Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accumonitor/ Victron versus Nasa

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 07:04 #676418

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
Volgens mij rekent de NASA wel met Peukert, meen zoiets gelezen te hebben tijdens de installatie. Maar ja ik heb het ding alweer 7 jaar in gebruik.
Tot volle tevredenheid. je kan prima zien wat er gebeurt, zonnepaneel, walstroom of dynamo. Mijn ankerlier zit trouwens op de startaccu dus ik had aan de kleine shunt genoeg. De ladingsbar (?) laat je af en toe wel schrikken ja, maar ik kom nooit onder de 50% terwijl ik zelfs 30% mag overhouden.
Als de accu helemaal vol is dan geeft ie 104% aan. Vreemd maar niet om wakker van te liggen.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 08:00 #676428

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
In het manual van de Victron is sprake van een ontlaadbodem die instelbaar is en standaard staat op 50% van de accu-capaciteit.
De resterende tijd is de beschikbare tijd totdat deze ontlaadbodem is bereikt.

Bijlage:

Bestandsnaam: Ontlaadbod...tron.doc
Bestandsgrootte:63 KB


Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 09:02 #676442

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Yep, Ik dacht dat je bepaalde apparatuur ook kan afschakelen als een instelbare bodem is bereikt. Bijvoorbeeld koelkast uit bij 20% ontlading of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 09:05 #676444

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Hier ook een victron bmv 700. Zeker in combinatie met een zonnepaneel onmisbaar om te hebben!
Sinds maart al geen walstroom meer gebruikt. De acculader heb ik niet eens aangesloten.
Lijkt nauwkeurig te werken.
Bevalt zeer goed!

De totale accu capaciteit bedraagt 440 ah. Ze zijn een paar jaar oud. Zou het niet beter zijn wat minder capaciteit in te vullen tgv veroudering?

Bijvoorbeeld de grootste ontlading is 91ah uur geweest. Daar is tussentijds wat stroom bij gekomen door het paneel waardoor de ontladings- toestand van de accu niet beneden de 87 % (= 57 Ah) is geweest. De laagst gemeten spanning is 12.1 volt. Wss in de nacht terwijl er meerdere verbruikers aangaan. Ik zie de spanning zelden onder de 12,35 volt komen. Dan staat er meestal ook een verbruiker aan.
Nu vraag ik mij dus af in dat geval de ontlading niet veel groter is in de praktijk en ik mezelf te rijk reken met slechts 13% ontlading...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 09:12 #676445

Heb je dan niet een beetje overdreven met je accu-capaciteit?

Idem hier, ook een ongebruikte nieuwe acculader aan boord. Maar ja, je zult hem net maar weer een keer nodig hebben... toch maar niet wegdoen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 09:30 #676453

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Evaluationcopy schreef :
Heb je dan niet een beetje overdreven met je accu-capaciteit?
.

Voor de zomer wel.Ik ben het hele jaar aan boord. Nu de dagen korter worden en de zon minder schijnt hoop ik nooit beneden de 50 a 60% te komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 09:32 #676454

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Maar ik overweeg de accu capaciteit wat lager in de bmv te zetten. 400 ah om een zeker marge te hebben en een realistischer beeld te hebben van de ontladen toestand.

Het alarm staat nu op 60%, maar dan heb je altijd nog het gevoel dat je best tot de 50% kan gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 09:59 #676456

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Philip schreef :
Yep, Ik dacht dat je bepaalde apparatuur ook kan afschakelen als een instelbare bodem is bereikt. Bijvoorbeeld koelkast uit bij 20% ontlading of zo.

Er zit een relais in, wat je kunt laten schakelen onder een bepaalde drempelwaarde. Ik weet niet of dat zwaar genoeg is voor een koelkast, maar je kunt er zeker een groter relais mee schakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 10:01 #676457

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
mjanssen schreef :
De totale accu capaciteit bedraagt 440 ah. Ze zijn een paar jaar oud. Zou het niet beter zijn wat minder capaciteit in te vullen tgv veroudering?

Deze vraag houdt het risico in dat we weer off-topic raken, maar even kort: in theorie kan de capaciteit niet groot genoeg zijn. Accu´s van het klassieke type (alle met zuur werkende accu´s als lood-antimoon, calcium en AGM) leven het langst als ze zoveel mogelijk volledig geladen worden gehouden.
Een ogenschijnlijke overmaat in accucapaciteit kan dus geen kwaad.
Het punt is wel dat als je de zaak een keer, om wat voor reden dan ook, tamelijk diep ontlaadt, je flinke capaciteit aan zonnepanelen moet hebben om de zaak weer snel te laden. Want langere tijd grotendeels ontladen staan is slecht voor accu's.
Je vermeld niet wat je zonnepaneel levert. Maar als je inderdaad niet beneden de 87% (van 400 Ah)komt, kan een paneel dat met 8 - 10 A kan laden dat op een zonnige dag wel weer vlot op 100% brengen.

Edit: ik zie dat ik de vraag verkeerd heb begrepen. Het gaat hier om de capaciteit zoals je die invult in je accumonitor en niet om wat er werkelijk in de accubakken staat aan capaciteit. Of, nou ja, eigenlijk wel want je wilt de afname in capaciteit, waarvan je vermoedt dat die er is, compenseren.
Ik kan Nachtvlinders antwoord niet helemaal volgen, maar gevoelsmatig zeg ik ook: niet doen.
Wat me wel interessant lijkt: als je volledig nieuwe accu's plaatst en de capaciteit van die accu's onverkort in de accumonitor zet, moet in principe door de jaren heen het teruglopen van de capaciteit te volgen zijn, als je de percentage bijhoudt. Na voldoende tijd aan de lader of de panelen zal op zeker moment die 100 % dan consequent niet meer gehaald worden.
Laatst bewerkt: 27 okt 2015 10:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 10:07 #676459

Manipuleren van de accu capaciteit zou ik niet doen. Voorkomen van te diep ontladen kun je eenvoudig doen door het SOC alarm juist te kiezen (bv 65% ipv de standaard? 50%).

De Peukert factor voor jouw accu (als je die al kunt vinden in de datasheet) blijft natuurlijk ook maar een schatting en zal niet meer kloppen bij een verouderende accu. Victron reset haar SOC=100% in ieder geval door een tweede criterium in te stellen, namelijk de tail-parameters. De monitor stelt dan SOC=100% ongeacht de geschatte waarde net daarvoor. Dit gebeurt wanneer EN de tailcurrent beneden een drempelwaarde ligt, EN de tailspanning boven een bepaalde drempelwaarde ligt. De accu neemt dan geen lading meer op en Victron denkt "deze gezonde accu is vol".

Bij mij klopt het erg goed in de praktijk: soms springt de SOC tijdens langduring laden van 95% naar 100%. Blijkbaar zat de SOC schatting er dan naast.
Laatst bewerkt: 27 okt 2015 10:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 12:12 #676472

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Nachtvlinder schreef :
Bij mij klopt het erg goed in de praktijk: soms springt de SOC tijdens langduring laden van 95% naar 100%. Blijkbaar zat de SOC schatting er dan naast.

Feitelijk is die SOC schatting wat wij zeilers noemen: gegist bestek. Leuk, en je weet ongeveer waar je zit, maar het laatste stukkie moet je toch op zicht doen.

Zo ook hier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 18:33 #676534

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
In het manual van Nasa BM-1 staat:

. The algorithm includes Peukert's equation to ensure accuracy over a wide range of load currents.

Dus er word wel degelijk met de berekeningen van de heer Peukert rekening gehouden :)

Zie ook www.nasamarine.com/images/Clipper%20BM1+BM2.pdf
Laatst bewerkt: 27 okt 2015 20:04 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 27 okt 2015 19:47 #676553

Ja, maar meneer Peukert z'n getal varieert wel per accu, dus je moet hem in kunnen stellen :-(
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 28 okt 2015 10:50 #676688

It Paradyske schreef :
Ja, maar meneer Peukert z'n getal varieert wel per accu, dus je moet hem in kunnen stellen :-(

Dat kan bij de Nasa dus niet ( is me in ieder geval niet opgevallen) maar ik meen dat de Nasa BM1/2 dat zelf berekent a.h.v. de spanningsafname en de ontlading uit amperage en tijd.
Want dat kan in ieder geval in principe wel.janfreak.home.xs4all.nl/peukert.html
Enige wat je bij de Nasa kunt instellen is de accucapaciteit en de meestal heersende temperatuur ( bijv. hoger als de accu in de motorruimte staat).
Ik zal ze toch eens vragen hoe ze aan het Peukert getal komen.
Ad
Laatst bewerkt: 28 okt 2015 10:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 28 okt 2015 10:59 #676690

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Ja, maar meneer Peukert z'n getal varieert wel per accu, dus je moet hem in kunnen stellen :-(

Dat kan bij de Nasa dus niet ( is me in ieder geval niet opgevallen) maar ik meen dat de Nasa BM1/2 dat zelf berekent a.h.v. de spanningsafname en de ontlading uit amperage en tijd.

Klopt.
En aangezien de stroom niet constant gedurende een wat langere tijd wordt dan de integraal genomen.

Yellow Boat schreef :
Ik zal ze toch eens vragen hoe ze aan het Peukert getal komen.

Berekenen dus.
Als je hem zou moeten instellen blijf je aan de gang. De accu verouderd, temperatuur veranderd, capaciteit is afhankelijk van de ontlaadstroom (grote stroom = afname capaciteit) enz.

Je ziet dus ook dat de Nasa BM1 soms rare sprongen laat zien op de bar aan de rechterzijde.

Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 28 okt 2015 11:11 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 31 okt 2015 18:07 #677699

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Low cost monitoren, zou het wat zijn ?

Aliexpress met een 20, 50, of 100A shunt.
Dit is de 50A uitvoering:
www.aliexpress.com/item/50A-DC..._0,searchweb201560_9

Deze is misschien wat minder praktisch door een ingebouwde shunt maar toch interessant:
www.aliexpress.com/item/1piece..._0,searchweb201560_9

Iemand hiermee ervaring ?

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 18:21 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 31 okt 2015 18:16 #677702

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
for the record: :laugh:

Geen ervaring mee. Maar als onze Nasa BM1 ooit defect gaat durf ik er wel US$ 13,- inclusief verzending tegenaan te kletsen om het eens te proberen.
En misschien dat ik er wel gewoon eentje bestel. Voor de gein en voor de heb :P

Ik zou wel een losse shunt willen hebben, dat is praktischer met inbouwen.

edit: je moet de linkjes even aanpassen, die werken nu niet.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 18:23 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 31 okt 2015 18:22 #677705

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Linkjes gecorrigeerd.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 31 okt 2015 18:26 #677706

JohnBerg schreef :
Berekenen dus.
Als je hem zou moeten instellen blijf je aan de gang. De accu verouderd, temperatuur veranderd, capaciteit is afhankelijk van de ontlaadstroom (grote stroom = afname capaciteit) enz.

Je ziet dus ook dat de Nasa BM1 soms rare sprongen laat zien op de bar aan de rechterzijde.

Beweer je nu dat NASA een zelflerend algorithme op basis van toestandschatters geimplementeerd heeft!? Dat is namelijk de enige manier waarop dat kan in deze ruisige omgeving met gebrek aan data om Peukert tijdens normaal gebruik af te leiden. Dat lijkt me echt een stap te ver voor die jongens, gezien de bugs die ik in mijn Navtex en AIS van hun ben tegengekomen. Néh, het sprongetje zal wel een of ander bugje zijn.

Bij Victron stel je de Peukert-exponent zelf (vast) in, zijnde één van de accu-parameters. Zal vast (iets langer) over nagedacht zijn dan de bij die NASA prototype achtige produkten.

Verder eens met je statements: een accu is een grof en verouderend ding, waarbij die Peukert (en welke andere parameter dan ook) nooit echt nauwkeurig zal zijn. Maar je doet het zo goed als mogelijk natuurlijk.

Op basis van laboratorium experimenten is de Peukert exponent overigens eenvoudig af te leiden, enkele accufabrikenten doen dat dan ook en geven deze data. Tijdens discontinue variabel gebruik aan boord is dit niet mogelijk.
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 18:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 31 okt 2015 18:33 #677708

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@Nachtvlinder: Haha .. nee zo hoog schat ik Nasa niet in.

Maar aangezien je Peukert niet kunt instellen op de BM1 zullen ze hem moeten aannemen of berekenen. Geen idee hoe ze dat doen. Maar 100% goed is het niet, getuige het af en toe verspringen van de bar aan de rechterzijde.

Dat je hem bij Victron kunt instellen lijkt initieel wel leuk, maar Peukert is nu eenmaal geen statisch gegeven.
Juist van Victron zou je verwacht hebben dat je hem niet zou hoeven instellen, en dat het een adaptief systeem zou zijn.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 18:36 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 31 okt 2015 18:40 #677711

JohnBerg schreef :
Juist van Victron zou je verwacht hebben dat je hem niet zou hoeven instellen, en dat het een adaptief systeem zou zijn.

Als zelfs Victron dit niet doet... Kun je nagaan hoe ingewikkeld dit zal zijn ;)

Ik schat zo in dat NASA gewoon 1.24 (of wat was het nu?) gebruikt. Voldoet goed genoeg.

Bij mijn accu stond Peukert gewoon in de datasheet. Als je puristisch bent (of je hebt tijd over en vindt dat leuk) dan kun je zelf een eenvoudig experiment opzetten om dit eens per jaar te doen. Iets voor jou? Weet ja na 5 jaar hoe die parameter verouderd.

Mss doet ie dat wel helemaal niet, maar neemt alleen de capaciteit van een accu af ;)
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 18:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 31 okt 2015 18:48 #677712

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Nachtvlinder schreef :
[Iets voor jou? Weet ja na 5 jaar hoe die parameter verouderd.
Haha .. nee absoluut niet. Ik ben meer voor het KISS principe :P
Ik wil wel graag weten hoe alles werkt ;)

Nachtvlinder schreef :
Mss doet ie dat wel helemaal niet, maar neemt alleen de capaciteit van een accu af ;)

Nou, dit is Peukert:



Een paar postjes geleden heb ik een grafiekje gepost van C versus de ontlaadstroom.
Daar gaat je Peukert al ... :)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 31 okt 2015 19:13 #677722

Ben bekend met de materie...

Je haalt volgens mij wat dingetjes door elkaar: De "wet van Peukert" geeft aan in hoeverre de nominale (@20h) capaciteit beschikbaar is bij resp. langzamer dan wel sneller ontladen.

Naarmate een accu verouderd/vaker misbruikt is kan ofwel die nominale capaciteit afnemen ofwel Peukert veranderen. Of beide.

Overigens geeft een hoge Peukert-exponent juist méér dan de nominale (@20h) capaciteit bij langzaam ontladen (t>20h) dan een lagere exponent. Als je een erg grote huishoudaccu hebt die je slechts langzaam uitput haal je dus iets meer uit de aangeschafte Ah's bij een GEL accu ivm AGM. De wet van Peukert werkt natuurlijk beide kanten op; die @20h rated capaciteit is slechts één ijkpunt op de lijn.

Ik vraag me dus af óf (en in welke richting dan) Peukert zou verlopen bij verouderen. Het lijkt me meer aannemelijk dat de nominale capaciteit terug loopt.
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 19:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 31 okt 2015 20:17 #677744

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Nachtvlinder schreef :
Je haalt volgens mij wat dingetjes door elkaar

Dat zou zomaar kunnen :unsure:
Ik heb nooit serieus aan Peukert gerekend :(

Maar .. als ik Peukert in fooplot stop, dan lijkt het niet op het eerder geposte grafiekje.

Maar wel leuk om eens een keer aan te rekenen, als we weer eens op een mooi plekje voor anker liggen :P

edit: jouw post nog 2x gelezen: "die @20h rated capaciteit is slechts één ijkpunt op de lijn" is wel een breinbreker :)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 okt 2015 20:27 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 31 okt 2015 20:33 #677753

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
Heb ook een Nasa BM 1.
Staat in de handleiding dat na het aansluiten en instellen van de monitor deze eerst moet laten "leren"door alleen maar te ontladen en nog geen lader aan te zetten.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl