Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accumonitor/ Victron versus Nasa

Accumonitor/ Victron versus Nasa 31 okt 2015 20:43 #677758

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Solution schreef :
Heb ook een Nasa BM 1.
Staat in de handleiding dat na het aansluiten en instellen van de monitor deze eerst moet laten "leren"door alleen maar te ontladen en nog geen lader aan te zetten.

Misschien is die Nasa toch beter dan dat we hier met zijn allen denken :P

Ik heb de handleiding nooit gelezen :( maar nu ik er zo eens door heen lees valt het toch niet tegen.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 00:04 #677806

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
omega schreef :
Low cost monitoren, zou het wat zijn ?

Aliexpress met een 20, 50, of 100A shunt.
Dit is de 50A uitvoering:
www.aliexpress.com/item/50A-DC..._0,searchweb201560_9

Deze is misschien wat minder praktisch door een ingebouwde shunt maar toch interessant:
www.aliexpress.com/item/1piece..._0,searchweb201560_9

Iemand hiermee ervaring ?

Grt Hans
Is een van deze ook geschikt om als monitor aan de startaccu te hangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 02:49 #677808

Solution schreef :
Heb ook een Nasa BM 1.
Staat in de handleiding dat na het aansluiten en instellen van de monitor deze eerst moet laten "leren"door alleen maar te ontladen en nog geen lader aan te zetten.

Interessante opmerking. Staat er bij hoe lang, bij wat voor lading te beginnen, wanneer te stoppen en wat daarna te doen? Is dit deel van een procedure? Dient de ontlading constant te zijn? Staat er iets over een open klemspanning (onbelast) periode vereist voor en na dit ontladen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 09:33 #677846

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Delphi32 schreef :
Is een van deze ook geschikt om als monitor aan de startaccu te hangen?

Ja en nee :evil:

Nee, je mag het circuit Startaccu -> Startmotor niet met een shunt onderbreken. Daar zijn een aantal technische redenen (te kleine shunt bv) voor te bedenken. Maar ook uit veiligheidsoverwegingen zou je dit niet moeten willen.

Ja, je kunt er perfect de spanning van de startmonitor mee monitoren. En als je de shunt opneemt in het laaddeel kun je ook zien hoe de startaccu geladen wordt, of er lekstromen zijn etc.
Het deel dat het vermogen is dan wat minder interessant geworden, want het lijkt dan alsof er nooit vermogen uit gaat, en alleen maar bijkomt.

Overigens zijn er, voor nog minder geld, ook leuke digitale paneelmetertjes waarmee je de accuspanning kunt monitoren te koop.
Aan de andere kant, het lijkt me ook cool om twee van dit soort monitors naast elkaar te hebben. Een voor de lichtaccu, de ander voor de startaccu.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 01 nov 2015 09:37 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 09:50 #677850

Overigens is het knap als je de startaccu te ver leeg kunt trekken.
Een volle minuut lang starten ( wat al veel te lang is en niet bepaald aan te bevelen) kost iets van 2 Ah acculading dus dat kun je heel wat keren doen voor de accu half leeg is.
En als hij na het starten niet wordt bijgeladen heb je altijd nog het laadlampje/zoemer om je te waarschuwen.Een accumomitor is misschien wel leuk maar niet echt zinvol.
Uiteraard hoor je een startaccu ook alleen te gebruiken voor het starten van de motor.
Als dat niet is en je maar een accu hebt voor motor en gebruikers zou ik maar eens over een winterproject "gescheiden accu's" gaan nadenken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 11:49 #677885

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
Yellow Boat schreef :
Overigens is het knap als je de startaccu te ver leeg kunt trekken.
Een volle minuut lang starten ( wat al veel te lang is en niet bepaald aan te bevelen) kost iets van 2 Ah acculading dus dat kun je heel wat keren doen voor de accu half leeg is.
En als hij na het starten niet wordt bijgeladen heb je altijd nog het laadlampje/zoemer om je te waarschuwen.Een accumomitor is misschien wel leuk maar niet echt zinvol.
Uiteraard hoor je een startaccu ook alleen te gebruiken voor het starten van de motor.
Als dat niet is en je maar een accu hebt voor motor en gebruikers zou ik maar eens over een winterproject "gescheiden accu's" gaan nadenken.
Ad
Nou, ik gebruik mijn startaccu ook voor mijn ankerlier.
De NASA kan ook de spanning van de startaccu meten.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 12:07 #677889

En ik ken ook heel wat startmotoren die meer dan 1440W zijn en dus veel meer dan 2Ah in een minuut kunnen onttrekken ;) En wat te denken van het voorverwarmen van de motor vanaf de startaccu?

Wat betreft de hoofdvraag? Voor mij zou het niet eens een keuze zijn. Ik heb vele slechte ervaringen met Nasa over de jaren, en Victron is een merk wat echt aan de top staat als het op het electrische systeem aankomt. Wat mij betreft geen moeilijke keuze.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 01 nov 2015 12:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 12:22 #677893

Free Bird schreef :
Yellow Boat schreef :
Overigens is het knap als je de startaccu te ver leeg kunt trekken.
Een volle minuut lang starten ( wat al veel te lang is en niet bepaald aan te bevelen) kost iets van 2 Ah acculading dus dat kun je heel wat keren doen voor de accu half leeg is.
En als hij na het starten niet wordt bijgeladen heb je altijd nog het laadlampje/zoemer om je te waarschuwen.Een accumomitor is misschien wel leuk maar niet echt zinvol.
Uiteraard hoor je een startaccu ook alleen te gebruiken voor het starten van de motor.
Als dat niet is en je maar een accu hebt voor motor en gebruikers zou ik maar eens over een winterproject "gescheiden accu's" gaan nadenken.
Ad
Nou, ik gebruik mijn startaccu ook voor mijn ankerlier.
De NASA kan ook de spanning van de startaccu meten.

Dat is uiteraard minder problematisch omdat dan , neem ik aan , ook de motor loopt .Alleen moet je die dan na het aanmeren lang genoeg laten doorlopen of inpluggen in de walstroom.
Toch zou ik zelf voor een ankerlier nooit de startaccu gebruiken .
De naam zegt het immers al "startaccu".
De motor , en dus de startaccu is een veiligheidsitem en moet altijd kunnen starten zonder het risico dat de startaccu te ver leeggetrokken is.
Ik zou in jouw geval een eigen ankerlieraccu gebruiken ( net als dat meestal bij een boegschroef wordt gedaan) en die accu dan uiteraard wel laden via een laadstroomverdeler .
Maar goed , dat is mijn mening natuurlijk en ik heb helemaal niet zoiets..... :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 12:52 #677900

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Ik heb de startaccu inderdaad als 2e accu aan de Nasa accumeter hangen. Je kunt dan alleen het voltage zien. Maar dat is wat mij betreft voor de startaccu voldoende: als deze in rust hoger dan 12,7V staat dan ga ik deze niet bijladen. Zo nu en dan kijk ik er even naar...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 13:22 #677911

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
ErikSnel schreef :
Ik heb de startaccu inderdaad als 2e accu aan de Nasa accumeter hangen.

Hmmm .. moet een feature zijn van die nieuwere Nasa's. Die van mij (~ 2007) heeft geen oranje draadje.

Ik zou het wel heel fijn vinden om ook de spanning van mijn startaccu te kunnen zien. Eens 10 seconden voorgloeien zonder daarna te starten zou me een heleboel kunnen vertellen over de conditie van mijn startaccu.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 14:14 #677918

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Oh, hebben oudere dat niet, dat wist ik niet eens. Zo uit mijn hoofd zijn ze in ieder geval al sinds ik de Nase actie doe in staat om een 2e accu te meten!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 14:19 #677921

JohnBerg schreef :
ErikSnel schreef :
Ik heb de startaccu inderdaad als 2e accu aan de Nasa accumeter hangen.

Hmmm .. moet een feature zijn van die nieuwere Nasa's. Die van mij (~ 2007) heeft geen oranje draadje.

Ik zou het wel heel fijn vinden om ook de spanning van mijn startaccu te kunnen zien. Eens 10 seconden voorgloeien zonder daarna te starten zou me een heleboel kunnen vertellen over de conditie van mijn startaccu.

Dat heeft Nasa al een tijdje hoor.
Kun je zien in de Manual.
www.nasamarine.com/images/Clipper%20BM1+BM2.pdf
Maar dat is alleen het voltage.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 14:23 #677922

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Yellow Boat schreef :
Maar dat is alleen het voltage.

Ook het voltage kan je al een heleboel vertellen over de conditie van je accu. Zeker na 10 seconden belasting :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 14:29 #677925

Yellow Boat schreef :
JohnBerg schreef :
ErikSnel schreef :
Ik heb de startaccu inderdaad als 2e accu aan de Nasa accumeter hangen.

Hmmm .. moet een feature zijn van die nieuwere Nasa's. Die van mij (~ 2007) heeft geen oranje draadje.

Ik zou het wel heel fijn vinden om ook de spanning van mijn startaccu te kunnen zien. Eens 10 seconden voorgloeien zonder daarna te starten zou me een heleboel kunnen vertellen over de conditie van mijn startaccu.

Dat heeft Nasa al een tijdje hoor.
Kun je zien in de Manual.
www.nasamarine.com/images/Clipper%20BM1+BM2.pdf
Maar dat is alleen het voltage.
Ad

BM1 niet, BM2 wel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 15:05 #677931

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Maar er was een tijd, in 2007 toen ik de mijne kocht, dat er nog geen BM-2 bestond. Niet dat ik twee accu's heb :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 15:10 #677932

It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
JohnBerg schreef :
ErikSnel schreef :
Ik heb de startaccu inderdaad als 2e accu aan de Nasa accumeter hangen.

Hmmm .. moet een feature zijn van die nieuwere Nasa's. Die van mij (~ 2007) heeft geen oranje draadje.

Ik zou het wel heel fijn vinden om ook de spanning van mijn startaccu te kunnen zien. Eens 10 seconden voorgloeien zonder daarna te starten zou me een heleboel kunnen vertellen over de conditie van mijn startaccu.

Dat heeft Nasa al een tijdje hoor.
Kun je zien in de Manual.
www.nasamarine.com/images/Clipper%20BM1+BM2.pdf
Maar dat is alleen het voltage.
Ad

BM1 niet, BM2 wel.

Daar vergis je je toch.
de BM1 kan dat ook.
Lees hier maar:
www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=BM-1_Battery
Daar staat letterlijk: " It also monitors the voltage of the engine strat battery. " . Ik neem tenminste aan dat dat "strat"een verschrijving is.
Staat trouwens ok in de manual van zowel de BM1 als de BM2.
Verschil tussen BM1 en BM2 ist het maximale amperage , BM1 is 100 en BM2 is 200 Amp shunt.
www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=BM2
Je leest daar trouwens ook dat wel degelijk Peukert wordt gebruikt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 15:31 #677937

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Yellow Boat schreef :
Daar vergis je je toch.
de BM1 kan dat ook.

Ik meen toch zeker te weten van niet.

Er zijn dus 3 modellen, de BM1, de BM1+ en de BM2
De BM1 kan geen startaccu voltage weergeven, de BM1+ en de BM2 wel.

www.moerer.de/Stromversorgung/...tor-BM-1-::1130.html
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 01 nov 2015 15:33 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 15:36 #677940

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
John, zal toch wel zijn dat jij een oudere hebt.Ik heb met zekerheid een BM1 en kan ook met zekerheid mijn startaccu voltage als 2e op het scherm toveren....
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 15:54 #677945

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
ErikSnel schreef :
John, zal toch wel zijn dat jij een oudere hebt.Ik heb met zekerheid een BM1 en kan ook met zekerheid mijn startaccu voltage als 2e op het scherm toveren....

Dan zul jij de BM1+ uitvoering hebben. Voor zover ik het kan zien staat voorop de BM1+ ook gewoon BM1. Om het duidelijk te houden :P
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 16:05 #677948

Tsja, zou NASA een R&D manager in dienst hebben die dit enigszins begeleid ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 16:23 #677958

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Nachtvlinder schreef :
Tsja, zou NASA een R&D manager in dienst hebben die dit enigszins begeleid ;)

Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar mijn ervaringen bij het stellen van technische vragen aan Nasa is altijd erg positief. Ze weten dus echt wel wat ze (technisch) in huis hebben!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 17:20 #677978

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
De BM1 kan geen startaccu voltage weergeven, de BM1+ en de BM2 wel.

Daar vergis je je toch echt.
Ik heb de BM 1 en de 2e ingang is aangesloten op de boegschroef accu's.
Daarmee kan je alleen de accuspanning zien, maar er zit dus wel degelijk een 2e ingang op.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 01 nov 2015 17:21 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 17:34 #677985

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 18:11 #677995

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Op een gegeven moment heeft de BM-1 een update gehad waarbij ie die extra functie kreeg. Bij mijn weten staat er op het kastje nog steeds BM-1. Net zoals hun windmeter eerst geen en later wel een NMEA uitgang zonder dat de naam van het beestje veranderde.
Laatst bewerkt: 01 nov 2015 19:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accumonitor/ Victron versus Nasa 01 nov 2015 19:23 #678012

Grote puinhoop/hobbiegehalte dus, dat verbaast mij niets.

Wel leuk dat als je weer eens een probleem hebt je meteen zo'n enthousiaste hobbieïst aan de lijn krijgt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl