Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electra KoeZt

Electra KoeZt 27 dec 2015 12:40 #692200

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Nachtvlinder schreef :
Wat betekent "PTH" nu eigenlijk?

Plated Through Hole

Vrij vertaald: gaatje in de print waarvan de wanden voorzien zijn van een metaallaagje, zodat de boven en onderzijde met elkaar verbonden zijn. Daar kan dan een beestje met poten ingestoken worden, en aan één zijde gesoldeerd worden.

Er is ook NPTH, een gat zonder doorverbinding. Vaak gebruikt om printen vast te zetten.

En SMD is Surface Mounted Device, een beestje waarvan de pootjes direct op het oppervlak worden vastgezet. Zonder gaatjes en doorverbindingen dus. Vaak heel klein.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 13:36 #692211

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
@ Koezt
@Zeekraal

Ik bedoelde gewoon dit.




Een heel simpel principe wat ik al eerder eens toegepast heb op een boot. Met gloeilampje in het controlelampje, led vervangingsbollen in de navigatielantaarns. Was een motorboot, dus altijd laadstroom.
Iets meer stroomverbruik was dus geen punt. Alhoewel ze dan met zijn allen ook een eeuwigheid kunnen branden zonder bijladen, maar dat terzijde. :dry:
Werkte goed.

Op mijn zeiljacht komt het ook weer zo, in de navigatielampen rondom de boot en in de mast komen led -vervangingslampjes. Multivolt. Bestand tegen spanningspieken.
De controlelampjes die ik toepas zijn vrij groot, het bakboord, stuurboord , heklicht en toplicht/stoomlicht, branden alleen bij het varen op de motor. Daar speelt stroomverbruik dus in principe geen rol, dus maakt het ook niet uit of daar gloeibolletjes of ledvervangers in de controlelampjes op het paneel zitten. Voor het leuke maak ik daar ook bij alle led bolletjes in. Die controlelampjes dat zijn vrij grote controlelampjes, maar wel met losse bolletjes, daar kan dus een led vervangingsbolletje in ,type BA9S fitting. Mocht er een controlelampje stuk gaan, dan draai je er zó een nieuwe in.

Via de bypass, is voor de veiligheid, als het controlelampje stuk gaat, loopt de stroom gewoon door naar de navigatielamp toe.
Echter wanneer de lamp zelf stuk gaat, is de hele stroomkring verbroken en brand dus automatisch het controlelampje ook niet meer.
Het controlelampje staat niet direct in serie dus, maar in hetzelfde circuit via bypass.



Dan branden er , tijdens het zeilen, wanneer er dus geen laadstroom is, twee hele zuinige led lampjes van circa 0,7 w tbv de DRIEKLEUR. Een controlelampje en een hoofdlampje. Nou ,dan zijn je accu's na een week niet bijladen nog niet leeg als er verder niets aan zou staan.


Precies zo met het ankerlicht trouwens.


Ik zie daar het probleem van het stroomverbruik niet in.
Dan kun je in mijn ogen beter bij andere verbruikers aan boord bezuinigen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 dec 2015 14:20 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 13:55 #692218

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Zo komt mijn paneel eruit te zien, een apart paneel speciaal alleen voor de navigatieverlichting.
Voor de rest heb ik geen controlelampjes nodig voor andere apparaten aan boord. Daar komt een conventioneel kant en klaar schakelpaneel zonder lampjes voor.
Dit paneel komt ook op een plek waar je er vanuit de kuip redelijk bij kunt, binnen vlakbij de kajuitingang dus.





Het zou kunnen dat ik ea nog nader ontwikkel waarbij er kleinere controlelampjes mogelijk zijn.
Maar dit huidige lijkt mij wel een robuust en degelijk ontwerp.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 dec 2015 13:58 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 13:58 #692219

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@fly-tour: en die lampjes in het paneel zijn dan de "bypass controle lampjes" uit het schema?
Hoe gaan die trouwens ooit branden, die zijn toch kortgesloten door een draad?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 14:19 #692225

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Je hebt gelijk, heb een denkfout in mijn schema gemaakt.
Gisterenavond veel te laat getekend, ik ga hem aanpassen naar hoe het echt zat.
Het lullige is dat die boot er niet meer is en ik dus niet kan kijken hoe ik het heb aangelegd.

Het was iets dergelijks als wat ik heb laten zien, maar idd. zo kan het niet helemaal.
Ik heb dat toen aangelegd samen met een kennis die handig was met stroom.
Het was iets met die bypass, het stond niet in serie. Al zou dat wel prima kunnen..
Waarschijnlijk dus toch via zo'n reedcontact.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 dec 2015 14:23 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 14:22 #692226

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Hi John,

What about the extra 100N capacitor from the + input of the opmaps to gnd?

Abstract geredeneerd: de shunt hangt via een 1K aan de massa (0V) in de device zelf.
Via een omweg buiten de device met elkaar verbonden rekenen we niet goed, wie weet wat voor troep erop kan staan. Misschien dat de buurman ff lekker zijn SSB gebruikt, bliksem, of inductie van de keten die wordt aan en uitgeschakeld, ff de boegschroef aan en minder handig geinstalleerd qua bedraden, you name it.

de - ingang van de opamp is beveilgd door een filtering van 1K naar 100N. De + ingang hangt in de openlucht, behalve dan door een 1K belasting naar aarde vanaf de shunt gezien: dat is onvoldoende!

je gebruikt toch een FET opamp: ik zou de weerstanden van 1K verhogen naar 10K en dan twee kleinere condensatoren gebruiken bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 14:39 #692231

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Airgead schreef :
Hi John,

What about the extra 100N capacitor from the + input of the opmaps to gnd?

Ben ik nog over aan het na denken, net als over een aantal andere zaken ;)

De gedachte om de 1K naar 10K te verhogen is sympathiek. Punt is dan dat de bias voor de referentie nog maar 4 µA is, en er een weerstand van 3,3 MΩ in moet. Ben ik wat huiverig voor.

Momenteel ben ik even gestopt met de praktische implementatie. Het zou allemaal PTH, 5voudig uitgevoerd in het din rail kastje van Reichelt kunnen.

Maar de opmerking van Koko heeft de denkmachine nog eens aangezet. Dat gedoe met die shunts is niet alles. En dan zeg ik het voorzichtig. Het liefste wil je het in elkaar solderen, moet het altijd werken en kan het niet kapot.

Per kanaal is er een opamp over .. hmmm

Ook nog wat proefjes gedaan :lol:

Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 14:41 #692232

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
JohnBerg schreef :
@fly-tour: en die lampjes in het paneel zijn dan de "bypass controle lampjes" uit het schema?
Hoe gaan die trouwens ooit branden, die zijn toch kortgesloten door een draad?

Waar zie jij een schema in de post van Fly-Tour?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 14:43 #692233

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
zeekraal schreef :
Waar zie jij een schema in de post van Fly-Tour?

Ik schat dat Fly-tour het schema verwijderd heeft :unsure:
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 14:44 #692234

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 14:52 #692238

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Mooi draadje geworden.

@erik: misschien om een splitsing vragen zodat de vervuiling van je draadje wat afneemt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 14:57 #692239

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
roozeboos schreef :
Die had ik idd al een keer bekeken. Ik heb ook de ACS712 5A bekeken.

Het wordt er allemaal zo gecompliceerd van. Ik zocht eigenlijk meer naar een simpele oplossing.

Ik vraag me af of die reed switches met een led lamp gevoelig genoeg zijn?
Niet om ze te gebruiken maar meer voor mijn beleving.

Ik probeer dus het gedoe met de shunt te vermijden. Één shunt voor zowel led als gewoon. Dus een bereik van 0,1 t/m 5A. Zodat het niet meer uitmaakt hoe je de groepen aansluit.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 15:13 #692247

nou ja hij is gevoelig genoeg zodat je sensor weerstandwaarde laag kan blijven. , inclusief comperator. voeden zonder spanningsregelaar mogelijk. geen microcontroller nodig. lijkt me appeltje eitje.

(wel leuk met controller, want dan kan je ledje laten knipperen en 10 secondes een buzzer af laten gaan. nadeel is 3 volt spanningrsregelaar nodig en klein controllertje van 1€

edit :
nog mooier is de (gloei) lamp aan te sturen met een power fet. En dan een slow start inbouwen, aangestuurd door de microcontroller. Daarmee blijft je lamp veel langer werken.
en loopt die stroom ook niet door de schakelaar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 dec 2015 15:21 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 15:21 #692254

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
JohnBerg schreef :
Maar de opmerking van Koko heeft de denkmachine nog eens aangezet. Dat gedoe met die shunts is niet alles. En dan zeg ik het voorzichtig. Het liefste wil je het in elkaar solderen, moet het altijd werken en kan het niet kapot.

Daar maakte ik ook al een opmerking over.
Ik vind ook dat met de opmerking over het moeten kunnen aanpassen van de shunt, en ook de vraag van Koko, de boel een beetje op het verkeerde been wordt gezet. Je hebt geen verschillende uitvoeringen nodig voor lamp of led toepassing. De schakeling ziet immers geen verschil maar kijkt alleen naar het vermogen van de verbruiker, maar mogelijk bedoel je dat ook.
Ik zeg nogmaals dat het makkelijk kunnen verwisselen van de shunt een voorwaarde zou moeten zijn. Zoals ik al suggereerde met een paar draadbruggen of printpennen waartussen je de shunt soldeert.
Ik kan me zelfs voorstellen dat daar per moduul 2 kontaktpunten uit die aansluit strip voor worden gereserveerd.

Ook het berekenen van de waarde van de shunt in relatie tot de belasting zal wat inspanning vergen.
Ik heb daar zo even een spreadsheetje voor gemaakt (had even niks te doen). :laugh:
Misschien een tabel met verschillende belastingen en bijbehorende waarde van de shunt samenstellen.

En lbnl zal die shunt ook nog gemaakt moeten worden. Mijn rekenblad probeert me wijs te maken dat je bij een lamp van 25 Watt een shunt van 0,03 Ohm nodig hebt.
Heb jij die in de kast liggen? :(
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 15:22 #692255

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik zit meer te denken aan hoe ik het ADHD bestendig kan maken. :lol:

@ roozeboos: Maar doe gerust eens een appeltje eitje voorstel ..
(zodat het met led en gewone lamp over dezelfde shunt werkt, en als het spul met 10A gezekerd is er ook niks kapot gaat indien er iets verkeerd wordt aangesloten)

@zeekraal: zie de foto een pagina geleden. Daar zitten precies de aansluitpennen op zoals je beschrijft.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 27 dec 2015 15:24 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 15:41 #692264

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
JohnBerg schreef :
Ik vind die signaleringsfunctie van @Nachtvlinder wel geinig. Mooier dan een led op de 12V lijn.

Dus het principe schema aangepast naar dit:



Ik begrijp dus dat elk deel per boordlicht aan/uit geschakeld moet worden, want vanwege het zoemertje is afschakelen achter de schakeling geen optie?

Als het zoemertje er niet in zit (persoonlijke voorkeur), kan je 1 common plus rail maken op de printplaat met een centrale zekering op de PCB (tegen de fik, niet tegen overbelasting).
dat scheelt weer extra draadjes aan de + zijde.

Voordeel nu wel is dat de elektronika ook afgeschakeld is als het licht uit staat.

Zoemers en alarmen zijn statistisch altijd het 1e defect (gemaakt). Het insolderen van een zoemertje is natuurlijk facultatief.

Ik zou er naar streven, als je dan tóch een (mooie) printplaat maakt, om zoeveel mogelijk bedradings perikelen af te vangen/elimineren. Dit gezien vanuit een pragmatisch oogpunt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 dec 2015 15:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 15:53 #692267

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
JohnBerg schreef :
Die had ik idd al een keer bekeken. Ik heb ook de ACS712 5A bekeken.

Dat is wel heel mooi! 1 transistor/opamp extra voor de LED. Uit veiligheid de 20A uitvoering?

Die Rooz bakt 'm helemaal bruin, maar wel leuk!

Kunnen we niet gewoon een glasvezel van rol af, tussen boordlicht en paneel? lekker passief....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 dec 2015 15:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 16:04 #692269

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WADnWIND schreef :
JohnBerg schreef :
Die had ik idd al een keer bekeken. Ik heb ook de ACS712 5A bekeken.
Dat is wel heel mooi! 1 transistor/opamp extra voor de LED. Uit veiligheid de 20A uitvoering?

Je komt daar met je resolutie niet uit. Als je dezelfde schakeling voor led en lamp wil gebruiken ga je het niet redden voor led. Ook met de 5A uitvoering niet.

Bovendien moet die 5A door het IC. Alegro zal het vast goed bedoeld hebben, maar die laat ik dan even aan me voorbij gaan :lol:

Maar er is hoop. Met één shunt voor alles ... ik bouw de spanning nog even op.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 16:17 #692272

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
JohnBerg schreef :
WADnWIND schreef :
JohnBerg schreef :
Die had ik idd al een keer bekeken. Ik heb ook de ACS712 5A bekeken.
Dat is wel heel mooi! 1 transistor/opamp extra voor de LED. Uit veiligheid de 20A uitvoering?

Je komt daar met je resolutie niet uit. Als je dezelfde schakeling voor led en lamp wil gebruiken ga je het niet redden voor led. Ook met de 5A uitvoering niet.

Bovendien moet die 5A door het IC. Alegro zal het vast goed bedoeld hebben, maar die laat ik dan even aan me voorbij gaan :lol:

Maar er is hoop. Met één shunt voor alles ... ik bouw de spanning nog even op.

100mv/A, dat lukt toch wel met een comperator?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 16:21 #692274

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
JohnBerg schreef :

Maar er is hoop. Met één shunt voor alles ... ik bouw de spanning nog even op.

Optische terugmelding via de voeding?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 16:27 #692276

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
WADnWIND schreef :
100mv/A, dat lukt toch wel met een comperator?

Je wil 100 mA kunnen detecteren voor een led lamp. Dan hou je in de 5A versie zelfs 18,5 mV over. Voor een comperator gaat dat nog steeds.
Alleen het ding produceert ook typ. 20 ~ 75 mV ruis.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 16:33 #692278

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Waarom zou je niet gewoon een scottky diode gebruiken als shunt?
www.ixys.com/documents/appnotes/ixan0042.pdf

DSSK 40 doet 2x20A bij 0,32V (Vr 15V)
DSSK 50 doet 2x25A bij 0,42V (Vr 25V)

Je hebt dan altijd je spanningsval weinig afhankelijk van de belasting, waardoor je comperator al bij de kleinste stromen werkt. Maximum is de zekering of Imax van de diode.

Over die 0,42 volt zou ik me geen zorgen maken, ik denk dat bij de meeste al een veelvoud in de bedrading optreedt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 dec 2015 16:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 16:35 #692281

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Wat je wilt is een aan/uit detectie, geen analoge meting hoeveel er loopt.

Die 20-75mV ruis is wel een punt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 dec 2015 16:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 16:55 #692285

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
John Berg,
Ik moet te kennen geven dat ik destijds gewoon hetzelfde heb gedaan als de tekening van zeekraal, met een reedcontact en de dingen die daar bij horen dus.

Alleen was de volgorde een beetje anders, o.a. zat de zekering voor de schakelaar, enzovoort.

Als er dus een lamp brandt, zoals meestal het geval is als je zeilt, de Driekleur, dan lijkt mij het overdreven om te zeggen dat dat teveel stroom trekt. Er brandt dan slechts een lampje+ de spoel en het controlelampje.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electra KoeZt 27 dec 2015 17:51 #692291

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Ik denk dat je ook rekening moet houden met reparatie en onderdelen.
Straks is de lamp indicatie gehacked, of kan ie niet meer geprogrammeerd worden omdat Roozebos op zee is gebleven wegens een lege dieseltank.

Een opamp begrijpt iedereen is over 20 jaar nog te bekomen aan weinig.

Keep it simple met niet al te moderne techniek! Het moet zo simpel zijn dat iedere technicus het binnen no time kan reverse enigneeren en repareren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl