JohnBerg schreef :
De regelaar is geen spanningsbron, maar een stroombron. De regelaar is zo geconstrueerd dat hij de optimale laadcurve van de accu zal proberen te volgen. Dat betekend dat zolang de accu voldoende ver is ontladen hij op zijn maximaal ingestelde stroom gaat staan. Zodra de accuspanning gaat stijgen, zal de regelaar de stroom doen afnemen, om uiteindelijk bij een onderhoudsstroom uit te komen.
Ik weet niet welk utopisch beeld jij hebt van een simpele standaard spanningregelaar?
Het is gewoon een aan/uit (tor/fet) regelaar met zenderdiode. De maximale te leveren stroom wordt bepaald door de inwendige weerstand van het 3 fase stator wikkelpakket + magnetisch veld vanuit de rotor en de aangesloten belasting.
De regelaar geeft de rotor volle spanning en magnetisch veld. De stator wordt dan elektrisch nauwelijks begrenst. Als de laadstroom dus te lang maximaal is, kan dat oververhitte gelijkricht diodes opleveren (defect).
Er zit dus geen actieve stroom begrenzing in. De regelaar kijkt dus uitsluitend naar de spanning en bepaald daarmee aan of uit.
Tot zover een standaard dynamo.
Er zijn wel luxe regelaars die stroom begrenzen, maar daar gaat het hier niet over. Ooit maakten we PWM regelaars met al deze parameters.
In geval van 2 miliOhm externe belasting, telt de inwendige weerstand en spanningsval over de gelijkricht diode als grootste begrenzende factor.
De gewone handels dynamo's zijn berekend op het kortstondig bijladen van de het startmotor verbruik, maar niet op continue de maximaal aangegeven stroom.
In de praktijk zijn veel installaties minder ideaal en wordt de maximale stroom nooit langdurig bereikt.