsterkte.
Bij een 100Ah accu loopt deze veel steiler op dan bij een 1000Ah accu.
De stroom zal ergens in de buurt van de 20A zitten bij een half geladen accu van 100Ah.

MAAR, wanneer je een opgevoerde regelaar in de plaats zet van de standaard regelaar dan wordt de stroom door de veld wikkeling sterker, normaal is die stroom 2A, maar die kan dan wel opgevoerd worden tot 10A, met als gevolg dat de generator spanning spanning flink oploopt.
Tot mogelijk wel 15V (bij een Sterling regelaar)
Dit heeft een veel hogere laadstroom tot gevolg.
Gevolg daarvan is een kortere levensduur van de accu en een risico van een oververhitte generator, omdat ze voor andere waarden gebouwd zijn.

Sterling waarschuwt hiervoor ook in de eigen folder!!!!

Edit,....Zie juist een tikfout, die 20A moet 10A zijn als beginstroom voor een half geladen 100Ah accu
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 19:15 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl