Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu & dynamo

Accu & dynamo 31 okt 2015 17:43 #677689

Het ding genereert stroom, dus GENERATOR zou een prima naam kunnen zijn.
Maar iedereen begrijpt wat wordt bedoeld, hoop ik.

Het vermogen dat een generator kan leveren maakt NIETS uit voor de stroom waarheen dan ook.
De generator wordt, zoals al een paar keer eerder genoemd, op SPANNING afgeregeld.

Gevolg van die spanning is stroom, En die wordt bepaald door de afnemer van die stroom.
Een 100 Watt lamp neemt niet meer dan 8A terwijl een 10 watt lampje van die zelfde spanning maar 0,8A afneemt.

Bij accu´s is dat niet anders, het spanningsverschil tussen generator en accu bepaalt de spanning die voor de stroom zorgt.
De inwendige (=variabele!!!) weerstand bepaalt de stroomsterkte.
Bij een 100Ah accu loopt deze veel steiler op dan bij een 1000Ah accu.
De stroom zal ergens in de buurt van de 20A zitten bij een half geladen accu van 100Ah.

MAAR, wanneer je een opgevoerde regelaar in de plaats zet van de standaard regelaar dan wordt de stroom door de veld wikkeling sterker, normaal is die stroom 2A, maar die kan dan wel opgevoerd worden tot 10A, met als gevolg dat de generator spanning spanning flink oploopt.
Tot mogelijk wel 15V (bij een Sterling regelaar)
Dit heeft een veel hogere laadstroom tot gevolg.
Gevolg daarvan is een kortere levensduur van de accu en een risico van een oververhitte generator, omdat ze voor andere waarden gebouwd zijn.

Sterling waarschuwt hiervoor ook in de eigen folder!!!!

Edit,....Zie juist een tikfout, die 20A moet 10A zijn als beginstroom voor een half geladen 100Ah accu
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 19:15 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 17:44 #677690

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik was eigenlijk van plan om een heel voorbeeld te gaan maken, maar bedacht toen dat daar weer heel veel discussie over zou komen :angry:

En misschien ook wel dat dit forum niet de plek is om teveel over natuurkunde / wiskunde / elektriciteitsleer uit te wijden :P


Daarom wat copy / paste uit het boek "altijd stroom, Elektriciteit aan Boord" van Victron:

4.2.1. Bulkladen
In het begin van de laadcyclus van een accu stijgt de spanning snel naar ca. 2.1 V / cel (12.6 V voor een 12 V accu en 25.2 V voor een 24 V accu). De spanning stijgt daarna langzaam door tot de absorptiespanning is bereikt. Gedurende de bulkfase van de laadcyclus accepteert de accu alle aangeboden laadstroom: de laadstroom wordt begrensd door de laadapparatuur. Voor grote accubatterijen is het raadzaam om de stroom tot C / 5 te beperken of, nog beter, tot C / 10, wat betekent dat 10 tot 20 % van de totale capaciteit per uur wordt geladen, bijvoorbeeld 100 A tot 200 A voor een accu van 1000 Ah.


Daar staat toch echt dat "de laadstroom wordt begrensd door de laadapparatuur" gedurende de bulkfase.
Een spanningsbron waarvan de laadstroom wordt begrenst is toch echt een stroombron!

Ook staat hier al iets over het overladen, waar ik in eerste instantie op doelde. In hoofdstuk 2.5.8 wordt dat nog wat verder uitgediept:

2.5.8. Voortijdige veroudering 4. Teveel laden.
Teveel laden leidt tot overmatige gasontwikkeling en daardoor waterverlies. Bij open accu’s kan het waterverlies, veroorzaakt door overmatige gasontwikkeling weer worden aangevuld (maar de versnelde corrosie van de positieve platen die tegelijkertijd plaatsvindt is onherstelbaar).
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 17:56 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 17:52 #677691

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
mag hier een slot op?
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 17:54 #677692

Waarom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 17:59 #677696

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
In het begin schreef JohnBerg nog dat een 55A dynamo'tje te zwaar zou zijn voor een 100Ah accu.

Wat zijn de meningen hier nu over? Volgens mij klopt dit totaal niet,
Een dynamo regelt zichzelf zodanig snel terug, dat hier nooit problemen door zullen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 18:03 #677697

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
AlfaR schreef :
In het begin schreef JohnBerg nog dat een 55A dynamo'tje te zwaar zou zijn voor een 100Ah accu.

Wat zijn de meningen hier nu over? Volgens mij klopt dit totaal niet,
Een dynamo regelt zichzelf zodanig snel terug, dat hier nooit problemen door zullen komen.

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al in je laatste zin ;)
Daarbij zal "snel" afhangen van de laadtoestand van de accu. Bij een 85% geladen accu (= 15% ontlading) zal het idd geen problemen geven. Bij een 25% geladen accu (= 75% ontlading) zul je hem nog sneller richting afgrond duwen. Dan is snel namelijk niet meer snel :P

edit: bij een startaccu geeft het eigenlijk dus nooit problemen. Bij een lichtaccu ligt het wat genuanceerder.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 18:39 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 18:21 #677704

AlfaR,
Vandaag een 20 tal accutjes van 5 Ah getest en geladen.
Kwamen uit een of ander backup systeem.
Niet één nam meer dan 0,3A als laadstroom, aangesloten op de generator van m´n scheepsmotor die 1500 RPM draaide en dus z´n maximum power van 60A kon leveren.
Er zit gewoon de standaardregelaar op van 14,3V.
Hoe je het ook wendt of keert, de praktijk wordt er niet anders van. Het spanningsverschil bepaalt de stroomsterkte over een weerstand, de weerstand die een accu heeft, de accu spanning + de (variabele) weerstand.
Wanneer de theorie hiervan afwijkt, is het zaak om de (aangenomen?) waarden in die theorie te kontroleren.

Wanneer ik mijn boord accu´s van 400Ah laad, dan levert de generator
maximaal 45A. Dat zit aardig in de buurt van wat Victron stelt nietwaar?
Dat ga ik straks nog een keer kontroleren, we hebben een week erg somber weer gehad, geen wind en geen zon, de accu´s zijn lading door de generator toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 18:33 #677709

Free Bird schreef :
mag hier een slot op?
Nee :evil:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 19:00 #677717

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Tony2920 schreef :
Wat mij verbaasd is dat mensen die menen er alles van te weten,
toch consequent de benaming dynamo blijven hanteren, voor iets wat een alternator is. :whistle:

Mischien herken je juist daarin de deskundige.
De juiste volledige naam is overgens wisselstroomdynamo.
Sorry, kon het niet laten.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 19:08 #677719

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Interessant,Saeftinghe.
Dan kun je dus ook gerust een 100A DYNAMO op je 55Ah accu'tje zetten.
Ik meen toch dat JohnBerg iets anders beweerde.
En een goede DYNAMO zal ook nooit een accu kunnen laten koken.

Leuk, 60 Ampere laadstroom op een accu van 5Ah. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 19:22 #677725

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
AlfaR schreef :
Ik meen toch dat JohnBerg iets anders beweerde.

Haha .. gelukkig ben ik niet alleen (copy/paste van Victron):

Gedurende de bulkfase van de laadcyclus accepteert de accu alle aangeboden laadstroom: de laadstroom wordt begrensd door de laadapparatuur.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 19:23 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 19:27 #677726

Tony2920 schreef :
Wat mij verbaasd is dat mensen die menen er alles van te weten, toch consequent de benaming dynamo blijven hanteren, voor iets wat een alternator is. :whistle:

Ik ben echt onzettend blij voor je dat je deze term onthouden hebt, en al zou je geen snars weten van dit onderwerp dan ben je natuurlijk wél de man bij de fietsenmaker of Kwik-fit! Of zou je daar niet begrepen worden?

Op dit forum staat het natuurijk ontzettend stoer om er af en toe die oneliner tegenaan te gooien - gelegenheden zat en toch iets inbrengen in een topic!

Deed dat vroeger zelf ook altijd betreft foutief gebruik van de termen hoofdwant en topwant. Maar eens mee gestopt. Dat zou ik met dat alternator geneuzel ook aanraden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 19:50 #677736

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Nachtvlinder schreef :
Tony2920 schreef :
Wat mij verbaasd is dat mensen die menen er alles van te weten, toch consequent de benaming dynamo blijven hanteren, voor iets wat een alternator is. :whistle:

Ik ben echt onzettend blij voor je dat je deze term onthouden hebt, en al zou je geen snars weten van dit onderwerp dan ben je natuurlijk wél de man bij de fietsenmaker of Kwik-fit! Of zou je daar niet begrepen worden?

Op dit forum staat het natuurijk ontzettend stoer om er af en toe die oneliner tegenaan te gooien - gelegenheden zat en toch iets inbrengen in een topic!

Deed dat vroeger zelf ook altijd betreft foutief gebruik van de termen hoofdwant en topwant. Maar eens mee gestopt. Dat zou ik met dat alternator geneuzel ook aanraden.

Ik begrijp wat je zegt, maar ik ben het helemaal oneens met je.
Mij is geleerd, altijd de juiste termen en benamingen te gebruiken.
We weten allemaal dat het een alternator is,
dan wordt het hoog tijd dat we die term ook gebruiken.
Generator kan ook, want daar kan ik geen spelt tussen steken.
Er zijn mensen op dit forum die zuchten en klagen als men, Ah, A en andere grootheden verkeerd gebruikt en ze hebben gelijk.
We zeggen toch ook niet dat we de stoommachine aanmaken als we de dieselmotor starten. :evil:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 19:58 #677738

AlfaR,

De aangeboden spanning bepaalt de stroomsterkte tot het maximale dat de STROOM bron kan leveren. (Een regelaar maakt geen stroom,is dus géén stroombron!!)
Wordt meer dan dit maximale gevraagd, te grote verbruiker of kortsluiting, dan zakt de aangeboden spanning tot er een nieuwe balans is tussen aanbod en afname van stroom.

Ik heb net m´n motor gestart, voltmetertje gaf 12V aan. Dit met flink verbruik aan. Computers, koelkast, omvormer, verlichting, kachel en een koelvloeistof pompje voor warmte transport van kachel naar boiler
Wat betekent dat ik er ongeveer 0,2V bij mag tellen voor "echte" accu spanning. Een accumonitor zou mogelijk dit op 0,23V stellen.

Laadspanning is nu 13,8V, Stroom begon met een paar minuten 36A, oplopend naar 40A.
Die 40A blijft, verwacht ik, een uurtje ongeveer gelijk en zakt dan langzaam tot ongeveer 5A wanneer de accu helemaal vol is.
Zolang laat ik de motor niet draaien. Ergens tussen 15A en 20A laadstroom zet ik hem af.

Bij voldoende tijd laden gaan wel de accu´s iets gassen, ik heb vloeistof accu´s, dus kan het verdwenen water gewoon bijvullen.
Zonnepanelen en walstroom gaan ook tot een beetje gasvorming.
De windmolen heb ik afgeregeld op 13,8V, geen gasvorming hierdoor.

Ik denk dat ook "onderhoudsvrije" vloeistof accu´s toch een heel klein beetje water verliezen, misschien ook GEL en AGM, wanneer ze met opgevoerde laders worden geladen.
Daarom is mijn keus op gewone vloeistof accu´s gevallen, daar kun je bijvullen. En ze zijn VEEL goedkoper dan de andere.
Eens in de 2 a 3 maanden moet ik wat water bijvullen.

Die accutjes namen geen 60A hoor, dat is de generator capaciteit.

Vorige week iemand hier die een opgevoerde regelaar op de generator had.
De accu´s in 2 jaar totaal opgebruikt.
Of het aan de accu´s of de regelaar lag blijft in nevelen gehuld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 20:28 #677749

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
@Saeftinghe: Laad je alleen op de motor dan? Heb je geen echte lader?
Ik weet wel ongeveer hoe alles in elkaar zit op stroomgebied, alleen de discussie hier over laden met een dynamo vond ik wel interessant. Maar ik geloof niet dat er in de praktijk laadproblemen zijn met dynamo's

Hoewel een set service-accu's beter geladen kan worden door een goede 230V. lader. In ieder geval regelmatig.



@Tony2920: zeg jij dan ook altijd dieselmotor als je de motor start? En automobiel als je met de auto weg gaat? Persoonlijk vind ik het muggenzifterij. Dynamo is zo ingeburgerd, dat krijg je er nooit weer uit hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 20:42 #677756

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
AlfaR schreef :
@Saeftinghe: Laad je alleen op de motor dan? Heb je geen echte lader?
Ik weet wel ongeveer hoe alles in elkaar zit op stroomgebied, alleen de discussie hier over laden met een dynamo vond ik wel interessant. Maar ik geloof niet dat er in de praktijk laadproblemen zijn met dynamo's

Hoewel een set service-accu's beter geladen kan worden door een goede 230V. lader. In ieder geval regelmatig.



@Tony2920: zeg jij dan ook altijd dieselmotor als je de motor start? En automobiel als je met de auto weg gaat? Persoonlijk vind ik het muggenzifterij. Dynamo is zo ingeburgerd, dat krijg je er nooit weer uit hoor.

Muggenzifterij is een veel gebruikt excuus om in dit geval niet het juiste woord te gebruiken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 20:43 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 20:43 #677757

Dat eeuwige gezeur over dynamo of alternator...
Pak je woordenboek eens.
Of wacht ik zal je mijn woordenboek geven (E-N):
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 20:46 #677759

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
It Paradyske schreef :
Dat eeuwige gezeur over dynamo of alternator...
Pak je woordenboek eens.
Of wacht ik zal je mijn woordenboek geven (E-N):
Jouw woordenboek is oud. De juiste term voor alternator is wisselstroomgenerator.
alternator
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 20:46 #677760

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Zo kun je altijd doorgaan, meningen verschillen.
Dynamo: toestel waarin mechanische kracht in elektrische wordt omgezet(Van Dale)
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 20:47 door AlfaR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 20:51 #677762

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
En eigenlijk is het ook geen wisselstroomgenerator :evil:

In het plastic deel dat achterop het "ding" zit, zitten 3 dioden die een 3 fase gelijkrichter vormen.
Daardoor ontstaat er aan de klemmen een spanning die niet van polariteit wisselt B)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 20:52 #677763

Tony2920 schreef :
It Paradyske schreef :
Dat eeuwige gezeur over dynamo of alternator...
Pak je woordenboek eens.
Of wacht ik zal je mijn woordenboek geven (E-N):
Jouw woordenboek is oud. De juiste term voor alternator is wisselstroomgenerator.
alternator

(Niet) Alles wat op internet staat is waar, al denken sommigen dat wel...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 20:57 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 20:58 #677766

AlfaR,
Vrijwel alle laadstroom komt van zonpanelen, maar we hebben hier nu een paar weken slecht weer, Hollands herfstweer, zware bewolking en regen, bijna geen wind ook om deze reden.

De wind in de rivieren wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door zonnewarmte op het land, hetgeen thermiek veroorzaakt, en ´s nachts het omgekeerde.
Geen zon, geen thermiek, geen wind voor de windgenerator en ook geen zon op de panelen.
Dan moet de (diesel)motor bij en kan ik er weer een paar dagen tegen.

Wanneer ik water moet innemen lig ik meestal een paar dagen aan een steiger en heb ik dus walstroom.

Walstroom en zonpanelen leveren beide 15A als maximimum, dat is ruim voldoende.
In de winter 120Ah per dag, in de zomer zou het over de 200Ah kunnen zijn, maar meestal is de accu dan al rond het middag uur vol.

Ik heb een forse overcapaciteit aan panelen en accu en dat betaald uit.
Alleen bij meerdere dagen zonder zon of wind moet ik soms de motor bij zetten (op 1500RPM,-- stationair wordt vrijwel geen stroom geleverd!!)

Heel veel schepen passen verkeerde zuinigheid toe, te kleine accu capaciteit, zon panelen vooral niet te groot, altijd gebrek aan stroom.
En vooral het goedkoopste wat er aangeboden wordt.

Kwaliteit en overcapaciteit sparen een hoop ergernis en geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 20:58 #677767

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
In de Van Dale staat geen alternator. Het is niet eens een Nederlands woord.
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 20:59 door AlfaR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 21:04 #677768

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Ik snap het, je overwintert en niet in Nederland ;)
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 21:05 door AlfaR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu & dynamo 31 okt 2015 21:05 #677770

Het beperkt zich tegenwoordig tot de zuid Iberische rivieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl