Aad77,
Een standaard regelaar is zo ontworpen dat de generator nooit oververhit raakt.
En dat bij stationair toeren slechts een zeer geringe stroom opgewekt wordt, dit om de startmotot niet zwaarder te belasten dan nodig en ook om de koude motor niet direct zwaar te belasten.
Bij mij is de stationair laadstroom 2,4A, gisteren gemeten.
De afgeregelde spanning is, wat jij stelt, slechts één spanning. En wat aan de veilige kant. Veldstroom zal ergens 2A en 4A liggen bij de verschillende vermogens generatoren.
Wat Sterling doet is de negatieve borstel los nemen van de originele regelaar en daar de eigen veldstroom door te sturen.
Niet zozeer om het generator vermogen op te voeren, maar om bij laag toerental al de maximum capaciteit te hebben.
Er wordt dan veel warmte ontwikkeld en slechts weinig gekoeld door ´t lage toerental.
Ik las in hun folder dat dit wel tot 10A kon zijn. Dat zal afhangen van wat het vermogen van de generator is, kleintjes zullen wat minder hebben denk ik.
Daarmee kan de spanning opgevoerd worden tot boven de 15V, ergens las ik ook dat het soms wel tot 18V kan gaan.
Er zitten verder ook, zoals jij stelt, ook een heleboel meer regelingen in die een bepaalde keuze tussen diverse protocollen mogelijk maakt.
Ieder kiest dus wat hem of haar het beste past.
Het is heel fijn om de accu zeer snel te kunnen laden, maar het heeft wel z´n prijs.
De generator zeer dicht aan de rand van ´t mogelijke en de levensduur van de accu´s vermindert.
Vorige week iemand hier die na 2 jaar door z´n accu´s heen was, waar ik er meer dan 10 jaar mee doe.
Ze schrijven dit ook heel eerlijk in hun folder.