Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bliksem geleiding

Bliksem geleiding 06 apr 2015 12:48 #613256

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als we allemaal overgaan op spudpalen en dan een dikke verbinding naar de mast maken, wordt het handig voor de inslag. De bliksem hoeft maar te kiezen welke paal.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 12:50 #613257

En juist in dat keuzeproces springt nog wel eens een vonkje over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 13:42 #613272

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
kbakker schreef :
@WADnWIND
Een duidelijke illustratie, ook om te weten hoe het zit als je geen KvF hebt. Zoals eerder gezegd ik ben geen bliksem beveiliger. Blijft het toch vreemd vinden om de mast te isoleren, stuit eigenlijk een beetje tegen het gevoel in.

Veelal wordt gesteld dat bij een directe inslag, van een hoog geplaatste component, geheel wordt vernield. Het lijkt mij dat het gevolg hiervan is dat de energie via de overgebleven bedrading, naar binnen wordt geleidt (binnen KvF) en daar alsnog de nodige schade aangericht wordt. Dus altijd schade!

Tja, zou er dan helemaal niets aan te doen zijn?
Zou een ‘extern’ component (goed bonded geplaatst) de inslag energie door kunnen geven naar de kooi, zodat component niet opgeblazen wordt en de ellende via de bedrading naar binnen gaat afgeven? Zou een bliksemafleider, boven alle masttop componenten uit, en goed bonded naar de kooi dit ook niet afkunnen afvangen?

WTF is KvF ????
Bonded = gelijmd volgens het woordenboek. De meeste lijmsoorten geleiden niet. Ik denk dat we beter de 150 jaar oude Nederlandsche bewoordingen kunnen gebruiken.
Elektrische verbinding, contact maken, metallische verbinding etc.

De schade hangt af van de stroomsterkte. Door de enorme stroomsterkte wordt de tijdelijke geleider heet en kan exploderen, dan is er niks meer over. De zeer snelle temperatuurstijging veroorzaakt ook de knal, of liever het imploderen van het geleidingstraject.

De bliksem maakt geen verschil tussen wel geaard of niet, het is nooit bewezen dat een bliksemafleider meer bliksem aantrekt dan een willekeurige andere plek. Dus ook niet geaarde masten zijn favoriet. Ik weet vrij zeker dat je dan een stevig gat in het schip hebt, ik heb dat al vaker gezien. Die laatste 1,5-2 meter onderaan de mastvoet baant de bliksem zich een niet zachtzinnige weg. Bij een geaarde mast is de schade veel beperkter vanwege de voorkeurs route door de aarding.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 apr 2015 13:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 13:45 #613275

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
captain koek schreef :
WADnWIND schreef :
Om de bliksem-weg (rood-blauw) heen ontstaat een enorm magnetisch veld (groen) wat in alle geleiders in de directe omgeving van pakweg rond de 100-500 meter, een enorm hoge spanning opwekt (induceert) Door de hoge opgewekte inductiespanning zijn alle elektrische en elektronische apparaten (Roze) stuk.
het roze blokje dus ook.


Bij mijn bootje is de mast direct met de kiel verbonden. Niet ideaal dus...

Die inductieve energie, levert die bij blikseminslag in de mast ook levensbedreigend gevaar op?

Defecte elektronica kan mij niet veel schelen, tenzij de boel echt explodeert natuurlijk...

Als het spanningsveld enkele kilovolts per meter is, is het dus niet veilig! zie mijn post hierover over.
In een ongunstig geval is het spannings verschil tussen je linkerduim en je rechter duim al erg hoog.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 13:49 #613277

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Noballast schreef :
Een onderwerp dat bij mij ook meer vragen dan oplossingen brengt. Bij de bouw van mijn trimaran heb ik toch maar afgezien van een bliksem afleider. Het is een geheel kunstof boot, geen ijzer in het water, m.u.v schroef en schroefas, kunsstof doorvoeren, kunsstof verstaging en het enige dat geleid is de mast die geen verbinding naar het water heeft. Ik denk dus maar bidden als het hard onweert.

De bliksem maakt geen verschil tussen wel geaard of niet, het is nooit bewezen dat een bliksemafleider meer bliksem aantrekt dan een willekeurige andere plek. Dus ook niet geaarde masten zijn favoriet. Ik weet vrij zeker dat je dan een stevig gat in het schip hebt, ik heb dat al vaker gezien. Die laatste 1,5-2 meter onderaan de mastvoet baant de bliksem zich een niet zachtzinnige weg. Bij een geaarde mast is de schade veel beperkter vanwege de voorkeurs route door de aarding.

Ik heb ooit eens de gevolgen van een inslag in de vuurtoren in Egmond gezien. Daar waar de ijzeren waterleiding verbonden was met een kunststof tussenstuk, was een gat van 2x3 meter geslagen in de grond. Bliksem zal en moet naar aarde, dan is het verstandiger de bliksem te kanaliseren ipv te laten meanderen door je schip.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 14:09 #613287

  • kbakker
  • kbakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
@WADnWIND
KvF.... Kooi van Faraday
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 14:19 #613290

En als je 1,5 meter verderop in je kooi ligt (zonder bril, horloge oid)?
Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Ik wil niet flauw doen hoor, ik vraag het me echt af, want een lichaam kan dacht ik wel een eenmalig schokje hebben zoals wanneer je statisch bent en een deur aanraakt...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 14:42 #613299

Zolang je niets van metaal aanraakt kan je volgens mij weinig gebeuren. Als je bijvoorbeeld met beide voeten wijd uit elkaar op de grond staat en de bliksem zou in de buurt inslaan, dan loopt er een stroompje door je ene been omhoog en door de ander weer naar beneden. Ondertussen loopt er ook een stroompje onder je voeten door. Het gevolg is een spanningsverschil waar je rikketik niet blij mee is. Zoiets heb ik iig een keer gelezen. Om die reden lijkt het me niet slim om metalen delen vast te houden.

Enige wat ik graag zou willen is dat de polyester romp heel blijft als de bliksem inslaat, dat is voor mij het aller belangrijkste. Al het electronische spul zal me dan worst wezen, als het bootje maar waterdicht blijft.

Om dat voor elkaar te krijgen moeten dus alle metalen delen met elkaar verbonden worden toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 14:59 #613305

captain koek schreef :
En als je 1,5 meter verderop in je kooi ligt (zonder bril, horloge oid)?
Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Ik wil niet flauw doen hoor, ik vraag het me echt af, want een lichaam kan dacht ik wel een eenmalig schokje hebben zoals wanneer je statisch bent en een deur aanraakt...

De stroom gaat de kortste (minste weerstand) weg naar aarde volgen.
Als jij dat toevallig bent (je geleidt prima, zoveel is zeker, we zijn allemaal een zak vol zout water immers) dan zal de stroom door jou gaan.
Zo schijnt het gevaarlijk te zijn om onder een boom te staan bij onweer.
Reden: als de bliksem in de hoge boom slaat geleidt dat niet al te lekker: het ding is van hout.
En als jij dan met je voeten in het natte gras naast die boom staat en een prima geleider bent dan springt de bliksemstroom op jouw hoofdhoogte uit de boom en gaat lekker door jou naar aarde: dat was net even makkelijker.

Dus: als jij in je kooi ligt in de punt, en de stroom komt door de voorstag naar beneden, dan kon jij wel eens de kortste weg naar de kiel zijn.

Schokjes van statische lading is toch wel een andere orde van grootte dan bliksem....
Bovendien, het hangt er erg van af hoe de stroom door je lichaam loopt.
Van rechterhand naar linkerhand is via je hart, dan kunnen tienden volt al dodelijk zijn, afhankelijk van de stroomsterkte.
Van linkervoet naar rechtervoet krijg je alleen een warm kruis van.....

Altijd opletten hoe je staat en wat je vasthoudt, dus.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 06 apr 2015 15:01 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 15:44 #613333

Baasklusje schreef :
De stroom gaat de kortste (minste weerstand) weg naar aarde volgen.

Nee! De stroom gaat door alle weerstanden, de minste het meest, maar de andere zeker ook.

En bliksem heeft met spanningsverschil te maken en doorslag spanning, en maar weinig met weerstand.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 06 apr 2015 15:45 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 16:05 #613348

Hier [Complexities of marine lightning protection] een aardig stukje.

Edit: en hier deel 2 daarvan.

Is iemand in staat die referentie onderaan het stuk te downloaden?

En die genoemde norm:

NFPA-780: Standard for Installation of Lightning Protection System

Kan iemand daarbij?
Laatst bewerkt: 06 apr 2015 16:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 16:09 #613352

It Paradyske schreef :

En bliksem heeft met spanningsverschil te maken en doorslag spanning, en maar weinig met weerstand.

als die stroom door jou heen gaat is er geen sprake van doorslag (je wordt niet geionieerd, 'beam me up"); je bent dan gewoon een geleider met lage weerstand.
Doorslag is m.i. alleen in media (lucht en gassen in een gasontladingslamp, met name) die geioniseerd kunnen worden.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 16:19 #613357

Als een mens vol zoutoplossing zit ben je in feite al geioniseerd, althans je geleiding is navenant...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 16:44 #613374

Baasklusje schreef :
It Paradyske schreef :

En bliksem heeft met spanningsverschil te maken en doorslagspanning, en maar weinig met weerstand.

als die stroom door jou heen gaat is er geen sprake van doorslag (je wordt niet geionieerd, 'beam me up"); je bent dan gewoon een geleider met lage weerstand.
Doorslag is m.i. alleen in media (lucht en gassen in een gasontladingslamp, met name) die geioniseerd kunnen worden.

Je quote precies het verkeerde stukje :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 16:54 #613378

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Nachtvlinder schreef :
Als een mens vol zoutoplossing zit ben je in feite al geioniseerd, althans je geleiding is navenant...

Enige jaren terug. Onweer op Slotermeer. Polyvalk, geen dweiltjes of wat dan ook van stag naar water. 4 cursisten en collega-instructeur op een rijtje, zeilend aan de wind.
Proberen voor de bui nog in de haven te komen. Bliksem slaat (ergens) in, wellicht op het water vlakbij. Op de boot hebben we naderhand niets kunnen vinden.
Cursist, zittend bij de aluminium mast: 10 minuten buiten westen, de rest voelt een schok(je). Des te verder van de mast des te minder. Roerganger met aluminium helmstok in de hand voelt nauwelijks iets. Allem maken het even later weer ok.

Onweersadvies sindsdien:
1. eerder de kant opzoeken en schuilen
2. grootschoot los, giek tegen de mast trekken, iedereen weg bij de mast.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 18:56 #613445

It Paradyske schreef :

Je quote precies het verkeerde stukje :-)

schrijf jij verkeerde stukjes dan?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 06 apr 2015 18:56 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 21:50 #613560

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
captain koek schreef :
En als je 1,5 meter verderop in je kooi ligt (zonder bril, horloge oid)?
Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Ik wil niet flauw doen hoor, ik vraag het me echt af, want een lichaam kan dacht ik wel een eenmalig schokje hebben zoals wanneer je statisch bent en een deur aanraakt...

Ik denk dat je je echt eens beter moet inlezen ipv populaire uitspraken te doen. Je hebt werkelijk geen flauw idee waar het over gaat en wat er zoal goed en fout gaat in deze branche. Oke, vaker goed, maar dat neemt niet weg dat de risico's er zijn.
lees maar eens in de krant hoeveel jaarlijks door de bliksem getroffen worden en de afloop.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 06 apr 2015 21:57 #613564

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
Hier [Complexities of marine lightning protection] een aardig stukje.

Edit: en hier deel 2 daarvan.

Is iemand in staat die referentie onderaan het stuk te downloaden?

En die genoemde norm:

NFPA-780: Standard for Installation of Lightning Protection System

Kan iemand daarbij?

www.uscg.mil/petaluma/TPF/ET_SMS/Manuals/NFPA_780.pdf
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 07 apr 2015 06:44 #613605

WADnWIND schreef :
captain koek schreef :
En als je 1,5 meter verderop in je kooi ligt (zonder bril, horloge oid)?
Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Ik wil niet flauw doen hoor, ik vraag het me echt af, want een lichaam kan dacht ik wel een eenmalig schokje hebben zoals wanneer je statisch bent en een deur aanraakt...

Ik denk dat je je echt eens beter moet inlezen ipv populaire uitspraken te doen. Je hebt werkelijk geen flauw idee waar het over gaat en wat er zoal goed en fout gaat in deze branche. Oke, vaker goed, maar dat neemt niet weg dat de risico's er zijn.
lees maar eens in de krant hoeveel jaarlijks door de bliksem getroffen worden en de afloop.

Huh, vanwaar deze vijandigheid?
Ik stel een normale vraag uit serieuze interesse en je begint te vlammen. Gelukkig dat er anderen zijn die wel rustig een beleefd antwoord geven.
Misschien dat je de vraag verkeerd begrepen hebt, of dat ik m onduidelijk heb geformuleerd ofzo, want het voorbeeld van t statische schokje was slechts bedoeld ter illustratie van t feit dat hoge elektrische spanning op t lichaam niet heel bijzonder is.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 07 apr 2015 06:56 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 07 apr 2015 11:45 #613733

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
captain koek schreef :
Huh, vanwaar deze vijandigheid?
Ik stel een normale vraag uit serieuze interesse en je begint te vlammen. Gelukkig dat er anderen zijn die wel rustig een beleefd antwoord geven.
Misschien dat je de vraag verkeerd begrepen hebt, of dat ik m onduidelijk heb geformuleerd ofzo, want het voorbeeld van t statische schokje was slechts bedoeld ter illustratie van t feit dat hoge elektrische spanning op t lichaam niet heel bijzonder is.

Sorry.....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 07 apr 2015 12:06 #613740

En dan is water 1000 keer zo dicht als lucht, dus er zijn flink wat meer moleculen en ionen om de geleiding te verzorgen. Dus houdt deze schoenmaker nog even vol dat je door water heel wat meer Amperes kan wegzetten dan door lucht.



Nee, ionen en stroom. brrrrrr.... lik gerust aan deze draadjes, geen stroom te bekennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 07 apr 2015 12:24 #613745

Baasklusje schreef :
It Paradyske schreef :

Je quote precies het verkeerde stukje :-)

schrijf jij verkeerde stukjes dan?

Nee hoor nooit.
(Bijna nooit)

I amy be wrong, but not always....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 07 apr 2015 12:30 #613748

Probleem met bliksem is nog steeds de onvoorspelbaarheid, praten over weerstand heeft weinig zin, als de lucht doorslaat, omdat dan de weerstand ineens heel erg laag wordt.
Afgelopen twee jaar gewerkt met gasontladingslampen, en bij het ontstken van die dingen, heb je dus een bijna complete kortsluiting, met een sterk chaotisch gedrag, dynamische weerstanden van 0 of negatief, kortom geen peil op te trekken.

Tja, en bliksem is nog vele malen erger....
Uitroepen als: het neemt de weg van de minste weerstand is leuk, maar die weg maakt de bliksem dus zelf wel....

Wat blijft is: spanningsverschil met daadroor geinduceerde polarisatie, wat de spanning weer kan verhogen, en daardoor doorslag. En dat spanningsverschil kan je verkleinen door polarisatie tegen te gaan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 10 apr 2015 08:26 #614871

avherald.com/h?article=484814b3&opt=0

en met dat gat in de 'boeg' helemaal van IJsland naar Denver (USA) gevlogen!
Alle systemen werkten normaal.

Probeer dat eens met een boot ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 10 apr 2015 08:30 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bliksem geleiding 10 apr 2015 08:30 #614873

WADnWIND schreef :

Sorry.....

No problem :)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl