@Nachtvlinder, Baasklusje en Toyroverlander: Interessante stukjes allemaal.
Nogmaals ik ben geen bliksembeveiliger deskundige, ik anticipeer vanuit de luchtvaart. Het aarding/bonding stukje van de UvF geven overeenkomsten aan. Een stekker loskoppelen van Blerion II lijkt me een slimme (tussen) oplossing, immers je legt een buitendraad dood om je electronica te beschermen. We weten ook dat bij een ‘dode’ draad een ontploffing kan ontstaan, en wat doet dat weer? We weten van Eric dat een luik horizontaal door de kajuit met de kracht van een kogel kan exploderen/schieten!
Het is een suggestie maar lijkt mij dat we de oplossing in de top van de mast moeten vinden. Het stukje van de UvF bevestigd dit ook. Een feit is dat elke gever/antenne/verlichting e.d. met metalen voet geplaatst in de top van de mast, goed geaard naar mast en door naar het water, de bliksem kan ‘aantrekken’ om een weg naar beneden te vinden. Door de ionisatie kan zelfs een hoger gelegen component (b.v. vhf antenne) onaantrekkelijk worden voor de inslag. Indien bij de inslag horizontale bliksem aftakkingen optreden zal de metalen geaarde voeten van omliggende componenten eveneens de ontlading aantrekken en afvoeren. Met kunststof armenturen heb je dat niet en zijn de betreffende bedradingen favoriet geworden.
Nachtvlinder schreef :
Stel onze VHF antenne, die zal als eerste de "tip" vormen waar vanaf het voorbereidende ionisatiepad zich kan gaan instellen (als voorbereiding voor de echte ontlading). Hoe kunnen we die bonden aan de geaarde mast (stel dat de mast geaard is)?
Die RVS spriet maakt toch geen contact met de metalen voet van de antenne?
Een RVS antenne is volgens mij gekoppeld aan de conductor van de coaxkabel, dan mag deze niet aan massa liggen. Je zou dit bij gelegenheid eens kunnen bekijken. Wel helpt de metalen voet zoals hierboven omschreven. Bij twijfel en/of bij kunststofuitvoering lijkt mij dat de ionisatie van een goed geplaatste bliksemafleider in de top alle componenten in die nabijheid mee helpt te beschermen.
WADnWIND schreef :
[quote="Nachtvlinder" post=610449
Als je direct mast geaard is aan je kiel, is bij een inslag zeker alles stuk door inductie!
Niet dat het uitmaakt, maar een RVS spriet is wél verbonden met de voet.
Ik weet niet in hoeverre inductie optreedt en je elektronica beschadigd. Met een vliegtuig heb je er geen last van. Lijkt mij het zelfde principe, opvangen en doorgeven naar een afgever. Volgens het stukje van UvF kan bescherming wel degelijk helpen.
De kans van een bliksem inslag is bijzonder klein. Moet je nu ineens alles beveiligen? Dat blijft de grote vraag. Zo wat…. de verzekering help je toch? Tja, denk dat het interessant wordt als je grotere zeereizen maakt vooral in onbewoonbaar gebieden, dan wil je dit voorkomen.