Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Het principe aansluiten van laders en accu's

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 23:10 #654032

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
;) :laugh:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 23:12 #654033

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
koko schreef :
JohnBerg schreef :
Windvector: is het muggeziften of muggenziften?

Of is dit het beroemde Nederlandse vingertje?

Ik weet ook niet wat dat is, maar wee o wee diegene die de eenheden onjuist neerpent. Die krijgt er van langs van de eenhedenpolizei. Heel soms slaapt de eenhedenpolizei. Dan duurt het max 3 dagen, maar dan zijn ze er weer.

Koko je overdrijft, dit onderwerp is begonnen in mei 2015, en ik heb nog niets gezegd over het misbruik van de benaming "dynamo".

;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 23 aug 2015 15:58 #654115

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Voor diegene die het interesseert: ik heb de grote wp én de kleine wp. :kiss:
De grote is trouwens klein en de kleine groot. Dat heb ik nooit begrepen. :S
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 23 aug 2015 15:59 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 23 aug 2015 18:58 #654183

Serie/parallel schakelen , Theorie en praktijk.

Na alle vóór en tegen hier op het forum, heb ik de laatste maanden wat metingen gedaan. En wat naar ervaring in het verleden gekeken.
De huidige accu set bestaat uit 3 parallel geschakelde accu´s. Uit één productie serie, dus zo goed als mogelijk volgens de theorie.

Alle laders, zon, wind, wal en generator verzameld op één punt, de diode uitgang van de scheidingsbrug tussen start en huishoud accu´s.
De start accu op de eigen brug uitgang, helemaal alleen.
Vanaf hier draden van gelijke lengte naar de drie accu´s. Heel simpel laadstroom per accu meten.
Voor verbruikers hetzelfde, drie draden van gelijke lengte naar één aansluitpunt vanwaar de gebruikers gevoed worden.

De totale laadstroom varieert in de praktijk tussen zo´n 8A op lange zomerse dagen.
In de winter worden de cycli wat groter omdat de dagen korter zijn, de accu´s nemen wat meer stroom in de ochtend uren, loopt soms op tot 14A.

Zowel laad- als ontlaad stroom varieert nogal per accu, dan weer neemt, of geeft de éne accu duidelijk meer dan de andere.
Geen enkele lijn valt er te onderkennen wat hiervan de reden kan zijn.
De accu bepaalt zelf wat hij hebben wil/kan.

Eens per maand controle van zuurniveau, zo nu en dan moet er wat water worden bij gevuld, maar ook hier geen slechtere cel aan te duiden.

Ook de accu´s per stuk gescheiden geprobeerd. Twee diodes op de accu pool, één voor laden en één naar de verbruikers. Het laadpunt verplaatst naar de klem van de generator op de diode brug, geen 2 diode´s in serie in de laad draad.
Dit gaf geen kenbare verandering in de laad-ontlaad stromen.
De verwachting van 0,7V lagere spanning op het net kwam niet uit, spanning bleef gelijk.
Maar wel werd de accu spanning 0,7V hoger en de generator spanning 1,4V.
De verklaring hiervoor: Spanning naar de regelaar wordt gemeten op voeding naar de gebruikers.
Dit heb ik zo gelaten, de diode´s op de accupolen er weer af.
Alles terug naar het oude.

De accu´s zijn nu 8 jaar oud en tonen (nog) geen enkel verschijnsel van veroudering.

In de afgelopen decenia heb ik een paar honderd accu´s geleverd en wat schepen opnieuw bedraad.
De accu´s haalde ik bij een groothandel die ze met zuur vulde waar ik bij stond, dus gelijke accu´s.

Af en toe een heel zuinig iemand, die een (goedkope) startaccu parallel aan een lichtaccu zette en verbaasd was dat de startaccu jonger was en toch eerder de geest gaf. Daar waren problemen te herkennen.
Ook zo nu en dan lichtaccu´s van verschillend fabrikaat en leeftijd naast elkaar.
Ik geloof onmiddelijk dat die combinatie minder lang meeging dan accu´s uit een gelijke productierun. Nooit echt na gemeten, maar laten we zeggen dat de levensduur 8 jaar was ipv van 10 jaar.

Een paar schepen terug, geleverd met 2 licht accu´s parallel waarmee ook gestart werd. Twee keer 100Ah, een keer helemaal leeg. Heel vervelend. Startaccu van 70Ah en diodebrug erbij. De licht accu´s zijn toch over de tien jaar meegegaan.
Het volgende schip, geleverd met één 100Ah lichtaccu, een 60Ah startaccu en diode brug.
Twee keer 100Ah lichtaccu erbij gezet. Meer dan 10 jaar later één enkele cel defect en daarmee één accu.

Ik ga drie nieuwe halen, wanneer je linkerschoen versleten is dan zal de rechter snel volgen nietwaar?
En wat grotere (130Ah) voor wat meer comfort.
De winkel heeft er maar één. Die neem ik mee en bestel er nog twee.
Wat blijkt; de accu heeft lange tijd steeds achter in de rij gestaan, telkens nieuwe ervoor en die verkocht, hij was slechter dan degene die ik afdankte.
Accu en geld terug naar de eerdere eigenaren.
Bij een ander bedrijf drie nieuwe gehaald die nu 8 jaar oude zijn.
Ik verwacht (hoop) dat ze nog wel een jaar of vier meegaan.

Een tijdje terug een zonne set geplaatst bij een afgelegen huis.
Zelfde capacitiet als bij mij aan boord. Zelfde fabricaat accu´s uit één produktierun.

Laad en ontlaad stromen net zoals bij de 8 jaar oude accu´s.

Conclusie: De praktijk is véél vergevingsgezinder dan de theorie wil laten geloven.
Overal in de praktijk worden accu´s in serie en parallel gezet naar behoefte, zonder dat dit grote problemen geeft.

En natuurlijk dient men te streven naar zoveel mogelijk gelijke zaken en goed geïnstalleerd, Maar echt bang hoeft men niet te zijn.

Bij de laatst gemaakte keus is zeker naar LiPO4 accu´s gekeken.
Maar de keus is zeer bewust op de meest simpele en verguisde vloeistof loodaccu gevallen.
De motivatie:
-Lithium is nog onvoldoende uitontwikkeld en te duur voor dit doel.
-Onderhoudsvrij kun je niets meer mee wanneer je vloeistof kwijt raakt door een paar keer overladen.
-Gel en AGM hebben niet een echt langere levensduur dan goed behandelde vloeistof accu´s, maar zijn wel een stuk duurder.

Of het de juiste keus geweest is, is over tien jaar bekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 23 aug 2015 19:03 #654187

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Saeftinghe schreef :
-Gel en AGM hebben niet een echt langere levensduur dan goed behandelde vloeistof accu´s, maar zijn wel een stuk duurder.

Dat is de aller beste waarheid, die de handel hardnekkig ontkent....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 23 aug 2015 19:05 #654189

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
3Noreen schreef :
Ronaldl schreef :
Wie schiet?

Bij losse cellen die kun je per cel voorzien van een balancer. Of dat de moeite loont bij lood accu's weet ik niet. Bij LiYFePO4 cellen is het een gebruikelijke oplossing. De balancer staat parallel geschakeld met de cel. Zodra de bypass spanning bereikt wordt gaat de balancer gedeeltelijk geleiden. Hierdoor daalt de weerstand van de cel balancer combinatie en dus de spanning over de betreffende cel.

Ja, dat is het mooiste! Ik doe nu veel met LiPo, daar gebruik je altijd een balancer aansluiting en lader.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 25 aug 2015 11:02 #654827

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Dat gebruik van een balancer bij Li-ion accu's is ook pure noodzaak. Als daar iets mis gaat ontploffen die dingen. Niet relaxed.

Bij lood-zuur accu's kost t hoogstens een beetje levensduur.

De keuze om van gel accu's en echte tractie accu's weg te blijven is verdedigbaar. Eerder had ik dit eens bij elkaar geharkt:

www.zeilersforum.nl/index.php/...eden?start=25#640864

Daarin zie je dat t prima verdedigbaar is om simpele accu's te kopen en die gewoon op hun mieter te geven, kwa ontlading. Ja, ze zijn eerder stuk, maar ze hebben ook veel voor je gedaan en kosten weinig.
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 11:10 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl