Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu & dynamo

Accu & dynamo 31 okt 2015 21:40 #677779

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Ha, ha. Als je googled op "alternator reviseren" kom je terecht bij specialisten, die het allemaal hebben over dynamo's reviseren.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 01 nov 2015 11:37 #677880

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Ze staan allebei keurig in de grote Van Dale hoor:

alternator: wisselstroommachine
dynamo: toestel waarin elektrische energie wordt opgewekt door een geleider in een magnetisch veld te doen draaien; meestal echter draait het krachtveld (opgewekt door een rotor) en staat de geleider stil (stator).

In feite was de oude gelijkstroomdynamo ook een wisselstroommachine, je kunt met een rotatie alleen maar wisselstroom maken, maar deze hadden een mechanische gelijkrichter, de collector of commutator.
Plus de nare eigenschap dat de hoofdstroom in het roterende gedeelte werd opgewekt, en dus over de collector en koolborstels moest lopen.
Bij de moderne dynamo (of alternator, hoewel dit inderdaad een Engels woord is) wordt de hoofdstroom in de statorwikkeling opgewekt (driefase draaistroom, i.e. drie wisselstromen met onderling 120º faseverschil) en gelijkgericht met diodes, terwijl het roterende veld (lage stroom) gevoed kan worden met sleepringen, een beduidend vriendelijkere (i.e. betrouwbaarder en goedkoper)constructie.
De gewonden hoofdstroomrotor van de oude machines had een beperkt maximum toerental, anders vlogen de wikkelingen eraf - dat was meestal het eerste wat fout ging als een oude automotor op hol sloeg.
Dit beperkte dus ook de stroomproductie bij lage toerentallen.
De moderne dynamo is dus (veel) goedkoper te maken (in de groothandel Eur. 35 voor een 35A dynamo), vereist veel minder (eigenlijk geen) onderhoud, en heeft een groter toerenbereik doordat de rotor mechanisch veel hogere toerentallen kan verdragen, met als gevolg dat met de juiste layout de dynamo al flink presteert bij stationair toerental van de aandrijfmachine.

De dynamo wordt op spanning geregeld, en met de beperking in het Victron boek "Altijd stroom" wordt bedoeld dat bij een voldoende grote ontladen accubatterij de dynamo vol wordt uitgestuurd en de stroombeperking gewoon de maximum capaciteit van de dynamo is: de accubatterij wil alles opvreten wat aangeboden wordt, tot in de kiloamperes toe.

Het is ook niet zo dat een dynamo met een externe regelaar een grotere capaciteit krijgt: de maximum veldstroom wordt gewoon bepaald door de spanning over de veldwikkeling in combinatie met de weerstand ervan, en bijvoorbeeld een Sterling regelaar heeft alleen een aansluiting tussen de -borstel van de rotor en massa, precies hetzelfde als de ingebouwde originele regelaar. De andere veldborstel ligt intern aan de plus, en aangezien beide regelaars niet meer kunnen dan kortsluiten naar massa kan de Sterling nooit meer veldstroom genereren.
Wat de Sterling meer heeft is een intelligentere regeling met verschillende regelspanningen, in combinatie met monitoring van de accuspanning, terwijl de ingebouwde regelaar maar 1 vaste spanning kan regelen. De maximum laadstroom is in beide gevallen hetzelfde, maar de Sterling (of andere intelligente regelaar) zal deze langer volhouden en op een gepast moment de regelspanning verlagen (bulk/absorptie/float).

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 01 nov 2015 11:48 #677884

Aad77 schreef :
Ze staan allebei keurig in de grote Van Dale hoor:

en ze maken allebei dezelfde Dinah Moe Humm,



met een mooie Janis Joplin imitatie er ook nog in.

Sorry voor de muzikale interruptie ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 01 nov 2015 11:48 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 01 nov 2015 15:02 #677929

Aad77,

Een standaard regelaar is zo ontworpen dat de generator nooit oververhit raakt.
En dat bij stationair toeren slechts een zeer geringe stroom opgewekt wordt, dit om de startmotot niet zwaarder te belasten dan nodig en ook om de koude motor niet direct zwaar te belasten.
Bij mij is de stationair laadstroom 2,4A, gisteren gemeten.

De afgeregelde spanning is, wat jij stelt, slechts één spanning. En wat aan de veilige kant. Veldstroom zal ergens 2A en 4A liggen bij de verschillende vermogens generatoren.

Wat Sterling doet is de negatieve borstel los nemen van de originele regelaar en daar de eigen veldstroom door te sturen.
Niet zozeer om het generator vermogen op te voeren, maar om bij laag toerental al de maximum capaciteit te hebben.
Er wordt dan veel warmte ontwikkeld en slechts weinig gekoeld door ´t lage toerental.
Ik las in hun folder dat dit wel tot 10A kon zijn. Dat zal afhangen van wat het vermogen van de generator is, kleintjes zullen wat minder hebben denk ik.
Daarmee kan de spanning opgevoerd worden tot boven de 15V, ergens las ik ook dat het soms wel tot 18V kan gaan.
Er zitten verder ook, zoals jij stelt, ook een heleboel meer regelingen in die een bepaalde keuze tussen diverse protocollen mogelijk maakt.
Ieder kiest dus wat hem of haar het beste past.
Het is heel fijn om de accu zeer snel te kunnen laden, maar het heeft wel z´n prijs.
De generator zeer dicht aan de rand van ´t mogelijke en de levensduur van de accu´s vermindert.

Vorige week iemand hier die na 2 jaar door z´n accu´s heen was, waar ik er meer dan 10 jaar mee doe.

Ze schrijven dit ook heel eerlijk in hun folder.


Laatst bewerkt: 01 nov 2015 15:04 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 01 nov 2015 15:51 #677943

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Saeftinghe schreef :
En dat bij stationair toeren slechts een zeer geringe stroom opgewekt wordt, dit om de startmotot niet zwaarder te belasten dan nodig en ook om de koude motor niet direct zwaar te belasten.
Het vermogen van een 50A dynamo = P = U x I = 12 * 50 = 600 Watt
Dat is ongeveer 0,8 pk.
Zou een 50 pk motor daar last van kunnen hebben?

Zou het niet kunnen zijn dat het afgegeven vermogen van een dynamo een functie is van het toerental?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 01 nov 2015 15:52 #677944

Huh, dit geelgekleurde gaat over iets totaal anders als je een stukje omhoog leest. Lijkt te gaan om tijdens remmen een handje mee te helpen door de (OK dan!) alternator "heavily" te belasten en het opgewekt vermogen in de startaccu te stoppen.

Saeftinghe schreef :
om de koude motor niet direct zwaar te belasten.

In een ander draadje wel eens uitgerekend hoeveel PK een 60A leverende alternator vraagt, dit was bijna verwaarloosbaar. In ieder geval géén argument om bang te zijn om je net gestartte motor over te belasten. Een Sterling heeft trouwens een soft start, duurt een minuut ofzo voordat de laadstroom langzaam opgevoerd begint te worden.

Zie link: 0.5 PK bij 30A; geen argument dus.

Eens betreft de verminderde koeling bij verlaagd toerental. Ik ben daarom voorzichtig om de Sterling bij te schakelen bij erg heet weer; afgelopen twee seizoenen nu 3x niet gedaan. Normaal voldoet ie juist uitstekend bij om in het half uurtje dat je in- en uit havens vaart of een sluis doet de accu goed bij te laden. Motorruimte is dan nog koud waardoor de verminderde koeling minder een issue is.

Als je de bulkstroom netjes instelt, passend bij je accu, gedraagt de Sterling zich net zo als een goede Victron lader. Vrees voor de levensduur van de accu heb ik dus niet. Die zou ik wél hebben als er onvoldoende geladen wordt waardoor het risico bestaat dat je je accu te ver leeg trekt.
Laatst bewerkt: 01 nov 2015 16:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 01 nov 2015 17:03 #677969

Nachtvlinder,
Het gaat er om dat alles z´n prijs heeft, alleen maar voordelen komt zelden voor.
Hier win je wat en elders verlies je wat.
In het geval met brute lading is dat levensduur van de accu en het risico van een oververhitte generator.

Een nog koude diesel levert duidelijk veel minder vermogen dan een warme.

Ik kan dat goed merken met m´n 60 pk autotje,wanneer ik direct na de start een helling op moet dan heeft hij daar veel meer moeite me dan wanneer hij warm is.
Voor scheepsmotortjes is dat niet anders.
En veel van die motortjes zijn maar nabij de 15 pk !!!!!!

Ooit had ik een 13 pk motor met een 35A generatortje.
De weinige motortijd wilde ik zoveel mogelijk amperes laden.
Destijds was de enige optie om het toerental te verhogen.

De generator was borstelloos, wat inhoudt dat het toerental heel flink opgevoerd kon worden.
Kleinere pully op de generator, bij maximaal motor RPM draaide de generator14.000 RPM!!! Koeling leek me geen punt te zijn, was het ook niet.
Maar starten werd wel een probleem.
De startmotor kreeg hem amper rond met ingeschakeld contact.
Koud lukte het ook niet.
En dat was maar 35A capaciteit.

Zoals je zeker zult weten heeft een stationair draaiende motor maar net genoeg kracht om zichzelf draaiende te houden.
Daar kan geen belaste generator bij!!!

De oplossing: starten zonder contact, de veldwikkeling krijgt dan geen stroom.
Stationair RPM iets verhoogd en pas contact aan wanneer de motor draaide. Dat contact inschakelen was heel sterk merkbaar!!!

Die motor kon met de slinger worden gestart.
Dan was goed te voelen hoeveel weerstand die generator gaf, helemaal met een lege accu. Dan kreeg ik hem NIET rond!!!

Ik zou zeggen, Probeer het eens om met een volbelaste generator je motor rond te tornen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl