henkvd schreef :
De radio staat ook nog in verbinding met de buitenwereld zoals antenne, speaker draden en voedingslijnen, die zijn verder niet beschermd.
Nu heb ik best wel de nodige bliksem inslag resultaten gezien op schepen, de resultaten zijn soms verbazend, een sat-C antenne waar niets meer aan te zien valt dan een verdampte schroefkop en een brandspoortje in de verf van de pijp waar hij op gemonteerd zat, schade antenne defect, coax OK en terminal defect waar verder niets toasted aan zichtbaar was.
Gespleten VHF antenne, de coax kabel na 1,5m een gaatje en een brandvlekje op de mast vlak bij de coax, vhf niet toasted wel defect ( geen enkele print heel)
Gespleten MF/HF antenne, antennecoupler toasted en een verder niets mankerende transceiver.
SAT_C in HF dichte behuizing, kooi van Faraday
VHF in HF dichte behuizing kooi van Faraday
MF/HF transceiver HF dichte behuizing kooi van Faraday
Allemaal directe inslagen met andere uitkomsten, buiten de voltreffer verder geen enkele schade.
Maar ook zonder enige waarneembare inslag plekken, veel schade.
Da’s niet best allemaal. Een full hit is niet mis op die swiepende antennes. Het gekke is dat in de luchtvaart zelden die schade oplopen wordt. Toch zit de romp vol met antennes zoals UHF,VHF, IFF transponder, ILS, Tacan, GPS (plat gemonteerd bovenzijde romp zo groter als een etensbord) en diverse vaantjes en probes die op de romp bevestigd zijn. Daarnaast sensoren voor o.a. radar hoogtemeters, een grote nose radar radome, diverse navigatie verlichtingen e.d. Allemaal stuk voor stuk geaard zodat bij een inslag de opvang direct afgevoerd wordt.
Met de scheepvaart zie je vaak lange antennes die her en der op b.v. een beugel, stuurhut of mast staan. Dan zijn natuurlijk mooie bliksem vangers. Ik wil hier niet pretenderen wat de oplossing hiervoor is. Ik ben geen bliksemafleider specialist zoals ik al eerder op het forum aangegeven hebt. Maar ik weet wel hoe die technieken in de luchtvaart uitgevoerd zijn.
Ik vraag me dan ook vele dingen af die hier mogelijk van belang kunnen zijn. Zit er boven de antennes zo’n ragelbol? (Forespar achtig iets). Hoe zijn de antennevoetstukken uitgevoerd? Is die voet geheel van metaal en omringd ie ook het onderste stuk van de antenne (afvang)? dus niet alleen een platte plaat. Of is ie van kunststof? Hoe is de aarding hiervan uitgevoerd tussen die voet en bevestigingsplaat/beugel? Hoe is de aarding van die bevestigingsplaat/beugel naar het frame van het schip uitgevoerd? Is die ohmse weerstand ooit wel eens gemeten? Zit er een kabel afvang op, waarop de doorvoer connector van de kabel geaard is? Hoe is met de sets binnen, staan die vrij of zijn die geaard? We weten dat bij een onderbreking het tot knallen komt, dan blijft er al gauw weinig van over.
Waarschijnlijk heb je het over beroepsvaart, zijn daar installatie protocollen/standaards t.a.v. bliksem geleiding? Je ziet er zijn vele factoren die hierin meespelen. Als het beroepsvaart is valt het me tegen omdat het lijkt dat er geen of nagenoeg geen rekening mee gehouden is. Misschien wel bewust?