Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Het principe aansluiten van laders en accu's

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 11:38 #621722

Het verbruik van 55-80 Ah per 24 uur klinkt aannemelijk, ietsje meer zou ik niet uitsluiten.
Een constante laadstroom van 18A uit de lader is wat aan de hoge kant. Wel bij goed lege accu's, maar naarmate ze voller worden wordt de stroom minder.
En je noemt de motor/alternator niet als stroombron, maar je kan natuurlijk altijd even een uurtje de motor stationair bijzetten, heb je toch een leuk aantal amperes richting accu.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 03 mei 2015 11:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 11:56 #621734

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Als de lader 18 ampère is zou ik mij daar niet zo druk over maken.
De totale accu capaciteit is 284 ampère en een ideale lader is dan 10 % van de maximale capaciteit en dan kom je op een 28 ampère.
De start accu word kort belast deze herstelt zich snel een heeft niet zo veel laadstroom nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 12:32 #621748

BK,

Stationair draaiern zal niet veel stroom leveren, bij 1500 RPM ligt ongeveer de top van de generatorstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 12:44 #621752

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@ udo:
Je bent op de hoogte van mijn bezwaar tegen parallel schakeling, dus daar ga ik niet verder over door.
De rest van het plan ziet er solide uit en lijkt mij helemaal haalbaar!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 14:06 #621791

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Wat is je bezwaar daarin dan Peper?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 14:29 #621801

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ik had al zo'n lange post geplaatst in een ander draadje...
Oké, Bij serieschakeling van alle cellen van een accu, kan het niet anders dan dat de laadstroom door alle cellen loopt en deze dus in gelijke mate laadt.
Bij parallelschakeling van cellen kan de laadstroom per cel verschillen en dit kan leiden tot 'ondervoeding van een cel', waardoor deze kapot gaat.
Korter kan ik de uitleg niet maken.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 15:22 #621817

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1587
Duidelijk, is dit alleen jouw mening of wordt dit breed gedragen?
Wat is het alternatief? 2 accu's met een accuschakelaar er tussen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 17:04 #621846

Peper,

Hier moet ik toch een kleine correctie plaatsen.

De laadstroom door in serie geplaatste cellen is altijd gelijk.
Maar bij 2 accu´s parallel zijn dat 2 keer 6 cellen in serie.
Wanneer één van die 12 cellen een beetje kleiner is uitgevallen dan de rest, door welke oorzaak dan ook, is dat degene die als eerste de geest geeft.
En daarmee de totale serie van 6 cellen uit schakelt.
Doe je daar niet op tijd iets aan dan gaat ook de andere serie van 6 cellen onnodig snel naar z´n einde.

Ik houd het er op dat het een tikfoutje was.

Maar wanneer je bedoelt de parallel schakeling van, b.v. 2 volt buisjesplaat cellen, die parallel staan, dan hebben we een verschil van inzicht.

Die 2 volt cellen worden in zéér grote getale parallel gebruikt en gaan normaliter 20 jaar mee.

Enkele jaren terug zo een set door een nieuwe installatie vervangen.
Die cellen waren meer dan 25 jaar oud!
En ja ze waren aan vervanging toe. Maar het was één cel die de uitviel.
De rest deed het nog goed, maar ik ben er van uit gegaan dat ze niet ver van hun einde waren en alles gelijk vervangen.
Laatst bewerkt: 03 mei 2015 17:12 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 17:10 #621849

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Het is zeker niet alleen mijn mening, maar hoe breed het wordt gedragen, weet ik niet. Ik weet wel dat Saeftinghe de tegenovergestelde mening is toegedaan.

Het alternatief is de aanschaf van 1 accu met de totale capaciteit. Schakelaars hebben contact weerstand en worden soms vergeten om te zetten, daar heb ik het niet zo op. Een automatisch systeem met diodes of mosFET's geeft meer mogelijkheden om laden en ontladen te sturen, maar met 1 accu hoef je niets te sturen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 17:17 #621851

Peper,
Lees ik hier goed dat je er vanuit gaat dat je tussen parallel geplaatste acc´s schakelaars verwacht?

Parallel is bij mij is naar mijn idee zonder iets ertussen, nou ja de bedrading dan.

Huishoud accu en startaccu gescheiden door een diode brug/schakelaar is in mijn optiek niet een parallel schakeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 17:27 #621859

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Nee het is geen tikfoutje, want als er een cel van de serieschakeling kapot gaat, loopt toch de stroom er doorheen (is natuurkundig niet anders mogelijk). Overigens als de totale stroom nul wordt gaat deze ook door alle cellen.

Je geeft zelf aan dat ook bij de zeer robuuste buisjes-plaat cellen er maar 1 was die kapot ging. Deze cel in de parallel-schakeling bepaalt de gehele (laad)spanning van de accu. Is de cel kortgesloten, dan wordt de accuspanning 0 en loopt alle laadstroom door die cel en wordt de rest niet meer geladen. De andere cellen zullen dan sulfateren (gelukkig is de buisjesplaat accu hier behoorlijk tegen bestand door zijn constructie). Is de cel onderbroken, dan loopt de laadstroom door de overgebleven cellen en neemt de totale capaciteit af met de capaciteit van 1 cel.

Bij parallel schakeling 'molt' 1 kortgesloten cel de hele accubatterij. Dat is inherent aan parallel schakelen van cellen. Dat is dan ook de reden dat ik dat zelf niet zou toepassen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 17:38 #621863

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@ Saeftinghe:
Nee, ik zou zelf niet voor parallel schakeling kiezen en indien het niet anders kan (ruimte, gewicht, afmeting van de accu), zou ik elke accu apart met een regelaar laden en via diodes de belasting aansluiten. Dan is het onmogelijk dat de ene accu zich ontlaadt via de andere en zo de andere kapot maakt.
Aan schakelaars heb ik sowieso een hekel. Hun contactweerstand is meestal mooi en laag als ze nieuw zijn, maar bij veroudering treden de gekste afwijkingen op. Diodes hebben wel het nadeel van een spanningsval in de doorlaat richting, maar die blijft de eerste 10 jaar wel hetzelfde. Dat is een constante. MosFET's zijn beter, zeker die met een lage Rdson. Daar valt dan nauwelijks spanning over.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 03 mei 2015 17:51 #621867

Peper,

Helemaal correct en ik ben het ook helemaal met je eens.

Maar de tijdspanne tussen installeren en het eerste defect is bij die buisjes plaat accu´s doorgaans veel meer dan 20 jaar.
Voor "normale" accu´s is dit een jaar of tien a twaalf.

Ik vind het dan geen echt gebrek meer, maar gewoon de levensduur van zo´n parallel geschakelde set.

Om die levensduur te bereiken dient wel voldoende opgelet te worden, zodat een vroegtijdig defect niet alles naar de vernieling helpt. Daarom meet ik ook altijd alles wat maar te meten valt en ontdek over ´t algemeen tijdig een gebrekje.
En ik grijp tijdig in. Van de vele problemen die ik hier lees en in mijn omgeving zie gebeuren heb ik er nog geen zelf mogen ervaren.
Dat kan morgen anders zijn natuurlijk, wanneer ik iets over ´t hoofd zie heb ik die problemen ook.

Overigens de nieuwe (Rolls) accu´s in die installatie werden voor 15 jaar gegarandeerd!
De levensduur in de praktijk was volgens de leverancier altijd boven de 20 jaar.

Nu zal een leverancier nooit z´n eigen handel afkraken. Maar bij installaties met 36 stuks 2V cellen is er doorgaans iemand in de buurt die weet hoe te handelen, dit in tegenstelling bij veel zeilscheepjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 13:43 #653967

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Hallo allemaal,



Ik heb inmiddels mijn nieuwe systeem geinstallerd. Een nieuwe start accu van Vetus (VESMF60) and 2 nieuwe service accus van Vetus (VESMF85) want grote accu's pasten gewoon niet in de ruimte die we beschikbaar hadden.

zie hier meer info:
www.altenamarine.nl/nl/elektra...e-scheeps-accus.html

Ik heb het oude laadapparraat van Dehler gehouden (16A) en het oude electra systeem geheel gelaten zoals het was.
Voor de nieuwe electronica (Raymarine GPS plotter E7, Raymarine AIS en splitter en Raymarine EV100 autopilot) hebben we een nieuw cirquit aangelegd met een eigen hoodfdschakelaar en fuse (zekering)

Vervolgens hebben we boven het schuifdak een zonnecel geinstalleerd van 60W (een grotere hadden we ook geen ruimte voor)
www.benns.se/instrumentnav/el-...eler/sunbeam-60w-12v
met deze regulator:
www.benns.se/instrumentnav/el-...paneler/regulator-8a


Dit was mijn berekening:

Zonder stuurautomaat en zonder koelkast gebruik ik misschien 25 Ah,
koelkast aan en doe daar een 30 aH per dag bij,
Stuurautomaat en doe daar nog eens 24 aH per dag bij.
Dus het gebruik zal tussen de 55 en 80 aH per dag kunnen zij

De motor laad bij gebruik eerst de start accu op en als deze vol is worden automatisch de service accu’s opgeladen


En nu de realiteit:

we hebben in Zweden 2 weken met zeer zonnig weer gezeild, vaak tussen de 6 en 10 uur op het water gezeten. Zeilend naar het noorden hadden we geen of bijna helemaal geen schaduw op het zonnepaneel.
Bij weinig wind hebben we vaak wel meer dan een uur de motor gebruikt.
Koelkast was altijd aan, (dag en nacht)
En autopilot hebben we tot onze verbazing wel heel erg veel gebruikt. Soms wel de gehele dag.

Resultaat:

Na een dag zeilen met zonnig weer was meestal in de avond de batterij spanning op wel 90%
Ik kon dus rustig een aantal dagen zeilen zonder uberhaubt bij te moeten laden in de haven.

Ik heb het systeem nog niet tot in het uiterste getest, maar ik denk ik kan wel zeker 3 dagen zonder landstroom als het niet meer is!

Dus de operatie / update was erg geslaagd!

Hier is een link naar de re-fit van de boot en fotos van ons zeilen in Zweden,

www.flickr.com/photos/imaginge...ms/72157656882889308

met groet en bedankt voor alle feedback eerder dit jaar zodat ik goede besluiten kon maken,

Udo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 14:18 #653969

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Als aanvulling en ter info op wat er al geschreven is:

- we hebben een 420 ah accubank, 105 wp zonnenpaneel en een air breeze marine windmolen. Op langere tochten (meer dan 5 dagen zee/oceaan) moest de koelkast uit, maar waren we voor de rest autonoom, dwz de stuurautomaat en navigatie/ssb konden uit zonne- en windenergie draaien.

- de windmolen is zeker een herriemaker. In eerste instantie hadden we deze gewoon op een paal geschroeft, maar zeker als ie dan langzaam draaide kon je 's nachts echt niet slapen. We hebben er een stel flenzen op laten lassen, met daartussen een rubber demper. Daarmee was dat opgelost. Echter de wieken zijn van glasfiber en worden na verloop van tijd ruw. Daardoor krijg je er een hogere frequentie geluid bij.

- ons gemiddelde dagverlies in Nederland voor anker is c.a 20/50 ah per 24 uur afhankelijk van zon en wind. Daarbij staat dan de koelkast aan, kijken we ca 2 tot 3 uur tv en laden we pads en telefoon op.

- bijladen via de dynamo is idd erg inefficient, zeker omdat de laadstroom al heel gauw begint terug te lopen omdat de accu's vol raken. We laten de motor elke 2 dagen een uurtje lopen, en dat geeft max. 20 ah lading aan de accu's. Wel is er dan warm water om te douchen :)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 22 aug 2015 14:21 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 15:08 #653973

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
JohnBerg schreef :
Als aanvulling en ter info op wat er al geschreven is:

- we hebben een 420 ah accubank, 105 wp zonnenpaneel ...
- ... c.a 20/50 ah ...
- ... max. 20 ah lading ... )

ah: aaaahhhh ofzo?
Ik denk dat je bedoelt Ah (Ampere Uur)
en ook niet wp, maar Wp (Watt peak) of beter Wp

Zie ook nl.wikipedia.org/wiki/Natuurku...ootheden_en_eenheden
Laatst bewerkt: 22 aug 2015 15:09 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 15:19 #653974

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Windvector: is het muggeziften of muggenziften?

Of is dit het beroemde Nederlandse vingertje?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 15:32 #653975

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Peper schreef :
Ik had al zo'n lange post geplaatst in een ander draadje...
Oké, Bij serieschakeling van alle cellen van een accu, kan het niet anders dan dat de laadstroom door alle cellen loopt en deze dus in gelijke mate laadt.
Bij parallelschakeling van cellen kan de laadstroom per cel verschillen en dit kan leiden tot 'ondervoeding van een cel', waardoor deze kapot gaat.
Korter kan ik de uitleg niet maken.
Groeten, Peper.

Als de MOD's het goedkeuren, staat er in de download sectie van ZF elektra een PDF verhandeling over parallel en serie schakelen van accu's.
ter ondersteuning van jouw theorie!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 aug 2015 15:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 15:58 #653980

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
JohnBerg schreef :
Windvector: is het muggeziften of muggenziften?

Of is dit het beroemde Nederlandse vingertje?

Je moet er toch even rekening mee houden dat sommigen ipv een probleem op te helderen er een hobby van maken om het probleem compleet onverstaanbaar te maken.
Misschien wel goedbedoeld maar niet iedereen wil als een volleerd wetenschapper in de zetel zitten denken over neutronen en protonen, maar gewoon in mensentaal een eenvoudig probleem eenvoudig oplossen en wat gaan varen, niks van aantrekken dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 16:23 #653983

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 18:38 #653992

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Peper schreef:
Oké, Bij serieschakeling van alle cellen van een accu, kan het niet anders dan dat de laadstroom door alle cellen loopt en deze dus in gelijke mate laadt.
Nu is het evident dat door alle cellen dezelfde stroom loopt, maar dat betekent op zich zelf niet dat ze in gelijke mate geladen worden! Er is nog een parameter die het laadproces bepaald, en dat is het voltage over de cel. Als de interne weerstand van de cellen per cel varieert, dan varieert ook bij 1 en dezelfde stroom het voltage per cel. Alle 6 cellen bij elkaar geteld (in serie) is natuurlijk 12V, maar de individuele voltages zouden zomaar kunnen zijn: 2,1 2,1 2,1 1,9 1,9 1,9 of elke andere 6 getallen die samen 12 vormen.
De cellen die op 2,1 staan worden overgeladen, de cellen die op 1,9 staan worden onder geladen.
Ik heb metingen verricht niet aan cellen (ga geen gaatjes boren in mijn accu's) maar wel aan mijn in serie geschakelde accu's (24V systeem). Nou, daar zijn dus verschillende voltages over de individuele accu's gemeten. Verschillen die opliepen van (laden op 28,8V) 13,9 + 14,9. De ene accu wordt dus op een te lage spanning geladen dus undercharged, de andere op een te hoog voltage en dus overcharged. En ja, gelijke accu;s, zelfde batch enz.
De in het pdf genoemde compensatiekabel heeft met dit probleem te maken. Er wordt geprobeerd het verschil in voltages kleiner te maken. Dat daarmee zij-stromen ontstaan, het zij zo. De laadstroom is namelijk eigenlijk helemaal niet interessant. Die wordt niet bepaald door de lader, maar door de accu zelf (absorption en float).
Ik zou erg geinteressert zijn in een oplossing die de voltages bij in serie geschakelde accu's netjes verdeeld in 14,4 + 14,4.
Wie schiet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 18:45 #653993

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Das niet zo moeilijk, iedere accu zijn eigen lader.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 19:08 #653998

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Ronaldl schreef :
Wie schiet?

Bij losse cellen die kun je per cel voorzien van een balancer. Of dat de moeite loont bij lood accu's weet ik niet. Bij LiYFePO4 cellen is het een gebruikelijke oplossing. De balancer staat parallel geschakeld met de cel. Zodra de bypass spanning bereikt wordt gaat de balancer gedeeltelijk geleiden. Hierdoor daalt de weerstand van de cel balancer combinatie en dus de spanning over de betreffende cel.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 22:00 #654021

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
3Noreen: raak!
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het principe aansluiten van laders en accu's 22 aug 2015 23:07 #654031

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
JohnBerg schreef :
Windvector: is het muggeziften of muggenziften?

Of is dit het beroemde Nederlandse vingertje?

Ik weet ook niet wat dat is, maar wee o wee diegene die de eenheden onjuist neerpent. Die krijgt er van langs van de eenhedenpolizei. Heel soms slaapt de eenhedenpolizei. Dan duurt het max 3 dagen, maar dan zijn ze er weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl