Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Het principe aansluiten van laders en accu's

Het principe aansluiten van laders en accu's 06 apr 2015 15:55 #613343

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Hallo allemaal,

Ik overweeg om de lader en accu's van mijn Dehler 31 te vervangen.
Als ik de capaciteit van mijn accu's wil vergroten door bijvoorbeeld een derde accu te installeren, dan moet ik ook mijn lader (18Amp) vervangen, omdat de capaciteit van mijn lader te klein hiervoor is.

Ik heb reeds uitgevonden dat de capaciteit van de lader min 10% en max 25% moet zijn vergeleken met de capaciteit van de accu’s.

Nu heb ik een paar vragen:

Het schijnt dat de start accu meestal direct aan de dynamo van de motor wordt aangesloten.

De service accu voor verlichting en navigatie wordt aangesloten of the lader.
Ik neem aan de de motor ook de service accu helpt op te laden, dus het betekent dat de dynamo van de motor ook op de lader wordt aangesloten.

Is dit correct?

Een goede lader beschermt accu’s tegen over laden, dus mijn vraag is: waarom dan de start accu ook niet aansluiten op de lader om overladen te voorkomen? (De duurdere laders maken gebruik van warmte sensoren)

Ik overweeg de volgende verschillende systemen:

1. De goedkoopste oplossing is:

Lader Victron blue power 12V/30A 3 uitgangen IP20 waterdicht voor € 219
start accu niet vervangen
www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../product.aspx?link=1

en twee service accus installeren van Wilco:
Accu VDC31m Wilco 105 AH € 125 elk
www.georgekniest.nl/Catalogus/...+105+AH/product.aspx

2. 2de oplossing is iets duurder:
een iets duurder laad apparaat:
Victron accu lader Centaur
www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../product.aspx?link=1
met dezelfde batterij configuratie


3. De duurste oplossing die ik overweeg is:

Acculader Victron Phoenix voor € 429

www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../product.aspx?link=1

al dan niet met dezefde batterijen of AGM batterijen van Victron

Maar twee van die AGM batterijen kosten al gauw € 239 elk
www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../product.aspx?link=1

Ben benieuwd naar jullie feedback,

Udo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 06 apr 2015 16:02 #613345

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Topic verplaatst naar Stroom en elektrische apparatuur aan boord.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 06 apr 2015 17:23 #613390

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Udo,
Je gaat erg kort door de bocht door meteen laders te noemen en op je wish list te zetten. Een accu geeft de capaciteit weer in Ah, een lader geeft de laadstroom weer die continu kan worden gegeven. Om te matchen moet je nu uit kunnen rekenen hoeveel tijd je nu nodig hebt om de accu's te laden. Als voorbeeld: 2 loodaccu's van 100Ah kun je in 10 uur laden met een lader van 20A. Aangezien je voor een lange levensduur niet meer dan de helft van de capaciteit gebruikt (=100Ah in totaal of 2x 50Ah) zul je niet meer dan 5 uur (+ nog half uur voor tolerantieverschil en rekening gehouden met op- en ontlaad rendement) nodig hebben.
Als je een 'weekendvaarder' bent, heb je 5 dagen of 120 uur de tijd om de accu's vol te laden. Dan heb je aan een laadstroom van 1A ruim voldoende. Een laadstroom van 1 A zorgt voor minimale gasontwikkeling en de accu's worden er ook nauwelijks warm van. Kortom, langer laden met een lage stroom verlengt de levensduur van je accu's aanzienlijk.
Je moet dus iets meer vertellen over hoe je de accu's gaat gebruiken en dan kan er pas een goed overwogen advies voor een lader uit naar voren komen. Onthoud hierbij dat snel laden uiteindelijk duurder is in de lader en in de accu's.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 06 apr 2015 17:49 #613396

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
ik zou die lader mooi laten zitten, ik heb 4x 110 ah aan boord en daar hangt een lader aan van c-tec van max 7 amp.
het laden duurt weliswaar iets langer maar is nooit een probleem geweest.

mijn startaccu word geladen met de dynamo en de lichtaccu,s worden ook bijgehouden door een 50 watt zonnepaneel.

niet blind staren op veel te dure laders ;)
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 06 apr 2015 18:30 #613425

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Peper schreef :
@Udo,
Je gaat erg kort door de bocht door meteen laders te noemen en op je wish list te zetten. Een accu geeft de capaciteit weer in Ah, een lader geeft de laadstroom weer die continu kan worden gegeven. Om te matchen moet je nu uit kunnen rekenen hoeveel tijd je nu nodig hebt om de accu's te laden. Als voorbeeld: 2 loodaccu's van 100Ah kun je in 10 uur laden met een lader van 20A. Aangezien je voor een lange levensduur niet meer dan de helft van de capaciteit gebruikt (=100Ah in totaal of 2x 50Ah) zul je niet meer dan 5 uur (+ nog half uur voor tolerantieverschil en rekening gehouden met op- en ontlaad rendement) nodig hebben.
Als je een 'weekendvaarder' bent, heb je 5 dagen of 120 uur de tijd om de accu's vol te laden. Dan heb je aan een laadstroom van 1A ruim voldoende. Een laadstroom van 1 A zorgt voor minimale gasontwikkeling en de accu's worden er ook nauwelijks warm van. Kortom, langer laden met een lage stroom verlengt de levensduur van je accu's aanzienlijk.
Je moet dus iets meer vertellen over hoe je de accu's gaat gebruiken en dan kan er pas een goed overwogen advies voor een lader uit naar voren komen. Onthoud hierbij dat snel laden uiteindelijk duurder is in de lader en in de accu's.
Groeten, Peper.

Hallo Peper,

Als antwoord op jou vraag: Deze zomer ga ik mijn Dehler over varen van Nederland naar Zweden.
Ik plan dat te doen in ongeveer 3 weken en veronderstel dat we nogal wat lange dagen op het water zullen door brengen.

Ik plan ook om geregeld een haven binnen te lopen, maar ik zou ook gerust 2 tot 3 dagen zonder walstroom willen kunnen doorbrengen.

In de toekomst plan ik elke zomer lange tochten te maken en niet alleen tussen de eilanden voor Stockholm te blijven hangen.

Wat loopt er op de electra?
1. Een koelkast
2. Navigatie apparatuur: Raymarine kaart plotter en AIS, diepte en snelheids meter.

Met de lange zomer dagen zullen we niet veel de binnen verlichting gebruiken.
Nu heb ik een accu lader van 18A en een start accu van 54 aH en een service accu van 90 aH

Ik wil gewoon zeker zijn dat ik genoeg capaciteit heb voor de lange dagen op zee.

Ik weet niet hoe oud de batterijen zijn (Boot net vorig jaar zomer gekocht) dus waarschijnlijk vervang ik ze zowiezo.


Udo
Laatst bewerkt: 06 apr 2015 18:35 door udo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 06 apr 2015 18:37 #613432

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
b100 schreef :
ik zou die lader mooi laten zitten, ik heb 4x 110 ah aan boord en daar hangt een lader aan van c-tec van max 7 amp.
het laden duurt weliswaar iets langer maar is nooit een probleem geweest.

mijn startaccu word geladen met de dynamo en de lichtaccu,s worden ook bijgehouden door een 50 watt zonnepaneel.

niet blind staren op veel te dure laders ;)


Yep, bedankt voor deze feedback, maar ik denk het laden kan dan wel erg lang gaan duren nietwaar?
OK, als de boot in the haven ligt voor langere duur geen probleem , enigzins problematisch als ik onderweg van Nederland naar Zweden hooguit een nacht in de haven vertoef.

gr Udo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 06 apr 2015 19:34 #613483

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Udo,
Verondersteld dat je 10 uur laadt met een 18A lader, dan kun je 180Ah in de accu stoppen. Dat wil zeggen je kunt 2 95Ah accu's compleet laden (vanaf nul lading) met de huidige lader. Indien je accu's sneller laadt, leven ze korter.
Een startaccu houdt zichzelf vol door het starten van de motor en dan ermee te varen. Een startaccu hoef je niet te laden, je kunt de accu wel als noodvoorziening gebruiken indien de service accu's leeg zijn, bijvoorbeeld voor de marifoon.

De bottleneck is de koelkast, deze gebruikt meestal veel energie ten opzichte van de andere verbruikers. Maak een scenario met wat je zult doen als de service accu('s) leeg raken. In dat scenario moet de koelkast als eerste worden uitgeschakeld (dan moet je het koude bier wel opmaken ;) ).
Een andere grootverbruiker is een stuurautomaat. Kijk eens in het artikel 'Om- en verbouw elektrische installatie Dufour 36 Classic' van msas bij 'leesvoer', hierin staan een aantal scenario's.

In je post geef je aan ook meerdere dagen buiten een haven te blijven, dan kun je ook niet laden! Een zonnepaneel kan hier een aanvulling geven, let wel kan, het hangt af van hoe 'hongerig' de verbruikers zijn.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 06 apr 2015 19:49 #613497

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Hallo Peper,

Ik heb net even een berekening gemaakt: Zonder stuurautomaat en zonder koelkast gebruik ik misschien 25 Ah, koelkast aan en doe daar een 30 aH per dag bij, Stuurautomaat en doe daar nog eens 24 aH per dag bij. Dus het gebruik zal tussen de 55 en 80 aH per dag kunnen zijn.

en wat zou een 80W zonnepaneel effectief per dag kunnen opleveren?

Wat ik me verder afvraag: De motor dynamo, laad die alleen maar de start accu op? of wordt de service accu ook opgeladen? heb jij enig idee?


gr Udo
Laatst bewerkt: 06 apr 2015 19:51 door udo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 06 apr 2015 20:10 #613510

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@ Udo,
Een 80W zonnepaneel levert bij 17V spanning (de meesten) 4,7A op. Dan moet het paneel wel over de 12 zonne-uren op de zon worden gericht. Dat is dan 56Ah. Ongericht zul je wel op ongeveer 30Ah uitkomen. Dat is goed voor het dag-verbruik zonder de koelkast.
Je kunt het dus doen zonder stuurautomaat en koelkast.

Zonder verbinding met de service accu (via een diodebrug of schakelaar) laadt de dynamo/alternator alleen de startaccu op.
Het is mogelijk de dynamo/alternator ook te gebruiken om de service accu('s) bij te laden. Je zou dit alleen moeten doen op het moment dat de service accu('s) leeg raken. Echter de omzetting van dieselbrandstof naar elektriciteit is niet bijzonder rendement vol maar voor noodsituaties zinvol. Ik verwacht dat een dergelijke voorziening al aan boord is.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 06 apr 2015 21:21 #613546

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Peper schreef :
@ Udo,
Een 80W zonnepaneel levert bij 17V spanning (de meesten) 4,7A op. Dan moet het paneel wel over de 12 zonne-uren op de zon worden gericht. Dat is dan 56Ah. Ongericht zul je wel op ongeveer 30Ah uitkomen. Dat is goed voor het dag-verbruik zonder de koelkast.
Je kunt het dus doen zonder stuurautomaat en koelkast.

Zonder verbinding met de service accu (via een diodebrug of schakelaar) laadt de dynamo/alternator alleen de startaccu op.
Het is mogelijk de dynamo/alternator ook te gebruiken om de service accu('s) bij te laden. Je zou dit alleen moeten doen op het moment dat de service accu('s) leeg raken. Echter de omzetting van dieselbrandstof naar elektriciteit is niet bijzonder rendement vol maar voor noodsituaties zinvol. Ik verwacht dat een dergelijke voorziening al aan boord is.
Groeten, Peper.


Op het Dehler forum werd mij verteld:

De dynamo is aangesloten op de startaccu en via een relais ook aan de serviceaccu(s). Als de dynamo draait zal ze het relais aantrekken waardoor tijdelijk de start en serviceaccu(s) in parallel staan.


dat betekent dus tezamen met een zonnepaneel kan ik dan gemakkelijk ettelijke dagen vertoeven buiten een haven met walstroom! correct?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 06 apr 2015 21:55 #613562

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Zolang je diesel hebt! Controleer wel of jij die elektrische installatie hebt waarvan het Dehler forum spreekt!
Er zijn veel meer mogelijkheden, maar zij moeten 'tailor made' worden aangepast aan jou situatie. Rond de zuidpunt van Zweden (van Göteborg naar Stockholm) heb je veel aan zonnepanelen in de zomer. In de winter is het niet veel. Misschien is een sleepgenerator wel interessant of heb je meer aan een windmolen, dat is zo niet te zeggen.
Je kunt de huidige accu's wel blijven gebruiken tot ze 'op' zijn, want je kunt altijd uitwijken naar de dynamo/alternator van de motor. Voor lange trips ver uit de kust moet je mogelijk de installatie reviseren, maar zolang je land net achter de horizon hebt, zul je het met deze accu's wel redden. Daarna moet je maar zien hoe je verder wilt investeren in service accu's.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 07 apr 2015 05:26 #613591

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Peper schreef :
Zolang je diesel hebt! Controleer wel of jij die elektrische installatie hebt waarvan het Dehler forum spreekt!
Er zijn veel meer mogelijkheden, maar zij moeten 'tailor made' worden aangepast aan jou situatie. Rond de zuidpunt van Zweden (van Göteborg naar Stockholm) heb je veel aan zonnepanelen in de zomer. In de winter is het niet veel. Misschien is een sleepgenerator wel interessant of heb je meer aan een windmolen, dat is zo niet te zeggen.
Je kunt de huidige accu's wel blijven gebruiken tot ze 'op' zijn, want je kunt altijd uitwijken naar de dynamo/alternator van de motor. Voor lange trips ver uit de kust moet je mogelijk de installatie reviseren, maar zolang je land net achter de horizon hebt, zul je het met deze accu's wel redden. Daarna moet je maar zien hoe je verder wilt investeren in service accu's.
Groeten, Peper.

Hallo Peper,

Ik heb nog de orginele installatie van toen de boot werd gebouwd door Dehler; Het laadapparaat kun je onder de tafel zien:
www.flickr.com/photos/imaginge...et-72157645934459841

Vele mensen zeggen dat windmolens lawaaimakers zijn en tussen de eilanden hier misschien niet altijd het meest ideale?
Maar inderdaad, heel veel zonne uren hier in het noorden gedurende de zomer maanden, dat klopt!

Ik blijf door overwegen,

Udo
Laatst bewerkt: 07 apr 2015 05:27 door udo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 07 apr 2015 06:08 #613600

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Mooie boot, die Dehler.
Jammer dat het kunststof altijd zo verkleurt van de Dehlers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 07 apr 2015 08:04 #613636

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Inderdaad, mooie boot! Groot ook (vergeleken met mijn 24 voeter 'met fantasie').
Zoiets nodigt uit tot het aan boord nemen van meer elektronica en 'koel-vries combinaties' ;)
Indien je de service accu's in de toekomst gaat vervangen, neem dan Li-ion accu's mee in de overweging.
Over windmolens: vraag eens aan forumlid Saeftinghe, hij heeft veel ervaring met windmolens, ook met lawaaiige B) . Als er maar weinig wind is, kan hij er natuurlijk ook niets aan doen...
Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 07 apr 2015 22:35 #614064

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Cat-36 schreef :
Mooie boot, die Dehler.
Jammer dat het kunststof altijd zo verkleurt van de Dehlers.

nou ja, dan moeten dat plafonnetje maar een likkie verf geven nietwaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 07 apr 2015 22:37 #614065

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Peper schreef :
Inderdaad, mooie boot! Groot ook (vergeleken met mijn 24 voeter 'met fantasie').
Zoiets nodigt uit tot het aan boord nemen van meer elektronica en 'koel-vries combinaties' ;)
Indien je de service accu's in de toekomst gaat vervangen, neem dan Li-ion accu's mee in de overweging.
Over windmolens: vraag eens aan forumlid Saeftinghe, hij heeft veel ervaring met windmolens, ook met lawaaiige B) . Als er maar weinig wind is, kan hij er natuurlijk ook niets aan doen...
Groeten, Peper

Precies, ik wil niet dat we onderweg naar Zweden op de Noordzee met warm bier komen te zitten! Dat is niet leuk!
Li-ion accus? Tja, zijn die betaalbaar?
Tja en windmolens, ik hoop niet dat ik in een Don Quichotte verander en in de aanval over ga!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 08 apr 2015 07:26 #614094

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Li-ion accus? Tja, zijn die betaalbaar?
Als je voor een compleet andere accu technologie kiest zitten daar wat consequenties aan vast.
. Andere laad eigenschappen. Dus een lader die dit kan.
. Gecombineerd laden met een (lood)startaccu is vragen om problemen, vanwege verschillen in laadeigenschappen.
. regelaar van dynamo moet aangepast worden aan accu type.

Er zijn ook li-ion accus tekoop met ingebouwde elektronika die een beetje loodaccu faken, maar die vallen dan weer niet onder 'betaalbaar' (tenminste voor mij :) ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 08 apr 2015 08:27 #614116

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Of Li-ion accu's betaalbaar zijn, hangt af of je van de eigenschappen van die accu's gebruik wil en gaat maken.
Gebruik je de accu's als ballast: loodaccu's zijn daar erg goed in. Wil je zo min mogelijk waterverplaatsing: Li-ion accu's.
Wil je snel laden (en dat proef ik een beetje in jouw verhaal), dan zijn lood accu's snel kapot en zijn Li-ion accu's aanmerkelijk goedkoper omdat ze langer meegaan.
Er zijn 'deep cycle' loodaccu's, maar wat voor een loodaccu deep cycle is, is voor een Li-ion accu heel normaal. Je kunt dus kleinere Li-ion accu's kopen en die zijn goedkoper.
Wil je niet meer investeren dan je zojuist hebt gedaan in je nieuwe boot... dan worden het goedkope loodaccu's te laden met de acculader die je aan boord hebt.
Ben je een milieufanaat en lid van de 'anti lood lobby', dan kun je natuurlijk geen loodaccu's kopen.
Heb je een musicerende loodaccufabrikant als klant... dan kun je misschien een goedkope deal sluiten voor een set loodaccu's. Alles is mogelijk!
Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Of Li-ion accu's betaalbaar zijn? Dat hangt van jouw portemonnee af, niet van de Li-ion accu's.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 08 apr 2015 09:23 #614137

udo schreef :
Hallo Peper,

Ik heb net even een berekening gemaakt: Zonder stuurautomaat en zonder koelkast gebruik ik misschien 25 Ah, koelkast aan en doe daar een 30 aH per dag bij, Stuurautomaat en doe daar nog eens 24 aH per dag bij. Dus het gebruik zal tussen de 55 en 80 aH per dag kunnen zijn.

en wat zou een 80W zonnepaneel effectief per dag kunnen opleveren?

Wat ik me verder afvraag: De motor dynamo, laad die alleen maar de start accu op? of wordt de service accu ook opgeladen? heb jij enig idee?


gr Udo

Hou er even rekening mee dat je met een dagverbruik van 55-80 Ah je bestaande lichtaccu binnen een etmaal naar zijn grootje kunt helpen... Een gewone loodzuur-accu mag je maar voor 50% ontladen, andere typen zoals een AGM of deepcycle-accu tot ca. 70%. Verder ontladen kan wel, maar gaat ten koste van de levensduur. Als je meerdere dagen zonder walstroom wilt kunnen, zul je je accucapaciteit behoorlijk moeten uitbreiden. Of tijdens het varen voldoende bij moeten kunnen laden met zonnepaneel of windgenerator.

Als je genoeg ruimte (en geld!) hebt, zou ik mijn accuset eerder overdimensioneren dan te klein nemen.

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 08 apr 2015 11:30 #614191

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Smooth Operator schreef :
Een gewone loodzuur-accu mag je maar voor 50% ontladen, andere typen zoals een AGM of deepcycle-accu tot ca. 70%.
Een deep-cycle accu wordt ook vaak een semi-tractie of lichtaccu genoemd. Dat zijn echter volgens mij (meestal) ook gewoon loodzuur-accu's maar dan met een andere plaatopbouw. En volgens mij mag je deze zelfs tot 80% ontladen.

Een 'gewone' accu wordt ook wel een start-accu genoemd.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 08 apr 2015 11:32 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 08 apr 2015 12:21 #614210

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Een deep-cycle of tractie accu mag je ook wel tot 100% ontladen, maar dan zijn ze wel kapot (verliezen een groot deel van hun capaciteit). Een Li-ion accu die je tot 100% ontlaadt heeft daar veel minder last van indien je deze weer gebalanceerd oplaadt (capaciteitsverlies 3%, 3Ah bij een 100Ah accu).
In dit geval is overdimensionering van de capaciteit veel minder noodzakelijk en kan dus besparend zijn!
Groeten Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 08 apr 2015 12:23 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 08 apr 2015 16:11 #614275

UdO,

Ik stootte op een schematje wat ik ooit voor iemand hier gemaakt heb.
Het komt ook dicht in de buurt van wat ik aan boord heb, mijn installatie is een 20% kleiner.






Vul daar de eigen waarden in, dan heb je een aardig overzicht.

Dit is voor een permanent bewoond schip. Er is altijd wel verbruik. Probeer dat verbruik naar de daglicht periode te schuiven, dat is 100% rendement tegen zo´n 65% wanneer het via de accu gaat.
De getallen hierbij horend:

-Verbruik per dag ongeveer 1000 á 1200Wh per dag (80 á 90Ah)
-Gewenste tijd bij somber weer 3dagen, er wordt dan wel geladen, maar minder dan verbruik. Minimale accu capaciteit is dan 3 x 80Ah=240Ah, Bij 50% als maximale ontlading (bij loodaccu)is dat 480Ah als accu, neem liever iets meer dan minder.
-Er moet meer geladen KUNNEN worden dan dagelijks verbruik, stel 2x.
Dan zijn panelen nodig die daadwerkelijk 200Ah per dag laden. Dit dient te gebeuren in ongeveer 10 uur (de winterdag, dat neerkomen op ongeveer 250 Wattpiek aan panelen. Hier kijk je naar wat je plaatsen kunt qua ruimte en pas daar op aan. Een MPPT regelaar en zoveel als mogelijk de panelen in serie geeft beter resultaat dan PWM regelaar.
-De laadstroom zal rond de 15A liggen, dat is een prima waarde.
-De walstroom zou aan 10A genoeg hebben omdat die 24 uur aanwezig is.
laders van 40 of 50A zijn een beetje over de top. De generator van de hoofdmotor zal 60A zijn verwacht ik. Die zal zeer zelden meer dan 40A laden en dan nog maar voor korte tijd, dit omdat de accu niet meer accepteert. Er zijn wel opgevoerde regelaars hiervoor, maar dan loopt de generator risico op oververhitten.
Zorg dat de kachel geheel een eigen circuit heeft, die moet na koelen en je wilt niet dat door een trippende zekering stroomloos wordt als hij brandt.
Het is ook handig om de verlichting in twee groepen te hebben.
Wees vooral niet te zuinig met accu capaciteit, wat Peper stelt, neem liever LifePO4 wanneer je plaats gebrek hebt, of op gewicht wilt sparen dan net te lage capaciteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 08 apr 2015 17:11 #614308

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Peper schreef :
Ben je een milieufanaat en lid van de 'anti lood lobby', dan kun je natuurlijk geen loodaccu's kopen.
Heb je een musicerende loodaccufabrikant als klant... dan kun je misschien een goedkope deal sluiten voor een set loodaccu's. Alles is mogelijk!
Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Of Li-ion accu's betaalbaar zijn? Dat hangt van jouw portemonnee af, niet van de Li-ion accu's.
Groeten, Peper.

Ben geen millionair, maar probeer zoals het een echte Nederlander betaamt, de beste maar niet de duurste oplossing te vinden. Dat is misschien niet altijd mogelijk, dus ik blijf door zoeken, totdat ik het juiste compromis voor de zomer heb kunnen besluiten,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 08 apr 2015 17:13 #614309

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Saeftinghe schreef :
UdO,

Ik stootte op een schematje wat ik ooit voor iemand hier gemaakt heb.
Het komt ook dicht in de buurt van wat ik aan boord heb, mijn installatie is een 20% kleiner.



Vul daar de eigen waarden in, dan heb je een aardig overzicht.

Dit is voor een permanent bewoond schip. Er is altijd wel verbruik. Probeer dat verbruik naar de daglicht periode te schuiven, dat is 100% rendement tegen zo´n 65% wanneer het via de accu gaat.
De getallen hierbij horend:

-Verbruik per dag ongeveer 1000 á 1200Wh per dag (80 á 90Ah)
-Gewenste tijd bij somber weer 3dagen, er wordt dan wel geladen, maar minder dan verbruik. Minimale accu capaciteit is dan 3 x 80Ah=240Ah, Bij 50% als maximale ontlading (bij loodaccu)is dat 480Ah als accu, neem liever iets meer dan minder.
-Er moet meer geladen KUNNEN worden dan dagelijks verbruik, stel 2x.
Dan zijn panelen nodig die daadwerkelijk 200Ah per dag laden. Dit dient te gebeuren in ongeveer 10 uur (de winterdag, dat neerkomen op ongeveer 250 Wattpiek aan panelen. Hier kijk je naar wat je plaatsen kunt qua ruimte en pas daar op aan. Een MPPT regelaar en zoveel als mogelijk de panelen in serie geeft beter resultaat dan PWM regelaar.
-De laadstroom zal rond de 15A liggen, dat is een prima waarde.
-De walstroom zou aan 10A genoeg hebben omdat die 24 uur aanwezig is.
laders van 40 of 50A zijn een beetje over de top. De generator van de hoofdmotor zal 60A zijn verwacht ik. Die zal zeer zelden meer dan 40A laden en dan nog maar voor korte tijd, dit omdat de accu niet meer accepteert. Er zijn wel opgevoerde regelaars hiervoor, maar dan loopt de generator risico op oververhitten.
Zorg dat de kachel geheel een eigen circuit heeft, die moet na koelen en je wilt niet dat door een trippende zekering stroomloos wordt als hij brandt.
Het is ook handig om de verlichting in twee groepen te hebben.
Wees vooral niet te zuinig met accu capaciteit, wat Peper stelt, neem liever LifePO4 wanneer je plaats gebrek hebt, of op gewicht wilt sparen dan net te lage capaciteit.

Hartelijk dank voor deze feedback! zal het even in een spreadsheetje zetten om nog even goed door te rekenen.

bedankt! gr van Udo uit Zweden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 10:59 #621714

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Hallo allemaal,

Ben benieuwd wat jullie vam mijn volgende strategie denken:

Ik heb het volgende plan: Ik hou mijn lader van 18Amp.
Als start accu neem ik deze van 74 Ah
www.georgekniest.nl/Catalogus/...um+accu/product.aspx
i.p.v. 1 service accu, neem ik twee van 105 Ah deze:
www.georgekniest.nl/Catalogus/...+105+AH/product.aspx

Met koelkast en stuurautomaat is het verbruik geschat op tussen de 55 and 80 Ah
Laden aan de wal geeft mij in 10 uur 180 Ah
De service accus kunne 50% ontladen worden, dus ik heb 105Ah te gebruiken per dag, dus moet ik elke dag de haven induiken voor walstroom. Als dit niet kan, dan wordt het dus stuur automaat uit en misschien ook de koelkast uit.

Wil ik langer op het water blijven met gebruik van koelkast en stuurautomaat, dan beter een 80W or 100W zonnepaneel erbij, die me geschat effectief 30Ah gemiddeld kan geven.

In alle gevallen betekent het wel dat ik de batterijen gedurende de dag in de gaten moet houden zodat ze niet te ver ontladen worden.

Overweging niet vervangen lader: Batterijen gaan langer mee en als ik in de haven lig, lig ik daar toch voor zo'n 10 uur minstens. De de accu's van Wilco zijn niet al te duur voor mijn budget.

Bedankt voor enige feedback,

Udo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl