Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accumonitor/ Victron versus Nasa

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 19:35 #678014

Ik gebruik mijn NASA meter nu alweer twee seizoenen naar volle tevredenheid. Ik ben even kwijt of ik de BM1 of BM2 heb. Wat ik nog wel weet is dat ik naast het accu amperage ook de temperatuur van de omgeving moest invoeren. En inderdaad eerst wat "gebruikers" aanzetten voordat de lader aangesloten wordt.. Ook de grote letters op het scherm vind ik heel erg prettig bij NASA. Dusdanig dat ik ook de overige meters (log/diepte/fluxkompas) ook van NASA wil gaan kopen. Kortom ik ben zeer tevreden over NASA.

Commercial sluiten... :laugh:
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 21:30 #678057

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Waarom niet de accumonitor? (accumonitor.nl). Een NL product met veel functies, een goede visie op accubewaking en een helder verhaal. Niet goedkoper dan de rest, maar de ontwerpfilosofie sprak mij aan en derhalve naar volle tevredenheid gemonteerd. Houdt rekening met veroudering en een toenemende interne weerstand vd accu's in de loop van de jaren.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 02 nov 2015 09:08 #678114

Nachtvlinder schreef :
Grote puinhoop/hobbiegehalte dus, dat verbaast mij niets.

Wel leuk dat als je weer eens een probleem hebt je meteen zo'n enthousiaste hobbieïst aan de lijn krijgt!

Wat een onzin reactie zeg.
Als je heel gewoon de bij het betreffende instrument de gebruiksaanwijzing leest kun je zien wat er wel en niet kan.
Vroeger stond er inderdaad niks in over een tweede aansluiting ( dat type heb ik ook) maar tegenwoordig wel , inclusief bedradingsschema voor een en twee accu's.

Als je een klein bedrijf als Nasa met ruim 25 werknemers hobbyisten noemt is dat natuurlijk onzin.
Dan kun je Roozeboos met zijn Roosmux en co. ook wel een hobbyist met puinhoop/hobbygehalte noemen. En dat is toch echt niet zo.

Overigens bestaat Nasa eind dit jaar 25 jaar en een firma die alleen puinhoop maakt overleeft dat echt niet zo lang.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 02 nov 2015 09:49 #678123

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Nouja het is op zijn minst niet handig te noemen om een apparaat met een update dezelfde naam te houden. Als nu al een tijdje een BM-1 hebt en je de handleiding van de site haalt, mag je er normaal gesproken van uitgaan dat die nog bij je product past. Bij Nasa klopt die dus niet persé met je apparaat. Dat is gewoon onhandig en slecht revisiebeheer.

Nu gebeurt dat ook bij andere fabrikanten van veel soorten spullen ook tussentijdse updates maar daar is doorgaans aan het typpenummer of serienummer wel te zien over welke versie en dus welke handleiding het gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 02 nov 2015 10:42 #678143

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Daar heb je wel een punt. Ik denk dat dit de keuze is die een budget merk maakt om goedkoop te kunnen produceren. Door dezelfde behuizing te blijven hanteren hoeven ze de bestaande behuizingen niet weg te gooien maar kunnen ze gewoon door produceren.
Bij de windmeter zie je dat ook: de nieuwere heeft een sticker achterop waaruit je op kunt maken dat het een NMEA versie is. Voor de rest is de behuizing dezlefde.
Positieve gevolg hiervan is wel dat ze voor een zeer scherpe prijs spullen kunnen produceren die toch een hoop mensen blij maken. En zoals Ad al noemde, ze weten zich al 25 jaar te handhaven, wat een bedrijf dat alleen maar lukt als er toch behoorlijk wat goed gedaan wordt...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 02 nov 2015 15:43 #678259

ErikSnel schreef :
ze weten zich al 25 jaar te handhaven, wat een bedrijf dat alleen maar lukt als er toch behoorlijk wat goed gedaan wordt...


Ja, de technische support schijnt uitstekend te zijn (en hard nodig ook!)

Ik begrijp echt niet dat mensen, na zóveel bewezen ellende spullen van dit inferieure merk blijven kopen. Spaar dán iets langer door desnoods.

Zeker bij de accumonitor, waarbij de prijs (verbaast me) dichtbij Victron ligt zie ik geen enkel argument om voor de NASA te kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 02 nov 2015 15:49 #678261

Ik ben op zich blij met de Victron maar het erg kleine scherm vind ik wel een enorm nadeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 02 nov 2015 15:56 #678263

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@nachtvlinder: dat ben ik niet met je eens.

Onze Nasa zit er nu meer dan 8 jaar in en heeft letterlijk in elk klimaat geen enkel probleem gegeven. Bij ons aan boord is heel wat elektronica kapot gegaan tijdens onze reis, de accumonitor is heel gebleven.

Met betrekking tot de keuze, alleen al om het grote display zou ik voor Nasa en niet Victron kiezen. Maar de pro's en con's zijn al eerder voorbij gekomen het heeft geen nut om dat nog eens te herhalen.

Als ie ooit sneuvelt dan komt er in elk geval geen Victron (die past niet in het gat). Dan wordt het óf weer een Nasa óf ik kijk voor compleet iets anders. De ontwikkelingen gaan immers snel in de elektronica. Wat vandaag heel modern is, is morgen hopeloos verouderd. Of veel te duur.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 16:01 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 02 nov 2015 15:57 #678264

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Beste Nachtvlinder,

Sorry hoor, als je nu dit draadje goed doorleest, dan zie je aardig wat reacties van mensen die echt tevreden zijn. We hebben deze discussie een paar keer per jaar en soms word ik hier een beetje moe van. Jouw kennelijke persoonlijke ervaringen zeggen niet alles over het algemene beeld.
Om een voorbeeld te noemen: ik heb 1 apparaat van Raymarine aan boord, een gecombineerde log/dieptemeter. Mooi apparaatje, maar wel met wat gekke effecten:
- de temperatuur staat stelselmatig op 40 graden celcius, en dus fout
- de logsnelheid springt steeds van NM naar statue miles waardoor ik even het idee heb dat ik lekker hard vaar totdat ik de fout doorkrijg
Kortom, loopt niet lekker. Maar dit zegt toch niets over de algemene kwaliteit van Raymarine?
Ook vanuit de Nasa inkoopactie, waarin 10-tallen apparaten per jaar worden aangeschaft, heb ik nauwelijks te maken met mensen met problemen. Zou dat zijn omdat ze mij niet durven te vragen? Of omdat het allemaal wel wat meevalt? Jij mag het zeggen...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 16:19 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 02 nov 2015 16:25 #678271

OK, het is inderdaad wel genoeg gezegd nu. Zie ook de reacties van Erik in dit en andere draadjes. Wel gek dat de ervaringen dan van apparaat tot apparaat en van partij tot partij zoveel verschillen. Zou wellicht iets met de kwaliteitsbeheersing temaken kunnen hebben.

Maar ik zal er niet meer over zeuren - ieder zijn keuze en argumenten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 02 nov 2015 18:25 #678308

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Bedankt voor alle info en tips.
Ik heb mijn keuze wel gemaakt ;)

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 05 nov 2015 23:03 #679515

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Eerder had ik dit topic al een beetje gekaapt. Maar nu de topic stater een keuze heeft gemaakt kan iemand misschien onderstaande vraag beantwoorden.

Bij mijn bmv komt de ''state of charge'' in % niet overeen met het afgenomen aantal Ah.
Bijv: De capaciteit van mijn accu is 440 Ah
Bij een afname van 18 Ah is de ladingstoestand slechts 97,7%

Eerst dacht ik dat het verschil te wijten was aan het feit dat het zonnepaneel overdag wat bij laad en dit niet meegenomen wordt in het totaal ontrokken Ah.

Maar sinds gister heb ik de acculader aangesloten en zag ik het ontrokken aantal Ah tegelijk met de toegevoegde lading van de lader weer teruglopen naar 0 wat betekend dat er geen verschil in percentage zou moeten optreden.

Waar kan dit aan liggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 05 nov 2015 23:41 #679517

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Bij mij klopt dat ook niet. Als de SOC op 100% staat zie ik een half uur lang dat de accu's nog steeds opgeladen worden met 14 Ah (walstroom). Daarna loopt het sterk terug. Zal wel een instellingsfout zijn hier of daar. Vind ik verder ook niet zo spannend, ik heb toch een aardig idee van de status van de accu's.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 06:09 #679525

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
mjanssen schreef :
Eerder had ik dit topic al een beetje gekaapt. Maar nu de topic stater een keuze heeft gemaakt kan iemand misschien onderstaande vraag beantwoorden.

Bij mijn bmv komt de ''state of charge'' in % niet overeen met het afgenomen aantal Ah.
Bijv: De capaciteit van mijn accu is 440 Ah
Bij een afname van 18 Ah is de ladingstoestand slechts 97,7%

Eerst dacht ik dat het verschil te wijten was aan het feit dat het zonnepaneel overdag wat bij laad en dit niet meegenomen wordt in het totaal ontrokken Ah.

Maar sinds gister heb ik de acculader aangesloten en zag ik het ontrokken aantal Ah tegelijk met de toegevoegde lading van de lader weer teruglopen naar 0 wat betekend dat er geen verschil in percentage zou moeten optreden.

Waar kan dit aan liggen?
ah zijn de 'echte' amperes, in de procenten is volgens mij de peukertfactor verrekend.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 08:43 #679561

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Klopt idd dat bij de SOC de peukert factor wordt mee gewogen.
Maar het kan toch net zo zijn dat bij de standaard instelling (peukert = 1,25) dat een lood accu een grotere lading toestand kent dan het werkelijk aantal ontrokken Ah's doet vermoeden?

In de handleiding zegt victron juist dat de SOC de meest realistische weergave geeft van de accu toestand.
Maar deze lijkt dus veel optimistischer dan het aantal ontrokken Ah's en daarom kijk ik daar minder naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 08:51 #679564

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Faran schreef :
Bij mij klopt dat ook niet. Als de SOC op 100% staat zie ik een half uur lang dat de accu's nog steeds opgeladen worden met 14 Ah (walstroom). Daarna loopt het sterk terug. Zal wel een instellingsfout zijn hier of daar. Vind ik verder ook niet zo spannend, ik heb toch een aardig idee van de status van de accu's.

Dat zou je kunnen instellen en finetunen.
Bij mij lijkt dat wel goed te kloppen. De laad stroom loopt duidelijk terug (van zowel lader als zonnepaneel) tot ca 4 A en dan gaat de accu op 100%.

Maar komt bij jouw ook het aantal ontrokken Ah's niet overeen met de SOC?
De afwijking vind ik echt groot. De SOC geeft over het algemeen een te optimistisch beeld van soms 2 keer meer lading...
Dat terwijl ik liever zou hebben dat de SOC een negatiever beeld zou geven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 09:06 #679568

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@mjanssen: wat zijn je instellingen voor Charged Voltage, Tail current en Charged detection time ?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 09:20 #679580

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
De standaard instellingen.
13,2 volt, 4% (dat is best wel hoog, 17,6 A?) en 3 minuten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 09:23 #679584

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
SOC hier wel prima, laadstroom zakt na een tijdje onder de 1A en dan gaat meter pas op 100%. Als je dan vervolgens een hoge spanning voor een paar uur vol houdt, gaat ook 'Battery Fully Loaded' of iets dergelijks knipperen. Een teken dat de boel een nieuw nulpunt heeft vastgesteld.

Ah teller klopt soms niet. Eenmaal vol blijft de accubank een klein stroompje afnemen en dat wordt meegeteld in de Ah teller. Min x Ah na een tijdje ontladen kan na lang aan de lader zomaar plus y Ah worden en dat klopt natuurlijk niet. Die extra Ah's heeft de accubank wel opgenomen maar niet opgeslagen. Het zou bij 0 moeten stoppen. Dus die reset ik soms even.
Laatst bewerkt: 06 nov 2015 09:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 09:37 #679589

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
mjanssen schreef :
De standaard instellingen.
13,2 volt, 4% (dat is best wel hoog, 17,6 A?) en 3 minuten

Dat is inderdaad best wel hoog. Klopt ook niet met de 4A die je aangaf aan het einde van de laadcyclus. Lastig ook om te bepalen of die 4A de absorptie laadstroom is, of de druppel laadstroom. 4A lijkt me ook best veel aan het einde van de cyclus. We hebben ook 440Ah geïnstalleerd, en bij ons is het in elk geval veel minder.

De accumonitor verwacht een correcte lader aan de accu. Wat je zou kunnen doen is een keer ontladen tot zeg 90%, dan laden en tijdens het laden een grafiekje maken van spanning en stroom die je dan elke 10 minuten meet. Als je tenminste zoveel moeite wil doen om te begrijpen wat er gebeurt B)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 09:46 #679597

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Dat is idd wat ik wilde gaan doen.

Maar de drempelwaarde is toch 17,6? Dat betekend dat minder ook goed is?

Voorheen gebruikte ik alleen het zonnepaneel. De laadstroom was dus ook erg afhankelijk van de zon.
Bij volle zon en accu liep deze terug naar 1 A bij volle acccu. Dus dat lijkt me normaal.

De acculader heb ik gister voor het eerst aangesloten.
De ontlading was 100 Ah en de SOC 88%. Wat wel weer redelijk klopt, al denk ik dat de balans eerder negatief zou moeten zijn dan positief dus iets van 70%. Want de spanning was grofweg 12,2 - tot 12,3 in rust voor zover dat gezegd kan worden.

De lader ging van 40 A naar een poosje 25 A en uiteindelijk 4 A. Daarna heb ik deze maar uitgezet. Ik zou eens moeten kijken wat de lader na bijv. 12 uur laden doet. Het is een victron Centaur 60A

Zou de SOC dan toch te snel op100% komen? De tail current en detection time aanpassen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 09:58 #679602

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
mjanssen schreef :
Maar de drempelwaarde is toch 17,6? Dat betekend dat minder ook goed is?
Ik zou zeggen van niet, uit de handleiding:

De staartstroom. Zodra de laadstroom onder de ingestelde staartstroom is gedaald
(uitgedrukt als een percentage van de accucapaciteit), wordt de accu beschouwd als
volledig opgeladen.


Je zou dan in elk geval een waarde moeten hebben die onder de 4A zit. 17,6A lijkt me waanzinnig hoog, dan ben je echt aan het bulkladen! Dus onder de 1% instellen.

mjanssen schreef :
Zou de SOC dan toch te snel op100% komen? De tail current en detection time aanpassen?
Tail current in elk geval! Maar "Meten is weten" :)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 06 nov 2015 10:00 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 11:30 #679633

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
mjanssen schreef :
Klopt idd dat bij de SOC de peukert factor wordt mee gewogen.
Maar het kan toch net zo zijn dat bij de standaard instelling (peukert = 1,25) dat een lood accu een grotere lading toestand kent dan het werkelijk aantal ontrokken Ah's doet vermoeden?

In de handleiding zegt victron juist dat de SOC de meest realistische weergave geeft van de accu toestand.
Maar deze lijkt dus veel optimistischer dan het aantal ontrokken Ah's en daarom kijk ik daar minder naar.
Juist wel.
Corrigeer me als ik het fout heb, maar in de monitor geef je je accu capaciteit in, meestal is die capaciteit gebaseerd op een volledige ontlaadtijd van 20 uur.
Als je je accus in 20uur volledig zou ontladen, dan zou de SOC overeen moeten komen met de werkelijke Ah's.

Zodra je ontlaadstroom kleiner wordt, oftwel in 20uur zijn je accu's niet volledig ontladen, dan wordt de capaciteit van de accu's groter.

Ik heb een accubank van 150Ah, ik heb al weleens gezien dat er 75Ah ontladen was, maar de SOC stond nog op zo'n 70%.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 11:41 #679637

Yellow Boat schreef :
Nachtvlinder schreef :
Grote puinhoop/hobbiegehalte dus, dat verbaast mij niets.

Wel leuk dat als je weer eens een probleem hebt je meteen zo'n enthousiaste hobbieïst aan de lijn krijgt!

Wat een onzin reactie zeg.
Als je heel gewoon de bij het betreffende instrument de gebruiksaanwijzing leest kun je zien wat er wel en niet kan.
Vroeger stond er inderdaad niks in over een tweede aansluiting ( dat type heb ik ook) maar tegenwoordig wel , inclusief bedradingsschema voor een en twee accu's.

Als je een klein bedrijf als Nasa met ruim 25 werknemers hobbyisten noemt is dat natuurlijk onzin.
Dan kun je Roozeboos met zijn Roosmux en co. ook wel een hobbyist met puinhoop/hobbygehalte noemen. En dat is toch echt niet zo.

Overigens bestaat Nasa eind dit jaar 25 jaar en een firma die alleen puinhoop maakt overleeft dat echt niet zo lang.

Ad

trek het je niet aan. Zo gaat dat op dit forum. De meeste sneue zeilers varen, volgens de overheersende mening op dit forum, in een Bavaria met NASA kastjes en zonder EPRIB, MOB, AIS, PLB, PFD, DCS, SART etc!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 06 nov 2015 11:47 #679640

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
PvO schreef :
Corrigeer me als ik het fout heb, maar in de monitor geef je je accu capaciteit in, meestal is die capaciteit gebaseerd op een volledige ontlaadtijd van 20 uur.
Als je je accus in 20uur volledig zou ontladen, dan zou de SOC overeen moeten komen met de werkelijke Ah's.

Zodra je ontlaadstroom kleiner wordt, oftwel in 20uur zijn je accu's niet volledig ontladen, dan wordt de capaciteit van de accu's groter.

Ik dacht eigenlijk hetzelfde, maar @Nachtvlinder wees me erop dat Peukert daar juist rekening mee houdt.

Uit de wiki:

Peukert's law describes a power relationship between the discharge current (normalized to some base rated current) and delivered capacity (normalized to the rated capacity) over some specified range of discharge currents
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl